Rozporządzenie 716/2007 w sprawie statystyki wspólnotowej dotyczącej struktury i działalności zagranicznych podmiotów zależnych

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 716/2007 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 20 czerwca 2007 r.
w sprawie statystyki wspólnotowej dotyczącej struktury i działalności zagranicznych podmiotów zależnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(1),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Prawidłowe, dobrej jakości statystyki wspólnotowe dotyczące struktury i działalności zagranicznych podmiotów zależnych w całej gospodarce są niezbędne do odpowiedniej oceny wpływu przedsiębiorstw kontrolowanych przez podmioty zagraniczne na gospodarkę Unii Europejskiej. Ułatwi to również monitorowanie efektywności rynku wewnętrznego i stopniowej integracji gospodarek w kontekście globalizacji. W tym kontekście wielonarodowe przedsiębiorstwa odgrywają wiodącą rolę, ale małe i średnie przedsiębiorstwa mogą również stać się przedmiotem kontroli ze strony podmiotów zagranicznych.

(2) Wykonanie i kontrola Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (GATS) oraz Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPs), a także obecne i przyszłe negocjacje na temat dalszych porozumień wymagają udostępnienia odpowiednich informacji statystycznych jako narzędzia pomocniczego w negocjacjach.

(3) Do przygotowania polityki gospodarczej, konkurencji, przedsiębiorczości, polityki w dziedzinie badań, rozwoju technicznego i zatrudnienia w kontekście procesu liberalizacji niezbędne są statystyki dotyczące zagranicznych podmiotów zależnych w celu pomiaru bezpośrednich i pośrednich skutków zagranicznej kontroli na zatrudnienie, płace i wydajność w danych krajach i sektorach.

(4) Informacje dostarczone zgodnie z obowiązującym prawodawstwem wspólnotowym lub dostępne w państwach członkowskich są niewystarczające, nieodpowiednie lub niedostatecznie porównywalne, aby służyć jako wiarygodna podstawa dla prac Komisji.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 184/2005(3) ustanawia wspólne ramy systematycznego tworzenia statystyk wspólnotowych dotyczących bilansów płatniczych, międzynarodowego handlu usługami i bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W związku z tym, że statystyki bilansów płatniczych obejmują dane ujęte w GATS jedynie częściowo, niezbędne jest regularne tworzenie szczegółowych statystyk dotyczących zagranicznych podmiotów zależnych.

(6) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 58/97 z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw(4) oraz rozporządzenie Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie(5) ustanowiły wspólne ramy zbierania, zestawienia, przekazywania i oceny statystyk wspólnotowych dotyczących struktury i działalności przedsiębiorstw we Wspólnocie.

(7) Zestawienie rachunków narodowych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(6) wymaga porównywalnych, pełnych i wiarygodnych statystyk dotyczących zagranicznych podmiotów zależnych.

(8) Łącznie, podręcznik statystyki międzynarodowego handlu usługami Organizacji Narodów Zjednoczonych, podręcznik bilansu płatniczego (wydanie piąte) Międzynarodowego Funduszu Walutowego, definicja referencyjna bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz podręcznik ekonomicznych wskaźników globalizacji Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju określają ogólne zasady zestawiania porównywalnych międzynarodowych statystyk dotyczących zagranicznych podmiotów zależnych.

(9) Tworzenie specjalnych statystyk wspólnotowych jest regulowane zasadami określonymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(7).

(10) W związku z tym, że cel niniejszego rozporządzenia, czyli opracowanie wspólnych standardów statystycznych do tworzenia porównywalnych statystyk dotyczących zagranicznych podmiotów zależnych, nie może być w sposób wystarczający osiągnięty przez państwa członkowskie, a z uwagi na skalę i skutki działania może być osiągnięty w lepszy sposób na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki, zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(11) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(8).

(12) Komisji powinno w szczególności zostać przyznane prawo do dostosowywania definicji zawartych w załącznikach I i II oraz poziomu szczegółowości załącznika III, a także dokonywania będących jego następstwem zmian w załącznikach I i II, do wdrożenia wyników badań pilotażowych oraz do określenia odpowiednich wspólnych norm jakości oraz zawartości i częstotliwości składania sprawozdań w sprawie jakości. Ponieważ środki te mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne lub uzupełnienie niniejszego rozporządzenia poprzez dodanie nowych elementów innych niż istotne, środki te powinny zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, określoną w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(13) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Programów Statystycznych, ustanowionym decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(9) oraz z Komitetem ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego, ustanowionym decyzją Rady 2006/856/WE(10),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wspólne ramy systematycznego tworzenia statystyk wspólnotowych dotyczących struktury i działalności zagranicznych podmiotów zależnych.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie następujące definicje:

