Dyrektywa 2007/62/WE zmieniająca niektóre załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bifenazanu, petoksamidu, pirymetanilu i rimsulfuronu

DYREKTYWA KOMISJI 2007/62/WE
z dnia 4 października 2007 r.
zmieniająca niektóre załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bifenazanu, petoksamidu, pirymetanilu i rimsulfuronu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Następujące substancje czynne ujęte w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG: bifenazan, petoksamid, pirymetanil i rimsulfuron, zostały do niego włączone, odpowiednio, następującymi dyrektywami Komisji: 2006/74/WE(4), 2006/41/WE(5), 2005/58/WE(6) i 2006/39/WE(7).

(2) Włączenie rozpatrywanych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG oparto na ocenie przedłożonych informacji dotyczących proponowanego zastosowania. Informacje dotyczące tego zastosowania zostały przedłożone przez niektóre państwa członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) tej dyrektywy. Dostępne informacje zostały poddane analizie i są wystarczające do ustalenia niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP).

(3) W przypadku braku wspólnotowego lub tymczasowego NDP państwa członkowskie powinny ustanowić krajowy tymczasowy NDP zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG, przed wydaniem zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające wspomniane substancje czynne.

(4) Wspólnotowe NDP oraz poziomy zalecane przez Kodeks Żywnościowy są ustalane i oceniane według podobnych procedur. W kodeksie znajduje się szereg NDP dla bifenazanu. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości oparte na NDP zawartych w Kodeksie zostały ocenione pod względem ryzyka dla konsumentów. W oparciu o analizy dostępne Komisji nie stwierdzono żadnego ryzyka w przypadku stosowania toksykologicznych punktów końcowych.

(5) W sprawozdaniach Komisji z przeglądu, które zostały przygotowane w związku z włączeniem rozpatrywanych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, ustalono akceptowalne dzienne pobranie (ADI) oraz, w przypadkach, w których było to konieczne, ostrą dawkę referencyjną (ARfD) dla wspomnianych substancji. Narażenie konsumentów produktów spożywczych poddanych działaniu rozpatrywanych substancji czynnych zostało ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi. Uwzględniono również wytyczne opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia(8) oraz opinię Komitetu Naukowego ds. Roślin(9) w sprawie przyjętej metodologii. Wyciągnięto wniosek, że zaproponowane NDP nie doprowadzą do przekroczenia ADI i ARfD.

(6) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed wpływem pozostałości wynikających z niedozwolonych zastosowań środków ochrony roślin należy określić tymczasowe NDP dla odpowiednich kombinacji produktów i pestycydów na poziomie granicy oznaczalności metody analitycznej.

(7) Ustalenie na poziomie Wspólnoty tymczasowych NDP nie wyklucza ustanowienia przez państwa członkowskie tymczasowych NDP dla rozpatrywanych substancji, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i z jej załącznikiem VI. Uważa się, że okres czterech lat jest wystarczający, by umożliwić dalsze stosowanie danej substancji czynnej. Tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości powinny następnie stać się poziomami ostatecznymi.

(8) Konieczne jest zatem wprowadzenie zmian dotyczących NDP określonych w załącznikach do dyrektyw 86/362/EWG i 90/642/EWG dla zapewnienia właściwego nadzoru i kontroli zakazu ich stosowania oraz w celu ochrony konsumenta.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 86/362/EWG i 90/642/EWG.

(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Państwa członkowskie przyjmą i publikują, najpóźniej do dnia 5 kwietnia 2008 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 6 kwietnia 2008 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 października 2007 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/57/WE (Dz.U. L 243 z 18.9.2007, str. 61).

(2) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2007/57/WE.

(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/52/WE (Dz.U. L 214 z 17.8.2007, str. 3).

(4) Dz.U. L 235 z 30.8.2006, str. 17.

(5) Dz.U. L 187 z 8.7.2006, str. 24.

(6) Dz.U. L 246 z 22.9.2005, str. 17.

(7) Dz.U. L 104 z 13.4.2006, str. 30.

(8) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (wersja zmieniona), opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSO/FOS/97.7).

(9) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca kwestii związanych ze zmianą załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG (opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin dnia 14 lipca 1998 r.) (http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/index_en.html).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG dodaje się następujące wiersze w odniesieniu do bifenazanu, petoksamidu, pirymetanilu i rimsulfuronu:
"Pozostałości pestycydów Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg
Bifenazan 0,01(*)(p)
ZBOŻA
Petoksamid 0,01(*)(p)
ZBOŻA
Pirymetanil 0,05(*)(p)
ZBOŻA
Rimsulfuron 0,05(*)(p)
ZBOŻA
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG: poziom ten staje się ostateczny od dnia 25 października 2011 r., chyba że zostanie zmieniony."

