Decyzja 2008/589/WE ustanawiająca indywidualny program kontroli i inspekcji dotyczący zasobów łososia i dorsza w Morzu Bałtyckim

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 czerwca 2008 r.
ustanawiająca indywidualny program kontroli i inspekcji dotyczący zasobów łososia i dorsza w Morzu Bałtyckim 1

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 2558)

(2008/589/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 lipca 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2847/93 z dnia 12 października 1993 r. ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa(1), w szczególności jego art. 34c ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 ustanawiające wieloletni plan w zakresie zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim oraz połowów tych zasobów określa warunki zrównoważonej eksploatacji dorsza w Morzu Bałtyckim oraz zasady monitorowania, kontroli i nadzoru takiej działalności.

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa(2) przewiduje prowadzenie kontroli przez Komisję oraz współpracę między państwami członkowskimi w celu zapewnienia zgodności z zasadami wspólnej polityki rybackiej.

(3) Aby wieloletni plan dotyczący zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim i połowów tych zasobów przyniósł pożądany wynik, należy ustanowić indywidualny program kontroli i inspekcji.

(4) Indywidualny program kontroli i inspekcji powinien zostać ustanowiony na okres trzech lat. Rezultaty stosowania indywidualnego programu kontroli i inspekcji powinny być oceniane okresowo przez zainteresowane państwa członkowskie we współpracy z Wspólnotową Agencją Kontroli Rybołówstwa (CFCA) ustanowioną rozporządzeniem Rady (WE) nr 768/2005(3).

(5) Należy zachęcać do współpracy pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, aby zwiększyć jednolitość praktyk w zakresie inspekcji i nadzoru oraz przyczyniać się do poprawy koordynacji działań w zakresie kontroli pomiędzy właściwymi organami tych państw członkowskich.

(6) Wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru należy prowadzić zgodnie ze wspólnymi planami rozmieszczenia ustalonymi przez Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa (CFCA).

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji ustalono w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 2

Przedmiot

Niniejsza decyzja ustanawia indywidualny program kontroli i inspekcji w celu zapewnienia:

a)
spójnej realizacji wieloletniego planu ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1098/2007 w zakresie zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim oraz połowów tych zasobów; oraz
b)
spójnej kontroli i inspekcji połowów eksploatujących zasoby łososia w Morzu Bałtyckim.
Artykuł  2 3

Zakres

1.
Indywidualny program kontroli i inspekcji obejmuje kontrolę i inspekcję następujących działań:
a)
działalności połowowej prowadzonej przez statki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, oraz przez statki rybackie o dowolnej długości zajmujące się połowami łososia;
b)
wszelkich działań związanych z wyładunkiem, ważeniem, wprowadzeniem na rynek, transportem i przechowywaniem produktów rybołówstwa oraz rejestrowaniem wyładunków i sprzedaży.
2.
Indywidualny program kontroli i inspekcji stosuje się przez okres pięciu lat.
Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

Artykuł  4

Inspekcje prowadzone przez Komisję

Po przeprowadzeniu przez Komisję inspekcji z własnej inicjatywy i bez udziału inspektorów krajowych zainteresowanego państwa członkowskiego, zgodnie z art. 27 ust. 1 akapit drugi zdanie drugie rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r., inspektorzy Komisji powiadamiają, o ile to możliwe, właściwe organy danego państwa członkowskiego o wynikach inspekcji.

Artykuł  5

Inspekcje przeprowadzane przez państwa członkowskie

1.
Jeżeli państwo członkowskie ma zamiar prowadzić nadzór lub inspekcje statków rybackich na wodach podlegających zwierzchnictwu innego państwa członkowskiego, w ramach wspólnego planu rozmieszczenia ustanowionego zgodnie z art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiającego Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa oraz zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa(4), powiadamia o tym krajowy punkt kontaktowy zainteresowanego przybrzeżnego państwa członkowskiego wyznaczony zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1042/2006(5) oraz Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa (CFCA). Powiadomienie zawiera następujące informacje:
a)
rodzaj, nazwę i radiowy sygnał wywoławczy statków i samolotów inspekcyjnych na podstawie listy ustanowionej zgodnie z art. 28 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002;
b)
obszar, o którym mowa w art. 3 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, w którym będą prowadzone nadzór i inspekcja;
c)
czas trwania działań w zakresie nadzoru i inspekcji.
2.
Nadzór i inspekcje są prowadzone zgodnie z załącznikiem I.
Artykuł  6

Wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru

Państwa członkowskie przeprowadzają wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru zgodnie ze wspólnym planem rozmieszczenia ustalonym przez Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa (CFCA).

