Decyzja 2009/367/WE w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2008

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2009 r.
w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2008

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 3217)

(2009/367/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 maja 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 30 i 32,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja, na podstawie rocznych sprawozdań finansowych przekazanych przez państwa członkowskie wraz z informacjami wymaganymi do rozliczenia oraz ze świadectwem kompletności, dokładności i prawdziwości przekazanych ksiąg oraz ze sprawozdaniami organów certyfikujących, rozlicza rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 6 wymienionego rozporządzenia.

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Komisji (WE) nr 883/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w odniesieniu do prowadzenia kont przez agencje płatnicze, deklaracji wydatków i dochodów oraz warunków zwrotu wydatków w ramach EFRG i EFRROW(2), wydatkami uwzględnianymi z tytułu roku budżetowego 2008 są wydatki dokonane przez państwa członkowskie między dniem 16 października 2007 r. a dniem 15 października 2008 r.

(3) Komisja sprawdziła informacje przekazane przez państwa członkowskie oraz powiadomiła państwa członkowskie przed dniem 31 marca 2009 r. o wynikach tej weryfikacji oraz niezbędnych poprawkach.

(4) Roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące pozwalają Komisji podjąć decyzję dotyczącą kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań finansowych w przypadku niektórych agencji płatniczych. Kwoty rozliczone przez państwo członkowskie oraz kwoty podlegające zwrotowi od lub płatne na rzecz państwa członkowskiego wymienione są w załączniku I.

(5) Informacje przekazane przez niektóre inne agencje płatnicze wymagają przeprowadzenia dodatkowego dochodzenia, a ich rachunki nie mogą zostać rozliczone niniejszą decyzją. W załączniku II wymienione są agencje płatnicze, których to dotyczy.

(6) Na mocy art. 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 883/2006 wszelkie przekroczenia terminów w sierpniu, wrześniu oraz październiku są brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków. Część wydatków zadeklarowanych przez niektóre państwa członkowskie w tych miesiącach w r. 2008 została dokonana po prze-kroczeniu obowiązujących terminów. Niniejsza decyzja powinna zatem ustanowić odpowiednie redukcje.

(7) Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 i art. 9 rozporządzenia (WE) nr 883/2006 Komisja dokonała już redukcji lub zawieszenia szeregu płatności miesięcznych na wydatki w roku budżetowym 2008. W celu uniknięcia jakiegokolwiek przedwczesnego bądź jedynie chwilowego zwrotu przedmiotowych kwot, nie powinny one zostać uznane w niniejszej decyzji i powinny być dalej rozpatrywane w ramach procedury rozliczenia zgodności rachunków zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.

(8) Zgodnie z art. 32 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, 50 % konsekwencji finansowych wynikających z nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości ponosi państwo członkowskie, którego to dotyczy, jeżeli odzyskanie nie nastąpiło w terminie czte-rech lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego, lub w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi. Artykuł 32 ust. 3 wymienionego rozporządzenia zobowiązuje państwa członkowskie do przesłania Komisji razem z rocznym sprawozdaniem finansowym skróconego zestawienia procedur windykacji wszczętych w wyniku nieprawidłowości. Szczegółowe przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozda-wczego państw członkowskich w odniesieniu do kwot, które podlegają zwrotowi, są określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFGR i EFRROW(3). W załączniku III do wymienionego rozporządzenia przedstawione są tabele, które państwa członkowskie muszą dostarczyć w 2009 r. Na podstawie wypełnionych przez państwa członkowskie tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych wynikających z nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości starszych niż odpowiednio cztery lata lub osiem lat. Decyzja ta pozostaje bez wpływu na przyszłe decyzje w sprawie zgodności na mocy art. 32 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.

