Rozporządzenie 425/2007 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 425/2007
z dnia 19 kwietnia 2007 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi(1), w szczególności jego art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Komisja powinna dokonać ustaleń dotyczących wykonania tego rozporządzenia.

(2) Konieczne jest dostosowanie definicji zawartych w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 poprzez dodanie nowych definicji oraz sformułowanie wyjaśnień i wytycznych dotyczących zgłaszania danych dla zapewnienia zharmonizowanych ram metodologicznych gromadzenia danych i zestawiania porównywalnych statystyk na poziomie Wspólnoty.

(3) Konieczne jest dostosowanie zakresu gromadzenia danych oraz treści załączników do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006, aby zapewnić odpowiednie objęcie danymi statystycznymi tego rodzaju transportu oraz aby umożliwić zestawianie odpowiednich statystyk na poziomie Wspólnoty.

(4) Należy określić opisy plików danych, a także format i nośnik służący przekazywaniu danych, aby zagwarantować, że będą one przetwarzane szybko i w sposób charakteryzujący się efektywnością pod względem kosztów.

(5) Należy przyjąć przepisy w zakresie rozpowszechniania wyników statystycznych.

(6) Dlatego też rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 należy odpowiednio zmienić.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego, powołanego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1365/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Definicje

Dla celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) »śródlądowe żeglowne drogi wodne« oznaczają szlaki wodne niebędące częścią wód morskich, które w wyniku swoich cech naturalnych lub przetworzenia przez człowieka nadają się do żeglugi, głównie prowadzonej przez statki żeglugi śródlądowej;

b) »statek żeglugi śródlądowej« oznacza jednostkę pływającą zaprojektowaną w celu przewożenia towarów lub transportu publicznego pasażerów, poruszającą się głównie po śródlądowych żeglownych drogach wodnych bądź w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie wód chronionych lub obszarów, gdzie stosuje się przepisy portowe;

c) »przynależność państwowa statku« odnosi się do kraju, w którym statek jest zarejestrowany;

d) »śródlądowy transport wodny« oznacza wszelki przewóz towarów i/lub pasażerów statkami żeglugi śródlądowej, odbywający się w całości lub częściowo po śródlądowych żeglownych drogach wodnych;

e) »krajowy śródlądowy transport wodny« oznacza transport śródlądowymi drogami wodnymi pomiędzy dwoma portami znajdującymi się na terytorium jednego kraju, niezależnie od przynależności państwowej statku;

f) »międzynarodowy śródlądowy transport wodny« oznacza transport śródlądowymi drogami wodnymi pomiędzy dwoma portami znajdującymi się na terytoriach różnych krajów;

g) »tranzytowy śródlądowy transport wodny« oznacza transport śródlądowymi drogami wodnymi poprzez terytorium danego kraju pomiędzy dwoma portami, z których oba znajdują się na terytorium innego kraju lub innych krajów, o ile na całej trasie wewnątrz terytorium danego kraju nie następuje przeładunek;

h) »żegluga śródlądowa« oznacza wszelkie przemieszczanie się statku po danej śródlądowej żeglownej drodze wodnej;"

2) załączniki A-F do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 otrzymują brzmienie przedstawione w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Dla celów wykonania rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 stosuje się dodatkowe definicje, wyjaśnienia i wytyczne dotyczące zgłaszania danych, określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Dla celów art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 statystyki będą przekazywane lub przesyłane drogą elektroniczną do jednego punktu odbioru danych w Eurostacie zgodnie z opisem plików danych i nośnika, określonym w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Dane przekazywane są w formacie zgodnym z właściwymi standardami wymiany danych określonymi przez Eurostat.

Artykuł  4

Dla celów art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Komisja rozpowszechnia, z wykorzystaniem dowolnego nośnika oraz dowolnej struktury danych, wszelkie dane określone w załącznikach A-F do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006, które nie zostaną przez państwa członkowskie określone jako poufne.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 kwietnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 264 z 25.9.2006, str. 1.

