(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)
(2009/753/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 października 2009 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(1), w szczególności jej załącznik III ust. 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jeśli ilości nawozu naturalnego, które państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różnią się od ilości określonej w ust. 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG i w jego lit. a), konieczne jest ich ustalenie tak, by nie stanowiły przeszkody w realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy, oraz uzasadnienie na podstawie obiektywnych kryteriów, na przykład tak jak w omawianym przypadku, długich okresów wegetacji i upraw o wysokim poborze azotu.
(2) W dniu 22 grudnia 2006 r. Komisja przyjęła decyzję 2006/1013/WE(2) zezwalającą na stosowanie na hektar rocznie 230 kg azotu pochodzącego z odchodów zwierzęcych na intensywnie wykorzystywanych użytkach zielonych należących do określonych gospodarstw rolnych w ramach programu działań Niemiec na lata 2006-2009. Stosowanie azotu z odchodów zwierzęcych w przypadku roślin uprawnych we wspomnianych gospodarstwach nie może jednak przekroczyć poziomu 170 kg azotu na hektar rocznie.
(3) W dniu 20 lutego 2009 r. Niemcy złożyły wniosek o przedłużenie stosowania odstępstwa.
(4) Na podstawie wniosków w latach 2007-2008 szacuje się, iż około 700 gospodarstw rolnych wystąpi o odstępstwo, co odpowiada 16.000 ha gruntów rolnych w regionach Dolnej Saksonii, Nadrenii Północnej-Westfalii, Badenii-Wirtembergii i Bawarii.
(5) Niemieckie przepisy prawne transponujące dyrektywę 91/676/EWG można uznać za zgodne z dyrektywą 91/676/EWG i mają one również zastosowanie do odstępstwa.
(6) Zgodnie z art. 3 ust. 5 dyrektywy 91/676/EWG Niemcy realizują program działań na całym swoim terytorium. Program działań na lata 2010-2013 jest przewidziany w rozporządzeniu w sprawie nawozów z dnia 10 stycznia 2006 r., ostatnio zmienionym w dniu 6 lutego 2009 r.
(7) Dane dotyczące jakości wody przedstawione przez Niemcy w czwartym sprawozdaniu z wdrażania dyrektywy dotyczącej azotanów w latach 2004-2007 wskazują na spadek stężeń azotanów w wodach powierzchniowych w 85 % stacji monitorujących, a w przypadku 10 % stacji monitorujących poziom utrzymuje się na stałym poziomie w porównaniu do lat 1991-1994. W przypadku wód gruntowych dane z sieci monitorowania azotanów pochodzenia rolniczego wskazują na spadek stężeń w około 55 % stacji monitorujących oraz stały poziom stężeń w około 19 % stacji monitorujących w porównaniu do lat 1991-1994. Analiza danych w obszarach objętych odstępstwem nie wykazuje istotnego wzrostu stężeń azotanów.
(8) Średnia nadwyżka azotu zmniejszyła się ze 120 kg azotu na hektar w latach 1991-1993 do 94 kg azotu na hektar w 2007 r. Wykorzystanie azotu pochodzącego z nawozu naturalnego zmniejszyło się w analogicznym okresie z 88 kg azotu na hektar do 76 kg na hektar.
(9) Dodatkowe dokumenty przedłożone przez Niemcy wskazują, że w przypadku intensywnie wykorzystywanych użytków zielonych proponowana ilość 230 kg azotu pochodzącego z odchodów zwierzęcych w przeliczeniu na hektar rocznie jest uzasadniona na podstawie obiektywnych kryteriów takich, jak długie okresy wegetacji i uprawy o wysokim poborze azotu.
(10) Po zbadaniu wniosku oraz w świetle doświadczeń zebranych w wyniku stosowania odstępstwa, zgodnie z decyzją 2006/1013/WE, Komisja stwierdza, że jeżeli spełnione zostaną te same ściśle określone warunki ustanowione decyzją 2006/1013/WE, przedłużenie stosowania odstępstwa nie będzie stanowić przeszkody w realizacji celów dyrektywy 91/676/EWG.
(11) Decyzja 2006/1013/WE wygasa w dniu 31 grudnia 2009 r. W celu zapewnienia rolnikom, których dotyczy odstępstwo, możliwości dalszego korzystania z odstępstwa właściwym jest przedłużenie okresu jego obowiązywania.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 października 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Stavros DIMAS | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1.
(2) Dz.U. L 382 z 28.12.2006, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.268.35 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2009/753/WE zmieniająca decyzję 2006/1013/WE przyznającą odstępstwo Niemcom zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego |
| Data aktu: | 12/10/2009 |
| Data ogłoszenia: | 13/10/2009 |
| Data wejścia w życie: | 13/10/2009 |