(9) Zgodnie z art. 32 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 państwa członkowskie mogą zdecydować o niekontynuowaniu windykacji. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy łączna kwota poniesionych i przewidywanych kosztów windykacji przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym. Jeżeli decyzję podjęto w terminie czterech lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego bądź w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych wynikających z nieodzyskania powinno zostać pokryte z budżetu Wspólnoty. W skróconym zestawieniu, o którym mowa w art. 32 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, przedstawiono kwoty, w odniesieniu do których państwa członkowskie podjęły decyzję o niekontynuowaniu windykacji, oraz powody tych decyzji. Kwoty te nie są ponoszone przez państwa członkowskie, których to dotyczy, lecz zostają w związku z powyższym pokryte z budżetu Wspólnoty. Decyzja ta pozostaje bez wpływu na przyszłe decyzje w sprawie zgodności na mocy art. 32 ust. 8 wspomnianego rozporządzenia.

(10) Zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, niniejsza decyzja nie ma wpływu na podjęcie przez Komisję późniejszych decyzji wykluczających z finansowania wspólnotowego wydatki dokonane niezgodnie z przepisami Wspólnoty,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zostają rozliczone rachunki agencji płatniczych państw członkowskich, z wyjątkiem agencji płatniczych określonych w art. 2, dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) w odniesieniu do roku budżetowego 2008.

Kwoty, które na podstawie niniejszej decyzji podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które są płatne na rzecz każdego państwa członkowskiego, wraz z tymi wynikającymi z zastosowania art. 32 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, są określone w załączniku I.

Artykuł  2

W odniesieniu do roku budżetowego 2008 rachunki agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG), określonych w załączniku II, są wyłączone z niniejszej decyzji i będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2009 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

(2) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 90.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