(2) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Załączniki A-F do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 otrzymują brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK A

Tabela A1. Transport towarów ze względu na rodzaj towarów (dane roczne)

Elementy Kodowanie Nomenklatura Jednostka
Table 2-alfanumeryczne »A1«
Kraj zgłaszający 2-literowe NUTS0 (kod krajowy)
Rok 4-cyfrowe »rrrr«
Kraj/region załadunku 4-alfanumeryczne NUTS2(*)
Kraj/region rozładunku 4-alfanumeryczne NUTS2(*)
Rodzaj transportu 1-cyfrowe 1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Rodzaj towaru 2-cyfrowe NST 2000(**)
Rodzaj opakowania 1-cyfrowe 1 = Towary w kontenerach
2 = Towary nie w kontenerach i puste kontenery
Przetransportowane tony Tony
Tony-km Tony-km
(*) Jeśli kod regionalny jest nieznany lub niedostępny, stosuje się następujący sposób kodowania:

- »NUTS0 + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego istnieje kod NUTS,

- »kod ISO + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego nie istnieje kod NUTS,

- »ZZZZ«, jeśli kraj partnerski jest zupełnie nieznany.

(**) Wyłącznie dla roku odniesienia 2007 można do zgłaszania typów towarów stosować klasyfikację NST/R, zgodnie z wyjaśnieniem w załączniku F.

ZAŁĄCZNIK B

Tabela B1. Transport ze względu na przynależność państwową i rodzaj statku (dane roczne)

Elementy Kodowanie Nomenklatura Jednostka
Tabela 2-alfanumeryczne »B1«
Kraj zgłaszający 2-literowe NUTS0 (kod krajowy)
Rok 4-cyfrowe »rrrr«
Kraj/region załadunku 4-alfanumeryczne NUTS2(*)
Kraj/region rozładunku 4-alfanumeryczne NUTS2(*)
Rodzaj transportu 1-cyfrowe 1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Rodzaj statku 1-cyfrowe 1 = Barka z własnym napędem
2 = Barka bez własnego napędu
3 = Barka tankowiec z własnym napędem
4 = Barka tankowiec bez własnego napędu
5 = Inny statek transportowy
6 = Statek pełnomorski
Przynależność państwowa statku 2-literowe NUTS0 (kod krajowy)(**)
Przetransportowane tony Tony
Tony-km Tony-km
(*) Jeśli kod regionalny jest nieznany lub niedostępny, stosuje się następujący sposób kodowania:

- »NUTS0 + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego istnieje kod NUTS,

- »kod ISO + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego nie istnieje kod NUTS,

- »ZZZZ«, jeśli kraj partnerski jest zupełnie nieznany.

(**) Jeśli dla kraju, w którym zarejestrowany jest statek, nie istnieje kod NUTS, zgłasza się krajowy kod ISO. Jeśli przynależność państwowa statku jest nieznana, należy zastosować kod »ZZ«.

Tabela B2. Ruch statków (dane roczne)

Elementy Kodowanie Nomenklatura Jednostka
Tabela 2-alfanumeryczne »B2«
Kraj zgłaszający 2-literowe NUTS0 (kod krajowy)
Rok 4-cyfrowe »rrrr«
Rodzaj transportu 1-cyfrowe 1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Liczba przemieszczeń załadowanych statków Przemieszczenia statków
Liczba przemieszczeń pustych statków Przemieszczenia statków
Statek-km (załadowane statki) Statek-km
Statek-km (puste statki) Statek-km
UWAGA: Przekazanie powyższej tabeli B2 nie jest obowiązkowe.