a)
"zagraniczny podmiot zależny" oznacza przedsiębiorstwo mające siedzibę w państwie opracowującym, nad którym to przedsiębiorstwem sprawuje kontrolę jednostka instytucjonalna nieposiadająca siedziby w państwie opracowującym, lub przedsiębiorstwo niemające siedziby w państwie opracowującym, nad którym to przedsiębiorstwem sprawuje kontrolę jednostka instytucjonalna posiadająca siedzibę w państwie opracowującym;
b)
"kontrola" oznacza możliwość określania ogólnej polityki przedsiębiorstwa poprzez wybór odpowiedniej kadry zarządczej w razie potrzeby. W tym kontekście uważa się, że przedsiębiorstwo A kontrolowane jest przez jednostkę instytucjonalną B, jeżeli B kontroluje - bezpośrednio lub pośrednio - więcej niż połowę głosów udziałowców/ akcjonariuszy lub więcej niż połowę udziałów/akcji;
c)
"kontrola zagraniczna" oznacza, że kontrolująca jednostka instytucjonalna posiada siedzibę w innym kraju niż kraj, w którym posiada siedzibę jednostka instytucjonalna, nad którą sprawuje ona kontrolę;
d)
"oddziały" oznaczają jednostki lokalne niestanowiące osobnych podmiotów prawnych, które są zależne od przedsiębiorstw kontrolowanych przez podmioty zagraniczne. Są one traktowane jak quasi-spółki kapitałowe w rozumieniu pkt 3 lit. f) not wyjaśniających do sekcji III pkt B załącznika do rozporządzenia (EWG) nr 696/93;
e)
"statystyki dotyczące zagranicznych podmiotów zależnych" oznaczają statystyki określające ogólną działalności zagranicznych podmiotów zależnych;
f)
"wewnętrzne statystyki dotyczące zagranicznych podmiotów zależnych" oznaczają statystyki określające działalność zagranicznych podmiotów zależnych mających siedzibę w państwie opracowującym;
g)
"zewnętrzne statystyki dotyczące zagranicznych podmiotów zależnych" oznaczają statystyki określające działalność za granicą zagranicznych podmiotów zależnych kontrolowanych przez jednostkę instytucjonalną mającą siedzibę w państwie opracowującym;
h)
"ostateczna kontrolująca jednostka instytucjonalna zagranicznego podmiotu zależnego" oznacza jednostkę instytucjonalną, przewodzącą łańcuchowi kontroli zagranicznego podmiotu zależnego, która nie jest kontrolowana przez inną jednostkę instytucjonalną;
i)
określenia "przedsiębiorstwo", "jednostka lokalna" i "jednostka instytucjonalna" mają znaczenie określone w rozporządzeniu (EWG) nr 696/93.
Artykuł  3

Składanie danych

Państwa członkowskie składają Komisji (Eurostat) dane dotyczące zagranicznych podmiotów zależnych w odniesieniu do cech, działalności gospodarczej i podziału geograficznego, o których mowa w załącznikach I, II i III.

Artykuł  4

Źródła danych

1.
Państwa członkowskie zbierają, przestrzegając warunków dotyczących jakości, o których mowa w art. 6, informacje wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia przy użyciu wszystkich źródeł, jakie uznają za stosowne i właściwe.
2.
Osoby fizyczne i prawne, od których wymaga się dostarczenia informacji, udzielając odpowiedzi, przestrzegają terminów i definicji ustanowionych przez krajowe instytucje odpowiedzialne za zbieranie danych w państwach członkowskich zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
3.
W przypadku gdy wymagane dane nie mogą zostać zebrane w rozsądnych granicach kosztowych, można przekazać jak najdokładniejsze dane szacunkowe, łącznie z wartościami zerowymi.
Artykuł  5

Badania pilotażowe

1.
Komisja przygotowuje program badań pilotażowych do przeprowadzenia przez władze krajowe w rozumieniu art. 2 rozporządzenia (WE) nr 322/97 na zasadzie dobrowolnej, dotyczący dodatkowych zmiennych i podziałów dla wewnętrznych i zewnętrznych statystyk dotyczących zagranicznych podmiotów zależnych.
2.
Badania pilotażowe są przeprowadzane w celu oceny znaczenia i możliwości zebrania danych, z uwzględnieniem korzyści wynikających z dostępności danych w odniesieniu do kosztu systemu statystycznego i stopnia obciążenia przedsiębiorstw.
3.
Program Komisji dotyczący badań pilotażowych jest zgodny z załącznikami I i II.
4.
Na podstawie wniosków wyciągniętych z badań pilotażowych Komisja przyjmuje niezbędne środki wykonawcze dla zewnętrznych i wewnętrznych statystyk zagranicznych podmiotów zależnych zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 10 ust. 3.
5.
Badania pilotażowe zostają ukończone do dnia 19 lipca 2010 r.
Artykuł  6

Standardy jakościowe i sprawozdania

1.
Państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia wysokiej jakości danych przekazywanych zgodnie ze wspólnymi standardami jakości.
2.
Państwa członkowskie składają Komisji (Eurostat) sprawozdania dotyczące jakości przekazywanych danych ("sprawozdania dotyczące jakości").
3.
Wspólne standardy jakościowe oraz treść i częstotliwość sprawozdań dotyczących jakości jest określona przez Komisję zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 10 ust. 3.
4.
Komisja ocenia jakość przekazanych danych.
Artykuł  7

Podręcznik dotyczący zaleceń

Komisja, blisko współpracując z państwami członkowskimi, publikuje podręcznik dotyczący zaleceń, który zawiera odpowiednie definicje i dodatkowe wytyczne dotyczące statystyk wspólnotowych tworzonych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  8

Harmonogram i derogacje

1.
Państwa członkowskie opracowują dane zgodnie z harmonogramem wykonania określonym w załącznikach I i II.
2.
Podczas okresu przejściowego nieprzekraczającego czterech lat od pierwszego roku odniesienia, o którym mowa w załącznikach I i II, Komisja może zezwolić państwom członkowskim na odstąpienie od przepisów niniejszego rozporządzenia przez ograniczony okres, zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 10 ust. 2, gdy ich krajowe systemy wymagają większych dostosowań.
Artykuł  9

Środki wykonawcze

1.
Następujące środki wykonawcze do niniejszego rozporządzenia przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 10 ust. 2:
a)
określenie odpowiedniego formatu i procedury przekazywania wyników przez państwa członkowskie;

oraz

b)
zezwolenie państwom członkowskim na odstąpienie, gdy ich krajowe systemy statystyczne wymagają większych dostosowań, w tym zezwolenie na wszelkie dalsze odstąpienia od wszelkich nowych wymogów wprowadzonych po zakończeniu badań pilotażowych, zgodnie z art. 8 ust. 2.
2.
Następujące środki mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez uzupełnienie go, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 10 ust. 3:
a)
dostosowanie definicji zawartych w załącznikach I i II, dostosowanie poziomu szczegółowości określonego w załączniku III, a także dokonywanie wszelkich zmian w załącznikach I i II będących następstwem tych dostosowań;
b)
wdrożenie wyników badań pilotażowych; zgodnie z art. 5 ust. 4;

oraz

c)
określenie właściwych wspólnych standardów jakościowych, treści i częstotliwości sprawozdań dotyczących jakości, zgodnie z art. 6 ust. 3.
3.
Szczególną uwagę należy zwrócić na zasadę, zgodnie z którą korzyści wynikające z zastosowania takich środków muszą przewyższać ich koszty, oraz na zasadę, zgodnie z którą wszelkie dodatkowe obciążenia finansowe państw członkowskich powinny mieścić się w rozsądnych granicach.
Artykuł  10

Komitet

1.
Komisja jest wspierana przez Komitet ds. Programów Statystycznych ("komitet").
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Okres, o którym mowa w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE, wynosi trzy miesiące.

