Decyzja 2008/24/WE przyjmująca, na mocy dyrektywy Rady 92/43/EWG, pierwszy zaktualizowany wykaz terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 listopada 2007 r.
przyjmująca, na mocy dyrektywy Rady 92/43/EWG, pierwszy zaktualizowany wykaz terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 5402)

(2008/24/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 stycznia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory(1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Borealny region biogeograficzny, o którym mowa w art. 1 lit. c) ppkt (iii) dyrektywy 92/43/EWG, znajduje się na części terytorium Finlandii i Szwecji oraz na terytorium Estonii, Łotwy i Litwy, zgodnie z obszarem wytyczonym na mapie biogeograficznej zatwierdzonej dnia 25 kwietnia 2005 r. przez Komitet Siedliskowy powołany na mocy art. 20 dyrektywy, dalej zwany "Komitetem Siedliskowym".

(2) W kontekście procesu zapoczątkowanego w 1995 r. konieczne jest poczynienie dalszych postępów w tworzeniu sieci Natura 2000, która jest podstawowym elementem ochrony różnorodności biologicznej we Wspólnocie.

(3) Decyzją Komisji 2005/101/WE(2) przyjęto dla borealnego regionu biogeograficznego pierwotny wykaz terenów mających znaczenie dla Wspólnoty w rozumieniu art. 1 dyrektywy 92/43/EWG. Na podstawie art. 4 ust. 4 i art. 6 ust 1 dyrektywy 92/43/EWG zainteresowane państwo członkowskie wskazuje tak szybko jak to możliwe, ale nie później niż w ciągu sześciu lat, tereny włączone do wykazu terenów mających znaczenie dla Wspólnoty jako specjalne obszary ochrony składające się na borealny region biogeograficzny, ustanawiając priorytety ochrony i konieczne środki dla zachowania tych obszarów.

(4) W związku z dynamicznym dostosowaniem sieci Natura 2000 wykaz terenów mających znaczenie dla Wspólnoty podlega weryfikacji. Zatem konieczna jest aktualizacja pierwotnego wykazu.

(5) Aktualizacja pierwotnego wykazu terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny, jest konieczna w celu włączenia dodatkowych terenów, które państwa członkowskie proponowały od 2004 r. jako tereny mające znaczenie dla Wspólnoty, składające się na borealny region biogeograficzny w rozumieniu art. 1 dyrektywy 92/43/EWG. Zobowiązania wynikające z art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 dyrektywy 92/43/EWG stosuje się tak szybko jak to możliwe, najpóźniej w ciągu sześciu lat od przyjęcia pierwszego zaktualizowanego wykazu terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny.

(6) Aktualizacja pierwotnego wykazu terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny, jest konieczna w celu uwzględnienia wszelkich zmian w zakresie informacji dotyczących tych terenów, przekazanych przez państwa członkowskie w związku z przyjęciem wspólnotowego wykazu. W tym sensie pierwszy zaktualizowany wykaz terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny, stanowi skonsolidowaną wersję pierwotnego wykazu terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny. Jednak należy podkreślić, że zobowiązania wynikające z art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 dyrektywy 92/43/EWG stosuje się tak szybko jak to możliwe, najpóźniej w ciągu sześciu lat od przyjęcia pierwotnego wykazu terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny.

(7) Na potrzeby borealnego regionu biogeograficznego wykaz terenów zaproponowanych jako tereny mające znaczenie dla Wspólnoty w rozumieniu art. 1 dyrektywy 92/43/EWG został przekazany Komisji przez zainteresowane państwa członkowskie w okresie pomiędzy styczniem 2003 r. a wrześniem 2006 r., zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy.

(8) Do wykazów zaproponowanych terenów dołączone były informacje dotyczące każdego terenu dostarczone na formularzach przyjętych decyzją Komisji 97/266/EWG z dnia 18 grudnia 1996 r. dotyczącą formularza zawierającego informacje o terenach proponowanych jako tereny Natura 2000(3).

(9) Informacje te zawierają najbardziej aktualną i ostateczną mapę terenu przekazaną przez dane państwo członkowskie, nazwę terenu, położenie i wielkość oraz dane uzyskane przez zastosowanie kryteriów określonych w załączniku III do dyrektywy 92/43/EWG.