ZAŁĄCZNIK C

Tabela C1. Transport kontenerowy ze względu na rodzaj towarów (dane roczne)

Elementy Kodowanie Nomenklatura Jednostka
Tabela 2-alfanumeryczne »C1«
Kraj zgłaszający 2-literowe NUTS0 (kod krajowy)
Rok 4-cyfrowe »rrrr«
Kraj/region załadunku 4-alfanumeryczne NUTS2(*)
Kraj/region rozładunku 4-alfanumeryczne NUTS2(*)
Rodzaj transportu 1-cyfrowe 1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Rozmiar kontenerów 1-cyfrowe 1 = Kontenery 20 stóp
2 = Kontenery 40 stóp
3 = Kontenery > 20 stóp i < 40 stóp
4 = Kontenery > 40 stóp
Status załadowania 1-cyfrowe 1 = Załadowane kontenery
2 = Puste kontenery
Rodzaj towaru 2-cyfrowe NST 2000(**)
Przetransportowane tony Tony
Tony-km Tony-km
TEU TEU
TEU-km TEU-km
(*) Jeśli kod regionalny jest nieznany lub niedostępny, stosuje się następujący sposób kodowania:

- »NUTS0 + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego istnieje kod NUTS,

- »kod ISO + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego nie istnieje kod NUTS,

- »ZZZZ«, jeśli kraj partnerski jest zupełnie nieznany.

(**) Wyłącznie dla roku odniesienia 2007 można do zgłaszania typów towarów stosować klasyfikację NST/R, zgodnie z wyjaśnieniem w załączniku F.

ZAŁĄCZNIK D

Tabela D1. Transport ze względu na przynależność państwową statków (dane kwartalne)

Elementy Kodowanie Nomenklatura Jednostka
Tabela 2-alfanumeryczne »D1«
Kraj zgłaszający 2-literowe NUTS0 (kod krajowy)
Rok 4-cyfrowe »rrrr«
Kwartał 2-cyfrowe 41 = Kwartał 1
42 = Kwartał 2
43 = Kwartał 3
44 = Kwartał 4
Rodzaj transportu 1-cyfrowe 1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Przynależność państwowa statku 2-literowe NUTS0 (kod krajowy)(*)
Przetransportowane tony Tony
Tony-km Tony-km
(*) Jeśli dla kraju, w którym zarejestrowany jest statek, nie istnieje kod NUTS, zgłasza się krajowy kod ISO. Jeśli przynależność państwowa statku jest nieznana, należy zastosować kod »ZZ«.

Tabela D2. Transport kontenerowy ze względu na przynależność państwową statków (dane kwartalne)

Elementy Kodowanie Nomenklatura Jednostka
Tabela 2-alfanumeryczne »D2«
Kraj zgłaszający 2-literowe NUTS0 (kod krajowy)
Rok 4-cyfrowe »rrrr«
Kwartał 2-cyfrowe 41 = Kwartał 1
42 = Kwartał 2
43 = Kwartał 3
44 = Kwartał 4
Rodzaj transportu 1-cyfrowe 1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Przynależność państwowa statku 2-literowe NUTS0 (kod krajowy)(*)
Status załadowania 1-cyfrowe 1 = Załadowane kontenery
2 = Puste kontenery
Przetransportowane tony Tony
Tony-km Tony-km
TEU TEU
TEU-km TEU-km
(*) Jeśli dla kraju, w którym zarejestrowany jest statek, nie istnieje kod NUTS, zgłasza się krajowy kod ISO. Jeśli przynależność państwowa statku jest nieznana, należy zastosować kod »ZZ«.

ZAŁĄCZNIK E

Tabela E1. Transport towarów (dane roczne)

Elementy Kodowanie Nomenklatura Jednostka
Tabela 2-alfanumeryczne »E1«
Kraj zgłaszający 2-literowe NUTS0 (kod krajowy)
Rok 4-cyfrowe »rrrr«
Rodzaj transportu 1-cyfrowe 1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Rodzaj towaru 2-cyfrowe NST 2000(*)
Przetransportowane tony ogółem Tony
Tony-km ogółem Tony-km
(*) Wyłącznie dla roku odniesienia 2007 można do zgłaszania typów towarów stosować klasyfikację NST/R, zgodnie z wyjaśnieniem w załączniku F.