ROK BUDŻETOWY 2008

Kwoty podlegające zwrotowi od lub płatne na rzecz państwa członkowskiego

PC 2008 - Wydatki/Dochody przyznane agencjom płatniczym, których rachunki są Suma kolumn a i b Redukcje i zawieszenia w całym roku budżetowym(1) Redukcje zgodne z art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Suma z uwzględnieniem redukcji i zawieszeń Zaliczki wypłacone państwom członkowskim w roku budżetowym Kwota podlegająca zwrotowi od (-) lub płatna na rzecz (+) państwa członkowskiego(2)
rozliczone wyłączone z rozliczenia
= wydatki / przyznane dochody zadeklarowane w deklaracji rocznej = suma wydatków / przyznane dochody w deklaracjach miesięcznych
a b c = a + b d e f = c + d + e g h = f - g
BE EUR 432.608.618,53 273.518.319,77 706.126.938,30 - 593,30 - 54.510,68 706.071.834,32 706.201.150,75 - 129.316,43
BG EUR 173.261.850,21 0,00 173.261.850,21 - 10.969,94 0,00 173.250.880,27 173.262.003,11 - 11.122,84
CZ EUR 382.633.310,43 0,00 382.633.310,43 0,00 0,00 382.633.310,43 382.638.179,78 - 4.869,35
DK DKK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 14.764,84 - 14.764,84 0,00 - 14.764,84
DK EUR 981.148.146,05 0,00 981.148.146,05 - 334.916,53 0,00 980.813.229,52 980.605.638,09 207.591,43
DE EUR 4.679.844.580,08 421.042.712,93 5.100.887.293,01 - 37.390,29 - 2.874.536,38 5.097.975.366,35 5.101.133.812,30 - 3.158.445,95
EE EUR 41.604.457,53 0,00 41.604.457,53 - 30.242,24 0,00 41.574.215,29 41.537.242,47 36.972,82
IE EUR 1.452.426.445,64 0,00 1.452.426.445,64 - 152.676,24 - 209.340,42 1.452.064.428,98 1.450.327.500,26 1.736.928,72
EL EUR 0,00 2.460.745.905,37 2.460.745.905,37 0,00 0,00 2.460.745.905,37 2.460.745.905,37 0,00
ES EUR 5.476.876.522,21 0,00 5.476.876.522,21 - 4.919.283,22 - 4.564.317,68 5.467.392.921,32 5.475.621.557,38 - 8.228.636,07
FR EUR 8.323.180.801,10 0,00 8.323.180.801,10 - 1.302.798,28 - 18.942.379,66 8.302.935.623,16 8.324.404.948,60 - 21.469.325,44
IT EUR 4.168.669.787,38 101.969.623,15 4.270.639.410,53 - 1.887.157,65 - 4.363.298,08 4.264.388.954,80 4.264.132.179,52 256.775,28
CY EUR 27.774.540,54 0,00 27.774.540,54 0,00 0,00 27.774.540,54 27.774.540,54 0,00
LV EUR 96.759.251,98 0,00 96.759.251,98 0,00 0,00 96.759.251,98 96.760.415,54 - 1.163,56
LT EUR 155.733.024,94 0,00 155.733.024,94 0,00 0,00 155.733.024,94 155.996.896,19 - 263.871,25
LU EUR 33.965.171,44 0,00 33.965.171,44 - 1.273,90 0,00 33.963.897,54 33.787.840,71 176.056,83
HU EUR 486.553.484,46 0,00 486.553.484,46 - 11.055,36 0,00 486.542.429,10 492.387.580,59 - 5.845.151,49
MT EUR 0,00 2.472.341,64 2.472.341,64 0,00 0,00 2.472.341,64 2.472.341,64 0,00
NL EUR 854.800.814,16 0,00 854.800.814,16 - 91.807,12 - 65.076,30 854.643.930,74 856.242.767,86 - 1.598.837,12
AT EUR 656.513.475,83 0,00 656.513.475,83 0,00 - 44.207,31 656.469.268,52 656.496.253,55 - 26.985,03
PL EUR 1.172.220.664,21 0,00 1.172.220.664,21 0,00 0,00 1.172.220.664,21 1.172.232.662,17 - 11.997,96
PT EUR 0,00 720.094.153,57 720.094.153,57 0,00 0,00 720.094.153,57 720.094.153,57 0,00
RO EUR 0,00 461.870.850,36 461.870.850,36 0,00 0,00 461.870.850,36 461.870.850,36 0,00
SI EUR 93.014.996,23 0,00 93.014.996,23 0,00 0,00 93.014.996,23 93.152.578,75 - 137.582,52
SK EUR 169.701.265,50 0,00 169.701.265,50 0,00 0,00 169.701.265,50 169.768.426,79 - 67.161,29
FI EUR 565.626.400,21 0,00 565.626.400,21 - 2.432,42 - 7.736,10 565.616.231,70 567.200.798,71 - 1.584.567,01
SE SEK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 65.415,38 - 65.415,38 0,00 - 65.415,38
SE EUR 713.833.441,95 0,00 713.833.441,95 - 35.629,22 0,00 713.797.812,73 713.869.554,32 - 71.741,59
UK GBP 0,00 0,00 0,00 0,00 - 58.909,25 - 58.909,25 0,00 - 58.909,25
UK EUR 3.158.349.336,06 0,00 3.158.349.336,06 - 14.574.228,18 0,00 3.143.775.107,88 3.223.172.099,30 - 79.396.991,42
PC Wydatki(3) Dochody przeznaczone na określony cel(3) Fundusz cukrowniczy Artykuł 32 (= e) Suma (= h)
Wydatki(4) Dochody przeznaczone na określony cel(4)
05 07 01 06 6701 05 02 16 02 6803 6702
i j k l m n = i + j + k + l + m
BE EUR - 74.805,75 0,00 0,00 0,00 - 54.510,68 - 129.316,43
BG EUR - 11.122,84 0,00 0,00 0,00 0,00 - 11.122,84
CZ EUR - 4.869,35 0,00 0,00 0,00 0,00 - 4.869,35
DK DKK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 14.764,84 - 14.764,84
DK EUR 207.591,43 0,00 0,00 0,00 0,00 207.591,43
DE EUR - 209.002,65 - 74.906,93 0,00 0,00 - 2.874.536,38 - 3.158.445,95
EE EUR 36.972,82 0,00 0,00 0,00 0,00 36.972,82
IE EUR 1.946.269,14 0,00 0,00 0,00 - 209.340,42 1.736.928,72
EL EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
ES EUR - 3.664.318,39 0,00 0,00 0,00 - 4.564.317,68 - 8.228.636,07
FR EUR - 2.526.945,78 0,00 0,00 0,00 - 18.942.379,66 - 21.469.325,44
IT EUR 4.620.073,36 0,00 0,00 0,00 - 4.363.298,08 256.775,28
CY EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
LV EUR - 1.035,93 - 127,63 0,00 0,00 0,00 - 1.163,56
LT EUR - 263.563,31 - 307,94 0,00 0,00 0,00 - 263.871,25
LU EUR 176.056,83 0,00 0,00 0,00 0,00 176.056,83
HU EUR - 5.845.151,49 0,00 0,00 0,00 0,00 - 5.845.151,49
MT EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
NL EUR - 1.444.785,70 - 88.975,12 0,00 0,00 - 65.076,30 - 1.598.837,12
AT EUR 17.222,28 0,00 0,00 0,00 - 44.207,31 - 26.985,03
PL EUR - 11.997,96 0,00 0,00 0,00 0,00 - 11.997,96
PT EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
RO EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
SI EUR - 137.582,52 0,00 0,00 0,00 0,00 - 137.582,52
SK EUR 3.555,47 - 70.716,76 0,00 0,00 0,00 - 67.161,29
FI EUR - 1.521.889,93 - 54.940,99 0,00 0,00 - 7.736,10 - 1.584.567,01
SE SEK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 65.415,38 - 65.415,38
SE EUR - 71.741,59 0,00 0,00 0,00 0,00 - 71.741,59
UK GBP 0,00 0,00 0,00 0,00 - 58.909,25 - 58.909,25
UK EUR - 79.396.991,42 0,00 0,00 0,00 0,00 - 79.396.991,42
(1) Redukcje i zawieszenia oznaczają pozycje uwzględnione w systemie płatniczym, do których dodano w szczególności korekty związane z przekroczeniem terminów płatności w sierpniu wrześniu i październiku 2008 r.

