a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego 4 oraz (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym 5 oraz dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego 6 mają istotne znaczenie dla tworzenia wspólnego rynku usług w zakresie transportu lądowego, dla bezpieczeństwa na drogach oraz dla warunków pracy.
(2) W Białej Księdze "Europejska polityka transportowa do roku 2010: czas na decyzje" Komisja wskazała na potrzebę zaostrzenia kontroli i sankcji, zwłaszcza w zakresie przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym, w szczególności potrzebę zwiększenia liczby kontroli, zachęcania do systematycznej wymiany informacji pomiędzy Państwami Członkowskimi, koordynacji działań kontrolnych oraz wspierania szkolenia funkcjonariuszy służb kontrolnych.
(3) Konieczne jest zatem zapewnienie właściwego stosowania i jednolitej wykładni przepisów socjalnych w transporcie drogowym poprzez ustanowienie minimalnych wymogów w zakresie dokonywanych przez Państwa Członkowskie jednolitych i skutecznych kontroli przestrzegania odpowiednich przepisów. Kontrole takie powinny prowadzić do zapobiegania naruszeniom przepisów i zmniejszania ich liczby. Ponadto należy wprowadzić mechanizm, który zapewni dokładniejsze i częstsze kontrolowanie przedsiębiorstw o wysokim stopniu ryzyka.
(4) Zapobieganiu ryzyku wynikającemu ze zmęczenia kierowców powinno służyć także egzekwowanie przestrzegania przepisów dyrektywy 2002/15/WE.
(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie powinny prowadzić nie tylko do poprawy bezpieczeństwa na drogach, ale także przyczyniać się do harmonizacji warunków pracy we Wspólnocie i wyrównania warunków konkurencji.
(6) Zastąpienie tachografów analogowych tachografami cyfrowymi umożliwi stopniowo coraz sprawniejsze i dokładniejsze kontrolowanie większej ilości danych i z tego względu Państwa Członkowskie będą w stanie przeprowadzać więcej kontroli. Podlegający kontroli odsetek dni przepracowanych przez kierowców pojazdów objętych zakresem przepisów socjalnych należy zatem stopniowo zwiększać do 4 %.
(7) Celem systemów kontroli musi być rozwój rozwiązań krajowych w kierunku ich interoperacyjności i praktycznej wykonalności na poziomie europejskim.
(8) Wszystkie jednostki kontrolne powinny dysponować odpowiednim standardowym wyposażeniem oraz odpowiednimi uprawnieniami umożliwiającymi skuteczne i efektywne wykonywanie ich obowiązków.
(9) Państwa Członkowskie powinny dążyć, bez uszczerbku dla należytego wykonania zadań nałożonych niniejszą dyrektywą, do zapewnienia efektywnego i szybkiego przeprowadzania kontroli drogowych, mając na uwadze ich zakończenie w możliwie najkrótszym czasie i przy możliwie najmniejszym opóźnieniu kierowcy.
(10) W każdym Państwie Członkowskim powinien istnieć jeden organ do spraw wewnątrzwspólnotowych kontaktów z innymi właściwymi organami. Organ ten powinien także opracowywać odpowiednie dane statystyczne. Państwa Członkowskie powinny także stosować spójną krajową strategię egzekwowania przepisów na swoim terytorium oraz mogą wyznaczyć jeden organ koordynujący jej wdrażanie.
(11) Współpracę pomiędzy organami kontrolnymi Państw Członkowskich należy dodatkowo wspierać poprzez skoordynowane kontrole, wspólne inicjatywy szkoleniowe, elektroniczną wymianę informacji oraz wymianę wiedzy i doświadczeń.
(12) Stosowanie najlepszych praktyk w zakresie działań kontrolnych w transporcie drogowym, w szczególności dla zagwarantowania jednolitego podejścia do kwestii wydawania zaświadczeń dotyczących urlopów wypoczynkowych lub zwolnień chorobowych kierowców, powinno być ułatwiane i promowane poprzez forum organów kontrolnych Państw Członkowskich.
(13) Środki niezbędne do implementacji niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 7 .
