Rozporządzenie 987/2008 zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 987/2008
z dnia 8 października 2008 r.
zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE(1), w szczególności jego art. 131,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 ustanawia obowiązki spoczywające na wspólnotowych producentach i importerach substancji w zakresie rejestracji samych substancji oraz substancji będących składnikiem preparatów lub wyrobów, jak również przepisy w sprawie oceny substancji oraz obowiązków spoczywających na ich dalszych użytkownikach. Artykuł 2 ust. 7 lit. a) tego rozporządzenia stanowi, że z zakresu zastosowania przepisów tytułów II, V i VI tego samego rozporządzenia wyłącza się substancje zawarte w załączniku IV w związku z istnieniem wystarczającej ilości informacji na temat tego, że ich swoiste właściwości powodują minimalne ryzyko; ponadto art. 2 ust. 7 lit. b) tego samego rozporządzenia stanowi, że substancje objęte przepisami załącznika V są wyłączone z zakresu zastosowania przepisów tytułów II, V i VI rozporządzenia, ponieważ ich rejestrację uznaje się za niewłaściwą lub niepotrzebną i wyłączenie ich z zakresu zastosowania powyższych tytułów nie powoduje uszczerbku dla celów tego rozporządzenia.

(2) Artykuł 138 ust. 4 tego rozporządzenia zobowiązuje Komisję do dokonania przeglądu załączników IV i V do dnia 1 czerwca 2008 r. w celu zaproponowania, w stosownych przypadkach, zmian.

(3) Przegląd przeprowadzony przez Komisję na mocy art. 138 ust. 4 wykazał, że z załącznika IV należy usunąć trzy substancje w związku z brakiem wystarczającej ilości informacji na temat tego, że ich swoiste właściwości powodują minimalne ryzyko. Dotyczy to witaminy A, jako że substancja ta może stanowić poważne zagrożenie toksycznym wpływem na funkcje rozrodcze. Dotyczy to również węgla i grafitu, w szczególności w związku z tym, że numery EINECS i/lub CAS dotyczące tych substancji są używane w celu identyfikacji postaci węgla lub grafitu w nanoskali, a tym samym nie spełniają kryteriów wymaganych do włączenia do tego załącznika.

(4) Ponadto trzy gazy szlachetne (hel, neon i ksenon) spełniają kryteria wymagane do włączenia do załącznika IV, należy je zatem przenieść do niego z załącznika V. W celu zachowania spójności do załącznika IV należy włączyć krypton - inny gaz szlachetny spełniający kryteria wymagane do włączenia do tego załącznika. Do załącznika IV należy włączyć trzy inne substancje (fruktozę, galaktozę i laktozę), które oceniono jako spełniające odpowiednie kryteria. Z załącznika IV należy usunąć wapień, będący minerałem podlegającym już zwolnieniu w ramach załącznika V. Na koniec należy skreślić niektóre istniejące zapisy dotyczące olejów, tłuszczy, wosków, kwasów tłuszczowych i ich soli, jako że nie wszystkie z tych substancji spełniają kryteria włączenia do załącznika IV. Bardziej spójne jest włączenie ich w formie pozycji ogólnej do załącznika V, używając sformułowania umożliwiającego ograniczenie zwolnienia do substancji o mniejszym stopniu zagrożenia.

(5) 1 Przegląd przeprowadzony przez Komisję na mocy art. 138 ust. 4 rozporządzenia wykazał, że pewne zmiany należy również wprowadzić w załączniku V. Należy dodać magnezję, uznaną za substancję spełniającą kryteria włączenia do załącznika V. Ponadto właściwe jest dodanie niektórych rodzajów szkła i fryt ceramicznych, które nie spełniają kryteriów klasyfikacji określonych w dyrektywie Rady 67/548/EWG(2), a które nie zawierają dodatkowo składników niebezpiecznych przekraczających odpowiednie stężenia graniczne, chyba że istnieją dowody naukowe na to, że składniki te nie są przyswajalne. W celu zapewnienia większego stopnia spójności w traktowaniu substancji porównywalnych i ograniczenia zwolnienia do substancji o niższym stopniu ryzyka do załącznika V należy dodać niektóre otrzymywane ze źródeł naturalnych, niezmodyfikowane chemicznie oleje, tłuszcze i woski roślinne oraz oleje, tłuszcze i woski zwierzęce, jak również glicerynę, które nie wykazują właściwości niebezpiecznych innych niż palność i powodowanie podrażnień skóry lub oczu. To samo dotyczy niektórych niezmodyfikowanych chemicznie kwasów tłuszczowych pochodzenia naturalnego, które nie wykazują właściwości niebezpiecznych innych niż palność i powodowanie podrażnień skóry lub oczu. Dodanie olejów, tłuszczy, wosków i kwasów tłuszczowych do załącznika V wiąże się z równoczesnym skreśleniem niektórych poszczególnych substancji należących do tych grup wymienionych w załączniku IV.

