Decyzja 2006/82/WE w sprawie uczestnictwa Bułgarii we Wspólnotowym systemie szybkiej wymiany informacji w sprawie niebezpieczeństw wynikających z używania produktów konsumenckich (system RAPEX) na mocy dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów

DECYZJA NR 1/2005 RADY STOWARZYSZENIA UE-BUŁGARIA
z dnia 9 marca 2005 r.
w sprawie uczestnictwa Bułgarii we Wspólnotowym systemie szybkiej wymiany informacji w sprawie niebezpieczeństw wynikających z używania produktów konsumenckich (system RAPEX) na mocy dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów

(2006/82/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 lutego 2006 r.)

RADA STOWARZYSZENIA,

uwzględniając Układ Europejski między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Bułgarii, z drugiej strony, podpisany w Brukseli dnia 8 marca 1993 r., w szczególności jego art. 93,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE(1) Parlamentu Europejskiego i Rady, w szczególności jej art. 12,

uwzględniając list z dnia 28 listopada 2003 r. skierowany przez Misję Republiki Bułgarii przy Wspólnotach Europejskich do Dyrektora Generalnego ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów, z wnioskiem o wszczęcie przez Komisję procedur zmierzających do umożliwienia Bułgarii dostępu do systemu RAPEX,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 93 Układu Europejskiego stanowi, że Strony współpracują w celu osiągnięcia pełnej zgodności systemów ochrony konsumentów w Bułgarii i we Wspólnocie. W ramach istniejących możliwości współpraca ta obejmuje między innymi wymianę informacji i dostęp do wspólnotowych baz danych.

(2) Artykuł 12 ust. 4 dyrektywy 2001/95/WE ustanawia otwarty dostęp państw kandydujących do systemu RAPEX w ramach umów zawartych pomiędzy Wspólnotą a tymi państwami, zgodnie z ustaleniami zawartymi w tych umowach. Wszelkie umowy tego typu muszą być oparte na zasadzie wzajemności i zawierać przepisy dotyczące poufności odpowiadające przepisom stosowanym we Wspólnocie.

(3) Załącznik II do dyrektywy 2001/95/WE ustanawia procedury stosowania systemu RAPEX oraz wytyczne dotyczące zawiadamiania.

(4) W dniu 29 kwietnia 2004 r. Komisja przyjęła wytyczne dotyczące zarządzania systemem RAPEX, zgodnie z wymogami zawartymi w pkt 8 załącznika II do dyrektywy(2).

(5) Bułgaria aktywnie uczestniczy w systemie TRAPEX (Tymczasowy system szybkiej wymiany informacji) od początku jego istnienia, czyli od maja 1999 r. Zakres działalności tego systemu jest identyczny jak systemu RAPEX, lecz obejmuje on jedynie państwa kandydujące,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Bułgaria uczestniczy w systemie RAPEX, mając te same prawa i obowiązki co obecni członkowie, zgodnie ze stosownymi postanowieniami dyrektywy 2001/95/WE oraz wytycznymi RAPEX.

Artykuł  2

Bułgaria stosuje te same zasady dotyczące poufności co pozostali członkowie RAPEX.

Artykuł  3

Bułgaria we współpracy ze służbami Komisji podejmuje wszelkie niezbędne działania praktyczne gwarantujące jej zdolność do pełnego stosowania się do wymogów określonych w dyrektywie 2001/95/WE oraz do procedur zawartych w wytycznych RAPEX.

W szczególności Komisja przeprowadzi szkolenie przygotowawcze dla urzędników bułgarskich w zakresie stosowania programu RAPEX.

Artykuł  4

Wszelkie problemy, które mogą wyniknąć z tytułu stosowania niniejszej decyzji powinno się rozwiązywać na drodze bezpośrednich kontaktów pomiędzy służbami Komisji i władzami Bułgarii w kontekście RAPEX. Jeśli takie postępowanie nie przynosi rozwiązania, które obie Strony mogą zaakceptować, wówczas na wniosek jednej ze Stron w Radzie Stowarzyszenia odbywa się wymiana opinii w ciągu trzech miesięcy od złożenia wniosku.

Po wymianie opinii lub po upływie czasu, o którym mowa w ustępie powyżej, Rada Stowarzyszenia może wydać stosowne zalecenia dotyczące rozwiązania tych problemów.

Procedury w Radzie Stowarzyszenia, o których mowa, pozostają bez uszczerbku dla wszelkich innych działań podjętych z tytułu praw ochrony konsumentów obowiązujących na terytorium Stron.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 marca 2005 r.

W imieniu Rady Stowarzyszenia
J. ASSELBORN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, str. 4.

(2) Dz.U. L 151 z 30.4.2004, str. 86.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.40.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/82/WE w sprawie uczestnictwa Bułgarii we Wspólnotowym systemie szybkiej wymiany informacji w sprawie niebezpieczeństw wynikających z używania produktów konsumenckich (system RAPEX) na mocy dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
Data aktu: 09/03/2005
Data ogłoszenia: 11/02/2006
Data wejścia w życie: 09/03/2005