uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
po konsultacji z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 1 ,
(1) W rezolucji Rady z dnia 5 grudnia 1994 r. w sprawie promowania statystyk z zakresu kształcenia i szkoleń w Unii Europejskiej 2 zawarto wniosek, aby Komisja, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, przyśpieszyła rozwój statystyk z zakresu kształcenia i szkolenia.
(2) W czasie posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w Brukseli w dniach 22 i 23 marca 2005 r., podjęto decyzję o ożywieniu działań związanych ze strategią lizbońską. Uczestnicy szczytu doszli do wniosku, że Europa musi zmodernizować te dziedziny, od których zależy konkurencyjność, zwiększyć swój potencjał w zakresie wzrostu gospodarczego i produktywności oraz wzmocnić spójność społeczną, kładąc szczególny nacisk na wiedzę, innowacyjność i optymalizację kapitału ludzkiego. W związku z tym kluczowe znaczenie dla Europy ma zdolność obywateli do zatrudnienia, umiejętność dostosowywania się do sytuacji i mobilność.
(3) Aby osiągnąć te cele, należy dostosować europejskie systemy kształcenia i szkolenia do wymagań społeczeństwa wiedzy, a także do potrzeby wyższego poziomu edukacji i poprawy jakości zatrudnienia. Statystyki dotyczące edukacji, szkolenia i uczenia się przez całe życie mają ogromne znaczenie jako podstawa decyzji politycznych.
(4) Uczenie się przez całe życie jest ważnym elementem w rozwoju i promowaniu umiejętności, wiedzy i elastyczności pracowników. W konkluzjach Prezydencji z wiosennego posiedzenia w 2005 r. Rady Europejskiej zostało podkreślone, że "najważniejszym atutem Europy jest jej kapitał ludzki". Celem zintegrowanych wytycznych dla wzrostu i zatrudnienia, w tym wytycznych dla polityk zatrudnienia państw członkowskich, które Rada zatwierdziła w swojej decyzji 2005/600/WE 3 , jest skuteczniejsze przyczynienie się do realizacji strategii lizbońskiej i ustanowienie wszechstronnych strategii w dziedzinie uczenia się przez całe życie.
(5) Przyjęcie w lutym 2001 r. sprawozdania Rady pt. "Cele systemów kształcenia i szkolenia" oraz przyjęcie w lutym 2002 r. związanego z nim programu prac na lata 2001/2011 stanowi ważny krok w kierunku realizacji zobowiązania, jakim jest modernizacja i poprawa jakości systemów kształcenia i szkolenia państw członkowskich. Do instrumentów używanych w ramach otwartej metody koordynacji należą m.in. wskaźniki i poziomy referencyjne średnich europejskich wyników ("poziomy odniesienia"), odgrywające dużą rolę w programie prac "Edukacja i szkolenia 2010". Ważną decyzję podjęli ministrowie edukacji, uzgadniając w maju 2003 r. pięć europejskich poziomów odniesienia, które należy osiągnąć do 2010 r., i podkreślając równocześnie, że nie stanowią one celów krajowych ani zaleceń dla rządów krajowych.
(6) W czerwcu 2005 r. Rada przyjęła konkluzje dotyczące nowych wskaźników w dziedzinie kształcenia i szkolenia 4 . W konkluzjach tych Rada zaprosiła Komisję do przedstawienia Radzie strategii i propozycji rozwoju nowych wskaźników w dziewięciu określonych obszarach kształcenia i szkolenia oraz podkreśliła, że rozwój nowych wskaźników powinien odbywać się z pełnym poszanowaniem odpowiedzialności państw członkowskich za organizację ich systemów edukacji oraz nie powinien nakładać nadmiernego obciążenia administracyjnego lub finansowego na zainteresowane organizacje i instytucje lub prowadzić w sposób nieuchronny do stosowania większej liczby wskaźników w monitorowaniu postępu.
(7) W listopadzie 2004 r. Rada przyjęła również konkluzje dotyczące współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego i uzgodniła, że na poziomie europejskim priorytetem powinna być "poprawa zakresu, stopnia precyzyjności i rzetelności statystyk z zakresu kształcenia i szkolenia zawodowego, co umożliwi ocenę postępu".
