Decyzja 2007/465/WE uchylająca decyzję 2004/917/WE w sprawie występowania nadmiernego deficytu w Grecji

DECYZJA RADY
z dnia 5 czerwca 2007 r.
uchylająca decyzję 2004/917/WE w sprawie występowania nadmiernego deficytu w Grecji

(2007/465/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lipca 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2004/917/WE(1), przyjętą po otrzymaniu zalecenia Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono występowanie nadmiernego deficytu w Grecji. Rada zauważyła, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wynosił w 2003 roku 3,2 % PKB, czyli przekroczył wynoszącą 3 % PKB wartość odniesienia ustanowioną w Traktacie, podczas gdy wskaźnik zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych brutto wynosił 103 % PKB, znacznie przekraczając określoną w Traktacie wartość odniesienia w wysokości 60 % PKB. Dane dotyczące deficytu i zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych brutto za rok 2003 były kilkakrotnie korygowane. Według najnowszych danych deficyt i dług wynosiły odpowiednio 6,2 % PKB oraz 107,8 % PKB.

(2) W dniu 6 lipca 2004 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2), Rada skierowała do Grecji zalecenie położenia kresu sytuacji nadmiernego deficytu publicznego najpóźniej do końca 2005 roku. Zalecenie to zostało podane do publicznej wiadomości.

(3) Dnia 19 stycznia 2005 r. decyzją Rady 2005/334/WE(3), zgodnie z art. 104 ust. 8, Rada uznała, na podstawie zalecenia Komisji, że Grecja nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady wydane na mocy art. 104 ust. 7. Dnia 17 lutego 2005 r. decyzją Rady 2005/441/WE(4) Rada zadecydowała, w oparciu o zalecenie Komisji i zgodnie z art. 104 ust. 9, o wezwaniu Grecji do podjęcia środków zmierzających do takiego ograniczenia deficytu, jakie zostanie uznane za niezbędne do zaradzenia sytuacji nadmiernego deficytu, oraz przedłużyła termin skorygowania deficytu o jeden rok, tj. do 2006 roku.

(4) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie występowania nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(5) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja dostarcza danych służących do wdrożenia przedmiotowej procedury. W ramach stosowania protokołu państwa członkowskie są zobowiązane do przedłożenia danych na temat deficytu budżetowego i długu publicznego oraz innych związanych z tym zmiennych dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia i do dnia 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania protokołu w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(5).

(6) Na podstawie danych przekazanych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8 g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93, po otrzymaniu powiadomienia od Grecji w dniu 1 kwietnia 2007 r. oraz na podstawie prognozy służb Komisji z wiosny 2007 r., uzasadnione są następujące wnioski:

- deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się z 7,9 % PKB w 2004 roku do 2,6 % PKB w 2006 roku, czyli poniżej wartości odniesienia dla deficytu wynoszącej 3 % PKB. Jest to deficyt identyczny z wartością docelową określoną w zaktualizowanym greckim programie stabilności z grudnia 2005 r.;

- dochody i wydatki przyczyniły się do korekty nominalnej PKB o prawie 3 punkty procentowe w porównaniu z deficytem w 2005 r. w wysokości 5,5 % w prawie równych częściach. Dochody ogółem wyrażone jako procent PKB wzrosły o 1,5 punktu procentowego PKB, przy czym wzrost wynikający z podatków pośrednich stanowił połowę punktu procentowego PKB. Na pozostały punkt procentowy składają się wyższe składki na ubezpieczenie społeczne i inne dochody, w tym transfery kapitałowe (w ramach UE). Wydatki ogółem zostały obniżone o 1,25 punktu procentowego PKB, co wynikało przede wszystkim z ograniczenia wydatków pierwotnych (o 0,5 % PKB) oraz wydatków z tytułu odsetek (0,25 % PKB). Wydatki kapitałowe zostały również ograniczone o około pół punktu procentowego PKB. Dochody jednorazowe wynosiły 0,6 % PKB. W 2006 roku saldo strukturalne (tzn. saldo dostosowane cyklicznie z wyłączeniem środków jednorazowych i innych środków tymczasowych) poprawiło się i jego wysokość szacuje się na 2,25 % PKB. Dostosowanie deficytu do długu na poziomie 2,3 % PKB jest w dużej mierze uzasadnione;

