Dyrektywa 2009/5/WE zmieniająca załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym

DYREKTYWA KOMISJI 2009/5/WE
z dnia 30 stycznia 2009 r.
zmieniająca załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG(1), w szczególności jej art. 9 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE zawiera wstępny wykaz naruszeń rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85(2), a także rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym(3).

(2) Artykuł 9 ust. 3 dyrektywy 2006/22/WE przewiduje możliwość dostosowania wspomnianego załącznika w celu ustalenia wytycznych dotyczących ogólnego zakresu naruszeń z podziałem na kategorie. Najpoważniejsze naruszenia to te, które stwarzają poważne ryzyko śmierci lub poważnych obrażeń ciała.

(3) Przedstawienie dalszych wytycznych dotyczących kategoryzacji naruszeń jest ważnym krokiem w kierunku zapewnienia pewności prawnej przedsiębiorstwom oraz uczciwszej konkurencji między nimi.

(4) Zharmonizowana kategoryzacja naruszeń jest również pożądana, aby zapewnić wspólną podstawę dla systemów oceny ryzyka, które muszą zostać wprowadzone przez państwa członkowskie zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/22/WE. Dzięki tym zharmonizowanym kategoriom ułatwione będzie kwalifikowanie naruszeń popełnianych przez kierowcę lub przedsiębiorstwo w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie prowadzenia działalności.

(5) Co do zasady, kategoryzacja naruszeń powinna zależeć od ich wagi oraz ewentualnych skutków dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także od możliwości kontrolowania przestrzegania przepisów przez kierowcę i przedsiębiorstwo.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE zastępuje się tekstem zawartym w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2009 r. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst głównych przepisów prawa krajowego dotyczących dziedziny objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 stycznia 2009 r.

W imieniu Komisji

Antonio TAJANI

Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35.

(2) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.

ZAŁĄCZNIK 1

"ZAŁĄCZNIK III

Naruszenia

Zgodnie z art. 9 ust. 3 poniższa tabela zawiera wytyczne dotyczące ogólnego zakresu naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz rozporządzenia (EWG) nr 3821/85, z podziałem na kategorie w zależności od ich wagi.

1. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006

Nr Podstawa prawna Rodzaj naruszenia Poziom

przewinienia(*)

BPN PN NMW
A Załoga
Al Art. 5 ust. 1 Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów X
В Okresy prowadzenia pojazdu
BI Art. 6 ust. 1 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godz., jeżeli jego wydłużenie do 10 godz. nie jest dozwolone 9h<...<10h X
B2 10h<...<llh X
B3 llh<... X
B4 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godz., jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone 10h<...<llh X
B5 llh<...<12h X
B6 12h<... X
B7 Art. 6 ust. 2 Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu 56h<...<60h X
B8 60h<...<70h X
B9 70h<... X
BIO Art. 6 ust. 3 Przekroczenie łącznego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni 90h<...<100h X
Bil 100h<...<112h30 X
B12 112h30<... X
С Przerwy
Cl Art. 7 Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu 4h30<...<5h X
C2 5h<...<6h X
C3 6h<... X
D Okresy odpoczynku
Dl Art. 8 ust. 2 Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone 10h<...<llh X
D2 8h30<...<10h X
D3 ...<8h30 X
D4 Niespełnienie wymogu 9 godz. skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli skrócenie jest dozwolone 8h<...<9h X
D5 7h<...<8h X
D6 ...<7h X
D7 Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego czasu odpoczynku 3h+(8h<...<9h) X
D8 3h+(7h<...<8h) X
D9 3h+(...<7h) X
D10 Art. 8 ust. 5 Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej 8h<...<9h X
D11 7h<...<8h X
D12 ...<7h X
D13 Art. 8 ust. 6 Niespełnienie wymogu 24 godz. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku 22h<...<24h X
D14 20h<...<22h X
D15 ...<20h X
D16 Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone 42h<...<45h X
D17 36h<...<42h X
D18 ...<36h X
E Rodzaj wynagrodzenia
E1 Art. 10 ust. 1 Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości lub ilości prze-wożonych rzeczy X
(*) BPN = bardzo poważne naruszenie / PN = poważne naruszenie / NMW = naruszenie mniejszej wagi.

2. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3821/85

Nr Podstawa prawna Rodzaj naruszenia Poziom przewinienia(*)
BPN PN NMW
F Instalacja urządzenia rejestrującego
F1 Art. 3 ust. 1 Niezainstalowanie i nieużywanie urządzenia rejestrującego typu homologowanego X
G Użytkowanie urządzenia rejestrującego, karty kierowcy lub wykresówki
G1 Art. 13 Niepoprawne działanie urządzenia rejestrującego (na przykład: niewłaściwie kontrolowane, skalibrowane lub zapieczętowane urzą-dzenie rejestrujące) X
G2 Niewłaściwe stosowanie urządzenia rejestrującego (niestosowanie ważnej karty kierowcy, świadome nadużycie itp.) X
G3 Art. 14 ust. 1 Niewystarczająca liczba wykresówek w pojeździe X
G4 Niezatwierdzony wzór wykresówki X
G5 Niewystarczająca ilość papieru na wydruki w pojeździe X
G6 Art. 14 ust. 2 Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych X
G7 Art. 14 ust. 4 Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej ważnej karty kierowcy X
G8 Art. 14 ust. 4 Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną ważną kartą X
G9 Art. 14 ust. 4 Posługiwanie się kartą uszkodzoną lub kartą, której okres ważności upłynął X
G10 Art. 14 ust. 5 Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej 365 dni X
G11 Art. 15 ust. 1 Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z czytelnymi danymi X
G12 Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z nieczytelnymi danymi X
G13 Niezwrócenie się w terminie 7 dni kalendarzowych o duplikat karty kierowcy, która została zniszczona, działa wadliwie, została zgubiona lub skradziona X
G14 Art. 15 ust. 2 Niepoprawne stosowanie wykresówek/kart kierowcy X
G15 Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych X
G16 Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy bez wpływu na rejestrowane dane X
G17 Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, ale bez utraty danych X
G18 Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych X
G19 Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach X
G20 Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa) X
G21 Art. 15 ust. 3 Czas zapisany na wykresówce nie zgadza się z oficjalnym czasem kraju rejestracji pojazdu X
G22 Niepoprawne stosowanie przełączników X
H Wprowadzanie informacji
H1 Art. 15 ust. 5 Brak nazwiska na wykresówce X
H2 Brak imienia na wykresówce X
H3 Brak daty rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki X
H4 Brak miejsca rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki X
H5 Brak numeru rejestracyjnego na wykresówce X
H6 Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy rozpoczęciu) X
H7 Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy zakończeniu) X
H8 Brak na wykresówce godziny, o której miała miejsce zmiana pojazdu X
H9 Art. 15 ust. 5a Niewprowadzenie symbolu państwa w urządzeniu rejestrującym X
I Przedstawianie informacji
I1 Art. 15 ust. 7 Odmowa poddania się kontroli X
I2 Art. 15 ust. 7 Niemożność okazania zapisów z bieżącego dnia X
I3 Niemożność okazania zapisów z poprzednich 28 dni X
I4 Niemożność okazania zapisów z karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę X
I5 Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni X
I6 Niemożność okazania karty kierowcy X
I7 Niemożność okazania wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni X
J Oszustwa
J1 Art. 15 ust. 8 Fałszowanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówkach, przechowywanych przez urządzenie rejestrujące lub kartę kierowcy albo zarejestrowanych na wydrukach z urządzenia rejestrującego X
J2 Manipulowanie urządzeniem rejestrującym, wykresówką lub kartą kierowcy, które mogłoby spowodować sfałszowanie danych lub informacji wydrukowanych X
J3 Obecność w pojeździe sprzętu manipulującego, który mógłby zostać użyty w celu sfałszowania danych lub informacji wydrukowanych (przełącznik/kabel itp.) X
K Awarie
K1 Art. 16 ust. 1 Niewykonanie naprawy przez uprawnionego instalatora lub warsztat X
K2 Niewykonanie naprawy na trasie X
L Ręczne zapisy na wydrukach
L1 Art. 16 ust. 2 Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli urządzenie rejestrujące nie działa lub działa wadliwie X
L2 Brak numeru karty kierowcy lub nazwiska lub numeru prawa jazdy na tymczasowej wykresówce X
L3 Brak podpisu na tymczasowej wykresówce X
L4 Art. 16 ust. 3 Brak formalnego zgłoszenia zaginięcia lub kradzieży karty kierowcy właściwym władzom państwa członkowskiego, w którym dokonano kradzieży X
1 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 29 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.256.38).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.29.45

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2009/5/WE zmieniająca załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym
Data aktu: 30/01/2009
Data ogłoszenia: 31/01/2009
Data wejścia w życie: 20/02/2009