ZAŁĄCZNIK F

NOMENKLATURA TOWARÓW

Poszczególne rodzaje towarów zgłasza się zgodnie z klasyfikacją NST-2000 (1) w sposób określony w tabeli F.1. Stosuje się dwucyfrowy kod podany w kolumnie »Grupy NST-2000«.

Państwa członkowskie mogą jednak, tylko w 2007 r., stosować do zgłaszania rodzaju towarów klasyfikację NST/R (2), przedstawioną w tabeli F.2. Stosuje się dwucyfrowy kod podany w kolumnie »Grupy towarów«.

Państwa członkowskie mogą również postanowić o stosowaniu w 2007 r. obu klasyfikacji do zgłaszania towarów. Począwszy od 2008 r. dopuszczona do stosowania będzie wyłącznie klasyfikacja NST-2000.

Tabela F.1. Klasyfikacja NST-2000

Grupy NST-2000 Opis towarów
01 Produkty rolnictwa, łowiectwa i leśnictwa, ryby i pozostałe produkty rybactwa
02 Węgiel kamienny i brunatny (lignit), torf, ropa naftowa i gaz ziemny, uran i tor
03 Rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa
04 Produkty spożywcze, napoje i tytoń
05 Tekstylia i wyroby włókiennicze, skóra i produkty skórzane
06 Drewno i wyroby z drewna oraz z korka (z wyłączeniem mebli); artykuły ze słomy z materiałów do wyplatania; masa włóknista, papier i wyroby z papieru; druki i zapisane nośniki informacji
07 Koks, produkty rafinacji ropy naftowej i paliwo jądrowe
08 Chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne; wyroby z gumy i z tworzyw sztucznych
09 Inne niemetaliczne wyroby mineralne
10 Podstawowe metale; wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń
11 Maszyny i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane, maszyny biurowe i komputery; maszyny i sprzęt elektryczny gdzie indziej niesklasyfikowane; urządzenia radiowe, telewizyjne i komunikacyjne, instrumenty medyczne, precyzyjne i optyczne; zegarki i zegary
12 Sprzęt transportowy
13 Meble, wyroby pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane
14 Surowce wtórne; odpady komunalne i inne odpady gdzie indziej niesklasyfikowane w CPA
15 Listy, paczki
Uwaga: Ten dział zwykle stosowany jest w odniesieniu do towarów transportowanych przez instytucje pocztowe i wyspecjalizowane firmy kurierskie w NACE sekcja 2 grupy 53.10 i 53.20.
16 Wyposażenie i materiały wykorzystywane w transporcie towarów
Uwaga: Ten dział obejmuje takie produkty, jak puste kontenery, palety, pudła, skrzynie i kosze na kółkach. Obejmuje on również pojazdy stosowane do przechowywania towarów, które same są przewożone innym pojazdem. Istnienie kodu dla tego rodzaju materiałów nie przesądza kwestii, czy tego rodzaju materiały należy zaliczyć do »towarów«; zależy to od zasad gromadzenia danych, obowiązujących dla poszczególnych rodzajów transportu.
17 Towary przewiezione podczas przeprowadzek domowych i biurowych, bagaż transportowany oddzielnie od pasażerów, pojazdy silnikowe przewożone do naprawy; inne towary nierynkowe gdzie indziej niesklasyfikowane
18 Towary pogrupowane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem
Uwaga: Niniejszy dział wykorzystywany jest w przypadkach, gdy nie uzna się za właściwe przypisanie towarów oddzielnie do grup 01-16.
19 Towary niedające się zidentyfikować: towary, których z jakichkolwiek powodów nie można zidentyfikować, a przez to przypisać do grup 01-16
Uwaga: Niniejszy dział obejmuje towary, w przypadku których jednostka zgłaszająca nie posiada informacji na temat rodzaju transportowanych towarów.
20 Inne towary gdzie indziej niesklasyfikowane
Uwaga: Niniejszy dział obejmuje wszelkie towary, których nie można przypisać do żadnej z grup 01-19. Ponieważ grupy 01-19 powinny objąć wszystkie przewidywalne kategorie transportowanych towarów, korzystanie z grupy 20 powinno odbywać się w wyjątkowych przypadkach i taka sytuacja może wskazać na potrzebę dalszej kontroli danych przekazanych w tym dziale.