(2) Dla ustalenia kwoty podlegającej zwrotowi od lub płatnej na rzecz państwa członkowskiego bierze się pod uwagę kwotę będącą sumą rozliczonej rocznej deklaracji wydatków (kolumna a) lub będącą sumą miesięcznych deklaracji wydatków wyłączonych z rozliczenia (kolumna b). Stosowany kurs walutowy: art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2006.

(3) Jeżeli pozycja "Dochody przeznaczone na określony cel" jest korzystna dla państwa członkowskiego, musi zostać zadeklarowana pod pozycją 05 07 01 06.

(4) Jeżeli pozycja "Dochody przeznaczone na określony cel w ramach funduszu cukrowniczego" jest korzystna dla państwa członkowskiego, musi zostać zadeklarowana pod pozycją 05 02 16 02.

Uwaga: Nomenklatura 2009: 05 07 01 06, 05 02 16 02, 6701, 6702, 6803.

ZAŁĄCZNIK  II

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

ROK BUDŻETOWY 2008 - EFRG

Wykaz agencji płatniczych, których rachunki są wyłączone z rozliczenia i które będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia

Państwo członkowskie Agencja płatnicza
Belgia ALV
Niemcy Baden-Württemberg
Grecja OPEKEPE
Włochy ARBEA
Malta MRRA
Portugalia IFAP
Rumunia PIAA

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.111.44

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/367/WE w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2008
Data aktu: 29/04/2009
Data ogłoszenia: 05/05/2009