3.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.
4.
Europejski Bank Centralny i krajowe banki centralne mogą uczestniczyć w posiedzeniach komitetu w charakterze obserwatorów.
Artykuł  11

Współpraca z Komitetem ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego

Wykonując niniejsze rozporządzenie, Komisja zasięga opinii Komitetu ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego we wszystkich sprawach leżących w zakresie kompetencji tego komitetu, głównie na temat wszystkich środków przystosowujących do zmian gospodarczych i technicznych w dziedzinie zbierania i statystycznej obróbki danych, przetwarzania i przekazywania wyników.

Artykuł  12

Sprawozdanie z wykonania

Do dnia 19 lipca 2012 r. Komisja składa Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z wykonania niniejszego rozporządzenia. Sprawozdanie to w szczególności:

a)
ocenia jakość stworzonych statystyk;
b)
ocenia korzyści płynące z utworzonych statystyk dla Wspólnoty, państw członkowskich, podmiotów dostarczających informacji statystycznych i podmiotów korzystających z informacji statystycznych w odniesieniu do kosztów;
c)
ocenia rozwój badań pilotażowych i ich wykonania;

oraz

d)
określa obszary potencjalnej poprawy i zmian uznanych za niezbędne w świetle uzyskanych wyników i poniesionych kosztów.
Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 2 czerwca 2007 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
H.-G. PÖTTERING G. GLOSER
Przewodniczący Przewodniczący
______

(1) Dz.U. C 144 z 14.6.2005, str. 14.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2006 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 25 maja 2007 r.

(3) Dz.U. L 35 z 8.2.2005, str. 23. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 602/2006 (Dz.U. L 106 z 19.4.2006, str. 10).

(4) Dz.U. L 14 z 17.1.1997, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, str. 1).

(5) Dz.U. L 76 z 30.3.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(6) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1267/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 180 z 18.7.2003, str. 1).

(7) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.

(8) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23. Decyzja zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, str. 11).

(9) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(10) Dz.U. L 332 z 30.11.2006, str. 21.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  1 WSPÓLNY MODUŁ DLA WEWNĘTRZNYCH STATYSTYK DOTYCZĄCYCH ZAGRANICZNYCH PODMIOTÓW ZALEŻNYCH

SEKCJA  1

Jednostka statystyczna

Jednostkami statystycznymi są przedsiębiorstwa i wszystkie oddziały, które znajdują się pod kontrolą zagraniczną zgodnie z definicjami zawartymi w art. 2.

SEKCJA  2

Cechy

Następujące cechy określone w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2700/98 z dnia 17 grudnia 1998 r., dotyczącego definicji cech statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw(1) będą podlegać opracowaniu:
Kod Nazwa
11 11 0 Liczba przedsiębiorstw
12 11 0 Obrót
12 12 0 Wartość produkcji
12 15 0 Wartość dodana w cenach czynników produkcji
13 11 0 Zakupy towarów i usług łącznie
13 12 0 Zakupy towarów i usług nabytych w celu odsprzedaży w stanie, w jakim je nabyto
13 31 0 Koszty personelu
15 11 0 Inwestycje brutto w rzeczowe aktywa trwałe
16 11 0 Liczba zatrudnionych osób

Następujące cechy będą również opracowane przez państwa członkowskie dla roku odniesienia 2009 i kolejnych lat:

