uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006(2) ustala najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych, w tym najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu, kadmu i rtęci.
(2) Dla ochrony zdrowia publicznego jest rzeczą zasadniczą, by zanieczyszczenia te nie przekraczały poziomów, których wpływ na zdrowie budzi obawy. Limity zawartości ołowiu, kadmu i rtęci muszą być bezpieczne oraz na najniższym poziomie, który jest rozsądnie osiągalny przy stosowaniu dobrej praktyki produkcyjnej oraz dobrych praktyk w rolnictwie i rybołówstwie.
(3) Z nowych informacji wynika, że dobre praktyki w rolnictwie i rybołówstwie nie pozwalają na utrzymanie zawartości ołowiu, kadmu i rtęci w niektórych gatunkach organizmów wodnych oraz w grzybach na tak niskim poziomie, jak jest to wymagane w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006. Należy zatem zmienić najwyższe dopuszczalne poziomy ustalone dla tych zanieczyszczeń przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów.
(4) Wysokie zawartości ołowiu, kadmu i rtęci zostały stwierdzone w niektórych suplementach diety, zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do suplementów diety(3) oraz były zgłaszane poprzez system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt (RASFF). Wykazano, że suplementy te mogą mieć znaczący udział w narażeniu konsumentów na ołów, kadm i rtęć. W celu ochrony zdrowia publicznego stosowne jest zatem określenie najwyższych dopuszczalnych poziomów zawartości ołowiu, kadmu i rtęci w suplementach diety. Poziomy te muszą być bezpieczne i najniższe z rozsądnie osiągalnych zgodnie z dobrymi praktykami produkcyjnymi.
(5) Wodorosty morskie w sposób naturalny gromadzą kadm. Dlatego też zawartość kadmu w suplementach diety składających się wyłącznie lub głównie z suszonych wodorostów morskich lub produktów otrzymanych z wodorostów morskich może być wyższa niż w innych suplementach diety. W celu uwzględnienia tego faktu niezbędne jest ustalenie wyższego maksymalnego dopuszczalnego poziomu zawartości kadmu w suplementach diety składających się wyłącznie lub głównie z suszonych wodorostów morskich.
(6) Państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny dysponować wystarczającym czasem na dostosowanie się do nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w suplementach diety. Stosowanie najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w suplementach diety powinno zatem zostać odroczone.
(7) Niezbędna jest zmiana treści przypisu nr 1 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 w celu wyjaśnienia, że najwyższy dopuszczalny poziom w owocach nie ma zastosowania do orzechów.
(8) Nowe zalecenia w sprawie monitorowania zostały wprowadzone zaleceniem Komisji 2007/196/WE z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie monitorowania obecności furanu w żywności(4) oraz zaleceniem Komisji 2007/331/WE z dnia 3 maja 2007 r. w sprawie monitorowania poziomów akrylamidu w żywności(5). W związku z powyższym przepisy rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 dotyczące monitoringu i sprawozdawczości powinny zostać uzupełnione odniesieniami do tych nowych zaleceń. Proces monitorowania wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, określony w zaleceniu Komisji 2005/108/WE(6), został zakończony. W związku z powyższym odniesienie do tego zalecenia w sprawie monitorowania może zostać usunięte.
(9) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 powinno zostać odpowiednio zmienione.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
(44) Dz.U. L 199 z 21.7.2006, s. 21.
(45) Dz.U. L 322 z 22.11.2006, s. 24.
(46) Dz.U. L 88 z 29.3.2007, s. 56.
(47) Dz.U. L 123 z 12.5.2007, s. 33.";
2) w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 lipca 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).
(2) Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1126/2007 (Dz.U. L 255 z 29.9.2007, s. 14).
(3) Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 51. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 2006/37/WE (Dz.U. L 94 z 1.4.2006, s. 32).
(4) Dz.U. L 88 z 29.3.2007, s. 56.
(5) Dz.U. L 123 z 12.5.2007, s. 33.
(6) Dz.U. L 34 z 8.2.2005, s. 43.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.173.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 629/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych |
| Data aktu: | 02/07/2008 |
| Data ogłoszenia: | 03/07/2008 |
| Data wejścia w życie: | 23/07/2008, 01/07/2009 |