KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 19 ust. 3,
uwzględniając decyzję nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącą mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania protokołu z Kioto(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1 akapit pierwszy zdanie drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zintegrowany wspólnotowy system rejestrów, składający się z rejestrów Wspólnoty i jej państw członkowskich utworzonych na mocy art. 6 decyzji nr 280/2004/WE, które zawierają w sobie rejestry utworzone na mocy art. 19 dyrektywy 2003/87/WE oraz niezależny dziennik transakcji Wspólnoty (zwany dalej "CITL") utworzony na mocy art. 20 tej dyrektywy są niezbędne do dopilnowania, aby wydawanie, przekazywanie i usuwanie uprawnień nie prowadziło do żadnych nieprawidłowości oraz aby transakcje te były zgodne ze zobowiązaniami wynikającymi z Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (zwanej dalej "UNFCCC") i z protokołem z Kioto.
(2) Zgodnie z dyrektywą 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylającą dyrektywę Rady 90/313/EWG(3) oraz z decyzją 13/CMP.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie Stron protokołu z Kioto (zwaną dalej "decyzją 13/CMP.1") należy regularnie podawać do publicznej wiadomości szczegółowe sprawozdania w celu zapewnienia dostępu opinii publicznej do informacji znajdujących się w zintegrowanym systemie rejestrów z zastrzeżeniem niektórych wymagań dotyczących poufności.
(3) Prawodawstwo wspólnotowe dotyczące ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz swobodnego przepływu tych danych, w szczególności dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(4), dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej(5) oraz rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6), powinno być przestrzegane, jeżeli stosuje się do informacji utrzymywanych i przetwarzanych na mocy niniejszego rozporządzenia.
(4) Każdy rejestr powinien zawierać co najmniej jeden rachunek posiadania Strony, jeden rachunek wycofania oraz rachunki usuwania i zamiany, które są wymagane na mocy decyzji 13/CMP.1, a każdy rejestr utworzony na mocy art. 19 dyrektywy 2003/87/WE powinien zawierać rachunki krajowe i rachunki posiadania przeznaczone dla operatorów i innych osób wymagane do realizacji wymagań dyrektywy. Każdy taki rachunek powinien być utworzony zgodnie ze znormalizowanymi procedurami w celu zapewnienia integralności systemu rejestrów i publicznego dostępu do informacji znajdujących się w tym systemie.
(5) Artykuł 6 decyzji nr 280/2004/WE wymaga, aby Wspólnota i jej państwa członkowskie zastosowały specyfikacje funkcjonalne i techniczne dotyczące standardów wymiany danych dla systemu rejestrów zgodnie z protokołem z Kioto przyjęte decyzją 12/CMP.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie Stron protokołu z Kioto (zwaną dalej "decyzją 12/CMP.1") w sprawie ustanowienia i prowadzenia rejestrów i CITL. Zastosowanie i opracowanie tych specyfikacji w odniesieniu do zintegrowanego systemu rejestrów Wspólnoty pozwala na włączenie rejestrów utworzonych na mocy art. 19 dyrektywy 2003/87/WE do rejestrów utworzonych na mocy art. 6 decyzji nr 2800/2004/WE.
(6) CITL powinien wykonywać automatyczne kontrole wszystkich procesów w systemie rejestrów Wspólnoty dotyczących uprawnień, zweryfikowanych emisji, rachunków i jednostek Kioto, a międzynarodowy dziennik transakcji UNFCCC (zwany dalej "ITL") powinien wykonywać automatyczne kontrole procesów dotyczących jednostek Kioto w celu dopilnowania, aby nie wystąpiły żadne nieprawidłowości. Procesy, dla których wyniki tych kontroli będą negatywne, zostaną przerwane w celu zapewnienia zgodności transakcji w systemie rejestrów Wspólnoty z wymaganiami dyrektywy 2003/87/WE i wymaganiami opracowanymi na mocy UNFCCC i protokołu z Kioto.
(7) Wszystkie transakcje w systemie rejestrów Wspólnoty powinny być dokonywane zgodnie ze znormalizowanymi procedurami i, w razie potrzeby, według zharmonizowanego harmonogramu w celu zapewnienia zgodności z wymaganiami dyrektywy 2003/87/WE i z wymaganiami opracowanymi na mocy UNFCCC i protokołu z Kioto oraz w celu zabezpieczenia integralności tego systemu.
(8) W celu ochrony bezpieczeństwa informacji znajdujących się w zintegrowanym systemie rejestrów Wspólnoty należy zastosować odpowiednie i zharmonizowane wymogi w zakresie uwierzytelniania i praw dostępu.
