(2009/504/WE, Euratom)
(Dz.U.UE L z dnia 1 lipca 2009 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich(1),
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 z dnia 22 maja 2000 r. wykonujące decyzję 2007/436/WE, Euratom w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 6 ust. 4 akapit trzeci oraz art. 17 ust. 3 i 5,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Zasobów Własnych, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji 97/245/WE, Euratom(3) określono wzory bilansów zasobów własnych, które państwa członkowskie mają przekazywać Komisji.
(2) Po transpozycji do prawa wspólnotowego porozumień zawartych w trakcie rundy urugwajskiej nie ma już wyraźnej różnicy pomiędzy opłatami rolnymi i należnościami celnymi. Ponadto w decyzji Rady 2007/436/WE, Euratom również nie zawarto tego rozróżnienia. W związku z powyższym należy usunąć powyższe rozróżnienie ze wzorów zawartych w załącznikach I i III do decyzji 97/245/WE, Euratom.
(3) Ponadto rozporządzeniem Rady (WE) nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru(4) wprowadzono między innymi opłatę produkcyjną przeznaczoną na finansowanie wydatków oraz opłatę za nadwyżki mającą zapobiegać gromadzeniu się nadmiernych zapasów. Ponadto pod pewnymi warunkami, określonej jednorazowej opłacie podlegają dodatkowe kwoty cukru oraz izoglukozy. W związku z tym, że opłaty te stanowią zasoby własne, należy dostosować wzory zawarte w załącznikach I i III do decyzji 97/245/WE, Euratom.
(4) Należy również skorzystać z doświadczeń nabytych przez państwa członkowskie przy przekazywaniu bilansów, o których mowa w art. 6 ust. 3 lit. a) i b) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000, i udoskonalić wygląd formularzy przygotowywanych zgodnie ze wzorami zawartymi w załącznikach I i III do decyzji 97/245/WE, Euratom.
(5) Decyzja 97/245/WE, Euratom określa szczegółowo procedury dotyczące przekazywania informacji oraz wprowadza model służący do zgłaszania spraw, o których mowa w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000.
(6) Biorąc pod uwagę doświadczenie uzyskane przy przekazywaniu stosownych informacji, konieczne jest podjęcie działań gwarantujących przekazywanie Komisji wszystkich faktów niezbędnych do pełnej analizy przypadków nieściągalności zgłaszanych przez państwa członkowskie.
(7) Ustalenia dotyczące przekazywania sprawozdań i sprawnego zarządzania informacjami powinny zostać dostosowane do rosnącej liczby przypadków nieściągalności poprzez wprowadzenie nowego elektronicznego systemu zarządzania i wymiany informacji, za pomocą którego państwa członkowskie mogłyby przesyłać drogą elektroniczną zgłoszenia dotyczące kwot, co do których ustalono lub uznano, że są nieściągalne.
(8) Rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2028/2004(5) wprowadziło do rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000 wyraźne rozróżnienie między sprawozdaniami dotyczącymi spraw, w których stwierdzono nieściągalność ustalonych należności lub uznano te należności za nieściągalne, o czym mowa w art. 17 ust. 3 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000, a sprawozdaniami rocznymi, o których mowa w art. 17 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000. W związku z tym należy zmienić wzory tych sprawozdań.
(9) Należy również określić odpowiednie terminy przekazania zmienionych bilansów.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 97/245/WE, Euratom,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Siim KALLAS | |
| Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.
(2) Dz.U. L 130 z 31.5.2000, s. 1.
(3) Dz.U. L 97 z 12.4.1997, s. 12.
(4) Dz.U. L 58 z 28.2.2006, s. 1.
(5) Dz.U. L 352 z 27.11.2004, s. 1.
(6) Dz.U. L 79 z 22.3.2002, s. 61.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.171.37 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2009/504/WE,Euratom zmieniająca decyzję 97/245/WE, Euratom ustanawiającą ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych Wspólnoty |
| Data aktu: | 28/05/2009 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/2009 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2009 |