Decyzja 2007/647/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 października 2007 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 4477)

(Jedynie teksty w językach hiszpańskim, duńskim, niemieckim, greckim, angielskim, francuskim, włoskim, niderlandzkim, portugalskim i szwedzkim są autentyczne)

(2007/647/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 października 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3) stanowią, że Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do krajów trzecich oraz działania interwencyjne, mające na celu ustabilizowanie rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub podejmowane zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać, których kwot Sekcja Gwarancji EFOGR nie uznała za kwalifikujące się do zwrotu. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych, wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 30 kwietnia 2007 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Portugalskiej, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 października 2007 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

ZAŁĄCZNIK

Korekty ogółem - Pozycja budżetu 6 7 01
PC Środek RB Powód Rodzaj % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
BE Audyt finansowy - zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR -45.406,30 -45.406,30 0,00
Ogółem BE EUR - 45.406,30 -45.406,30 0,00
DE Nadzwyczajne środki rynkowe 2001 Luki w dokumentacji i fizycznych kontrolach na miejscu zryczałtowana 5% EUR -1.182.038,83 0,00 -1.182.038,83
DE Nadzwyczajne środki rynkowe 2002 Luki w dokumentacji i fizycznych kontrolach na miejscu zryczałtowana 5% EUR -284.869,30 0,00 -284.869,30
DE Płatności bezpośrednie 2005 Niewłaściwa kontrola oczywistych przekroczeń stwierdzonych po ustanowieniu GIS określona kwota EUR -32.236,96 0,00 -32.236,96
Ogółem DE EUR -1.499.145,09 0,00 - 1.499.145,09
DK Rozliczenie rachunków 2005 Rozliczenie finansowe określona kwota DKK -96.741,70 -23.951,90 -72.789,80
DK Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR -125.996,55 -125.996,55 0,00
Ogółem DK DKK - 96.741,70 -23.951,90 - 72.789,80
Ogółem DK EUR -125.996,55 -125.996,55 0,00
ES Kwota mleczna 1997 Niezgłoszone dostawy mleka określona kwota EUR -1.350.020,32 0,00 -1.350.020,32
ES Rośliny uprawne 2004 Nie stosuje się sankcji i wyłączeń ze względu na celową niezgodność, przewidzianych w art. 33 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 zryczałtowana 2% EUR -276.716,91 0,00 -276.716,91
ES Rośliny uprawne 2005 Nie stosuje się sankcji i wyłączeń ze względu na celową niezgodność, przewidzianych w art. 33 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001 zryczałtowana 2% EUR -274.130,08 0,00 -274.130,08
ES Owoce i warzywa - przetwarzanie owoców cytrusowych 1998 Zwrot w wyniku częściowego unieważnienia decyzji Komisji 2004/136/WE wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-220/04 określona kwota EUR 532.684,56 0,00 532.684,56
ES Owoce i warzywa - przetwarzanie owoców cytrusowych 1999 Zwrot w wyniku częściowego unieważnienia decyzji 2004/136/WE wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-220/04 określona kwota EUR 435.837,70 0,00 435.837,70
ES Owoce i warzywa - przetwarzanie owoców cytrusowych 2000 Zwrot w wyniku częściowego unieważnienia decyzji 2004/136/WE wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-220/04 określona kwota EUR 11.032,22 0,00 11.032,22
ES Premie za mięso - bydło 2002 Systematyczne spóźnione kontrole na miejscu zryczałtowana 5% EUR -30.407,71 0,00 -30.407,71
ES Premie za mięso - bydło 2003 Systematyczne spóźnione kontrole na miejscu zryczałtowana 5% EUR -159.064,73 0,00 -159.064,73
ES Premie za mięso - bydło 2004 Systematyczne spóźnione kontrole na miejscu zryczałtowana 5% EUR -232.483,16 0,00 -232.483,16
ES Składowanie masła w magazynach państwowych 2002 Nienależne koszty finansowania określona kwota EUR -141.002,61 0,00 -141.002,61
ES Składowanie masła w magazynach państwowych 2003 Nienależne koszty finansowania określona kwota EUR -67.250,22 0,00 -67.250,22
Ogółem ES EUR -1.551.521,26 0,00 - 1.551.521,26
FR Audyt finansowy - zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR -696.062,71 -934.532,21 238.469,50
FR Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR -501,92 -501,92 0,00
FR Owoce i warzywa - organizacje producentów 2003 Nieprzestrzeganie kryteriów uznawania określona kwota EUR -24.478.123,67 0,00 -24478 123,67
FR Owoce i warzywa - organizacje producentów 2004 Nieprzestrzeganie kryteriów uznawania określona kwota EUR -25.243.299,77 0,00 -25.243.299,77
PC Środek RB Powód Rodzaj % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
FR Premie za mięso - bydło 2003 Luki w kontroli zwierząt identyfikowanych wyłącznie za pomocą tatuaży zryczałtowana 2% EUR -168.812,00 0,00 -168.812,00
