uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE(1), w szczególności jego art. 131,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 ustanawia obowiązki spoczywające na wspólnotowych producentach i importerach substancji w zakresie rejestracji samych substancji oraz substancji będących składnikiem preparatów lub wyrobów, jak również przepisy w sprawie oceny substancji oraz obowiązków spoczywających na ich dalszych użytkownikach. Artykuł 2 ust. 7 lit. a) tego rozporządzenia stanowi, że z zakresu zastosowania przepisów tytułów II, V i VI tego samego rozporządzenia wyłącza się substancje zawarte w załączniku IV w związku z istnieniem wystarczającej ilości informacji na temat tego, że ich swoiste właściwości powodują minimalne ryzyko; ponadto art. 2 ust. 7 lit. b) tego samego rozporządzenia stanowi, że substancje objęte przepisami załącznika V są wyłączone z zakresu zastosowania przepisów tytułów II, V i VI rozporządzenia, ponieważ ich rejestrację uznaje się za niewłaściwą lub niepotrzebną i wyłączenie ich z zakresu zastosowania powyższych tytułów nie powoduje uszczerbku dla celów tego rozporządzenia.
(2) Artykuł 138 ust. 4 tego rozporządzenia zobowiązuje Komisję do dokonania przeglądu załączników IV i V do dnia 1 czerwca 2008 r. w celu zaproponowania, w stosownych przypadkach, zmian.
(3) Przegląd przeprowadzony przez Komisję na mocy art. 138 ust. 4 wykazał, że z załącznika IV należy usunąć trzy substancje w związku z brakiem wystarczającej ilości informacji na temat tego, że ich swoiste właściwości powodują minimalne ryzyko. Dotyczy to witaminy A, jako że substancja ta może stanowić poważne zagrożenie toksycznym wpływem na funkcje rozrodcze. Dotyczy to również węgla i grafitu, w szczególności w związku z tym, że numery EINECS i/lub CAS dotyczące tych substancji są używane w celu identyfikacji postaci węgla lub grafitu w nanoskali, a tym samym nie spełniają kryteriów wymaganych do włączenia do tego załącznika.
(4) Ponadto trzy gazy szlachetne (hel, neon i ksenon) spełniają kryteria wymagane do włączenia do załącznika IV, należy je zatem przenieść do niego z załącznika V. W celu zachowania spójności do załącznika IV należy włączyć krypton - inny gaz szlachetny spełniający kryteria wymagane do włączenia do tego załącznika. Do załącznika IV należy włączyć trzy inne substancje (fruktozę, galaktozę i laktozę), które oceniono jako spełniające odpowiednie kryteria. Z załącznika IV należy usunąć wapień, będący minerałem podlegającym już zwolnieniu w ramach załącznika V. Na koniec należy skreślić niektóre istniejące zapisy dotyczące olejów, tłuszczy, wosków, kwasów tłuszczowych i ich soli, jako że nie wszystkie z tych substancji spełniają kryteria włączenia do załącznika IV. Bardziej spójne jest włączenie ich w formie pozycji ogólnej do załącznika V, używając sformułowania umożliwiającego ograniczenie zwolnienia do substancji o mniejszym stopniu zagrożenia.
(5) 1 Przegląd przeprowadzony przez Komisję na mocy art. 138 ust. 4 rozporządzenia wykazał, że pewne zmiany należy również wprowadzić w załączniku V. Należy dodać magnezję, uznaną za substancję spełniającą kryteria włączenia do załącznika V. Ponadto właściwe jest dodanie niektórych rodzajów szkła i fryt ceramicznych, które nie spełniają kryteriów klasyfikacji określonych w dyrektywie Rady 67/548/EWG(2), a które nie zawierają dodatkowo składników niebezpiecznych przekraczających odpowiednie stężenia graniczne, chyba że istnieją dowody naukowe na to, że składniki te nie są przyswajalne. W celu zapewnienia większego stopnia spójności w traktowaniu substancji porównywalnych i ograniczenia zwolnienia do substancji o niższym stopniu ryzyka do załącznika V należy dodać niektóre otrzymywane ze źródeł naturalnych, niezmodyfikowane chemicznie oleje, tłuszcze i woski roślinne oraz oleje, tłuszcze i woski zwierzęce, jak również glicerynę, które nie wykazują właściwości niebezpiecznych innych niż palność i powodowanie podrażnień skóry lub oczu. To samo dotyczy niektórych niezmodyfikowanych chemicznie kwasów tłuszczowych pochodzenia naturalnego, które nie wykazują właściwości niebezpiecznych innych niż palność i powodowanie podrażnień skóry lub oczu. Dodanie olejów, tłuszczy, wosków i kwasów tłuszczowych do załącznika V wiąże się z równoczesnym skreśleniem niektórych poszczególnych substancji należących do tych grup wymienionych w załączniku IV.
(6) Zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, a w szczególności zmiany dotyczące kompostu i biogazu, pozostają bez uszczerbku dla przepisów wspólnotowych w odniesieniu do odpadów.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Stavros DIMAS | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1; sprostowanie w Dz.U. L 136 z 29.5.2007, s. 3.
(2) Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.268.14 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 987/2008 zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) |
| Data aktu: | 08/10/2008 |
| Data ogłoszenia: | 09/10/2008 |
| Data wejścia w życie: | 12/10/2008 |