Dyrektywa 2008/5/WE dotycząca obowiązkowego umieszczania na etykietach niektórych środków spożywczych danych szczegółowych innych niż wymienione w dyrektywie 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DYREKTYWA KOMISJI 2008/5/WE
z dnia 30 stycznia 2008 r.
dotycząca obowiązkowego umieszczania na etykietach niektórych środków spożywczych danych szczegółowych innych niż wymienione w dyrektywie 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Wersja skodyfikowana)

(Dz.U.UE L z dnia 31 stycznia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych(1), w szczególności jej art. 4 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę 94/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1994 r. w sprawie substancji słodzących używanych w środkach spożywczych(2), a w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Komisji 94/54/WE z dnia 18 listopada 1994 r. dotycząca obowiązkowego umieszczania na etykietach niektórych środków spożywczych danych szczegółowych innych niż wymienione w dyrektywie Rady 79/112/EWG(3) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(4). Dla zapewnienia jasności i zrozumiałości powinna zostać skodyfikowana.

(2) W celu zapewnienia konsumentom uzyskiwania odpowiednich informacji konieczne jest określenie obowiązkowego umieszczania na niektórych środkach spożywczych innych danych szczegółowych w uzupełnieniu do tych wymienionych w art. 3 dyrektywy 2000/13/WE.

(3) Gazy opakowaniowe używane do pakowania niektórych środków spożywczych nie powinny być uważane za składniki w rozumieniu art. 6 ust. 1 dyrektywy 2000/13/WE i dlatego nie powinny być umieszczane na wykazie składników na etykiecie.

(4) Jednakże konsumenci powinni być informowani o użyciu takich gazów, w zakresie, w jakim informacja ta umożliwia im zrozumienie, dlaczego środek spożywczy, który zakupili, ma dłuższy okres przydatności do spożycia niż podobne produkty pakowane w inny sposób.

(5) W celu przekazywania konsumentom odpowiedniej informacji, etykietowanie środków spożywczych, w skład których wchodzą słodziki, powinny zawierać szczegółowe informacje na ten temat.

(6) Ponadto na etykietach środków spożywczych zawierających niektóre kategorie słodzików powinny być zamieszczane stosowne ostrzeżenia.

(7) Ponadto niezbędne jest umieszczanie na etykietach informacji o obecności kwasu glicyryzynowego i jego soli amonowej w wyrobach i napojach. W przypadku wysokiej zawartości kwasu i jego soli amonowej w tych produktach konsumenci, w szczególności ci cierpiący na nadciśnienie, powinni być dodatkowo poinformowani, że należy unikać zbyt dużego spożycia. W celu zapewnienia należytego rozumienia tych informacji przez konsumentów należy użyć powszechnie znanego terminu "lukrecja".

(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

(9) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich odnoszących się do terminów przeniesienia do prawa krajowego dyrektyw określonych w załączniku II, część B,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla przepisów art. 3 dyrektywy 2000/13/WE, etykietowanie środków spożywczych wymienionych w załączniku I do niniejszej dyrektywy zawiera dodatkowe dane szczegółowe wymienione w tym załączniku.

Artykuł  2

Dyrektywa 94/54/WE, zmieniona dyrektywami wymienionymi w załączniku II, część A zostaje uchylona, bez naruszenia zobowiązań państw członkowskich odnoszących się do terminów przeniesienia do prawa krajowego dyrektyw określonych w załączniku II, część B.

Odesłania do uchylonej dyrektywy odczytuje się jako odesłania do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku III.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 stycznia 2008 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, s. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/68/WE (Dz.U. L 310 z 28.11.2007, s. 11).

(2) Dz.U. L 237 z 10.9.1994, s. 3. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/52/WE (Dz.U. L 204 z 26.7.2006, s. 10).

(3) Dz.U. L 300 z 23.11.1994, s. 14. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/77/WE (Dz.U. L 162 z 30.4.2004, s. 76).

(4) Zob. załącznik II, część A.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz środków spożywczych, których etykietowanie musi zawierać jedną lub więcej następujących informacji dodatkowych

Rodzaj lub kategoria środka spożywczego Dane szczegółowe
Środki spożywcze, których trwałość została przedłużona w wyniku użycia gazów opakowaniowych dozwolonych zgodnie z dyrektywą Rady 89/107/EWG(1) "Zapakowano w atmosferze ochronnej"
Środki spożywcze zawierające substancję słodzącą lub substancje słodzące dozwolone dyrektywą 94/35/WE "z substancją(-ami) słodzącą(-ymi)"

Te dane szczegółowe towarzyszą nazwie, pod którą produkt jest sprzedawany, jak ustanowiono w art. 5 dyrektywy 2000/13/WE

Środki spożywcze zawierające zarówno dodany cukier lub cukry, jak i substancję słodzącą lub substancje słodzące dozwolone dyrektywą 94/35/WE "z cukrem(-ami) i substancją(-ami) słodzącą(-ymi)"

Te dane szczegółowe towarzyszą nazwie, pod którą produkt jest sprzedawany, jak ustanowiono w art. 5 dyrektywy 2000/13/WE

