Decyzja 2005/686/WE przyznająca odstępstwa niektórym Państwom Członkowskim odnośnie do sporządzenia statystyk na lata referencyjne 2003, 2004 i 2005 zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 753/2004

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 lipca 2005 r.
przyznająca odstępstwa niektórym Państwom Członkowskim odnośnie do sporządzenia statystyk na lata referencyjne 2003, 2004 i 2005 zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 753/2004

(notyfikowana jako dokument C(2005) 2773)

(Jedynie teksty w językach angielskim, estońskim, francuskim, greckim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, szwedzkim, węgierskim i włoskim i są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/686/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 października 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 753/2004 z dnia 22 kwietnia 2004 r. wdrażające decyzję nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do statystyk z zakresu nauki i techniki(1), w szczególności sekcje 1 i 2 jego załącznika,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 753/2004 zawiera ramy referencyjne dla wspólnych standardów, definicji i klasyfikacji służące do sporządzania statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki w celu uzyskania wysokiej jakości informacji statystycznych z Państw Członkowskich zgodnie ze wspomnianymi standardami, definicjami oraz klasyfikacjami.

(2) Sekcja 1 pkt 3 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 753/2004 przewiduje, że w zakresie, w jakim krajowe systemy statystyczne wymagają znaczących dostosowań, Komisja może przyznać Państwom Członkowskim odstępstwa odnoszące się do statystyk z zakresu badań i rozwoju sporządzanych dla pierwszego roku referencyjnego 2003. W bardzo wyjątkowych przypadkach ten okres odstępstw może być przedłużony dla regionalnych podziałów niektórych zmiennych.

(3) Sekcja 2 pkt 3 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 753/2004 przewiduje, że w zakresie, w jakim krajowe systemy statystyczne wymagają znaczących dostosowań, Komisja może przyznać Państwom Członkowskim odstępstwa odnoszące się do statystyk z zakresu środków budżetowych lub nakładów asygnowanych przez rząd na działalność badawczo-rozwojową (GBAORD) sporządzanych dla pierwszego roku referencyjnego 2004.

(4) O wspomniane odstępstwa wystąpiły władze Belgii, Estonii, Grecji, Francji, Irlandii, Włoch, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Węgier, Malty, Niderlandów, Austrii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa.

(5) Zgodnie z informacjami otrzymanymi przez Komisję (Eurostat) wnioski, z którymi wystąpiły zainteresowane Państwa Członkowskie, związane są z potrzebą wprowadzenia istotnych zmian w ich systemach statystycznych.

(6) Z tego powodu należy przyznać przedmiotowe derogacje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odstępstwa zostają przyznane Belgii, Estonii, Grecji, Francji, Irlandii, Włochom, Łotwie, Litwie, Luksemburgowi, Węgrom, Malcie, Niderlandom, Austrii, Szwecji i Zjednoczonemu Królestwu.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Estońskiej, Republiki Greckiej, Republiki Francuskiej, Irlandii, Republiki Włoskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 2005 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 118 z 23.4.2004, str. 23.