ZAŁĄCZNIK  II

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG dodaje się następujące kolumny w odniesieniu do bifenazanu, petoksamidu, pirymetanilu i rimsulfuronu:
"Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się NDP Bifenazan Petoksamid Pirymetanil Rimsulfuron
1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez zamrażanie, niezawierające dodatku cukru; orzechy 0,01(*)(p) 0,05(*)(p)
(i) OWOCE CYTRUSOWE 0,01(*)(p) 10(p)
Grejpfruty
Cytryny
Limonki
Mandarynki (łącznie z klementynkami i innymi mieszańcami)
Pomarańcze
Pomelo
Pozostałe
(ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH (w łupinach lub bez) 0,01(*)(p)
Migdały 0,2(p)
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje 0,2(p)
Orzechy włoskie
Pozostałe 0,05(*)(p)
(iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,01(*)(p) 5(p)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
(iv) OWOCE PESTKOWE 0,01(*)(p)
Morele 3(p)
Wiśnie i czereśnie
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i podobnymi mieszańcami) 10(p)
Śliwki 3(p)
Pozostałe 0,05(*)(p)
(v) JAGODY I DROBNE OWOCE
a) Winogrona stołowe i do produkcji wina 0,01(*)(p) 5(p)
Winogrona stołowe
Winogrona do produkcji wina
b) Truskawki (inne niż dzikie) 2(p) 5(p)
c) Owoce leśne (inne niż dzikie) 0,01(*)(p)
Jeżyny 10(p)
Jeżyna popielica
Krzyżówka maliny z jeżyną
Maliny 10(p)
Pozostałe 0,05(*)(p)
d) Inne drobne owoce i jagody (inne niż dzikie) 0,01(*)(p) 5(p)
Borówki czarne
Żurawina
Porzeczka (czerwona, czarna i biała)
Agrest
Pozostałe
e) Dzikie jagody i dzikie owoce 0,01(*)(p) 0,05(*)(p)
(vi) OWOCE RÓŻNE 0,01(*)(p)
Awokado
Banany 0,1(p)
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwaty
Liczi
Mango
Oliwki (stołowe)
Oliwki (do produkcji oliwy)
Papaja
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,05(*)(p)
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,01(*)(p) 0,05(*)(p)
(i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,01(*)(p)
Buraki
Marchew 1(p)
Maniok
Seler
Chrzan
Karczoch jerozolimski
Pasternak
Pietruszka - korzeń
Rzodkiewka
Salsefia
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Pozostałe 0,05(*)(p)
(ii) WARZYWA CEBULOWE 0,01(*)(p)
Czosnek pospolity
Cebula 0,1(p)
Szalotka
Dymka
Pozostałe 0,05(*)(p)
(iii) WARZYWA O JADALNYCH OWOCACH
a) Rośliny psiankowate
Pomidory 0,5(p) 1(p)
Papryka 2(p) 2(p)
Bakłażan 0,5(p) 1(p)
Ketmia jadalna
Pozostałe 0,01(*)(p) 0,05(*)(p)
b) Dyniowate - z jadalną skórką 0,3(p) 1(p)
Ogórek
Korniszon
Cukinia
Pozostałe
c) Dyniowate - z niejadalną skórką 0,01(*)(p) 0,05(*)(p)
Melony
Dynie
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa 0,01(*)(p) 0,05(*)(p)
(iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,01(*)(p) 0,05(*)(p)
a) Kapustne kwitnące
Brokuły (w tym odmiana kalabryjska)
Kalafior
Pozostałe
b) Kapustne głowiaste
Brukselka
Kapusta głowiasta
Pozostałe
c) Kapustne liściowe
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa
(v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,01(*)(p)
a) Sałata i podobne
Rzeżucha
Roszpunka warzywna
Sałata 10(p)
Endywia (cykoria endywia)
Rokietta siewna (rukola)
Liście i pędy kapustnych, w tym nać rzepy
Pozostałe 0,05(*)(p)
b) Szpinak i podobne 0,05(*)(p)
Szpinak
Boćwina
Pozostałe
c) Rukiew wodna 0,05(*)(p)
d) Cykoria warzywna 0,05(*)(p)
e) Zioła 3(p)
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka - nać
Liście selera
Pozostałe
(vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,01(*)(p)
Fasola (w strąkach) 2(p)
Fasola (bez strąków)
Groch (w strąkach)
Groch (bez strąków) 0,2(p)
Pozostałe 0,05(*)(p)
(vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,01(*)(p)
Szparagi
Karczochy
Seler
Koper włoski
Karczochy kuliste
Por 1(p)
Rabarbar
Pozostałe 0,05(*)(p)
(viii) GRZYBY 0,01(*)(p) 0,05(*)(p)
a) Grzyby uprawne
b) Grzyby dziko rosnące
3. Jadalne nasiona roślin strączkowych 0,01(*)(p) 0,01(*)(p) 0,5(p) 0,05(*)(p)
Fasola
Soczewica
Groch
Łubin
Pozostałe
4. Nasiona oleiste 0,02(*)(p) 0,01(*)(p) 0,1(*)(p) 0,05(*)(p)
Siemię lnu
Orzeszki ziemne
Mak
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny
Nasiona konopi
Nasiona dyni
Pozostałe
5. Ziemniaki 0,01(*)(p) 0,01(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)(p)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki przechowalnicze
6. Herbata (liście i łodygi suszone, fermentowane lub w inny sposób przetwarzane; gat. Camellia sinensis) 0,02(*)(p) 0,02(*)(p) 0,1(*)(p) 0,1(p)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i niezagęszczony proszek 0,02(*)(p) 0,02(*)(p) 0,1(*)(p) 0,1(*)(p)
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG: poziom ten

staje się ostateczny od dnia 25 października 2011 r., chyba że zostanie zmieniony."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.260.4

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2007/62/WE zmieniająca niektóre załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bifenazanu, petoksamidu, pirymetanilu i rimsulfuronu
Data aktu: 04/10/2007
Data ogłoszenia: 05/10/2007
Data wejścia w życie: 25/10/2007