Decyzja 2007/243/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 kwietnia 2007 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 1663)

(Jedynie teksty w językach angielskim, duńskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, portugalskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/243/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 kwietnia 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3) stanowią, że Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do krajów trzecich oraz działania interwencyjne, mające na celu ustabilizowanie rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub podejmowane zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Po przeprowadzeniu weryfikacji, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać, których kwot Sekcja Gwarancji EFOGR nie uznała, za kwalifikujące się do zwrotu; kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Komisja, dla przypadków objętych niniejszą decyzją, przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunek kwot do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych, wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości, w sprawach będących w toku w dniu 25 stycznia 2007 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Finlandii, Republiki Francuskiej, Republiki Greckiej, Irlandii, Republiki Włoskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii, Republiki Portugalskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Sporządzono w Brukseli, dnia 18 kwietnia 2007 r.

W imieniu Komisji

Mariann FISCHER BOEL

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

ZAŁĄCZNIK

Korekty ogółem - Pozycja budżetu 6 7 0 1

MS Środek Rok finansowy Uzasadnienie Rodzaj korekty % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
AT Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 577,47 - 577,47 0,00
Ogółem AT EUR - 577,47 - 577,47 0,00
BE Rozliczenie rachunków 2001 Rozliczenie rachunków za 2001 r. określona kwota EUR - 45.922,50 - 45.922,50 0,00
BE Rozliczenie rachunków 2003 Rozliczenie rachunków za 2003 r. określona kwota EUR - 53.786,11 - 29.109,11 - 24.677,00
Ogółem BE EUR - 99.708,61 - 75.031,61 - 24.677,00
DE Rozliczenie rachunków 2003 Rozliczenie rachunków za 2003 r. określona kwota EUR - 2.372.552,57 0,00 - 2.372.552,57
DE Rozliczenie rachunków 2004 Rozliczenie rachunków za 2004 r. określona kwota EUR - 848.720,33 0,00 - 848.720,33
DE Rozliczenie rachunków 2005 Rozliczenie rachunków za 2005 r. określona kwota EUR - 1.475.549,22 0,00 - 1.475.549,22
DE Audyt finansowy - Zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 123.145,69 - 188.245,69 65.100,00
DE Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 134.267,39 0,00 - 134.267,39
Ogółem DE EUR - 4.954.235,20 - 188.245,69 - 4.765.989,51
DK Refundacje wywozowe 2000 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 2 % DKK - 4.042.587,64 0,00 - 4.042.587,64
DK Refundacje wywozowe 2000 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 5 % DKK - 1.694.642,72 0,00 - 1.694.642,72
DK Refundacje wywozowe 2001 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 2 % DKK - 11.636.374,73 0,00 - 11.636.374,73
DK Refundacje wywozowe 2001 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 5 % DKK - 5.847.108,45 0,00 - 5.847.108,45
DK Refundacje wywozowe 2002 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 2 % DKK - 14.620.538,05 0,00 - 14.620.538,05
DK Refundacje wywozowe 2002 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 5 % DKK - 6.732.926,94 0,00 - 6.732.926,94
DK Refundacje wywozowe 2003 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 2 % DKK - 3.239.587,36 0,00 - 3.239.587,36
DK Refundacje wywozowe 2003 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 5 % DKK - 1.450.243,99 0,00 - 1.450.243,99
DK Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 68.177,57 - 68.177,57 0,00
Ogółem DK DKK - 49.264.009,88 0,00 - 49.264.009,88
Ogółem DK EUR - 68.177,57 - 68.177,57 0,00
ES Audyt finansowy - Zaległe płatności 2004 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 9.070.409,96 - 9.197.146,98 126.737,02
ES Audyt finansowy - Zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 7.923.714,21 - 7.940.441,61 16.727,40
ES Przekroczenie pułapów finansowych 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR 339.296,14 339.296,14 0,00
ES Owoce i warzywa - Orzechy (inne środki) 2003 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 28.111.606,97 0,00 - 28.111.606,97
ES Owoce i warzywa - Orzechy (inne środki) 2004 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 32.542.235,13 0,00 - 32.542.235,13
