Decyzja 2008/544/WE zmieniająca decyzję 2004/858/WE w celu przekształcenia "Agencji wykonawczej programu zdrowia publicznego" w "Agencję wykonawczą ds. zdrowia i konsumentów"

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 czerwca 2008 r.
zmieniająca decyzję 2004/858/WE w celu przekształcenia "Agencji wykonawczej programu zdrowia publicznego" w "Agencję wykonawczą ds. zdrowia i konsumentów"

(2008/544/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2008 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Agencja wykonawcza programu zdrowia publicznego (zwana dalej "PHEA") została ustanowiona decyzją Komisji 2004/858/WE(2) do zarządzania programem działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia publicznego (zwanego dalej "programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008"), przyjętym decyzją nr 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3). Na mocy decyzji 2004/858/WE PHEA będzie wykonywać swoje zadania do dnia 31 grudnia 2010 r. celem zrealizowania umów oraz dotacji w ramach programu w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008.

(2) Decyzja nr 1350/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. ustanawiająca drugi program działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia (2008-2013)(4) (zwany dalej "drugim programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008") weszła w życie dnia 21 listopada 2007 r. Zadaniem drugiego programu w dziedzinie zdrowia publicznego jest kontynuowanie działań Wspólnoty w dziedzinie zdrowia publicznego, dzięki skupieniu się na trzech ogólnych celach: zwiększenie bezpieczeństwa zdrowia obywateli; promocja zdrowia w celu zapewnienia dobrobytu i solidarności; opracowywanie i rozpowszechnianie informacji na temat zdrowia.

(3) Program działań Wspólnoty w dziedzinie polityki ochrony konsumentów na lata 2007-13, przyjęty przez Parlament Europejski i Radę w dniu 18 grudnia 2006 r.(5) (dalej zwany "programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013", ustanawia ogólne ramy finansowania działań wspólnotowych wspierających politykę ochrony konsumenta na lata 2007-2013. Program ma na celu uzupełnienie, wsparcie i monitorowanie polityki państw członkowskich; ma także przyczynić się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych i prawnych konsumentów, jak również do wspierania ich prawa do informacji, edukacji i organizowania się w celu bronienia swoich interesów.

(4) Artykuł 51 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie oficjalnych kontroli przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(6) umożliwia organizację przez Komisję kursów szkoleniowych dla personelu właściwych organów państw członkowskich oraz dla uczestników z krajów trzecich, min. z krajów rozwijających się. Dziedzinami objętymi tego rodzaju szkoleniami są prawo żywnościowe i prawo paszowe oraz wymogi dotyczące zdrowia zwierząt i ich dobrostanu. Dodatkowo art. 2 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(7) stanowi podstawę prawną prowadzenia szkoleń w dziedzinie zdrowia roślin, a więc działania szkoleniowe organizowane przez Komisję stanowią kompletną strategię szkoleniową Wspólnoty w dziedzinie prawa żywnościowego, prawa paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt, jak również zasad dotyczących zdrowia roślin (zwane dalej "środkami szkoleniowymi w zakresie bezpieczeństwa żywności określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE").

(5) Przeprowadzona przez zewnętrznych konsultantów analiza kosztów i korzyści wykazała, że dalsze powierzanie zadań związanych z drugim programem dotyczącym zdrowia publicznego na lata 2008-2013 już istniejącej PHEA będzie najbardziej korzystną opcją.

(6) Analiza kosztów i korzyści wykazała także, że zadania związane z wdrożeniem programu konsumenckiego na lata 2007-2013, jak również środki szkoleniowe w zakresie bezpieczeństwa żywności, określone w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE, mogłyby być przeprowadzane bardziej efektywnie przez już istniejącą PHEA, przy zapewnieniu ogólnego zarządzania tymi programami i środkami Wspólnoty przez Komisję.

(7) Aby odzwierciedlić nowy zakres zadań PHEA, należy ją przekształcić w Agencję wykonawczą ds. zdrowia i konsumentów.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2004/858/WE.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. agencji wykonawczych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W decyzji 2004/858/WE wprowadza się następujące zmiany

1) artykuł 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Nazwa agencji brzmi »Agencja wykonawcza ds. zdrowia i konsumentów.«;"

2) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Czas trwania

Agencja wykonuje swoje zadania od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.";

3) artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Cele i zadania

1. Agencja jest odpowiedzialna za realizację następujących zadań wdrożeniowych w ramach zarządzania drugim programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjętym decyzją nr 1350/2007/WE, programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjętym decyzją nr 1926/2006/WE oraz za realizację środków szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE:

a) zarządzanie etapami realizacji specjalnych projektów, które zostaną określone przez Komisję w dokumencie przekazania uprawnień w rozumieniu art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 w kontekście realizacji wyżej wymienionych programów i środków wspólnotowych, jak również przeprowadzanie niezbędnych w tym celu kontroli, przez podejmowanie odpowiednich decyzji, na podstawie upoważnienia Komisji;

b) przyjęcie instrumentów wykonania budżetu w zakresie przychodów i wydatków oraz przeprowadzenie, na podstawie upoważnienia Komisji, wszystkich działań niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych programów i środków wspólnotowych, w szczególności tych związanych z przyznawaniem umów i dotacji;

c) gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do prowadzenia i oceny realizacji wyżej wymienionych programów i środków wspólnotowych.

2. Agencja jest także odpowiedzialna za zarządzanie etapami realizacji środków, przekazanych jej w ramach programu działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008, przyjętego decyzją 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.

3. Decyzja o przekazaniu uprawnień szczegółowo określa zadania, których wykonywanie powierzone jest agencji. Decyzja Komisji zostanie przekazana, w celach informacyjnych, komitetowi ustanowionemu na mocy art. 24 rozporządzenia (WE) nr 58/2003.";

4) artykuł 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Dotacje

Agencja otrzymuje dotacje, które są uwzględnione w ogólnym budżecie Wspólnot Europejskich, z funduszy przeznaczonych na drugi program w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjęty decyzją nr 1350/2007/WE, program ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjęty decyzją nr 1926/2006/WE oraz środki szkoleniowe w zakresie bezpieczeństwa żywności określone w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE.".

Artykuł  2

Wszelkie odniesienia do "Agencji wykonawczej programu zdrowia publicznego" należy interpretować jako odniesienia do "Agencji wykonawczej ds. zdrowia i konsumentów".

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 czerwca 2008 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.

(2) Dz.U. L 369 z 16.12.2004, s. 73.

(3) Dz.U. L 271 z 9.10.2002, s. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją nr 786/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 7).

(4) Dz.U. L 301 z 20.11.2007, s. 3.

(5)Decyzja nr 1926/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 39).

(6) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 301/2008 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 85).

(7) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/41/WE (Dz.U. L 169 z 29.6.2007, s. 51).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024