Artykuł  7

Informacje

Do dnia 31 stycznia każdego roku państwa członkowskie udostępniają Komisji następujące informacje dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego:

a)
działania w ramach inspekcji i nadzoru określone w załączniku I;
b)
wszystkie naruszenia przepisów, o których mowa w załączniku II, wykryte w okresie dwunastu miesięcy, z określeniem w przypadku każdego naruszenia: bandery statku, daty i miejsca inspekcji oraz charakteru naruszenia; państwa członkowskie określą charakter naruszenia, podając jako odniesienie literę, pod którą naruszenie to zostało wyszczególnione w załączniku II;
c)
stan działań prowadzonych po wykryciu naruszeń, o których mowa w załączniku II, wykrytych w poprzednim roku kalendarzowym lub wcześniej;
d)
wszelkie odnośne czynności podejmowane w ramach koordynacji i współpracy pomiędzy państwami członkowskimi.
Artykuł  8

Ocena

1.
Do dnia 31 stycznia każdego roku każde państwo członkowskie sporządza sprawozdanie oceniające dotyczące kontroli i inspekcji przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym w ramach indywidualnego programu kontroli i inspekcji ustanowionego w niniejszej decyzji oraz krajowego programu kontroli, o którym mowa w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, oraz przekazuje je Komisji i CFCA.
2.
Państwo członkowskie może zwrócić się do CFCA o udzielenie mu pomocy przy sporządzaniu sprawozdania.
3.
CFCA uwzględnia sprawozdania oceniające, o których mowa w ust. 1, przy corocznej ocenie skuteczności wspólnych planów rozmieszczenia, o których mowa w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 768/2005.
4.
Komisja zwołuje posiedzenie, o którym mowa w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, we współpracy z CFCA. Posiedzenie obejmuje ocenę działalności, o której mowa w ust. 1.
Artykuł  9

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 czerwca 2008 r.

W imieniu Komisji

Joe BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1098/2007 (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 1).

(2) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 59. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 865/2007 (Dz.U. L 192 z 24.7.2007, s. 1).

(3) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.

(4) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.

(5) Dz.U. L 187 z 8.7.2006, s. 14.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 Zadania w zakresie kontroli i nadzoru

1. Ogólne zadania inspekcyjne

1.1. Z każdej inspekcji należy sporządzić sprawozdanie. W każdym przypadku inspektorzy weryfikują i odnotowują

w swoim sprawozdaniu następujące informacje:

a) szczegółowe dane dotyczące tożsamości osób odpowiedzialnych, jak również dane statków lub pojazdów, na których prowadzi się czynności objęte inspekcją;

b) zezwolenia: licencję, specjalne zezwolenie połowowe, uprawnienie do nakładu połowowego;

c) odpowiednią dokumentację dotyczącą statku, taką, jak dzienniki połowowe, poświadczenia rejestracji, plany składowania, ewidencja zgłoszeń oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, pisemne zapisy satelitarnego monitorowania statków VMS;

d) wszelkie inne stosowne wyniki inspekcji przeprowadzonych na morzu, w porcie lub na dowolnym etapie procesu wprowadzania do obrotu.

1.2. Dane, o których mowa w pkt 1.1, należy porównać z informacjami przekazanymi inspektorom przez inne właściwe organy, włącznie z informacjami pochodzącymi z satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS), z uprzednimi zgłoszeniami i wykazami statków posiadających specjalne zezwolenie na połów dorsza w Morzu Bałtyckim.

2. Zadania w ramach inspekcji na morzu

Inspektorzy regularnie sprawdzają:

a) ilości ryb zatrzymanych na statku porównane z ilościami zarejestrowanymi w dzienniku połowowym i zgodne z dopuszczalnym marginesem tolerancji, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007;

b) zgodność narzędzi połowowych z odpowiednimi wymogami, w szczególności z zasadą jednej sieci oraz przepisami dotyczącymi grubości przędzy, minimalnej wielkości oczek i ryb, uzbrojenia mocowanego do sieci, a także oznaczania i identyfikacji biernych narzędzi połowowych;

c) prawidłowe działanie wyposażenia VMS;

d) spełnianie wymogów związanych ze szczególnymi obszarami połowowymi, o których mowa w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