(14) Ponieważ cel niniejszej dyrektywy, jakim jest ustanowienie przejrzystych, wspólnych zasad w zakresie minimalnych warunków kontroli należytego i jednolitego stosowania rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85 oraz rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego i zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98 oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 8 , nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez Państwa Członkowskie, natomiast z uwagi na potrzebę skoordynowanych działań ponadnarodowych, możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć działania, zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności zawartą w tym artykule niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne dla osiągnięcia tego celu.
(15) Należy zatem uchylić dyrektywę Rady 88/599/EWG 9 w sprawie standardowych procedur sprawdzających przy wykonaniu rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 oraz nr 3821/85,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Tytuł dyrektywy zmieniony przez art. 2 pkt 1 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
2 Dz.U. C 241 z 28.9.2004, str. 65.
3 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz.U. C 104 E z 30.4.2004, str. 385), wspólne stanowisko Rady z dnia 9 grudnia 2004 r. (Dz.U. C 63 E z 15.3.2005, str. 1) i stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 13 kwietnia 2005 r. (Dz.U. C 33 E z 9.2.2006, str. 415). Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2006 r. i decyzja Rady z dnia 2 lutego 2006 r.
4 Dz.U. L 370 z 31.12.1985, str. 1. Rozporządzenie zmienione dyrektywą 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. U. L 226 z 10.9.2003, str. 4).
5 Dz.U. L 370 z 31.12.1985, str. 8. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 432/2004 (Dz. U. L 71 z 10.3.2004, str. 3).
6 Dz.U. L 80 z 23.3.2002, str. 35.
7 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
8 Dz.U. L 102 z 11.4.2006, str. 1.
9 Dz.U. L 325 z 29.11.1988, str. 55. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 2135/98 (Dz.U. L 274 z 9.10.1998, str. 1).
10 Art. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 2 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
* Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/8 5 (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
*** Dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz.U. L 80 z 23.3.2002, s. 35).
11 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 3 lit. a dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
12 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 2 pkt 3 lit. b dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
13 Art. 2 ust. 3a dodany przez art. 2 pkt 3 lit. c dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
14 Art. 2 ust. 4 zmieniony przez art. 2 pkt 3 lit. d dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
15 Art. 3 zmieniony przez art. 2 pkt 4 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
16 Art. 5 zmieniony przez art. 2 pkt 5 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
17 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 6 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
18 Art. 7 ust. 1 lit. b zmieniona przez art. 2 pkt 7 lit. a lit. i dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
19 Art. 7 ust. 1 lit. d dodana przez art. 2 pkt 7 lit. a ppkt ii dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
20 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 2 pkt 7 lit. b dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
21 Art. 8 zmieniony przez art. 2 pkt 8 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE (»rozporządzenie w sprawie IMI«) (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 51).
22 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 9 lit. a dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
23 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 2 pkt 9 lit. b dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
24 Art. 9 ust. 3 zmieniony przez art. 2 pkt 9 lit. c dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
25 Art. 9 ust. 4 dodany przez art. 2 pkt 9 lit. d dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
26 Art. 9 ust. 5 dodany przez art. 2 pkt 9 lit. d dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
27 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 10 lit. a dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
28 Art. 11 ust. 3 zmieniony przez art. 2 pkt 10 lit. b dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
29 Art. 12 zmieniony przez art. 2 pkt 11 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
30 Art. 13 zmieniony przez art. 2 pkt 11 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
31 Art. 14 zmieniony przez art. 2 pkt 11 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
32 Art. 15 zmieniony przez art. 2 pkt 11 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
33 Art. 15a dodany przez art. 2 pkt 12 dyrektywy nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2020 r.
* Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
34 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2009/4/WE z dnia 23 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.21.39) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 lutego 2009 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 13 dyrektywa nr 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.249.49) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 1 sierpnia 2020 r.
* Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).
35 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2009/4/WE z dnia 23 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.21.39) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 lutego 2009 r.
36 Załącznik III:- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2009/5/WE z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.29.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lutego 2009 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/403 z dnia 18 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.74.8) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2017 r.
37 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).