(6) Zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, a w szczególności zmiany dotyczące kompostu i biogazu, pozostają bez uszczerbku dla przepisów wspólnotowych w odniesieniu do odpadów.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 zastępuje się załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 zastępuje się załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 października 2008 r.
W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1; sprostowanie w Dz.U. L 136 z 29.5.2007, s. 3.

(2) Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK IV

ZWOLNIENIA Z OBOWIĄZKU REJESTRACJI ZGODNIE Z ART. 2 UST. 7 LIT. A)

Nr EINECS Nazwa/grupa Numer CAS
200-061-5 D-glucitol C6H14O6 50-70-4
200-066-2 Kwas askorbinowy C6H8O6 50-81-7
200-075-1 Glukoza C6H12O6 50-99-7
200-233-3 Fruktoza C6H12O6 57-48-7
200-294-2 L-lizyna C6H14N2O2 56-87-1
200-334-9 Sacharoza, czysta C12H22O11 57-50-1
200-405-4 Octan α-tokoferylu C31H52O3 58-95-7
200-416-4 Galaktoza C6H12O6 59-23-4
200-432-1 DL-metionina C5H11NO2S 59-51-8
200-559-2 Laktoza C12H22O11 63-42-3
200-711-8 D-mannitol C6H14O6 69-65-8
201-771-8 L-sorboza C6H12O6 87-79-6
204-664-4 Stearynian gliceryny, czysty C21H42O4 123-94-4
204-696-9 Ditlenek węgla CO2 124-38-9
205-278-9 Pantotenian wapnia, forma D C9H17NO5.1/2Ca 137-08-6
205-756-7 DL-fenyloalanina C9H11NO2 150-30-1
208-407-7 Glukonian sodu C6H12O7.Na 527-07-1
215-665-4 Oleinian sorbitanu C24H44O6 1338-43-8
231-098-5 Krypton Kr 7439-90-9
231-110-9 Neon Ne 7440-01-9
231-147-0 Argon Ar 7440-37-1
231-168-5 Hel He 7440-59-7
231-172-7 Ksenon Xe 7440-63-3
231-783-9 Azot N2 7727-37-9
231-791-2 Woda, destylowana, o czystości do pomiarów przewodności elektrolitów lub podobnej H2O 7732-18-5
232-307-2 Lecytyny

Złożona mieszanina diglicerydów kwasów tłuszczowych związanych z estrem

cholinowym kwasu ortofosforowego

8002-43-5
232-436-4 Syropy, hydrolizowana skrobia

Złożona mieszanina otrzymywana poprzez kwasową lub enzymatyczną hydrolizę skrobi kukurydzianej. Zawiera głównie d-glukozę, maltozę i maltodekstryny

8029-43-4
232-442-7 Łój, uwodorniony 8030-12-4
232-675-4 Dekstryna 9004-53-9
232-679-6 Skrobia

Wielkocząsteczkowy polisacharyd otrzymywany zazwyczaj z ziaren zbóż takich, jak kukurydza, pszenica i sorgo, jak również z korzeni i bulw roślin takich, jak ziemniaki i tapioka. Obejmuje skrobię, która została wstępnie zżelowana przez ogrzewanie w obecności wody

9005-25-8
232-940-4 Maltodekstryna 9050-36-6
238-976-7 D-glukonian sodu C6H12O7.xNa 14906-97-9
248-027-9 Monostearynian D-glucitolu C24H48O7 26836-47-5
262-988-1 Estry metylowe kokosowych kwasów tłuszczowych 61788-59-8
265-995-8 Masa celulozowa 65996-61-4
266-948-4 Glicerydy, C16-18 i C18 nienasycone

Substancji tej przypisano w katalogu nazw substancji SDA nazwę: nienasycone

glicerydy trialkilowe C16-18 i C18 oraz numer sprawozdawczy SDA: 11-001-00

67701-30-8
268-616-4 Syropy, kukurydziane, odwodnione 68131-37-3
269-658-6 Glicerydy, łojowe, mono-, di-, tri-, uwodornione 68308-54-3
270-312-1 Glicerydy, C16-18 i C18 nienasycone, mono- i di-Substancji tej przypisano w katalogu nazw substancji SDA nazwę: nienasycone glicerydy alkilowe C16-18 i C18 i nienasycone glicerydy dialkilowe C16-18 i C18 oraz numer sprawozdawczy SDA: 11-002-00 68424-61-3
288-123-8 Glicerydy C10-18 85665-33-4"

ZAŁĄCZNIK  II 2

"ZAŁĄCZNIK V

ZWOLNIENIA Z OBOWIĄZKU REJESTRACJI ZGODNIE Z ART. 2 UST. 7 LIT. B)

1. Substancje powstałe w wyniku reakcji chemicznej zachodzącej jako skutek uboczny kontaktu innej substancji lub wyrobu z czynnikami środowiskowymi, takimi jak powietrze, wilgoć, mikroorganizmy lub światło słoneczne.

2. Substancje powstałe w wyniku reakcji chemicznej zachodzącej jako skutek uboczny magazynowania innej substancji, preparatu lub wyrobu.