______

(1) Standard Goods for Transport Statistics [Standardowa Klasyfikacja Statystyczna Towarów Przewożonych], 2000, przyjęta podczas sześćdziesiątej czwartej sesji Komitetu Transportu Śródlądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) (18-21 lutego 2002 r.) i zmieniona podczas pięćdziesiątej szóstej sesji Grupy Roboczej ds. Statystyk Transportu (8-10 czerwca 2005 r.) w dokumencie TRANS/WP.6/2004/1/Rev.2.

(2) Standard Goods Classification for Transport Statistics/Revised [Standardowa Klasyfikacja Towarów do celów Statystyk Transportu/ Zmieniona], 1967. Opublikowana przez Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich (wersja francuska 1968).

Tabela F.2. Klasyfikacja NST/R

Grupy towarów Dział NST/R Grupy NST/R Opis
1 0 01 Zboża
2 02, 03 Ziemniaki, inne świeże lub mrożone owoce i warzywa
3 00, 06 Żywe zwierzęta, buraki cukrowe
4 05 Drewno i korek
5 04, 09 Wyroby włókiennicze, artykuły włókiennicze i włókna sztuczne, inne surowce zwierzęce i roślinne
6 1 11, 12, 13, 14, 16, 17 Środki spożywcze i pasze dla zwierząt
7 18 Nasiona oleiste oraz owoce oleiste i tłuszcze
8 2 21, 22, 23 Stałe paliwa mineralne
9 3 31 Ropa naftowa
10 32, 33, 34 Produkty ropopochodne
11 4 41, 46 Ruda żelaza, odpady żelaza i stali oraz pył wielkopiecowy
12 45 Rudy i odpady metali nieżelaznych
13 5 51, 52, 53, 54, 55, 56 Produkty metalowe
14 6 64, 69 Cement, wapno, przetworzone materiały budowlane
15 61, 62, 63, 65 Surowe i przetworzone minerały
16 7 71, 72 Nawozy naturalne i chemiczne
17 8 83 Chemikalia węglopochodne, smoła
18 81, 82, 89 Chemikalia inne niż chemikalia węglopochodne i smoła
19 84 Masa papierowa i makulatura
20 9 91, 92, 93 Urządzenia transportowe, maszyny, aparatura, silniki, zmontowane lub nie oraz ich części
21 94 Wyroby z metalu
22 95 Szkło, wyroby szklane, produkty ceramiczne
23 96, 97 Skóra, materiały włókiennicze, odzież, inne wyroby
24 99 Artykuły różne"

ZAŁĄCZNIK  II

DODATKOWE DEFINICJE, WYJAŚNIENIA I WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZGŁASZANIA DANYCH DLA CELÓW WYKONANIA ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 1365/2006

SEKCJA I. ŚRÓDLĄDOWY TRANSPORT WODNY

1. Śródlądowe żeglowne drogi wodne

Termin ten obejmuje żeglowne rzeki, jeziora, kanały i ujścia. Śródlądowa droga wodna stanowiąca granicę między dwoma krajami podlega zgłoszeniu przez oba te kraje.

2. Śródlądowy transport wodny

Dla celów niniejszego rozporządzenia przewóz towarów i/lub pasażerów statkami pełnomorskimi, odbywający się całkowicie po śródlądowych żeglownych drogach wodnych, będzie uznawany za śródlądowy transport wodny i będzie podlegać tym samym obowiązkom przedstawiania danych, niezależnie od tego, że statki pełnomorskie nie są konkretnie ujęte w innych definicjach.