FR Premie za mięso - bydło 2004 Luki w kontroli zwierząt identyfikowanych wyłącznie za pomocą tatuaży zryczałtowana 2% EUR -115.584,00 0,00 -115.584,00
FR Premie za mięso - bydło 2005 Luki w kontroli zwierząt identyfikowanych wyłącznie za pomocą tatuaży zryczałtowana 2% EUR -65.764,00 0,00 -65.764,00
Ogółem FR EUR - 50.768.148,07 -935.034,13 -49.833.113,94
GB Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR -795.921,45 0,00 -795.921,45
Ogółem GB EUR - 795.921,45 0,00 - 795.921,45
IT Susz paszowy 2002 Nieprzestrzeganie kontroli w przedsiębiorstwach przetwarzania paszy zryczałtowana 5% EUR -1.828.877,58 0,00 -1.828.877,58
IT Susz paszowy 2003 Nieprzestrzeganie kontroli w przedsiębiorstwach przetwarzania paszy zryczałtowana 2% EUR -44.421,46 0,00 -44.421,46
IT Susz paszowy 2003 Nieprzestrzeganie kontroli w przedsiębiorstwach przetwarzania paszy zryczałtowana 5% EUR -2.399.395,34 0,00 -2.399.395,34
IT Susz paszowy 2004 Luki w kontrolach podmiotów działających w sektorze zryczałtowana 2% EUR -512.153,03 0,00 -512.153,03
IT Susz paszowy 2004 Luki w kontrolach podmiotów działających w sektorze zryczałtowana 5% EUR -9.132,02 0,00 -9.132,02
IT Susz paszowy 2004 Nieprzestrzeganie kontroli w przedsiębiorstwach przetwarzania paszy zryczałtowana 5% EUR -645.442,92 0,00 - 645.442,92
IT Susz paszowy 2005 Luki w kontrolach podmiotów działających w sektorze zryczałtowana 2% EUR -774.140,65 0,00 -774.140,65
IT Susz paszowy 2005 Luki w kontrolach podmiotów działających w sektorze zryczałtowana 5% EUR -1.552,69 0,00 -1.552,69
PC Środek RB Powód Rodzaj % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
IT Premie za mięso - bydło 2003 Systematyczne spóźnione kontrole na miejscu zryczałtowana 5% EUR -456.327,00 0,00 -456.327,00
IT Premie za mięso - bydło 2004 Systematyczne spóźnione kontrole na miejscu zryczałtowana 5% EUR -295.911,00 0,00 -295.911,00
IT Oliwa z oliwek - Pomoc produkcyjna 2001 Luki w kontrolach olejarni, drzew oliwnych i zysków zryczałtowana 5% EUR -40.284.269,55 0,00 -40.284.269,55
IT Oliwa z oliwek - Pomoc produkcyjna 2002 Luki w kontrolach olejarni, drzew oliwnych i zysków zryczałtowana 5% EUR -34.743.757,29 0,00 -34.743.757,29
IT Oliwa z oliwek - Pomoc produkcyjna 2003 Luki w kontrolach olejarni, drzew oliwnych i zysków zryczałtowana 5% EUR -113.946,89 0,00 -113.946,89
IT Oliwa z oliwek - Pomoc produkcyjna 2004 Luki w kontrolach olejarni, drzew oliwnych i zysków zryczałtowana 5% EUR -1.289.091,84 0,00 -1.289.091,84
Ogółem IT EUR - 83.398.419,26 0,00 -83.398.419,26
NL Audyt finansowy - zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR -206.100,68 -206.100,68 0,00
NL Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR -60.859,36 -60.859,36 0,00
Ogółem NL EUR - 266.960,04 - 266.960,04 0,00
PT Wino - restrukturyzacja 2001 Luki w kluczowych kontrolach na miejscu i w ustalaniu kwalifikujących się obszarów zryczałtowana 2% EUR - 77.342,02 0,00 - 77.342,02
PT Wino - restrukturyzacja 2002 Luki w kluczowych kontrolach na miejscu i w ustalaniu kwalifikujących się obszarów zryczałtowana 2% EUR -649.828,57 0,00 -649.828,57
PC Środek RB Powód Rodzaj % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
PT Wino - restrukturyzacja 2003 Luki w kluczowych kontrolach na miejscu i w ustalaniu kwalifikujących się obszarów zryczałtowana 2% EUR -673.890,89 0,00 -673.890,89
PT Wino - restrukturyzacja 2004 Luki w kluczowych kontrolach na miejscu i w ustalaniu kwalifikujących się obszarów zryczałtowana 2% EUR -565.733,93 0,00 -565.733,93
Ogółem PT EUR -1.966.795,41 0,00 - 1.966.795,41
SE Rośliny uprawne 2004 Liczba przeprowadzonych kontroli na miejscu (szybkie wizyty terenowe) poniżej wymaganego minimum zryczałtowana 5% SEK -12.198.084,10 0,00 -12.198.084,10
SE Płatności bezpośrednie 2005 Liczba przeprowadzonych kontroli na miejscu (szybkie wizyty terenowe) poniżej wymaganego minimum zryczałtowana 5% SEK -12.640.336,05 0,00 -12.640.336,05
SE Płatności bezpośrednie 2005 Niska jakość kontroli za pomocą teledetekcji zryczałtowana 2% SEK -9.280.142,64 0,00 -9.280.142,64
Ogółem SE SEK - 34.118.562,79 0,00 -34118 562,79

Korekty ogółem - Pozycja budżetu 05 07 01 07

PC Środek RB Powód Rodzaj % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
GR Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR 0,00 -348.181,42 348.181,42
Ogółem GR EUR 0,00 - 348.181,42 348.181,42
IE Audyt finansowy - zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR -1.064.668,75 -3.495.598,23 2.430.929,48
Ogółem IE EUR -1.064.668,75 - 3.495.598,23 2.430.929,48

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.261.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/647/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
Data aktu: 03/10/2007
Data ogłoszenia: 06/10/2007