3. Substancje powstające w wyniku reakcji chemicznej zachodzącej przy okazji końcowego zastosowania innych substancji, preparatów lub wyrobów i które same nie są produkowane, importowane lub wprowadzane do obrotu.

4. Substancje, które same nie są produkowane, importowane lub wprowadzane do obrotu i które powstają w wyniku reakcji chemicznej zachodzącej, gdy:

a) stabilizator, barwnik, środek aromatyzujący, przeciwutleniacz, wypełniacz, rozpuszczalnik, nośnik, środek powierzchniowo czynny, plastyfikator, inhibitor korozji, środek przeciwpieniący, środek dyspergujący, środek przeciwosadowy, środek osuszający, substancja wiążąca, emulgator, demulgator, odwadniacz, środek zbrylający, promotor adhezji, modyfikator płynności, środek zobojętniający, odczynnik maskujący, koagulator, flokulant, środek zmniejszający palność, smar, odczynnik chelatujący lub odczynnik kontroli jakości działają w sposób zamierzony; lub

b) substancja, której jedynym zadaniem jest zapewnienie konkretnych właściwości fizykochemicznych, działa w sposób zamierzony.

5. Produkty uboczne, jeżeli nie są jako takie importowane lub wprowadzane do obrotu.

6. Hydraty substancji lub jony hydratowane powstałe w wyniku asocjacji cząsteczek substancji i wody, pod warunkiem że substancja ta została zarejestrowana przez producenta lub importera korzystającego z niniejszego zwolnienia.

7. Następujące substancje występujące w przyrodzie, jeśli nie zostały one zmodyfikowane chemicznie: Minerały, rudy, rudy wzbogacone, naturalny i przetworzony gaz ziemny, ropa naftowa, węgiel.

8. Substancje, które występują w przyrodzie, inne niż te wymienione w ust. 7, jeśli nie zostały zmodyfikowane chemicznie, chyba że spełniają kryteria klasyfikacji jako niebezpieczne zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG lub chyba że są trwałe, wykazują zdolność do bioakumulacji i są toksyczne lub bardzo trwałe i wykazują bardzo dużą zdolność do bioakumulacji zgodnie z kryteriami wymienionymi w załączniku XIII lub chyba że zostały zidentyfikowane zgodnie z przepisami art. 59 ust. 1 co najmniej dwa lata wcześniej jako substancje dające podstawę do równoważnych obaw jak te wymienione w art. 57 lit. f).

9. Następujące substancje pochodzące ze źródeł naturalnych, jeśli nie zostały zmodyfikowane chemicznie, chyba że spełniają one kryteria klasyfikacji w poczet substancji niebezpiecznych zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG z wyjątkiem substancji klasyfikowanych wyłącznie jako palne [R10], jako drażniące dla skóry [R38] lub drażniące dla oczu [R36] lub chyba że są trwałe, wykazują zdolność do bioakumulacji i są toksyczne lub bardzo trwałe i wykazują bardzo dużą zdolność do bioakumulacji zgodnie z kryteriami wymienionymi w załączniku XIII lub chyba że zostały zidentyfikowane zgodnie z przepisami art. 59 ust. 1 co najmniej dwa lata wcześniej jako substancje dające podstawę do równoważnych obaw jak te wymienione w art. 57 lit. f):

Tłuszcze roślinne, oleje roślinne, woski roślinne; tłuszcze zwierzęce, oleje zwierzęce, woski zwierzęce; kwasy tłuszczowe o liczbie atomów węgla od 6 do 24 (C6-C24) oraz sole potasu, sodu, wapnia i magnezu tych kwasów; gliceryna.

10. Następujące substancje, jeśli nie zostały one zmodyfikowane chemicznie:

Skroplony gaz z ropy naftowej (LPG), kondensat gazu ziemnego, gazy technologiczne i ich składniki, koks, klinkier cementowy, magnezja.

11. Następujące substancje, chyba że spełniają one kryteria klasyfikacji w poczet substancji niebezpiecznych zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG i pod warunkiem, że nie zawierają one składników spełniających kryteria zaliczenia w poczet substancji niebezpiecznych zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG, występujących w stężeniach powyżej najniższych stosowanych stężeń granicznych przewidzianych w dyrektywie 1999/45/WE lub stężeń granicznych wymienionych w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG, chyba że przekonywujące, doświadczalne dane naukowe wykazują, że składniki te nie są przyswajalne w cyklu życiowym substancji i że dane te zostały uznane za odpowiednie i wiarygodne:

Szkło, fryty ceramiczne.

12. Kompost i biogaz.

13. Wodór i tlen."

1 Motyw 5 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 2 października 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.260.22).
2 Załącznik II zmieniony przez pkt 1-4 sprostowania z dnia 2 października 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.260.22).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.268.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 987/2008 zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)
Data aktu: 08/10/2008
Data ogłoszenia: 09/10/2008
Data wejścia w życie: 12/10/2008