KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową)(1), w szczególności jej art. 39 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 1 Dyrektywa 2007/46/WE ustanawia zharmonizowane ramy zawierające przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne dotyczące wszystkich nowych pojazdów. W szczególności zobowiązuje ona producenta pojazdu, jako posiadacza wspólnotowej homologacji typu, do dołączania świadectwa zgodności do każdego pojazdu wyprodukowanego zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym w sprawie homologacji typu.
(2) 2 Świadectwo zgodności, którego wzór określono w załączniku IX do dyrektywy 2007/46/WE, stanowi oficjalne oświadczenie złożone nabywcy pojazdu, że konkretny pojazd został wyprodukowany zgodnie z wymogami określonymi w prawodawstwie wspólnotowym w sprawie homologacji typu.
(3) 3 Konieczne jest zagwarantowanie, aby informacje zawarte w świadectwie zgodności były zrozumiałe dla zainteresowanych konsumentów i podmiotów gospodarczych. Wzór świadectwa zgodności powinien zawierać wszystkie informacje techniczne, które mają znaczenie pod kątem dopuszczenia pojazdów do użytku przez władze państw członkowskich.
(4) 4 Od czasu przyjęcia dyrektywy Komisji 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(2) wzór świadectwa zgodności nigdy nie był aktualizowany. Dlatego też właściwe jest uaktualnienie go w świetle licznych istotnych zmian przewidzianych w dyrektywie 2007/46/WE, która wprowadzi, z dniem 29 kwietnia 2009 r., wspólnotową homologację typu całego pojazdu w odniesieniu do pojazdów użytkowych.
(5) 5 Ponadto, zgodnie z dyrektywą Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów(3), organy rejestracyjne państw członkowskich muszą otrzymywać rzetelne informacje techniczne w celu pierwszej rejestracji nowych pojazdów na terenie Wspólnoty. Zawarte w świadectwie zgodności dane techniczne stanowią właściwe źródło informacji, które można wykorzystać na potrzeby rejestracji. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne ponoszone przez obywateli Europy, w świetle zasad zapisanych w komunikatach Komisji zatytułowanych "Plan działania - Uproszczenie i poprawa środowiska regulacyjnego"(4) oraz "Program działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w Unii Europejskiej"(5), świadectwo zgodności powinien zawierać również wszystkie informacje wymagane na mocy dyrektywy 1999/37/WE.
(6) Mając na względzie zapewnienie właściwego funkcjonowania procesu wspólnotowej homologacji typu, właściwe jest uaktualnienie załączników do dyrektywy 2007/46/WE celem dostosowania ich do rozwoju wiedzy naukowej i technicznej.
(7) Załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE powinien zostać odpowiednio zastąpiony.
(8) 6 Wdrożenie nowego systemu zarządzania służącego gromadzeniu wszystkich danych, które mają być zawarte w świadectwie zgodności, wymaga odpowiednich przygotowań ze strony producenta pojazdu. Dlatego też zapewnić należy wystarczający okres przejściowy, w ciągu którego wciąż będzie można stosować poprzednie wzory świadectwa zgodności.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 7 maja 2009 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Günter VERHEUGEN |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 18 z 21.1.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, s. 57.
(4) COM(2002) 278 wersja ostateczna.
(5) COM(2007) 23 wersja ostateczna.
(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, s. 1.
1 Motyw 1 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 22 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.339.60).
2 Motyw 2 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 22 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.339.60).
3 Motyw 3 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 22 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.339.60).
4 Motyw 4 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 22 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.339.60).
5 Motyw 5 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 22 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.339.60).
6 Motyw 8 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 22 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.339.60).
7 Art. 2 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 22 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.339.60).
8 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 22 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.339.60).