Kod Nazwa i definicja
22 11 0 Całkowite wydatki na wewnętrzne badania i rozwój(*)
Badania i eksperymentalny rozwój obejmują prace twórcze wykonywane systematycznie w celu zwiększenia zasobów wiedzy, łącznie z wiedzą o człowieku, kulturze i społeczeństwie, oraz wykorzystanie tych zasobów wiedzy w opracowywaniu nowych rozwiązań.
Wydatki wewnętrzne to wszystkie wydatki na badania i rozwój (B+R) prowadzone w jednostce, niezależnie od źródła finansowania.
Należy poczynić rozróżnienie między wydatkami na badania i rozwój a wydatkami na szeroki zakres pokrewnych działań. Następujące z nich są zatem wyłączone z wydatków na badania i rozwój:
- wydatki na kształcenie i szkolenie,
- wydatki na inną działalność naukową i technologiczną (np. usługi informacyjne, testowanie i standaryzacja, studia wykonalności),
- wydatki na inne formy działalności przemysłowej (np. innowacje przemysłowe niewymienione nigdzie indziej),
- wydatki na działalność czysto finansującą (inna działalność administracyjna oraz inne pośrednie działania dodatkowe są uwzględnione).
Wydatki na badania i rozwój mogą, w zależności od prawa krajowego, być zarejestrowane w jednej z trzech pozycji: zmiany stanu wartości niematerialnych i prawnych, zmiany rzeczowych aktywów trwałych lub wydatki operacyjne.
Jeżeli na mocy przepisów prawa krajowego wydatki te mogą zostać częściowo lub całkowicie skapitalizowane, uwzględnia się je w zmianach stanu wartości niematerialnych i prawnych zawartych w sprawozdaniu finansowym spółki pod środki trwałe - wartości niematerialne i prawne - koszty badań i rozwoju.
Jeżeli zgodnie z przepisami prawa krajowego wydatki te ulegają jedynie częściowej kapitalizacji lub nie ulegają jej wcale, wydatki bieżące są częścią surowców i materiałów, pozostałych kosztów zewnętrznych, kosztów osobowych i pozostałych kosztów operacyjnych, a wydatki kapitałowe uwzględnione są w zmianach rzeczowych aktywów trwałych zawartych w sprawozdaniu finansowym spółki pod środki trwałe - rzeczowe aktywa trwałe.
22 12 0 Całkowita liczba pracowników badań i rozwoju(*)
Badania i eksperymentalny rozwój obejmują prace twórcze wykonywane systematycznie w celu zwiększenia zasobów wiedzy, łącznie z wiedzą o człowieku, kulturze i społeczeństwie, oraz wykorzystanie tych zasobów wiedzy w opracowywaniu nowych rozwiązań.
Należy policzyć wszystkie osoby zatrudnione bezpośrednio w badaniach i rozwoju, jak również te, które dostarczają bezpośrednich usług, takie jak kierownicy działu badań i rozwoju, administratorzy i pracownicy biurowi. Osoby zapewniające usługi pośrednie, takie jak personel stołówki i pracownicy ochrony, należy wykluczyć, mimo że ich płace i wynagrodzenia są uwzględnione jako koszty ogólne w pomiarach wydatków.
Należy poczynić rozróżnienie między wydatkami na pracowników badań i rozwoju a wydatkami na szeroki zakres pokrewnych działań. Następujące z nich są zatem wyłączone z wydatków na pracowników badań i rozwoju:
- pracownicy zatrudnieni w dziedzinie kształcenia i szkolenia,
- pracownicy zatrudnieni przy innych formach działalności naukowej i technologicznej (np. usługi informacyjne, testowanie i standaryzacja, studia wykonalności),
- pracownicy zatrudnieni przy innych formach działalności przemysłowej (np. innowacje przemysłowe, niewymienione nigdzie indziej),
- pracownicy zatrudnieni w administracji i przy innej pośredniej działalności dodatkowej.
Powiązanie ze sprawozdaniami finansowymi spółki
Całkowita liczba pracowników w dziedzinie badań i rozwoju nie może występować samodzielnie w sprawozdaniu finansowym spółki. Jest ona częścią liczby osób zatrudnionych, która odnotowana jest w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego (art. 43 ust. 8).
Odniesienie do innych zmiennych
Część liczby osób zatrudnionych (16 11 0)
(*) Zmienne 22 11 0 i 22 12 0 są przedstawiane co drugi rok. Jeżeli łączna wielkość obrotu lub liczba zatrudnionych osób w dziale NACE Rev. 2 sekcje B do F przedstawia, w danym państwie członkowskim, mniej niż 1 % wielkości odnoszącej się do całej Wspólnoty, informacje niezbędne do przygotowania statystyk dotyczących cechy 22 11 0 i 22 12 0 nie muszą być zbierane do celów niniejszego rozporządzenia.

Jeżeli brak jest liczby zatrudnionych osób, to zamiast niej będzie podlegać opracowaniu liczba pracowników (kod 16 13 0).

Cechy "całkowite wydatki na wewnętrzne badania naukowe i rozwój" (kod 22 11 0) oraz "całkowita liczba pracowników w dziedzinie badań i rozwoju" (kod 22 12 0) wymagane są jedynie przy opracowywaniu działalności w sekcjach B, C, D, E i F NACE. Do roku odniesienia 2009 państwa członkowskie opracują te cechy, tak jak zostało to określone w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2700/98 z dnia 17 grudnia 1998 r.

W przypadku sekcji K NACE będzie podlegać opracowaniu jedynie liczba przedsiębiorstw, obrót(2) i liczba zatrudnionych osób (lub zamiast niej liczba pracowników).

______

(1) Dz.U. L 344 z 18.12.1998, s. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1670/2003 (Dz.U. L 244 z 29.9.2003, s. 74).

(2) W przypadku działu 64 NACE Rev. 2 obrót zostanie zastąpiony wartością produkcji.

SEKCJA  3

Poziom szczegółowości

Dane dostarczane będą zgodnie z koncepcją "ostatecznej kontrolującej jednostki instytucjonalnej" w podziale geograficznym na poziomie 2-IN w połączeniu z podziałem działalności na poziomie 3, zgodnie z określeniem zawartym w załączniku III oraz w podziale geograficznym na poziomie 3 w połączeniu z poziomem "gospodarka przedsiębiorstw".

SEKCJA  4

Pierwszy rok odniesienia i częstotliwość

1. Pierwszym rokiem odniesienia, dla którego zostaną sporządzone roczne statystyki, jest rok kalendarzowy wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

2. Państwa członkowskie dostarczą danych dla każdego kolejnego roku kalendarzowego.

3. Pierwszym rokiem odniesienia, dla którego zostaną opracowane zmienne "całkowite wydatki na wewnętrzne badania naukowe i rozwój" (kod 22 11 0) oraz "całkowita liczba personelu badawczo-rozwojowego" (kod 22 12 0), jest rok 2007.

SEKCJA  5

Przekazywanie wyników

Wyniki będą przekazywane w ciągu 20 miesięcy od końca roku odniesienia.

SEKCJA  6

Sprawozdania i badania pilotażowe

1. Państwa członkowskie dostarczą Komisji sprawozdania dotyczące definicji, struktury i dostępności danych statystycznych, które mają być opracowane do celów wspólnego modułu.

2. Dla poziomu szczegółowości objętego niniejszym załącznikiem Komisja zapoczątkuje badania pilotażowe, które zostaną przeprowadzone przez władze krajowe w znaczeniu art. 2 rozporządzenia (WE) nr 322/97 zgodnie z art. 5 niniejszego rozporządzenia.

3. Badania pilotażowe będą przeprowadzane w celu oceny możliwości uzyskania danych, z uwzględnieniem korzyści wynikających z dostępności takich danych w odniesieniu do kosztu zbierania i stopnia obciążenia przedsiębiorstw.