ES Owoce i warzywa - Przetwarzanie pomidorów 2003 Pomidory dostarczane poza normalnymi godzinami pracy właściwych organów nie mogły być we właściwy sposób skontrolowane, niewystarczająca zgodność rejestrów z oficjalnymi dokumentami księgowymi zryczałtowana 5 % EUR - 1.850.032,92 0,00 - 1.850.032,92
ES Owoce i warzywa - Przetwarzanie pomidorów 2004 Pomidory dostarczane poza normalnymi godzinami pracy właściwych organów nie mogły być we właściwy sposób skontrolowane, niewystarczająca zgodność rejestrów z oficjalnymi dokumentami księgowymi zryczałtowana 5 % EUR - 2.240.283,54 0,00 - 2.240.283,54
ES Działania promocyjne 2003 Niekwalifikowalność programu określona kwota EUR - 20.244,02 0,00 - 20.244,02
ES Działania promocyjne 2004 Niekwalifikowalność programu określona kwota EUR - 70.997,92 0,00 - 70.997,92
ES Działania promocyjne 2003 Błędy w kontrolach rachunków i kontrolach technicznych zryczałtowana 10 % EUR - 438.782,10 0,00 - 438.782,10
ES Działania promocyjne 2004 Błędy w kontrolach rachunków i kontrolach technicznych zryczałtowana 10 % EUR - 500.158,94 0,00 - 500.158,94
ES Działania promocyjne 2005 Błędy w kontrolach rachunków i kontrolach technicznych zryczałtowana 10 % EUR - 262.486,51 0,00 - 262.486,51
ES Działania promocyjne 2006 Błędy w kontrolach rachunków i kontrolach technicznych zryczałtowana 10 % EUR - 32.893,85 0,00 - 32.893,85
Ogółem ES EUR - 82.724.549,93 - 16.798.292,45 - 65.926.257,48
FR OTMS 2001 Niewystarczające i brakujące bezpośrednie kontrole działalności zryczałtowana 10 % EUR - 2.150.231,66 0,00 - 2.150.231,66
FR OTMS 2002 Niewystarczające i brakujące bezpośrednie kontrole działalności zryczałtowana 10 % EUR - 4.742.809,12 0,00 - 4.742.809,12
FR OTMS 2003 Niewystarczające i brakujące bezpośrednie kontrole działalności zryczałtowana 10 % EUR - 1.792.725,04 0,00 - 1.792.725,04
FR Owoce i warzywa - Przetwarzanie brzoskwiń i gruszek 2003 Płatności wielokrotnie dokonywano po upływie wyznaczonego terminu określona kwota EUR - 22.494,75 0,00 - 22.494,75
FR Przechowywanie alkoholu w magazynach państwowych 2001 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 2.226,40 0,00 - 2.226,40
FR Przechowywanie alkoholu w magazynach państwowych 2002 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 14.188,94 0,00 - 14.188,94
FR Rozwój obszarów wiejskich, Gwarancja - nowe środki 2003 Słabość kontroli dodatkowych zryczałtowana 2 % EUR - 1.995.633,00 0,00 - 1.995.633,00
FR Rozwój obszarów wiejskich, Gwarancja - nowe środki 2003 Słabość systemu kontroli kredytów preferencyjnych: niewystarczające kontrole dowodów płatności i realizacji inwestycji zryczałtowana 5 % EUR - 2.931.588,00 0,00 - 2.931.588,00
FR Rozwój obszarów wiejskich, Gwarancja - nowe środki 2004 Słabość kontroli dodatkowych zryczałtowana 2 % EUR - 2.568.245,00 0,00 - 2.568.245,00
Ogółem FR EUR - 16.220.141,91 0,00 - 16.220.141,91
GR Płatności bezpośrednie 2004 LPIS nie w pełni funkcjonuje zgodnie z wymaganą normą, a kontrole na miejscu przeprowadza się zbyt późno, by mogły być skuteczne zryczałtowana 5 % EUR - 14.991.119,26 0,00 - 14.991.119,26
GR Płatności bezpośrednie 2004 LPIS nie w pełni funkcjonuje zgodnie z wymaganą normą, a kontrole na miejscu przeprowadza się zbyt późno, by mogły być skuteczne zryczałtowana 10 % EUR - 20.792.615,42 0,00 - 20.792.615,42
GR Płatności bezpośrednie 2005 LPIS nie w pełni funkcjonuje zgodnie z wymaganą normą, a kontrole na miejscu przeprowadza się zbyt późno, by mogły być skuteczne zryczałtowana 5 % EUR - 27.702,71 0,00 - 27.702,71
GR Płatności bezpośrednie 2005 LPIS nie w pełni funkcjonuje zgodnie z wymaganą normą, a kontrole na miejscu przeprowadza się zbyt późno, by mogły być skuteczne zryczałtowana 10 % EUR - 30.657,51 0,00 - 30.657,51
GR Owoce i warzywa - Przetwarzanie pomidorów 2003 Dane wskazane w rejestrach nie zostały uzgodnione z oficjalnymi rachunkami organizacji producentów; dane przekazywane przez organizację producentów nie zwierały informacji dotyczących wydajności zryczałtowana 5 % EUR - 1.231,08 0,00 - 1.231,08
GR Owoce i warzywa - Przetwarzanie pomidorów 2004 Dane wskazane w rejestrach nie zostały uzgodnione z oficjalnymi rachunkami organizacji producentów; dane przekazywane przez organizację producentów nie zwierały informacji dotyczących wydajności zryczałtowana 5 % EUR - 417.259,82 0,00 - 417.259,82
GR POSEI 2003 Niewystarczające dowody na to, że korzyść z pomocy została przeniesiona na końcowego użytkownika, niewystarczające kontrole przy przywozie produktów na wyspę, brak IACS zryczałtowana 5 % EUR - 952.833,44 0,00 - 952.833,44
