(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2008 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Agencja wykonawcza programu zdrowia publicznego (zwana dalej "PHEA") została ustanowiona decyzją Komisji 2004/858/WE(2) do zarządzania programem działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia publicznego (zwanego dalej "programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008"), przyjętym decyzją nr 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3). Na mocy decyzji 2004/858/WE PHEA będzie wykonywać swoje zadania do dnia 31 grudnia 2010 r. celem zrealizowania umów oraz dotacji w ramach programu w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008.
(2) Decyzja nr 1350/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. ustanawiająca drugi program działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia (2008-2013)(4) (zwany dalej "drugim programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008") weszła w życie dnia 21 listopada 2007 r. Zadaniem drugiego programu w dziedzinie zdrowia publicznego jest kontynuowanie działań Wspólnoty w dziedzinie zdrowia publicznego, dzięki skupieniu się na trzech ogólnych celach: zwiększenie bezpieczeństwa zdrowia obywateli; promocja zdrowia w celu zapewnienia dobrobytu i solidarności; opracowywanie i rozpowszechnianie informacji na temat zdrowia.
(3) Program działań Wspólnoty w dziedzinie polityki ochrony konsumentów na lata 2007-13, przyjęty przez Parlament Europejski i Radę w dniu 18 grudnia 2006 r.(5) (dalej zwany "programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013", ustanawia ogólne ramy finansowania działań wspólnotowych wspierających politykę ochrony konsumenta na lata 2007-2013. Program ma na celu uzupełnienie, wsparcie i monitorowanie polityki państw członkowskich; ma także przyczynić się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych i prawnych konsumentów, jak również do wspierania ich prawa do informacji, edukacji i organizowania się w celu bronienia swoich interesów.
(4) Artykuł 51 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie oficjalnych kontroli przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(6) umożliwia organizację przez Komisję kursów szkoleniowych dla personelu właściwych organów państw członkowskich oraz dla uczestników z krajów trzecich, min. z krajów rozwijających się. Dziedzinami objętymi tego rodzaju szkoleniami są prawo żywnościowe i prawo paszowe oraz wymogi dotyczące zdrowia zwierząt i ich dobrostanu. Dodatkowo art. 2 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(7) stanowi podstawę prawną prowadzenia szkoleń w dziedzinie zdrowia roślin, a więc działania szkoleniowe organizowane przez Komisję stanowią kompletną strategię szkoleniową Wspólnoty w dziedzinie prawa żywnościowego, prawa paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt, jak również zasad dotyczących zdrowia roślin (zwane dalej "środkami szkoleniowymi w zakresie bezpieczeństwa żywności określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE").
(5) Przeprowadzona przez zewnętrznych konsultantów analiza kosztów i korzyści wykazała, że dalsze powierzanie zadań związanych z drugim programem dotyczącym zdrowia publicznego na lata 2008-2013 już istniejącej PHEA będzie najbardziej korzystną opcją.
(6) Analiza kosztów i korzyści wykazała także, że zadania związane z wdrożeniem programu konsumenckiego na lata 2007-2013, jak również środki szkoleniowe w zakresie bezpieczeństwa żywności, określone w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE, mogłyby być przeprowadzane bardziej efektywnie przez już istniejącą PHEA, przy zapewnieniu ogólnego zarządzania tymi programami i środkami Wspólnoty przez Komisję.
(7) Aby odzwierciedlić nowy zakres zadań PHEA, należy ją przekształcić w Agencję wykonawczą ds. zdrowia i konsumentów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2004/858/WE.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. agencji wykonawczych,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 czerwca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(2) Dz.U. L 369 z 16.12.2004, s. 73.
(3) Dz.U. L 271 z 9.10.2002, s. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją nr 786/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 7).
(4) Dz.U. L 301 z 20.11.2007, s. 3.
(5)Decyzja nr 1926/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 39).
(6) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 301/2008 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 85).
(7) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/41/WE (Dz.U. L 169 z 29.6.2007, s. 51).
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.
20.05.2025Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.173.27 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2008/544/WE zmieniająca decyzję 2004/858/WE w celu przekształcenia "Agencji wykonawczej programu zdrowia publicznego" w "Agencję wykonawczą ds. zdrowia i konsumentów" |
Data aktu: | 20/06/2008 |
Data ogłoszenia: | 03/07/2008 |
Data wejścia w życie: | 20/06/2008 |