(10) Na podstawie projektu wykazu opracowanego przez Komisję w porozumieniu z każdym z zainteresowanych państw członkowskich, który określa także priorytetowe typy siedlisk przyrodniczych lub priorytetowe gatunki, powinien zostać przyjęty zaktualizowany wykaz terenów wybranych jako tereny mające znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny.

(11) Dzięki nadzorowi prowadzonemu zgodnie z art. 11 dyrektywy 92/43/EWG wiedza o istnieniu i rozmieszczeniu typów siedlisk przyrodniczych i gatunków jest stale rozwijana. W związku z powyższym ocena i wybór terenów na szczeblu Wspólnoty jest dokonywana w oparciu o najlepsze obecnie dostępne informacje.

(12) Jednak niektóre państwa członkowskie nie zaproponowały wystarczającej liczby terenów, aby spełnić wymogi dyrektywy 92/43/EWG dotyczące pewnych typów siedlisk przyrodniczych i gatunków. W związku z tym pod względem typów siedlisk i gatunków nie można uznać sieci za kompletną. Jednakże biorąc pod uwagę opóźnienie w otrzymaniu informacji i wypracowaniu porozumienia z państwami członkowskimi, Komisja uważa, że powinna przyjąć pierwszy zaktualizowany wykaz terenów, który będzie musiał zostać uaktualniony zgodnie z art. 4 dyrektywy 92/43/EWG.

(13) Zważywszy, że wiedza o istnieniu i rozmieszczeniu typów siedlisk przyrodniczych wymienionych w załączniku I oraz gatunków wymienionych w załączniku II do dyrektywy 92/43/EWG, występujących zarówno w morskich wodach terytorialnych, jak i w wodach będących poza wodami terytorialnymi, a znajdującymi się pod jurysdykcją krajową, pozostaje niepełna, nie można stwierdzić ani kompletności, ani niekompletności sieci. W razie konieczności wykaz należy uaktualnić zgodnie z przepisami art. 4 dyrektywy 92/43/EWG.

(14) Dla celów jasności i przejrzystości decyzja 2005/101/WE powinna zatem zostać zmieniona.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Siedliskowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do niniejszej decyzji zawarto pierwszy wykaz terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny, zgodnie art. 4 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy 92/43/EWG.

Artykuł  2

Uchyla się decyzję 2005/101/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2007 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 206 z 22.7.1992, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/105/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 368).

(2) Dz.U. L 40 z 11.2.2005, str. 1.

(3) Dz.U. L 107 z 24.4.1997, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Pierwszy zaktualizowany wykaz terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny

Każdy teren mający znaczenie dla Wspólnoty (SCI) jest identyfikowany poprzez informację zamieszczoną w formularzu Natura 2000 zawierającym odpowiednią mapę. Właściwe władze krajowe przekazały te formularze zgodnie z art. 4 ust. 1 akapit drugi.

Tabela poniżej zawiera następujące informacje:

A: kod TZW składający się z dziewięciu znaków, z których pierwsze dwa stanowią kod ISO właściwy dla każdego państwa członkowskiego;

B: nazwę TZW;

C: * = obecność na danym TZW co najmniej jednego typu siedliska i/lub gatunku o znaczeniu priorytetowym w rozumieniu art. 1 dyrektywy 92/43/EWG;

D: powierzchnię TZW w hektarach lub długość TZW w km;

E: współrzędne geograficzne TZW (szerokość i długość geograficzna).

Wszystkie informacje podane w poniższym wykazie wspólnotowym zostały sporządzone w oparciu o dane zaproponowane, przesłane i zatwierdzone przez Estonię, Finlandię Litwę, Łotwę i Szwecję.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.12.118

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/24/WE przyjmująca, na mocy dyrektywy Rady 92/43/EWG, pierwszy zaktualizowany wykaz terenów mających znaczenie dla Wspólnoty, składających się na borealny region biogeograficzny
Data aktu: 12/11/2007
Data ogłoszenia: 15/01/2008
Data wejścia w życie: 15/01/2008