4. Badania pilotażowe będą przeprowadzane dla następujących cech:

Kod Nazwa
Wywóz towarów i usług
Przywóz towarów i usług
Wewnątrzgrupowy wywóz towarów i usług
Wewnątrzgrupowy przywóz towarów i usług

Wywóz, przywóz, wywóz wewnątrzgrupowy i przywóz wewnątrzgrupowy zostaną rozbite na towary i usługi.

5. Badania pilotażowe będą prowadzone również w celu analizy możliwości opracowania danych dla działalności w sekcjach M, N i O NACE oraz opracowania zmiennych "całkowite wydatki na wewnętrzne badania naukowe i rozwój" (kod 22 11 0) oraz "całkowita liczba personelu badawczo-rozwojowego" (kod 22 12 0) dla działalności w sekcjach G, H, I, K, M, N i O NACE. Badania pilotażowe będą prowadzone również w celu oceny istotności, możliwości i kosztów podziału danych, zgodnie z określeniem zawartym w sekcji 2, na klasy wielkości mierzone według liczby zatrudnionych osób.

ZAŁĄCZNIK  II

 WSPÓLNY MODUŁ DLA ZEWNĘTRZNYCH STATYSTYK DOTYCZĄCYCH ZAGRANICZNYCH PODMIOTÓW ZALEŻNYCH

SEKCJA  1

Jednostka statystyczna

Jednostkami statystycznymi są przedsiębiorstwa i wszystkie oddziały za granicą, które znajdują się pod kontrolą jednostki instytucjonalnej mającej siedzibę w państwie opracowującym, zgodnie z definicjami zawartymi w art. 2.

SEKCJA  2

Cechy

Następujące cechy określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2700/98 będą podlegać opracowaniu:
Kod Nazwa
12 11 0 Obrót
16 11 0 Liczba zatrudnionych osób
11 11 0 Liczba przedsiębiorstw

Jeżeli brak jest liczby zatrudnionych osób, to zamiast niej będzie podlegać opracowaniu liczba pracowników (kod 16 13 0).

SEKCJA  3

Poziom szczegółowości

Dane dostarczane będą z określeniem kraju lokalizacji i działalności zagranicznego podmiotu zależnego zgodnie z załącznikiem III. Określenia kraju lokalizacji i działalności będzie łączyć się w następujący sposób:

– poziom 1 podziału geograficznego połączony z poziomem 2 podziału działalności,

– poziom 2-OUT podziału geograficznego połączony z poziomem 1 podziału działalności,

– poziom 3 podziału geograficznego połączony z danymi dotyczącymi jedynie całkowitej działalności.

SEKCJA  4

Pierwszy rok odniesienia i częstotliwość

1. Pierwszym rokiem odniesienia, dla którego opracowuje się roczne statystyki, będzie rok kalendarzowy wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

2. Państwa członkowskie będą dostarczać dane za każdy kolejny rok kalendarzowy.

SEKCJA  5

Przekazywanie wyników

Wyniki będą przekazywane w ciągu 20 miesięcy od końca roku odniesienia.

SEKCJA  6

Sprawozdania i badania pilotażowe

1. Państwa członkowskie będą dostarczać Komisji sprawozdania dotyczące definicji, struktury i dostępności danych statystycznych, które mają być opracowane do celów tego wspólnego modułu.

2. Dla poziomu szczegółowości objętego niniejszym załącznikiem Komisja zapoczątkuje badania pilotażowe, które zostaną przeprowadzone przez władze krajowe w znaczeniu art. 2 rozporządzenia (WE) nr 322/97 zgodnie z art. 5 niniejszego rozporządzenia.

3. Badania pilotażowe będą przeprowadzane w celu oceny znaczenia i możliwości uzyskania danych, z uwzględnieniem korzyści wynikających z dostępności danych w odniesieniu do kosztu zbierania i stopnia obciążenia przedsiębiorstw.

4. Badania pilotażowe będą przeprowadzane dla następujących cech:

Kod Nazwa
13 31 0 Koszty pracownicze
Wywóz towarów i usług
Przywóz towarów i usług
Wewnątrzgrupowy wywóz towarów i usług
Wewnątrzgrupowy przywóz towarów i usług
12 15 0 Wartość dodana według cen czynników produkcji
15 11 0 Inwestycje brutto w dobra materialne

______

(1) Dz.U. L 344 z 18.12.1998, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1670/2003 (Dz.U. L 244 z 29.9.2003, str. 74).

(2) W przypadku działu 65 NACE Rev. 1.1 obrót zostanie zastąpiony wartością produkcji.

ZAŁĄCZNIK  III

  2 POZIOMY SZCZEGÓŁOWOŚCI INFORMACJI W PODZIALE GEOGRAFICZNYM I W PODZIALE NA DZIAŁALNOŚCI

Poziomy podziału geograficznego Poziom 1 Poziom 2-OUT

(Poziom 1 + 24 państwa)