Środki spożywcze zawierające aspartam "zawiera źródło fenyloalaniny"
Środki spożywcze zawierające więcej niż 10 % dodanych poliolów "nadmierne spożycie może działać przeczyszczająco"
Wyroby lub napoje zawierające kwas glicyryzynowy lub jego sól amonową z powodu dodania substancji jako takiej(-ich), lub lukrecji Glycyrrhiza glabra o stężeniu 100 mg/kg, lub 100 mg/l, lub większym Termin "zawiera lukrecję" dodaje się tuż po wykazie składników lub w nazwie, pod którą produkt jest sprzedawany. W razie braku wykazu składników dane szczegółowe umiejscawia się w pobliżu nazwy, pod którą produkt jest sprzedawany.
Wyroby zawierające kwas glicyryzynowy lub jego sól amonową z powodu dodania substancji jako takiej(-ich), lub lukrecji Glycyrrhiza glabra o stężeniu 4 g/kg, lub większym Następująca informacja musi być dodana po wykazie składników: "zawiera lukrecję - cierpiący na nadciśnienie powinni unikać nadmiernego spożycia". W razie braku wykazu składników dane szczegółowe umiejscawia się w pobliżu nazwy, pod którą produkt jest sprzedawany
Napoje zawierające kwas glicyryzynowy lub jego sól amonową z powodu dodania substancji jako takiej(-ich), lub, lukrecji Glycyrrhiza glabra o stężeniu 50 mg/l lub, większym, lub 300 mg/l, lub większym w przypadku napojów zawierająch więcej niż 1,2 % alkoholu(2) Następująca informacja musi być dodana po wykazie składników: "zawiera lukrecję - cierpiący na nadciśnienie powinni unikać nadmiernego spożycia". W razie braku wykazu składników dane szczegółowe umiejscawia się w pobliżu nazwy, pod którą produkt jest sprzedawany
(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, s. 27.
(2) Poziom ma zastosowanie do produktów gotowych do spożycia lub przygotowanych zgodnie z instrukcją wytwórcy.

ZAŁĄCZNIK  II

CZĘŚĆ  A

Uchylona dyrektywa i wykaz jej kolejnych zmian

(określone w art. 2)
Dyrektywa Komisji 94/54/WE (Dz.U. L 300 z 23.11.1994, s. 14)
Dyrektywa Rady 96/21/WE (Dz.U. L 88 z 5.4.1996, s. 5)
Dyrektywa Komisji 2004/77/WE (Dz.U. L 162 z 30.4.2004, s. 76)

CZĘŚĆ  B

Lista terminów przeniesienia do prawa krajowego

(określonych w art. 2)
Dyrektywa Termin przeniesienia
94/54/WE 30 czerwca 1995 r.(*)
96/21/WE 30 czerwca 1996 r.(**)
2004/77/WE 20 maja 2005 r.(***)
(*) Zgodnie z art. 2 akapit pierwszy dyrektywy 94/54/WE:
"Państwa członkowskie, w miarę potrzeb, zmienią swoje przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne do dnia 30 czerwca 1995 r. tak, aby:
- zezwolić na handel produktami zgodnymi z niniejszą dyrektywą nie później niż w dniu 1 lipca 1995 r.,
- zabronić handlu produktami niezgodnymi z niniejszą dyrektywą z mocą od dnia 1 stycznia 1997 r.; jednakże handel produktami wprowadzonymi na rynek lub etykietowanymi przed tą datą i niezgodnymi z niniejszą dyrektywą może być kontynuowany do czasu wyczerpania zapasów".
(**) Zgodnie z art. 2 akapit pierwszy dyrektywy 96/21/WE:
"Państwa członkowskie w razie potrzeby dokonują zmian w swoich przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych do dnia 1 lipca 1996 r., tak, aby:
- umożliwić handel produktami, które odpowiadają wymogom niniejszej dyrektywy, najpóźniej do dnia 1 lipca 1996 r.,
- od dnia 1 lipca 1997 r. zakazać handlu produktami, które nie spełniają wymagań niniejszej dyrektywy. Jednakże produkty wprowadzone do obrotu lub etykietowane przed tą datą, które nie spełniają wymagań niniejszej dyrektywy, mogą być wprowadzane do obrotu do wyczerpania zapasów".
(***) Zgodnie z art. 2 dyrektywy 2004/77/WE:
"1. Państwa członkowskie dopuszczają wymianę handlową produktami zgodnymi z niniejszą dyrektywą najpóźniej od dnia 20 maja 2005 r.
2. Państwa członkowskie zakazują wymiany handlowej produktami, które nie są zgodne z niniejszą dyrektywą od dnia 20 maja 2006 r.
Jednakże zezwala się na obrót produktami nie zgodnymi z niniejszą dyrektywą, które zostały etykietowane przed dniem 20 maja 2006 r. do wyczerpania zapasów".

ZAŁĄCZNIK  III

Tabela korelacji

Dyrektywa 94/54/WE Niniejsza dyrektywa
Artykuł 1 Artykuł 1
Artykuł 2 -
- Artykuł 2
Artykuł 3 Artykuł 3
- Artykuł 4
Załącznik Załącznik I
- Załącznik II
- Załącznik III

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.27.12

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2008/5/WE dotycząca obowiązkowego umieszczania na etykietach niektórych środków spożywczych danych szczegółowych innych niż wymienione w dyrektywie 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 30/01/2008
Data ogłoszenia: 31/01/2008
Data wejścia w życie: 20/02/2008