uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(1), w szczególności jego art. 91,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 ustanawiające ramy prawne dla wsparcia przez EFRROW rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Wspólnoty zostało zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(2). W związku z tym rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006(3) należy uzupełnić o dodatkowe szczegółowe przepisy wykonawcze.
(2) Wygaśnięcie systemu kwot mlecznych, obowiązującego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(4) wymaga szczególnego wysiłku od producentów mleka. Należy zatem wycofać, z początkiem okresu programowania, ograniczenie wsparcia inwestycyjnego dla gospodarstw mleczarskich zobowiązanych do przestrzegania kwot produkcyjnych przydzielanych indywidualnym gospodarstwom.
(3) Rozporządzeniem (WE) nr 74/2009 ustanowiono wymóg dokonania zmian w krajowych planach strategicznych. Należy określić minimalny zakres tych zmian.
(4) Ze względu na wagę priorytetów określonych w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 zmiany w programach rozwoju obszarów wiejskich dokonane po pierwszym wdrożeniu tego artykułu należy uznać za zmiany zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 i poddać decyzji Komisji.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 74/2009 zawiera wykaz potencjalnych skutków, których osiągnięciu służą operacje powiązane z priorytetami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005. Wykaz ten nie jest wyczerpujący, w związku z czym państwa członkowskie mogą proponować dodatkowe potencjalne skutki, których osiągnięciu służą wspomniane powyżej operacje. Jednakże w celu zapewnienia zgodności z określonymi już potencjalnymi skutkami oraz w celu ogólnego wzmocnienia operacji powiązanych z nowymi wyzwaniami możliwość proponowania przez państwa członkowskie dodatkowych potencjalnych skutków należy poddać ocenie Komisji oraz opinii Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich. W związku z tym zmiany wprowadzające nowe potencjalne skutki należy poddać decyzji Komisji.
(6) Uwzględniwszy dużą ilość przypadków, w których zmiany dotyczą mało istotnych wyjątków odnoszących się do zasad wytyczania granic pomiędzy wspólnymi organizacjami rynków a rozwojem obszarów wiejskich, oraz w celu ograniczenia obciążeń administracyjnych Komisja powinna zaprzestać podejmowania decyzji w sprawie zmian dotyczących zmian odnoszących się do wyjątku, o którym mowa w art. 5 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005. Zgodnie z powyższym tego rodzaju zmiany powinny zostać skreślone z wykazu w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1974/2006.
(7) Ze względu na reformę wspólnej organizacji rynków należy określić treść i kryteria biznes planów dotyczących wsparcia dla gospodarstw w fazie restrukturyzacji.
(8) Po zniesieniu środka "wyłączenie spod uprawy" na mocy rozporządzenia (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(5) należy zmienić odpowiednio przepisy odnoszące się do tego środka.
(9) W celu ułatwienia realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych w kontekście trwającego kryzysu gospodarczo-finansowego należy podnieść górny pułap dla płatności zaliczkowych.
(10) Ze względu na reformę wspólnej organizacji rynków ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 74/2009 należy odpowiednio zmienić przepisy dotyczące pomocy państwa w zakresie niektórych środków współfinansowanych przez EFRROW oraz dotyczące dodatkowego finansowania ze środków krajowych w celu objaśnienia zakresu ich zastosowania i uwzględnienia nowego środka dotyczącego gospodarstw w fazie restrukturyzacji.
(11) Istnieje konieczność zdefiniowania terminu "istotne zmiany" w art. 78 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1698/2005.
(12) Aby umożliwić monitorowanie działań powiązanych z priorytetami ustanowionymi w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, wskaźniki produktu i powiązane z nimi cele stanowiące element wspólnych ram monitorowania i oceny, o których mowa w art. 80 tego rozporządzenia, należy określić według rodzaju operacji.
(13) Państwa członkowskie zobowiązane są do przedstawienia w zmienionych programach informacji na temat rodzajów operacji powiązanych z priorytetami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, ze wskazaniem, które z tych operacji dotyczą nowych środków, tj. środków, które nie zostały jeszcze zatwierdzone w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich. Ponadto należy wykazać orientacyjny wkład EFRROW na lata 2010-2013. W tym celu należy zmienić załączniki do rozporządzenia (WE) nr 1974/2006.
(14) Aby zachować zgodność z datą, od której stosuje się rozporządzenie (WE) nr 74/2009, dla którego przepisy niniejszego rozporządzenia stanowią uzupełnienie, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2009 r. Zastosowanie z mocą wsteczną w niniejszym przypadku nie powinno stanowić naruszenia zasady pewności prawa wobec beneficjentów, których dotyczą niniejsze przepisy.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1974/2006.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 maja 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.
(2) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 100.
(3) Dz.U. L 368 z 23.12.2006, s. 15.
(4) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(5) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.111.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 363/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) |
| Data aktu: | 04/05/2009 |
| Data ogłoszenia: | 05/05/2009 |
| Data wejścia w życie: | 05/05/2009, 01/01/2007, 01/01/2009 |