uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14, art. 25 akapit trzeci oraz art. 28 ust. 3 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Od dnia 2 maja 2005 r. Unia Europejska (UE) prowadzi misję doradczą i pomocową w zakresie reformy sektora bezpieczeństwa Demokratycznej Republiki Konga (DRK) (EUSEC DR Konga). Aktualny mandat misji określony jest we wspólnym działaniu 2007/406/WPZiB(1) i wygasa w dniu 30 września 2009 r.
(2) Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel (SG/WP) ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa w wystosowanym do prezydenta DRK piśmie z dnia 27 lipca 2009 r. wypowiedział się w sprawie dalszego zaangażowania UE. W związku z tym pismem mandat misji powinien zostać dostosowany począwszy od 1 października 2009 r.
(3) Przeprowadzenie wyborów w DRK w 2006 roku w następstwie ratyfikacji w 2005 roku konstytucji trzeciej republiki Konga oznaczało koniec procesu transformacji i pozwoliło na sformowanie w 2007 roku rządu, którego program przewiduje w szczególności kompleksową reformę sektora bezpieczeństwa, wypracowanie koncepcji krajowej, a także priorytetowe działania reformatorskie dotyczące policji, sił zbrojnych oraz wymiaru sprawiedliwości. Opracowanie zmienionego planu reformy sił zbrojnych Demokratycznej Republiki Konga (FARDC), zatwierdzonego przez prezydenta tego kraju pod koniec maja 2009 roku, świadczy o tym, że władze kongijskie są zainteresowane przyspieszeniem procesu reformy sektora bezpieczeństwa (RSB) w DRK.
(4) Organizacja Narodów Zjednoczonych potwierdziła w formie kilku rezolucji Rady Bezpieczeństwa swoje poparcie dla procesu transformacji i RSB i prowadzi w DRK misję Organizacji Narodów Zjednoczonych w Demokratycznej Republice Konga (MONUC), która przyczynia się do bezpieczeństwa i stabilności tego kraju. W dniu 22 grudnia 2008 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję 1856 (2008), która przedłuża mandat misji MONUC i umożliwia jej udział w wysiłkach mających na celu wsparcie rządu w procesie RSB w ścisłej koordynacji z innymi międzynarodowymi partnerami, a w szczególności z UE.
(5) UE nieustannie wspierała RSB w DRK - co jest jednym z elementów jej ogólnego zaangażowania, mającego na celu popieranie rozwoju i demokracji w regionie Wielkich Jezior Afrykańskich - dbając o promocję polityki zgodnej z prawami człowieka i międzynarodowym prawem humanitarnym, normami demokratycznymi i zasadami dobrych rządów, przejrzystości i poszanowania praworządności.
(6) W dniu 27 lipca 2009 r. Rada zatwierdziła zmodyfikowaną ogólną koncepcję kontynuowania misji doradczej i pomocowej w zakresie RSB w DRK.
(7) W dniu 15 czerwca 2009 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2009/466/WPZiB zmieniające i przedłużające o kolejne 12 miesięcy wspólne działanie 2007/405/WPZiB w sprawie misji policyjnej UE w zakresie RSB, mającej odniesienie do wymiaru sprawiedliwości w Demokratycznej Republice Konga (EUPOL DR Konga)(2).
(8) Należy nadal popierać współdziałanie misji EUPOL DR Konga z misją EUSEC DR Konga.
(9) Aby wzmocnić spójność działań UE w DRK, należy zapewnić możliwie najściślejszą koordynację między różnymi podmiotami UE w Kinszasie, a także w Brukseli, w szczególności dzięki odpowiednim uzgodnieniom. Ze względu na sprawowany przez siebie mandat Specjalny Przedstawiciel UE (SPUE) w regionie Wielkich Jezior Afrykańskich powinien odegrać ważną rolę w tym zakresie.
(10) W dniu 16 lutego 2009 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2009/128/WPZiB(3) przedłużające mandat Roelanda VAN DE GEERA jako SPUE w regionie Wielkich Jezior Afrykańskich.
(11) Wspólne działanie 2005/355/WPZiB było wielokrotnie zmieniane w celu wzmocnienia misji, w szczególności przez wspólne działanie 2007/406/WPZiB ostatnio zmienione wspólnym działaniem 2009/509/WPZiB(4) przedłużającym misję do 30 września 2009 r.
(12) Przez wzgląd na jasność należy zastąpić wspólne działanie 2007/406/WPZiB nowym wspólnym działaniem.
(13) Państwa trzecie powinny brać udział w projekcie zgodnie z ogólnymi wytycznymi określonymi przez Radę Europejską.
(14) Obecna sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w DRK może ulec pogorszeniu, wywołując potencjalnie poważne reperkusje wpływające na proces umacniania demokracji, praworządności oraz międzynarodowego i regionalnego bezpieczeństwa. Stałe zaangażowanie wysiłków politycznych i zasobów UE pozwoli na umocnienie stabilności w regionie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:
| W imieniu Rady | |
| C. BILDT | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 151 z 13.6.2007, s. 52.
(2) Dz.U. L 151 z 16.6.2009, s. 40.
(3) Dz.U. L 46 z 17.2.2009, s. 36.
(4) Dz.U. L 172 z 2.7.2009, s. 36.
(5)Decyzja 2001/264/WE (Dz.U. L 101 z 11.4.2001, s. 1).
(6)Decyzja 2006/683/WE, Euratom (Dz.U. L 285 z 16.10.2006, s. 47).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.246.33 |
| Rodzaj: | Wspólne działanie |
| Tytuł: | Wspólne działanie Rady 2009/709/WPZiB z dnia 15 września 2009 w sprawie misji doradczej i pomocowej Unii Europejskiej w zakresie reformy sektora bezpieczeństwa Demokratycznej Republiki Konga (EUSEC DR Konga) |
| Data aktu: | 15/09/2009 |
| Data ogłoszenia: | 18/09/2009 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2009 |