(9) Centralny administrator i każdy administrator rejestru powinien zapewnić ograniczenie do minimum przerw w działaniu zintegrowanego systemu rejestrów Wspólnoty poprzez podejmowanie wszelkich zasadnych kroków w celu zapewnienia dostępności rejestrów i CITL oraz poprzez zapewnienie solidnych systemów i procedur dla zabezpieczenia wszystkich informacji.
(10) Zapisy dotyczące wszystkich procesów, operatorów i osób w systemie rejestrów Wspólnoty powinny być przechowywane zgodnie z normami rejestracji danych określonymi w funkcjonalnych i technicznych specyfikacjach dotyczących standardów wymiany danych dla systemów rejestrów zgodnych z protokołem z Kioto, opracowanych na mocy decyzji 12/CMP.1.
(11) Wspólnota powinna podjąć wszelkie niezbędne wysiłki w celu zapewnienia wzajemnego połączenia każdego rejestru państwa członkowskiego, CITL i międzynarodowego dziennika transakcji UNFCCC najpóźniej do dnia 1 grudnia 2008 r.
(12) Każdy rejestr powinien wydawać jednostki przyznanej emisji (zwane dalej "jednostkami AAU") zgodnie z decyzją 13/CMP.1 i wydawać uprawnienia zgodnie z wymogami art. 11 dyrektywy 2003/87/WE. Rejestry powinny zapewniać utrzymywanie rezerwy jednostek AAU równej liczbie wydanych uprawnień w celu zapewnienia, aby po każdej transakcji z udziałem uprawnień mogło nastąpić odpowiednie przekazanie jednostek AAU poprzez roczny mechanizm rozliczeniowy. Transakcje z udziałem uprawnień pomiędzy dwoma rejestrami powinny być przeprowadzane za pośrednictwem łącza komunikacyjnego obejmującego CITL, natomiast transakcje z udziałem jednostek Kioto powinny być przeprowadzane poprzez łącze komunikacyjne obejmujące zarówno CITL, jak i ITL. Należy przyjąć przepisy w celu zapewnienia możliwości kontynuowania równoprawnego uczestnictwa we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji przez państwa członkowskie, które nie są w stanie wydawać jednostek AAU w ramach protokołu z Kioto, ponieważ nie posiadają wiążących zobowiązań w sprawie ograniczenia emisji. Uczestnictwo to nie byłoby możliwe w okresie 2008-2012, gdyż w odróżnieniu od wszystkich pozostałych państw członkowskich, te państwa członkowskie nie byłyby w stanie wydawać uprawnień powiązanych z jednostkami AAU uznanymi w ramach protokołu z Kioto. Należy umożliwić to równoprawne uczestnictwo poprzez specjalny mechanizm w ramach rejestru wspólnotowego.
(13) Niniejsze rozporządzenie odzwierciedla fakt, że obowiązujące obecnie specyfikacje funkcjonalne i techniczne dotyczące norm wymiany danych dla systemu rejestrów w ramach protokołu z Kioto, opracowane przez sekretariat UNFCCC, nadal nie zapewniają rejestrom sposobów na połączenie z międzynarodowym dziennikiem transakcji poprzez niezależny dziennik transakcji Wspólnoty. Istnienie takich sposobów pozwalałoby Wspólnocie na utworzenie wymaganej infrastruktury rejestrów w znacznie prostszy sposób; w szczególności niepotrzebne byłyby dwa połączenia między rejestrami a niezależnym dziennikiem transakcji Wspólnoty. Dlatego też, jeżeli na mocy wniosku Wspólnoty w tym względzie z 2007 r., wspomniane wyżej sposoby zostałyby uwzględnione i odpowiednio uregulowane przez sekretariat UNFCCC w specyfikacjach funkcjonalnych i technicznych dotyczących norm wymiany danych w terminie sześciu miesięcy od dnia połączenia się z ITL, Komisja niezwłocznie zaproponowałaby zmianę rozporządzenia w celu uproszczenia infrastruktury systemu rejestrów zanim państwa członkowskie i Wspólnota poniosą jakiekolwiek wydatki na opracowanie oprogramowania wymaganego w związku z rozporządzeniem.
(14) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2216/2004 z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(7) określiło ogólne przepisy, specyfikacje funkcjonalne i techniczne oraz wymagania dotyczące prowadzenia i utrzymania znormalizowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów w postaci standaryzowanych elektronicznych baz danych zawierających wspólne elementy danych. W interesie jasności przepisów prawnych należy w całości zastąpić rozporządzenie nr 2216/2004.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 8 października 2008 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Stavros DIMAS |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
(2) Dz.U. L 49 z 19.2.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 41 z 14.2.2003, s. 26.
(4) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(5) Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37.
(6) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(7) Dz.U. L 386 z 29.12.2004, s. 1.
(8) Dz.U. L 229 z 31.8.2007, s. 1.
ZAŁĄCZNIKI