- prognoza służb Komisji z wiosny 2007 roku przewiduje w 2007 roku dalszy spadek deficytu do poziomu 2,4 % PKB. Jest to zgodne z oficjalną wartością docelową deficytu ustanowioną w zaktualizowanej wersji programu konwergencji z grudnia 2006 r. na poziomie 2,4 % PKB. Jednak prognoza służb Komisji uwzględnia dodatkowe dochody jednorazowe na poziomie 0,25 % PKB oraz również dodatkowe środki o stałym charakterze mające na celu ograniczanie wydatków na poziomie ok. 0,25 % PKB; zarówno te dochody, jak i środki o charakterze trwałym zostały zapowiedziane przed datą końcową dla prognozy służb Komisji z wiosny 2007 r. i nie są uwzględnione w wartości docelowej z grudnia 2006 r. Mimo to deficyt na 2007 r. przewidywany w prognozie z wiosny nie jest niższy od wartości docelowej, ponieważ wpływ tych nowych środków jest zrównoważony zarówno ostrożniejszymi założeniami co do wzrostu gospodarczego, jak i tym, że środki o charakterze stałym przewidziane na 2007 r. nie zrekompensują w pełni, zdaniem Komisji, spadku dochodów jednorazowych. Bez środków jednorazowych deficyt i tak byłby poniżej wartości odniesienia i wyniósłby 2,9 % PKB. Na rok 2008 prognoza wiosenna przewiduje - przy założeniu kontynuacji obecnej polityki - deficyt na poziomie 2,7 % PKB bez uwzględniania środków jednorazowych w odniesieniu do 2008 r. Świadczy to o tym, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej 3 % PKB w sposób wiarygodny i trwały. Przewiduje się, że saldo strukturalne ulegnie poprawie w 2007 r. o około 0,25 punktu procentowego PKB i - przy założeniu kontynuacji obecnej polityki - w niewielkim stopniu także w 2008 r. Sytuację tę należy rozpatrywać w kontekście konieczności osiągnięcia postępu w realizacji celu średniookresowego odnoszącego się do sytuacji budżetowej, którym w przypadku Grecji jest osiągnięcie zrównoważonej sytuacji budżetowej w ujęciu strukturalnym;

- dług publiczny obniżył się z 108,5 % PKB w 2004 r. do 104,5 % w 2006 r. Prognoza z wiosny 2007 r. przewiduje dalszy spadek wskaźnika zadłużenia do poziomu około 97,5 % do końca 2008 r., co nadal znacznie przekraczać będzie wartość odniesienia wynoszącą 60 % PKB. Można uznać, że wskaźnik zadłużenia w wystarczającym stopniu obniża się do wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB.

(7) Organy statystyczne Grecji usprawniły swoje procedury, dzięki czemu znacznie zmniejszyły się rozbieżności statystyczne i poprawie uległa ogólna jakość danych dotyczących sektora instytucji rządowych i samorządowych. Władze greckie zobowiązały się do pełnego wdrożenia planu działania na rzecz poprawy statystyki finansów publicznych. W związku z tym Eurostat wycofał swoje zastrzeżenia co do jakości przekazywanych danych.

(8) W opinii Rady nadmierny deficyt w Grecji został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2004/917/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z ogólnej oceny wynika, że sytuacja nadmiernego deficytu w Grecji została skorygowana.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2004/917/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Greckiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 5 czerwca 2007 r.

W imieniu Rady
S. GABRIEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 389 z 30.12.2004, str. 25.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 5).

(3) Dz.U. L 107 z 28.4.2005, str. 24.

(4) Dz.U. L 153 z 16.6.2005, str. 29.

(5) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, str. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.176.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/465/WE uchylająca decyzję 2004/917/WE w sprawie występowania nadmiernego deficytu w Grecji
Data aktu: 05/06/2007
Data ogłoszenia: 06/07/2007
Data wejścia w życie: 01/01/1970