GR POSEI 2004 Niewystarczające dowody na to, że korzyść z pomocy została przeniesiona na końcowego użytkownika, niewystarczające kontrole przy przywozie produktów na wyspę, brak IACS zryczałtowana 5 % EUR - 952.833,58 0,00 - 952.833,58
GR Rozwój obszarów wiejskich, Gwarancja - środki towarzyszące 2001 Ogółem miesięczne deklaracje przekraczają kwotę deklaracji rocznej określona kwota EUR - 67.732,00 0,00 - 67.732,00
Ogółem GR EUR - 38.233.984,82 0,00 - 38.233.984,82
IE Audyt finansowy - Zaległe płatności 2004 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 1.021.717,84 -1.232.358,00 210.640,16
IE Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 122.295,66 - 122.295,66 0,00
IE Mleko w proszku przetwarzane na kazeinę 2002 Niewystarczająca kontrola procesu produkcji zryczałtowana 5 % EUR - 676.675,34 0,00 - 676.675,34
IE Mleko w proszku przetwarzane na kazeinę 2003 Niewystarczająca kontrola procesu produkcji zryczałtowana 5 % EUR - 1.444.677,65 0,00 - 1.444.677,65
IE Mleko w proszku przetwarzane na kazeinę 2004 Niewystarczająca kontrola procesu produkcji zryczałtowana 5 % EUR - 378.635,48 0,00 - 378.635,48
Ogółem IE EUR - 3.644.001,97 - 1.354.653,66 - 2.289.348,31
IT Audyt finansowy - Zaległe płatności 2004 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 48.554.937,39 - 48.865.275,10 310.337,71
IT Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 47.896,46 - 47.896,46 0,00
IT Rozwój obszarów wiejskich, Gwarancja - nowe środki 2003 Niewystarczające kontrole minimalnych norm, niepełna analiza ryzyka przy wyborze beneficjentów, którzy powinni być poddani kontroli na miejscu zryczałtowana 2 % EUR - 292.013,00 0,00 - 292.013,00
IT Wino - Restrukturyzacja 2003 Przeszacowanie obszarów uprawy winorośli określona kwota EUR - 791.044,51 0,00 - 791.044,51
IT Wino - Restrukturyzacja 2004 Przeszacowanie obszarów uprawy winorośli określona kwota EUR - 1.587.599,85 0,00 - 1.587.599,85
Ogółem IT EUR - 51.273.491,21 - 48.913.171,56 - 2.360.319,65
LU Audyt finansowy - Zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 89.099,53 - 89.099,53 0,00
LU Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 132.471,39 - 42.350,66 - 90.120,73
LU Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 14.637,53 - 14.637,53 0,00
Ogółem LU EUR - 236.208,45 - 146.087,72 - 90.120,73
NL Rozliczenie rachunków 2003 Rozliczenie rachunków za 2003 r. określona kwota EUR - 159.196,13 0,00 - 159.196,13
NL Refundacje wywozowe 1999 Niewystarczająca ilość kontroli podmiany zryczałtowana 5 % EUR - 1.337.421,43 0,00 - 1.337.421,43
NL Refundacje wywozowe 2000 Niewystarczająca ilość kontroli podmiany zryczałtowana 5 % EUR - 15.460.584,91 0,00 - 15.460.584,91
NL Refundacje wywozowe 2001 Niewystarczająca ilość kontroli podmiany zryczałtowana 5 % EUR - 9.866.616,71 0,00 - 9.866.616,71
Ogółem NL EUR - 26.823.819,18 0,00 - 26.823.819,18
Korekty ogółem - budżetu 05 07 01 07
P. Czł. Środek Rok finansowy Uzasadnienie Rodzaj korekty % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
FI Audyt finansowy - Zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 59.957,06 - 930.760,36 870.803,30
FI Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 4.383,80 - 4.383,80 0,00
Ogółem FI EUR - 64.340,86 - 935.144,16 870.803,30
GB Audyt finansowy - Zaległe płatności 2003 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 18.692,31 0,00 - 18.692,31
GB Audyt finansowy - Zaległe płatności 2004 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona określona kwota EUR - 53.718.181,34 - 54.438.176,05 719.994,71
GB Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 177.600,74 - 177.600,74 0,00
GB Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota GBP - 5.043,95 - 5.043,95 0,00
GB Odzyskane kwoty 2003 Niewłaściwa klasyfikacja nieprawidłowości określona kwota GBP - 23.387,80 0,00 - 23.387,80
Ogółem GB EUR - 53.914.474,39 - 54.615.776,79 701.302,40
Ogółem GB GBP - 28.431,75 - 5.043,95 - 23.387,80
PT Audyt finansowy - Zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 400.433,43 - 521.198,20 120.764,77
PT Audyt finansowy - Przekroczenie 2003 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 30.352,11 0,00 - 30.352,11
PT Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 139,80 - 139,80 0,00
Ogółem PT EUR - 430.925,34 - 521.338,00 90.412,66

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.106.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/243/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
Data aktu: 18/04/2007
Data ogłoszenia: 24/04/2007