uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych0(1), w szczególności jego art. 23,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 ustanawia przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) u zwierząt. Stosuje się je do produkcji oraz wprowadzania na rynek żywych zwierząt oraz produktów pochodzenia zwierzęcego.
(2) Załącznik IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 określa zasady przywozu do Wspólnoty żywych zwierząt, zarodków, komórek jajowych i produktów pochodzenia zwierzęcego. Usuwanie materiałów określonego ryzyka z produktów przeznaczonych jako żywność i pasza jest najważniejszym środkiem ochrony zdrowia publicznego.
(3) Artykuł 5 rozporządzenia (WE) nr 999/2001 stanowi, że status państw członkowskich, krajów trzecich i ich regionów w odniesieniu do gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) ma być określony poprzez ich podział na trzy kategorie: znikome ryzyko BSE, kontrolowane ryzyko BSE i nieokreślone ryzyko BSE. Artykuł ten stanowi także o dokonaniu ponownej oceny kategoryzacji wspólnotowej państw po ustaleniu przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (OIE) procedury klasyfikacji państw według kategorii.
(4) Do czasu przyjęcia decyzji w sprawie statusu BSE państw członkowskich i państw trzecich, rozporządzenie (WE) nr 999/2001 wprowadza środki przejściowe, które należy stosować w okresie do dnia 1 lipca 2007 r. W ramach środków przejściowych dotyczących BSE ograniczenia na przywóz do Wspólnoty z państw trzecich, w których istnieje ryzyko BSE, dotyczyły produktów mięsnych zgodnie z definicją w dyrektywie Rady 77/99/EWG(2), która obejmowała przetworzone jelita (tusze zwierzęce). Dodatkowo wprowadzono możliwość handlu trójstronnego, gdzie państwa trzecie, w których występuje ryzyko BSE, mogą dokonywać wywozu przetworzonych jelit pochodzących z państw, w których występowanie BSE uważane jest za wysoce nieprawdopodobne.
(5) Dnia 25 czerwca 2007 r. rozporządzenie (WE) nr 999/2001 zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 722/2007(3). Tak zmienione rozporządzenie (WE) nr 999/2001 wprowadziło wspólnotowy system kategoryzacji państw według panującego w nich zagrożenia BSE, zgodnie z kategoryzacją Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt. System ten obejmuje nie tylko wykaz wszystkich państw przydzielonych do jednej z trzech kategorii: znikome ryzyko BSE, kontrolowane ryzyko BSE i nieokreślone ryzyko BSE, ale również wprowadza zasady handlowe zależne od danej kategorii ryzyka.
(6) Zasady przywozu dotyczące nowego systemu kategoryzacji odnosiły się do produktów mięsnych, zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(4), która nie obejmowała przetworzonych jelit. Zgodnie z warunkami stosowanymi przed dniem 1 lipca 2007 r. i w celu zapewnienia tego samego poziomu ochrony konsumentów, przetworzone jelita powinny zostać umieszczone w wykazie produktów objętych zasadami przywozu w odniesieniu do TSE w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do tego rozporządzenia.
(7) Warunki przywozu w odniesieniu do TSE nie dotyczą państw trzecich o znikomym ryzyku BSE. Konieczne jest wyjaśnienie warunków przywozu w przypadku przetworzonych jelit pochodzących z państwa lub regionu o znikomym ryzyku BSE i przetwarzanych w państwie trzecim o innym statusie ryzyka BSE. W celu zachowania spójności nowe przepisy powinny przywrócić możliwość handlu trójstronnego.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 999/2001.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 727/2007 (Dz.U. L 165 z 27.6.2007, str. 8).
(2) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Rady (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).
(3) Dz.U. L 164 z 26.6.2007, str. 7.
(4) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.284.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1275/2007 zmieniające załącznik IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii |
| Data aktu: | 29/10/2007 |
| Data ogłoszenia: | 30/10/2007 |
| Data wejścia w życie: | 02/11/2007 |