uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(1), w szczególności jego art. 142 lit. b), c), d), e), k) i n),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003(2) zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem (WE) nr 73/2009. Określone przepisy uchylonego rozporządzenia będą jednakże nadal obowiązywać w 2009 r. Przepisy przewidziane w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 796/2004(3) obowiązują w odniesieniu do obu rozporządzeń. Należy zatem zaktualizować tytuł rozporządzenia (WE) nr 796/2004.
(2) Odesłania do poszczególnych artykułów rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 zastąpionych rozporządzeniem (WE) nr 73/2009 przedstawiono w tabeli korelacji w załączniku XVIII do tego rozporządzenia. Ze względu na przejrzystość należy jednakże zaktualizować określone odesłania do uchylonego rozporządzenia znajdujące się w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004. Ponadto należy skreślić przepisy, które stały się nieaktualne.
(3) Wymagania dotyczące odłogowania w ramach systemu płatności jednolitej zostały zniesione. Należy zatem skreślić odnośne przepisy w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004.
(4) System identyfikacji i rejestracji uprawnień do płatności, o którym mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 796/2004, ma zapewnić skuteczną identyfikowalność oraz umożliwić kontrole krzyżowe uprawnień do płatności. Z uprawnieniami przyznanymi zgodnie z art. 68 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 wiążą się określone wymagania. Należy zatem włączyć do systemu niezbędne informacje umożliwiające sprawdzenie, czy określone wymagania zostały spełnione.
(5) Zgodnie z art. 29 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 przed dokonaniem płatności należy obowiązkowo zakończyć sprawdzanie warunków kwalifikowalności. Należy zatem skreślić odnośny przepis w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004, który stał się zbędny.
(6) Szczegółowe przepisy przewidziane w art. 138 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców(4) w zakresie redukcji i wyłączeń w ramach systemu jednolitych dopłat obszarowych zostały skreślone rozporządzeniem Komisji (WE) nr 316/2009(5). Należy zatem skreślić odesłania do przedmiotowego artykułu w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004. Ponadto w wyniku wspomnianej zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 należy zaktualizować w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004 te artykuły, w których niezbędne jest wyraźne odesłanie do systemu jednolitej płatności obszarowej.
(7) Niezbędne są przepisy szczególne dotyczące zarządzania i kontroli w zakresie wsparcia specjalnego przyznawanego w przypadkach fakultatywnego wdrożenia art. 68 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(8) Do wniosku o wsparcie dla producentów buraków cukrowych i trzciny cukrowej załącza się kopię umowy dostawy, o której mowa w art. 110r rozporządzenia (WE) nr 1782/2003. W niektórych przypadkach w dniu ostatecznego terminu składania wniosków ustanowionego przez państwa członkowskie umowy te nie są jeszcze zawarte. Należy zatem umożliwić dostarczanie tego rodzaju informacji w późniejszym terminie ustanawianym przez państwa członkowskie.
(9) Artykuł 20 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 zawiera przepisy szczególne przewidujące sytuację, w której ostatni dzień składania wniosku o pomoc przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, sobotę lub niedzielę. Ten sam przepis powinien mieć zastosowanie w zakresie składania zmian do pojedynczego wniosku zgodnie z art. 15 tego rozporządzenia.
(10) W art. 21a rozporządzenia (WE) nr 796/2004 ustanawia się przepisy dotyczące wniosków do systemu płatności jednolitej złożonych po wyznaczonym terminie. Przepisy stosowane w pierwszym roku stosowania systemu płatności jednolitej należy zaktualizować o odesłania dotyczące wdrażania tego systemu w nowych państwach członkowskich. W art. 56 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 przewiduje się ostateczny termin składania wniosków do systemu płatności jednolitej, jaki mogą ustanowić państwa członkowskie. W sytuacji gdy do systemu płatności jednolitej włącza się nowe sektory, przepisy określone w art. 21a rozporządzenia (WE) nr 796/2004 dotyczące składania wniosków do systemu płatności jednolitej po wyznaczonym terminie mają również zastosowanie w przypadku wniosków rolników dotyczących tych nowych sektorów. Terminowe składanie wniosków do systemu płatności jednolitej ma kluczowe znaczenie dla wydajnego zarządzania systemem. Należy zatem przewidzieć ostateczny termin składania wniosków do systemu, jaki mogą ustanowić państwa członkowskie w momencie włączania nowych sektorów do systemu płatności jednolitej.
(11) Odesłanie w art. 31a rozporządzenia (WE) nr 796/2004 do zasięgu, o którym mowa w art. 110e rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, jest nieaktualne, a zatem należy je skreślić.
(12) Znacząca część płatności obszarowych została już oddzielona od produkcji i mieści się w ramach jednej grupy upraw. Nie jest już zatem konieczne kontrolowanie ewentualnych zawyżeń całkowitej powierzchni w ramach pojedynczego wniosku. W związku z tym możliwe jest uproszczenie przepisów dotyczących redukcji stosowanych w wyniku tego rodzaju kontroli w przypadku zawyżenia powierzchni.
(13) W celu zharmonizowania przepisów pomiędzy płatnościami obszarowymi, płatnościami dotyczącymi zwierząt i dodatkowymi płatnościami, dotyczących odliczania redukcji w ciągu trzech lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym, w którym dokonano ustalenia, anulowanie salda pozostałego do spłaty po upływie okresu trzech lat powinno następować w przypadku wszystkich płatności. Ponadto art. 5b rozporządzenia Komisji (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFGR i EFRROW(6) przewiduje horyzontalne przepisy w zakresie odliczania zaległych należności od przyszłych płatności. Należy zatem zastąpić odesłanie mówiące o tym, od których płatności można odliczać należności dłużników, odesłaniem do tego przepisu.
(14) Informacje na temat wyników kontroli zasady współzależności należy udostępnić wszystkim agencjom płatniczym odpowiedzialnym za zarządzanie poszczególnymi płatnościami podlegającymi wymaganiom w zakresie zasady współzależności, tak aby umożliwić zastosowanie odpowiednich redukcji w uzasadnionych przypadkach.
(15) Ustanowiono nowe przepisy dotyczące modulacji. W tym kontekście przepisy dotyczące płatności dodatkowych stały się nieaktualne, a zatem należy je skreślić. Ponadto należy uaktualnić przepisy przewidujące porządek stosowania oraz podstawę wyliczania poszczególnych redukcji oraz włączyć ewentualne redukcje zgodnie z pułapami netto określonymi w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(16) W rozporządzeniu (WE) nr 885/2006 przewidziano przepisy dotyczące odliczania pozostałej do spłaty kwoty oraz możliwości podjęcia decyzji o rezygnacji z odzyskiwania pozostałej do spłaty kwoty w wysokości do 100 EUR. Ponieważ odnośne przepisy w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004 stały się zbędne, należy je skreślić.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 796/2004.
(18) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 stosuje się z dniem 1 stycznia 2009 r. W związku z tym zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny odnosić się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących lat lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2009 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2009 r.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 maja 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
(3) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 18.
(4) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 100 z 18.4.2009, s. 3.
(6) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 90.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.116.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 380/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 796/2004 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania zasady współzależności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników, oraz wdrażania zasady współzależności przewidzianej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2008 |
| Data aktu: | 08/05/2009 |
| Data ogłoszenia: | 09/05/2009 |
| Data wejścia w życie: | 16/05/2009 |