uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006(2) ustala najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych, w tym najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu, kadmu i rtęci.
(2) Dla ochrony zdrowia publicznego jest rzeczą zasadniczą, by zanieczyszczenia te nie przekraczały poziomów, których wpływ na zdrowie budzi obawy. Limity zawartości ołowiu, kadmu i rtęci muszą być bezpieczne oraz na najniższym poziomie, który jest rozsądnie osiągalny przy stosowaniu dobrej praktyki produkcyjnej oraz dobrych praktyk w rolnictwie i rybołówstwie.
(3) Z nowych informacji wynika, że dobre praktyki w rolnictwie i rybołówstwie nie pozwalają na utrzymanie zawartości ołowiu, kadmu i rtęci w niektórych gatunkach organizmów wodnych oraz w grzybach na tak niskim poziomie, jak jest to wymagane w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006. Należy zatem zmienić najwyższe dopuszczalne poziomy ustalone dla tych zanieczyszczeń przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów.
(4) Wysokie zawartości ołowiu, kadmu i rtęci zostały stwierdzone w niektórych suplementach diety, zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do suplementów diety(3) oraz były zgłaszane poprzez system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt (RASFF). Wykazano, że suplementy te mogą mieć znaczący udział w narażeniu konsumentów na ołów, kadm i rtęć. W celu ochrony zdrowia publicznego stosowne jest zatem określenie najwyższych dopuszczalnych poziomów zawartości ołowiu, kadmu i rtęci w suplementach diety. Poziomy te muszą być bezpieczne i najniższe z rozsądnie osiągalnych zgodnie z dobrymi praktykami produkcyjnymi.
(5) Wodorosty morskie w sposób naturalny gromadzą kadm. Dlatego też zawartość kadmu w suplementach diety składających się wyłącznie lub głównie z suszonych wodorostów morskich lub produktów otrzymanych z wodorostów morskich może być wyższa niż w innych suplementach diety. W celu uwzględnienia tego faktu niezbędne jest ustalenie wyższego maksymalnego dopuszczalnego poziomu zawartości kadmu w suplementach diety składających się wyłącznie lub głównie z suszonych wodorostów morskich.
(6) Państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny dysponować wystarczającym czasem na dostosowanie się do nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w suplementach diety. Stosowanie najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w suplementach diety powinno zatem zostać odroczone.
(7) Niezbędna jest zmiana treści przypisu nr 1 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 w celu wyjaśnienia, że najwyższy dopuszczalny poziom w owocach nie ma zastosowania do orzechów.
(8) Nowe zalecenia w sprawie monitorowania zostały wprowadzone zaleceniem Komisji 2007/196/WE z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie monitorowania obecności furanu w żywności(4) oraz zaleceniem Komisji 2007/331/WE z dnia 3 maja 2007 r. w sprawie monitorowania poziomów akrylamidu w żywności(5). W związku z powyższym przepisy rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 dotyczące monitoringu i sprawozdawczości powinny zostać uzupełnione odniesieniami do tych nowych zaleceń. Proces monitorowania wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, określony w zaleceniu Komisji 2005/108/WE(6), został zakończony. W związku z powyższym odniesienie do tego zalecenia w sprawie monitorowania może zostać usunięte.
(9) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 powinno zostać odpowiednio zmienione.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
(44) Dz.U. L 199 z 21.7.2006, s. 21.
(45) Dz.U. L 322 z 22.11.2006, s. 24.
(46) Dz.U. L 88 z 29.3.2007, s. 56.
(47) Dz.U. L 123 z 12.5.2007, s. 33.";
2) w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 lipca 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).
(2) Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1126/2007 (Dz.U. L 255 z 29.9.2007, s. 14).
(3) Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 51. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 2006/37/WE (Dz.U. L 94 z 1.4.2006, s. 32).
(4) Dz.U. L 88 z 29.3.2007, s. 56.
(5) Dz.U. L 123 z 12.5.2007, s. 33.
(6) Dz.U. L 34 z 8.2.2005, s. 43.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.173.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 629/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych |
| Data aktu: | 02/07/2008 |
| Data ogłoszenia: | 03/07/2008 |
| Data wejścia w życie: | 23/07/2008, 01/07/2009 |