Pojęcie to nie obejmuje przewozu towarów wysyłanych na instalacje morskie. Pojęcie nie obejmuje bunkrów i zapasów dostarczanych na statki stojące w porcie, ale obejmuje olej bunkrowy wysyłany na statki na morzu.

3. Krajowy śródlądowy transport wodny

Krajowy śródlądowy transport wodny może obejmować tranzyt przez terytorium innego kraju, ale musi również być zgłoszony przez ten inny kraj jako tranzyt. Pojęcie to obejmuje transport kabotażowy definiowany jako krajowy śródlądowy transport wodny prowadzony przez statek zarejestrowany w innym kraju.

4. Międzynarodowy śródlądowy transport wodny

Międzynarodowy śródlądowy transport wodny może obejmować tranzyt przez terytorium jednego lub kilku krajów trzecich. Transport taki musi być zgłoszony przez te kraje jako tranzyt.

5. Tranzytowy śródlądowy transport wodny

Dany transport jest uznawany za tranzytowy śródlądowy transport wodny jedynie pod warunkiem, że na całej trasie wewnątrz terytorium danego kraju nie następuje przeładunek.

6. Kraj/region załadunku

Jest to kraj lub region portu (poziom NUTS2 (1)), w którym transportowane towary są załadowywane na statek.

7. Kraj/region rozładunku

Jest to kraj lub region portu (poziom NUTS2), w którym transportowane towary są rozładowywane ze statku.

8. Rodzaj pakowania towarów

Towary mogą być przewożone na statku z zastosowaniem dwóch rodzajów pakowania:

- w kontenerach, zgodnie z ich definicją w sekcji III.1,

- nie w kontenerach.

SEKCJA II. RODZAJE STATKÓW

1. Barka z własnym napędem

Każdy śródlądowy statek towarowy z własnym napędem, inny niż barka-tankowiec z własnym napędem.

2. Barka bez własnego napędu

Każdy śródlądowy statek towarowy bez własnego napędu, inny niż barka-tankowiec bez własnego napędu. Kategoria ta obejmuje barki holowane, pchane i holowano-pchane.

3. Barka-tankowiec z własnym napędem

Barka z własnym napędem, przeznaczona do transportu płynów lub gazów w stałych zbiornikach.

4. Barka-tankowiec bez własnego napędu

Barka bez własnego napędu, przeznaczona do transportu płynów lub gazów w stałych zbiornikach.

5. Pozostałe statki towarowe

Wszelkie inne znane lub nieznane rodzaje śródlądowych statków towarowych, przeznaczonych do przewozu towarów, niezdefiniowane w poprzednich kategoriach.

6. Statek pełnomorski

Statek inny niż statki pływające głównie po śródlądowych żeglownych drogach wodnych bądź w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie wód chronionych lub obszarów, gdzie stosuje się przepisy portowe.

SEKCJA III. KONTENERY

1. Kontener

Kontener towarowy oznacza element wyposażenia transportowego:

1) o trwałym charakterze i w związku z tym dostatecznie wytrzymały, aby stosować go wielokrotnie;

2) specjalnie zaprojektowany w celu ułatwienia transportu rzeczy, bez przeładunku, jednym lub większą ilością rodzajów środków transportu;

3) wyposażony w urządzenia pozwalające na jego szybkie przenoszenie, w szczególności przenoszenie ze środka transportu jednego rodzaju na inny;

4) tak zaprojektowany, aby łatwo go było napełniać i opróżniać;

5) mający długość 20 stóp lub więcej.

2. Rozmiar kontenerów

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia rozmiar kontenerów zgłasza się w czterech kategoriach:

1) kontener ISO 20 stóp (o długości 20 stóp i szerokości 8 stóp);

2) kontener ISO 40 stóp (o długości 40 stóp i szerokości 8 stóp);

3) kontenery ISO o długości przekraczającej 20 stóp i mniejszej niż 40 stóp;

4) kontenery ISO o długości powyżej 40 stóp.