V2 Państwa spoza UE-27 V2 Państwa spoza UE-27
IS Islandia
LI Liechtenstein
NO Norwegia
CH Szwajcaria CH Szwajcaria
(skreślona)
RU Federacja Rosyjska RU Federacja Rosyjska
TR Turcja
EG Egipt
MA Maroko
NG Nigeria
ZA Republika Południowej Afryki
CA Kanada CA Kanada
US Stany Zjednoczone Ameryki US Stany Zjednoczone
MX Meksyk
AR Argentyna
BR Brazylia BR Brazylia
CL Chile
UY Urugwaj
VE Wenezuela
IL Izrael
CN Chiny CN Chiny
HK Hongkong HK Hongkong
IN Indie IN Indie
ID Indonezja
JP Japonia JP Japonia
KR Korea Południowa
MY Malezja
PH Filipiny
SG Singapur
TW Tajwan
TH Tajlandia
AU Australia
NZ Nowa Zelandia
Z8 Państwa spoza UE-27 nieprzypisane Z8 Państwa spoza UE-27 nieprzypisane
C4 Zagraniczne centra finansowe C4 Zagraniczne centra finansowe
Z7 Równy udział w kontroli nad OKJI(*) więcej niż jednego państwa członkowskiego Z7 Równy udział w kontroli nad OKJI(*) więcej niż jednego państwa członkowskiego
(*) Ostateczna kontrolująca jednostka instytucjonalna zagranicznego podmiotu zależnego.
Poziom 2-IN
A1 Świat razem (wszystkie jednostki włącznie z państwem opracowującym)
Z9 Reszta świata (z wyłączeniem państwa opracowującego)
A2 Kontrolowane przez państwo opracowujące
V1 UE-27 (w ramach państw UE-27) z wyłączeniem państwa opracowującego
BE Belgia
BG Bułgaria
CZ Republika Czeska
DK Dania
DE Niemcy
EE Estonia
IE Irlandia
GR Grecja
ES Hiszpania
FR Francja
HR Chorwacja
IT Włochy
CY Cypr
LV Łotwa
LT Litwa
LU Luksemburg
HU Węgry
MT Malta
NL Niderlandy
AT Austria
PL Polska
PT Portugalia
RO Rumunia
SI Słowenia
SK Słowacja
FI Finlandia
SE Szwecja
UK Zjednoczone Królestwo
Z7 Równy udział w kontroli nad OKJI(*) więcej niż jednego państwa członkowskiego
V2 Państwa spoza UE-27
AU Australia
CA Kanada
CH Szwajcaria
CN Chiny
HK Hongkong
IL Izrael
IS Islandia
JP Japonia
LI Liechtenstein
NO Norwegia
NZ Nowa Zelandia
RU Federacja Rosyjska
TR Turcja
US Stany Zjednoczone
C4 Zagraniczne centra finansowe
Z8 Państwa spoza UE-27 nieprzypisane

______

(*) Ostateczna kontrolująca jednostka instytucjonalna zagranicznego podmiotu zależnego.

Poziom 3

AD Andora EE Estonia(*) KZ Kazachstan QA Katar
AE Zjednoczone Emiraty Arabskie EG Egipt LA Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna RO Rumunia(*)
AF Afganistan ER Erytrea LB Liban RS Serbia
AG Antigua i Barbuda ES Hiszpania(*) LC Saint Lucia RU Federacja Rosyjska
AI Anguilla ET Etiopia LI Liechtenstein RW Rwanda
AL Albania FI Finlandia(*) LK Sri Lanka SA Arabia Saudyjska
AM Armenia FJ Fidżi LR Liberia SB Wyspy Salomona
AN Antyle Holenderskie FK Falklandy (Malwiny) LS Lesotho SC Seszele
AO Angola FM Sfederowane Stany Mikronezji LT Litwa(*) SD Sudan
AQ Antarktyda FO Wyspy Owcze LU Luksemburg(*) SE Szwecja(*)
AR Argentyna FR Francja(*) LV Łotwa(*) SG Singapur
AS Samoa Amerykańskie GA Gabon LY Wielka Arabska Libijska Dżamahirijja Ludowo-Socjalistyczna SH Święta Helena
AT Austria(*) GD Grenada MA Maroko SI Słowenia(*)
AU Australia GE Gruzja MD Republika Mołdowy SK Słowacja(*)
AW Aruba GG Guernsey ME Czarnogóra SL Sierra Leone
AZ Azerbejdżan GH Ghana MG Madagaskar SM San Marino
BA Bośnia i Hercegowina GI Gibraltar MH Wyspy Marshalla SN Senegal
BB Barbados GL Grenlandia MK(1) Była Jugosłowiańska Republika Macedonii SO Somalia
BD Bangladesz GM Gambia ML Mali SR Surinam
BE Belgia(*) GN Gwinea MM Birma ST Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
BF Burkina Faso GQ Gwinea Równikowa MN Mongolia SV Salwador
BG Bułgaria(*) GR Grecja(*) MO Makau SY Arabska Republika Syryjska
BH Bahrajn GS Georgia Południowa i Sandwich Południowy MP Mariany Północne SZ Suazi
BI Burundi GT Gwatemala MR Mauretania TC Turks i Caicos
BJ Benin GU Guam MS Montserrat TD Czad
BM Bermudy GW Gwinea Bissau MT Malta(*) TF Francuskie Terytoria Południowe
BN Państwo Brunei Darussalam GY Gujana MU Mauritius TG Togo
BO Boliwia HK Hongkong MV Malediwy TH Tajlandia
BR Brazylia HM Wyspy Heard i McDonalda MW Malawi TJ Tadżykistan
BS Bahamy HN Honduras MX Meksyk TK Tokelau
BT Bhutan HR Chorwacja(*) MY Malezja TM Turkmenistan
BV Wyspa Bouveta HT Haiti MZ Mozambik TN Tunezja
BW Botswana HU Węgry(*) NA Namibia TO Tonga
BY Białoruś ID Indonezja NC Nowa Kaledonia TP Timor Wschodni
BZ Belize IE Irlandia(*) NE Niger TR Turcja
CA Kanada IL Izrael NF Norfolk TT Trynidad i Tobago
CC Wyspy Kokosowe (Keelinga) IM Wyspa Man NG Nigeria TV Tuvalu
CD Demokratyczna Republika Konga IN Indie NI Nikaragua TW Tajwan, Prowincja Chińska
CF Republika Środkowoafrykańska IO Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego NL Niderlandy(*) TZ Zjednoczona Republika Tanzanii
CG Kongo IQ Irak NO Norwegia UA Ukraina
CH Szwajcaria IR Islamska Republika Iranu NP Nepal UG Uganda
CI Wybrzeże Kości Słoniowej IS Islandia NR Nauru UK Zjednoczone Królestwo(*)
CK Wyspy Cooka IT Włochy(*) NU Niue UM Powiernicze Wyspy Pacyfiku Stanów Zjednoczonych
CL Chile JE Jersey NZ Nowa Zelandia US Stany Zjednoczone
CM Kamerun JM Jamajka OM Oman UY Urugwaj
CN Chiny JO Jordania PA Panama UZ Uzbekistan
CO Kolumbia JP Japonia PE Peru VA Stolica Apostolska (Państwo Watykańskie)
CR Kostaryka KE Kenia PF Polinezja Francuska VC Saint Vincent i Grenadyny
CU Kuba KG Kirgistan PG Papua-Nowa Gwinea VE Wenezuela
CV Republika Zielonego Przylądka KH Kambodża PH Filipiny VG Brytyjskie Wyspy Dziewicze
CX Wyspa Bożego Narodzenia KI Kiribati PK Pakistan VI Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych
CY Cypr(*) KM Komory PL Polska(*) VN Wietnam
CZ Republika Czeska(*) KN Saint Kitts i Nevis PN Pitcairn VU Vanuatu
DE Niemcy(*) KP Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna (Korea Północna) PS Okupowane Terytorium Palestyny WF Wallis i Futuna
DJ Dżibuti KR Republika Korei (Korea Południowa) PT Portugalia(*) WS Samoa
DK Dania(*) KW Kuwejt PW Palau YE Jemen
DM Dominika KY Kajmany PY Paragwaj
DO Republika Dominikańska ZA Republika Południowej Afryki
DZ Algieria ZM Zambia
EC Ekwador Z8 Państwa spoza UE-27 nieprzypisane ZW Zimbabwe
A2 Kontrolowane przez państwo opracowujące Z7 Równy udział w kontroli nad OKJI(**) więcej niż jednego państwa członkowskiego