3. Zadania inspekcyjne podczas wyładunku

Inspektorzy sprawdzają:

a) czy zgłoszono odpowiednio wcześniej wyładunek i zmianę szczególnego obszaru połowowego, włącznie z informacją dotyczącą połowów przechowywanych na statku;

b) czy wypełniono dziennik połowowy i deklarację wyładunkową, włącznie z rejestracją nakładu połowowego;

c) ilości ryb zatrzymanych na statku, masę dorsza i innych wyładowanych gatunków oraz zgodność z dopuszczalnym marginesem tolerancji, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007;

d) narzędzia połowowe na statku oraz zgodność z przepisami dotyczącymi grubości przędzy, minimalnej wielkości oczek i ryb, uzbrojenia mocowanego do sieci, a także oznaczania i identyfikacji biernych narzędzi połowowych;

e) tam, gdzie ma to zastosowanie, zgodność z procedurami ustanowionymi dla wyposażenia VMS.

4. Zadania inspekcyjne dotyczące transportu i wprowadzania do obrotu

Inspektorzy regularnie sprawdzają:

a) odpowiednie dokumenty dotyczące transportu i faktyczną zgodność przewożonych ilości z tymi dokumentami;

b) zgodność z wymogami klasyfikacji i oznakowania oraz wymogami dotyczącymi minimalnej wielkości ryb;

c) dokumentację (dziennik połowowy, deklarację wyładunkową i karty sprzedaży), jak również sortowanie i ważenie ryb w celach kontroli zgodności z przepisami dotyczącymi wprowadzania do obrotu.

5. Zadania w ramach nadzoru powietrznego

Zespół prowadzący nadzór:

a) dokonuje kontroli krzyżowej wyników obserwacji w odniesieniu do rozdziału nakładu połowowego;

b) dokonuje kontroli krzyżowej obszarowych ograniczeń połowowych;

c) przekazuje dane z nadzoru do celów kontroli krzyżowych.

ZAŁĄCZNIK  II

 Wykaz naruszeń, o których mowa w art. 7

A. Nieprzestrzeganie przez kapitanów statków rybackich przepisów dotyczących ograniczeń nakładu połowowego, ustanowionych w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, lub obszarowych ograniczeń połowowych ustanowionych w art. 9 tego rozporządzenia.

B. W odniesieniu do wspólnotowych statków rybackich o całkowitej długości równej lub większej niż osiem metrów, przewożących na pokładzie lub stosujących jakiekolwiek narzędzia do połowów dorsza w Morzu Bałtyckim - nieprzestrzeganie przez ich kapitanów lub upoważnionych przedstawicieli wymogu posiadania specjalnego zezwolenia na połów dorsza ustanowionego w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007 lub przechowywania jego kopii.

C. Naruszenia związane z satelitarnym systemem monitorowania pozycji statków rybackich, określone w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2244/2003 z dnia 18 grudnia 2003 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące satelitarnych systemów monitorowania statków(1).

D. Fałszowanie lub niewpisywanie danych do dzienników połowowych, włącznie z zapisami dotyczącymi nakładu połowowego, deklaracjami wyładunkowymi oraz kartami sprzedaży, deklaracjami przejęcia i dokumentami przewozowymi, lub nieprzechowywanie bądź nieprzekazywanie tych dokumentów zgodnie z art. 11, 13, 15, 19 i 22 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

E. Nieprzestrzeganie przez kapitanów statków rybackich wymogu posiadania specjalnego zezwolenia na połów dorsza w celu zapewnienia zgodności z warunkami wejścia na szczególne obszary lub wyjścia z tych obszarów, ustanowionymi w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

F. W odniesieniu do statków posiadających ponad 300 kg dorsza na pokładzie - nieprzestrzeganie przez kapitanów wspólnotowych statków rybackich lub ich przedstawicieli przepisów dotyczących uprzedniego zgłoszenia ustanowionych w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

G. Wyładunki dorsza przekraczające 750 kg, dokonywane przez statki poza wyznaczonymi portami.

H. Nieprzestrzeganie przez kapitanów statków rybackich wymogu ważenia dorsza przy pierwszym wyładunku zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

I. Nieprzestrzeganie ograniczeń dotyczących tranzytu i zakazu przeładunku ustanowionych w art. 21 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

______

(1) Dz.U. L 333 z 20.12.2003, s. 17.

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2012/262/UE z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.130.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2012 r.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2012/262/UE z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.130.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2012 r.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2012/262/UE z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.130.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2012 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.190.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/589/WE ustanawiająca indywidualny program kontroli i inspekcji dotyczący zasobów łososia i dorsza w Morzu Bałtyckim
Data aktu: 12/06/2008
Data ogłoszenia: 18/07/2008
Data wejścia w życie: 18/07/2008