Kontenery mniejsze niż 20 stóp lub o nieznanym rozmiarze należy zgłaszać w kategorii 1.

3. Status załadowania kontenerów

Kontenery mogą mieć dwa statusy załadowania, niezależnie od rozmiaru:

- załadowany - jeśli wewnątrz kontenera przewożony jest towar jakiegokolwiek rodzaju,

- pusty - jeśli wewnątrz kontenera nie znajduje się żaden towar.

SEKCJA IV. ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA

1. Liczba przemieszczeń załadowanych statków

Jedno przemieszczenie załadowanego statku liczy się jako przemieszczenie statku z portu załadunku towaru jakiegokolwiek rodzaju do kolejnego portu załadunku lub rozładunku.

2. Liczba przemieszczeń pustych statków

Jedno przemieszczenie pustego statku liczy się jako przemieszczenie statku z jednego portu do innego, w czasie którego waga brutto-brutto przewożonych towarów wynosi zero. Przemieszczenie statku przewożącego puste kontenery nie jest uważane za przemieszczenie pustego statku.

SEKCJA V. JEDNOSTKI

1. Tona

Jednostka miary wagi przewożonych towarów równa 1.000 kg.

Pod uwagę bierze się wagę brutto-brutto towarów. Jest ona równa sumie wagi towarów wraz z opakowaniami oraz wagi tara wyposażenia w rodzaju kontenerów, kontenerów wymiennych ("swap-body") i palet. Waga po odliczeniu wagi tara to waga brutto.

2. Tony-km

Jednostka miary przewozu towarów, równa jednej tonie towaru przewiezionej na odległość jednego kilometra.

Przy zgłaszaniu wielkości przewozu w tonach-km należy brać pod uwagę tylko odległość pokonaną po śródlądowych żeglownych drogach wodnych.

3. TEU

Jednostka miary rozmiarów kontenera, równoważna kontenerowi o rozmiarze 20 stóp. Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące odpowiedniki:

1) kontener ISO 20 stóp (o długości 20 stóp i szerokości 8 stóp) = 1 TEU;
2) kontener ISO 40 stóp (o długości 40 stóp i szerokości 8 stóp) = 2 TEU;
3) kontenery ISO o długości przekraczającej 20 stóp i mniejszej niż 40 stóp = 1,5 TEU;
4) kontenery ISO o długości powyżej 40 stóp = 2,25 TEU.

4. TEU-km

Jednostka miary przewozu towarów, równa jednemu TEU przewiezionemu na odległość jednego kilometra.

Przy zgłaszaniu wielkości przewozu w TEU-km należy brać pod uwagę tylko odległość pokonaną po śródlądowych żeglownych drogach wodnych.

5. Statek-km

Jednostka miary ruchu statków, równoważna przemieszczeniu statku na odległość jednego kilometra.

Przy zgłaszaniu wielkości ruchu w statkach-km należy brać pod uwagę tylko odległość pokonaną po śródlądowych żeglo(1) Nazewnictwo jednostek terytorialnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, str. 1). Do celów niniejszego rozporządzenia będą miały zastosowanie wszelkie ewentualne przyszłe aktualizacje tej klasyfikacji, przyjęte w drodze rozporządzeń wykonawczych Komisji. wnych drogach wodnych.