______

(1) Kod tymczasowy nie ma wpływu na ostateczne określenie kraju, które zostanie przyznane po zakończeniu negocjacji obecnie odbywających się na forum Organizacji Narodów Zjednoczonych.

(*) Tylko dla wewnętrznego.

(**) Ostateczna kontrolująca jednostka instytucjonalna zagranicznego podmiotu zależnego.

Poziomy podziału według działalności

Poziom 1 Poziom 2 NACE Rev. 2
DZIAŁALNOŚĆ RAZEM DZIAŁALNOŚĆ RAZEM sekcja B do S (z wyłączeniem O)
GÓRNICTWO I KOPALNICTWO GÓRNICTWO I WYDOBYWANIE sekcja B
Górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego oraz działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie dział 06, 09
PRZETWÓRSTWO PRZEMYSŁOWE PRZETWÓRSTWO PRZEMYSŁOWE sekcja C
Artykuły spożywcz, napoje i wyroby tytoniowe dział 10, 11, 12
RAZEM wyroby tekstyle i wyroby z drewna dział 13, 14, 16, 17, 18
Produkcja wyrobów tekstylnych i odzieży dział 13, 14
Drewno, papier, poligrafia i reprodukcja dział 16, 17, 18
Produkty rafinacji ropy naftowej, chemikalia, wyroby farmaceutyczne, wyroby z gumy i tworzyw sztucznych RAZEM produkty rafinacji ropy naftowej, chemikalia, wyroby farmaceutyczne, wyroby z gumy i tworzyw sztucznych dział 19, 20, 21, 22
Koks i produkty rafinacji ropy naftowej dział 19
Chemikalia i wyroby chemiczne dział 20
Wyroby z gumy i tworzyw sztucznych dział 22
RAZEM wyroby z metali oraz maszyny i urządzenia dział 24, 25, 26, 28
Metale oraz metalowe wyroby gotowe dział 24, 25
Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne dział 26
Maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane dział 28
Pojazdy i pozostały sprzęt transportowy RAZEM pojazdy i pozostały sprzęt transportowy dział 29, 30
Pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy dział 29
Pozostały sprzęt transportowy dział 30
RAZEM inne sektory związane z produkcją dział 15, 23, 27, 31, 32, 33
WYTWARZANIE I ZAOPATRYWANIE W ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ, GAZ, PARĘ WODNĄ I POWIETRZE DO UKŁADÓW KLIMATYZACYJNYCH WYTWARZANIE I ZAOPATRYWANIE W ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ, GAZ, PARĘ WODNĄ I POWIETRZE DO UKŁADÓW KLIMATYZACYJNYCH sekcja D
DOSTAWA WODY; GOSPODAROWANIE ŚCIEKAMI I ODPADAMI ORAZ DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z REKULTYWACJĄ DOSTAWA WODY; GOSPODAROWANIE ŚCIEKAMI I ODPADAMI ORAZ DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z REKULTYWACJĄ sekcja E
Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody dział 36
Gospodarowanie ściekami i odpadami, oraz działalność związana z rekultywacją; dział 37, 38, 39
BUDOWNICTWO BUDOWNICTWO sekcja F
RAZEM USŁUGI RAZEM USŁUGI sekcja G,H, I, J, K, L, M, N, P, Q, R, S
HANDEL HURTOWY I DETALICZNY; NAPRAWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I MOTOCYKLI HANDEL HURTOWY I DETALICZNY; NAPRAWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I MOTOCYKLI sekcja G
Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi i motocyklami; naprawa pojazdów samochodowych i motocykli dział 45
Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi i motocyklami dział 46
Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi i motocyklami dział 47
TRANSPORT I GOSPODARKA MAGAZYNOWA TRANSPORT I GOSPODARKA MAGAZYNOWA sekcja H
RAZEM Transport i gospodarka magazynowa dział 49, 50, 51, 52
Transport lądowy oraz transport rurociągowy dział 49
Transport wodny dział 50
Transport lotniczy dział 51
Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport dział 52
Działalność pocztowa i kurierska dział 53
DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z ZAKWATEROWANIEM I USŁUGAMI GASTRONOMICZNYM DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z ZAKWATEROWANIEM I USŁUGAMI GASTRONOMICZNYM sekcja I
INFORMACJA I KOMUNIKACJA INFORMACJA I KOMUNIKACJA sekcja J
Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, pozostała działalność rozrywkowa dział 59, 60
Telekomunikacja dział 61
Pozostałe działania związane z informowaniem i komunikacją dział 58, 62, 63
DZIAŁALNOŚC FINANSOWA I UBEZPIECZENIOWA DZIAŁALNOŚĆ FINANSOWA I UBEZPIECZENIOWA sekcja K
Finansowa działalność usługowa, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych dział 64
- Działalność holdingów finansowych grupa 64.2
Ubezpieczenia, reasekuracja oraz fundusze emerytalne, z wyłączeniem obowiązkowego ubezpieczenia społecznego dział 65
Pozostała działalność finansowa dział 66
DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z OBSŁUGĄ RYNKU NIERUCHOMOŚCI sekcja L
DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA sekcja M