(8) Porównywalne informacje statystyczne na poziomie Wspólnoty są niezbędne do tworzenia strategii w dziedzinie edukacji i uczenia się przez całe życie i do monitorowania postępów w ich wdrażaniu. Statystyki powinny być tworzone w oparciu o system spójnych pojęć i porównywalnych danych, co umożliwi stworzenie w przyszłości zintegrowanego europejskiego systemu informacji statystycznej na temat kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie.
(9) Stosując niniejsze rozporządzenie, należy uwzględnić pojęcie "osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy", o którym mowa w wytycznych dla polityk zatrudnienia państw członkowskich.
(10) Komisja (Eurostat) zbiera dane na temat szkolenia zawodowego w przedsiębiorstwach zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie statystyk dotyczących szkolenia zawodowego w przedsiębiorstwach 5 . Potrzebne są jednak szersze ramy prawne w celu zapewnienia stałego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, obejmujących przynajmniej wszystkie odpowiednie przeprowadzane obecnie i zaplanowane działania. Komisja (Eurostat) zbiera dane roczne dotyczące edukacji, które państwa członkowskie przekazują dobrowolnie, w ramach wspólnego działania Instytutu Statystycznego Unesco (UIS) i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), określanego zazwyczaj jako "zbiór danych UOE". Komisja (Eurostat) zbiera również dane dotyczące kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie, pochodzące z innych badań obejmujących gospodarstwa domowe, takich jak badanie siły roboczej w Unii Europejskiej 6 oraz statystyki Wspólnoty z zakresu dochodów i warunków życia 7 , jak również poprzez ich jednorazowe moduły.
(11) Biorąc pod uwagę, że proces opracowywania i monitorowania polityki w dziedzinie edukacji i uczenia się przez całe życie ma dynamiczny charakter i dostosowuje się do ewoluującego otoczenia, ramy regulacyjne dla tworzenia statystyk powinny przewidywać, w ograniczonym i kontrolowanym zakresie, pewien poziom elastyczności, przy uwzględnieniu obciążenia respondentów i państw członkowskich.
(12) Ponieważ skuteczne osiągnięcie celu rozporządzenia, a mianowicie stworzenia wspólnych standardów statystycznych umożliwiających tworzenie zharmonizowanych danych nie leży w możliwościach państw członkowskich, a może być z powodzeniem zrealizowane na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki, zgodnie z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Stosownie do zapisanej w tym samym artykule zasady proporcjonalności niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do realizacji tego celu.
(13) Tworzenie poszczególnych statystyk Wspólnoty podlega zasadom określonym w rozporządzeniu Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty 8 .
(14) Niniejsze rozporządzenie zapewnia pełne poszanowanie prawa do ochrony danych osobowych zgodnie z art. 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
(15) Przekazywanie danych podlegające zasadzie poufności informacji statystycznych regulują przepisy rozporządzenia (WE) nr 322/97 oraz rozporządzenia Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych będących przedmiotem poufności informacji statystycznych 9 .
(16) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 831/2002 z dnia 17 maja 2002 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyki Wspólnoty dotyczące dostępu do poufnych danych do celów naukowych 10 określiło zasady, zgodnie z którymi udziela się dostępu do poufnych danych przekazywanych Wspólnocie.
(17) Środki niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 11 .
(18) W szczególności należy przyznać Komisji uprawnienia do dokonywania wyboru i określania tematyki statystyk, określania cech odpowiednich do potrzeb politycznych lub technicznych, podziału cech, określania okresu obserwacji i harmonogramu przekazywania wyników, wymogów dotyczących jakości, w tym wymaganej precyzji oraz ram jakościowych w zakresie sprawozdawczości. Te środki o zakresie ogólnym, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez dodanie nowych elementów innych niż istotne, muszą być przyjmowane zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą przewidzianą w art. 5a decyzji 1999/468/WE.
(19) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom 12 , zgodnie z art. 3 tej decyzji,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| H.-G. PÖTTERING | J. LENARČIČ |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Z dniem notyfikacji decyzji nr 2013/472/UE z dnia 23 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.253.24) od stosowania niniejszego rozporządzenia wprowadzono odstępstwo w stosunku do Belgii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Włoch, Polski i Portugalii w odniesieniu do dziedziny 1, zgodnie z art. 1 przywoływanej decyzji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.145.227 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 452/2008 dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie |
| Data aktu: | 23/04/2008 |
| Data ogłoszenia: | 04/06/2008 |
| Data wejścia w życie: | 24/06/2008 |