ZAŁĄCZNIK  III

OPIS PLIKÓW DANYCH I NOŚNIKA DLA CELÓW WYKONANIA ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 1365/2006

Opis elementów, które należy zastosować w każdym pliku danych

W poniższej tabeli przedstawiono elementy, które należy zawrzeć w każdym pliku danych (tabeli) przewidzianym w niniejszym rozporządzeniu:

Elementy Format i wielkość Tabela
A1 B1 B2 C1 D1 D2 E1
Wymiary
Numer tabeli an2 X X X X X X X
Kraj zgłaszający a2 X X X X X X X
Rok n4 X X X X X X X
Kwartał n2 X X
Kraj/region załadunku an4 X X X
Kraj/region rozładunku an4 X X X
Rodzaj transportu n1 X X X X X X X
Rodzaj towaru n2 X X X
Rodzaj opakowania n1 X
Rodzaj statku n1 X
Przynależność państwowa statku a2 X X X
Rozmiar kontenerów n1 X
Status załadowania n1 X X
Wartości
Przetransportowane tony n..12 X X X X X X
Tony-km n..18 X X X X X X
Liczba przemieszczeń załadowanych statków n..12 X
Liczba przemieszczeń pustych statków n..12 X
Statek-km (załadowane statki) n..18 X
Statek-km (puste statki) n..18 X
TEU n..12 X X
TEU-km n..18 X X

Pola zaznaczone są w kolumnach dotyczących poszczególnych tabel w dwojaki sposób:

- "X": pola, które muszą znaleźć się w danej tabeli,

- " "(spacja): pola niedotyczące danej tabeli (pola, których dana tabela nie powinna obejmować).

Każde pole ma format liczbowy (n), literowy (a) albo alfanumeryczny (an). Wielkość pola jest bądź stała ("format + numer", np.: "n4"), bądź zmienna, z określeniem maksymalnej liczby pozycji ("format + »..« + maksymalna liczba pozycji" np.: "n..12").

Opis nośnika

Stosowany format przekazywania danych musi być kompatybilny z automatycznym przekazywaniem danych (metoda EDI).

Dopuszczalny jest format "CSV" (Comma Separated Values - wartości rozdzielane przecinkiem) ze średnikiem (;) jako separatorem pól. Eurostat może również określić inny, bardziej zaawansowany format, oparty na odpowiednim standardzie wymiany. W takim przypadku Eurostat udostępni szczegółową dokumentację dotyczącą sposobu wdrożenia tego standardu zgodnie z wymogami niniejszego rozporządzenia.

Dane będą przekazywane lub przesyłane drogą elektroniczną do jednego punktu odbioru danych w Eurostacie.

Należy przesyłać osobny plik w odniesieniu do każdej tabeli wymienionej w rozporządzeniu oraz do każdego okresu.

Wymagana jest zgodność z następującą konwencją nadawania nazw plikom:

"IWW_Tabela_Częstotliwość_Kraj_Rok_Okres[_PoleOpcjonalne].format", gdzie:

IWW Dla danych dotyczących śródlądowych dróg wodnych
Tabela "A1", "B1", "B2", "C1", "D1", "D2" lub "E1"
Częstotliwość "A"- dane roczne
"Q" - dane kwartalne
Kraj Kraj zgłaszający: stosować NUTS0
Rok Rok, którego dotyczą dane - 4 pozycje (np. 2007)
Okres "0000" - dane roczne
"0001" - dane za pierwszy kwartał Q01
"0002" - dane za drugi kwartał Q02
"0003" - dane za trzeci kwartał Q03
"0004" - dane za czwarty kwartał Q04
[_PoleOpcjonalne] Może zawierać dowolny ciąg znaków o długości od 1 do 220 znaków (dopuszcza się tylko znaki "A"-"Z", "0"-"9" i "_"). To pole nie jest interpretowane przez narzędzia Eurostatu
.format Format pliku (np. "CSV" dla Comma Separated Value, "GES" dla GESMES)

Przykład:

Plik "IWW_D1_Q_FR_2007_0002.csv" zawiera dane dla Francji dotyczące tabeli D1 rozporządzenia za rok 2007, drugi kwartał.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.103.26

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 425/2007 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi
Data aktu: 19/04/2007
Data ogłoszenia: 20/04/2007
Data wejścia w życie: 10/05/2007