Działalność prawnicza, rachunkowo-księgowa i doradztwo podatkowe dział 69
- Działalność prawnicza grupa 69.1
- Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe grupa 69.2
Działalność firm centralnych (head offices); doradztwo związane z zarządzaniem dział 70
- Działalność firm centralnych (head offices) grupa 70.1
- Doradztwo związane z zarządzaniem grupa 70.2
Działalność w zakresie architektury i inżynierii; badania i analizy techniczne dział 71
Badania naukowe i prace rozwojowe Badania naukowe i prace rozwojowe dział 72
Reklama, badanie rynku i opinii publicznej dział 73
- Reklama grupa 73.1
- Badania rynku i opinii publicznej grupa 73.2
Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna; działalność weterynaryjna dział 74, 75
DZIAŁALNOŚĆ W ZAKRESIE USŁUG ADMINISTROWANIA I DZIAŁALNOŚĆ WSPIERAJĄCA sekcja N
Wynajem i dzierżawa dział 77
Pozostała działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca dział 78, 79, 80, 81, 82
EDUKACJA sekcja P
OPIEKA ZDROWOTNA I POMOC SPOŁECZNA sekcja Q
DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z KULTURĄ, ROZRYWKĄ I REKREACJĄ DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z KULTURĄ, ROZRYWKĄ I REKREACJĄ sekcja R
Działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką dział 90
Działalność bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostała działalność związana z kulturą dział 91
Działalność związana ze sportem i pozostała działalność rekreacyjna; działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi dział 92, 93
POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA sekcja S
Działalność organizacji członkowskich dział 94
Naprawa komputerów artykułów użytku osobistego i domowego, pozostała działalność usługowa indywidualna dział 95, 96
Nieprzydzielony
Poziom 3 (NACE Rev. 2)
Artykuł Wymagany poziom szczegółowości
Gospodarka przedsiębiorstw Sekcje od B do N, z wyłączeniem K
GÓRNICTWO I WYDOBYWANIE Sekcja B
PRZETWÓRSTWO PRZEMYSŁOWE Sekcja C
Wszystkie działy od 10 do 33
WYTWARZANIE I ZAOPATRYWANIE W ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ, GAZ, PARĘ WODNĄ I POWIETRZE DO UKŁADÓW KLIMATYZACYJNYCH Sekcja D
Dział 35
DOSTAWA WODY; GOSPODAROWANIE ŚCIEKAMI I ODPADAMI ORAZ DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z REKULTYWACJĄ Sekcja E
Wszystkie działy od 36 do 39
BUDOWNICTWO Sekcja F
Wszystkie działy od 41 do 43
Wszystkie grupy 41.1 i 41.2, 42.1 do 42.9, 43.1 do 43.9
HANDEL HURTOWY I DETALICZNY; NAPRAWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I MOTOCYKLI Sekcja G
Wszystkie działy od 45 do 47
Wszystkie grupy 45.1 i 45.2, 46.1 do 46.9, 47.1 do 47.9
TRANSPORT I GOSPODARKA MAGAZYNOWA Sekcja H
Wszystkie działy od 49 do 53
Grupy 49.1 do 49.5
DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z ZAKWATEROWANIEM I USŁUGAMI GASTRONOMICZNYMI Sekcja I
Wszystkie działy od 55 do 56
Wszystkie grupy 55.1 do 55.9, 56.1 do 56.3
INFORMACJA I KOMUNIKACJA Sekcja J
Wszystkie działy od 58 do 63
Grupa 58.1, 58.2, 63.1, 63.9
DZIAŁALNOŚĆ FINANSOWA I UBEZPIECZENIOWA Sekcja K
Wszystkie działy od 64 do 66
DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z OBSŁUGĄ RYNKU NIERUCHOMOŚCI Sekcja L
Dział 68
DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA Sekcja M
Wszystkie działy od 69 do 75
DZIAŁALNOŚĆ W ZAKRESIE USŁUG ADMINISTROWANIA I DZIAŁALNOŚĆ WSPIERAJĄCA Sekcja N
Wszystkie działy od 77 do 82
Grupy 77.1 do 77.4
1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Komisji nr 747/2008z dnia 30 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.202.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 sierpnia 2008 r.
2 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Komisji nr 747/2008z dnia 30 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.202.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 sierpnia 2008 r. Przy czym państwa członkowskie stosują niniejszy załącznik:

-odnośnie do poziomów 1 i 2, od dnia 1 stycznia 2010 r. (dla roku odniesienia 2010 i kolejnych lat),

-odnośnie do poziomu 3, od dnia 1 stycznia 2008 r. (dla roku odniesienia 2008 i kolejnych lat).

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. i) rozporządzenia Rady nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.171.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 716/2007 w sprawie statystyki wspólnotowej dotyczącej struktury i działalności zagranicznych podmiotów zależnych
Data aktu: 20/06/2007
Data ogłoszenia: 29/06/2007
Data wejścia w życie: 19/07/2007