ZAŁĄCZNIK 

PRZYZNANE ODSTĘPSTWA

Dane statystyczne dotyczące badań i rozwoju
Zmienne Podziały, dla których są przyznane odstępstwa
Belgia
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Według regionu (NUTS 2): 1.11.5.0, 1.11.5.2, 1.11.5.3, 1.11.5.4; według zatrudnienia i płci 1.11.1.0, 1.11.1.2; według kwalifikacji i płci 1.11.2.0, 1.11.2.2; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4.2
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według regionu (NUTS 2): 1.12.5.0, 1.12.5.2, 1.12.5.3, 1.12.5.4; według płci: 1.12.1.0, 1.12.1.2; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.4.2
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) Według regionu (NUTS 2): 1.13.5.0, 1.13.5.2, 1.13.5.3, 1.13.5.4
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) Według regionu (NUTS 2) 1.14.5.0, 1.14.5.2, 1.14.5.3, 1.14.5.4
Wydatki wewnętrzne na B+R Według regionu (NUTS 2): 1.20.10.0, 1.20.10.2, 1.20.10.3, 1.20.10.4
Grecja
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Według zatrudnienia i płci: 1.11.1; według kwalifikacji i płci: 1.11.2; według działalności gospodarczej: 1.11.13; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4; według regionu (NUTS 2): 1.11.5; według działalności gospodarczej i płci: 1.11.7
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według płci: 1.12.1; według działalności gospodarczej: 1.12.3; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.4; według regionu (NUTS 2): 1.12.5
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne); Według zatrudnienia: 1.13.1; według kwalifikacji: 1.13.2; według działalności gospodarczej: 1.13.3; według regionu (NUTS 2): 1.13.5; według klasy wielkości: 1.13.6
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne); według działalności gospodarczej: 1.14.3; według regionu (NUTS 2): 1.14.5; według klasy wielkości: 1.14.7
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0, 1.20.0.2, 1.20.0.3, 1.20.0.4 (wyniki wstępne); według źródła funduszy: 1.20.1; według rodzaju kosztów: 1.20.4; według działalności gospodarczej: 1.20.5; według klasy wielkości: 1.20.6; według źródła funduszy i klasyfikacji wielkości: 1.20.7; według regionu (NUTS 2): 1.20.10
Francja
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Bez podziału: 1.11.1; według regionu (NUTS 2): 1.11.5; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4; według działalności gospodarczej i płci: 1.11.7 Dla wyników 1.11.5 i 1.11.7: opóźnienie w przekazie wynosi 20 miesięcy zamiast 18.
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według działalności gospodarczej: 1.12.3; według regionu (NUTS 2): 1.12.5; Dla wyników 1.12.3 i 1.12.5 opóźnienie w przekazie wynosi 20 miesięcy zamiast 18.
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne); Według regionu (NUTS 2): 1.13.5; Dla wyników 1.13.5 opóźnienie w przekazie wynosi 20 miesięcy zamiast 18.
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne); Według działalności gospodarczej: 1.14.3; według regionu (NUTS 2): 1.14.5; Dla wyników 1.14.3 - 1.14.5 opóźnienie w przekazie wynosi 20 miesięcy zamiast 18.
Wydatki wewnętrzne na B+R Według regionu (NUTS 2): 1.20.10; Dla wyników 1.20.10 opóźnienie w przekazie wynosi 20 miesięcy zamiast 18.
Irlandia
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4.2, 1.11.4.3
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.4.2, 1.12.4.3
Włochy
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4.2
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.4.2
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0, 1.13.0.2
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0, 1.14.0.2
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0, 1.20.0.2; według źródła funduszy: 1.20.1.0, 1.20.1.2
Luksemburg
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne)
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne);
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0 - 1.20.0.4 (wyniki wstępne);
Malta
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Wszystkie wyniki oprócz wyników 1.11.0.0 - 1.11.0.4
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Wszystkie wyniki oprócz wyników 1.12.0.0 - 1.12.0.4
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne) Wszystkie wyniki oprócz wyników 1.13.0.0 - 1.13.0.4
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne); Wszystkie wyniki oprócz wyników 1.14.0.0 - 1.14.0.4
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0 - 1.20.0.4 (wyniki wstępne) Wszystkie wyniki oprócz wyników 1.20.0.0 - 1.20.0.4
Niderlandy
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne)
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne);
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0 - 1.20.0.4 (wyniki wstępne)
Austria
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC), liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC), liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE), liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE), wydatki wewnętrzne na B+R. Dla wszystkich wyników pierwszym rokiem referencyjnym będzie 2004 zamiast 2003. Dla wszystkich wyników wstępnych pierwszym rokiem referencyjnym będzie również 2004 zamiast 2003.
Szwecja
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4.3; według regionu (NUTS 2): 1.11.5.0, 1.11.5.2, 1.11.5.4
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.5.3; według regionu: 1.12.5.0, 1.12.5.2, 1.12.5.4
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne); według regionu: 1.13.5.0, 1.13.5.2, 1.13.5.4
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne); według regionu: 1.14.5.0, 1.14.5.2, 1.14.5.4
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0 - 1.20.0.4 (wyniki wstępne); według regionu: 1.20.10.0, 1.20.10.2, 1.20.10.4
Statystyki B+R w sektorze przedsiębiorstw Dla wszystkich wyników: objęte są jedynie przedsiębiorstwa zatrudniające 50 i więcej pracowników
Statystyki B+R w sektorze rządowym Dla wszystkich wyników: wyłączone są władze regionalne i lokalne
Zjednoczone Królestwo
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Bez podziału: 1.11.0.0, 1.11.0.1, 1.11.0.2, 1.11.0.4; według płci: 1.11.1.0, 1.11.1.1, 1.11.1.2, 1.11.1.4; według kwalifikacji i płci: 1.11.2.0, 1.11.2.1, 1.11.2.2, 1.11.2.4; według działalności gospodarczej: 1.12.1.1; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4; według działalności gospodarczej i płci: 1.11.7. Odstępstwa na lata 2003 i 2005: według regionu (NUTS 2): 1.11.5.0, 1.11.5.1, 1.11.5.2, 1.11.5.4;
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Bez podziału: 1.12.0.0, 1.12.0.1, 1.12.0.2, 1.12.0.4; według zatrudnienia i płci: 1.12.1.0, 1.12.1.1, 1.12.1.2, 1.12.1.4; według kwalifikacji i płci: 1.12.2.0, 1.12.2.1, 1.12.2.2, 1.12.2.4; według działalności gospodarczej: 1.12.13; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.4;

Odstępstwa na lata 2003 i 2005: według regionu (NUTS 2): 1.12.5.0, 1.12.5.1, 1.12.5.2, 1.12.5.4

Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) Dla wyników wstępnych bez podziału 1.13.0: dane przekazuje się w ciągu 15 miesięcy począwszy od końca roku kalendarzowego okresu referencyjnego. Bez podziału: 1.13.0.0, 1.13.0.2; według zatrudnienia: 1.13.1.0, 1.13.1.2; według kwalifikacji i płci: 1.13.2.0, 1.13.2.2; Odstępstwa na lata 2003 i 2005: według regionu (NUTS 2): 1.13.5.0, 1.13.5.2, 1.13.5.4
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) Dla wyników rocznych bez podziału 1.14.0: dane przekazuje się w ciągu 15 miesięcy począwszy od końca roku kalendarzowego okresu referencyjnego. Bez podziału: 1.14.0.0, 1.14.0.2;

Odstępstwa na lata 2003 i 2005: według regionu (NUTS 2): 1.14.5.0, 1.4.5.2, 1.14.5.4.

Wydatki wewnętrzne na B+R Dla wyników rocznych bez podziału 1.20.0: dane przekazuje się w ciągu 15 miesięcy począwszy od końca roku kalendarzowego okresu referencyjnego. Według rodzaju kosztów: 1.20.4.0, 1.20.4.2, 1.20.4.4;

Odstępstwa na lata 2003 i 2005: według regionu (NUTS 2): 1.20.10.0, 1.20.10.2, 1.20.10.4.

Statystyki dotyczące środków budżetowych lub nakładów asygnowanych przez rząd na działalność badawczorozwojową (GBOARD)

Zmienne
Estonia
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Grecja
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0); dane przekazuje się w ciągu 8 miesięcy począwszy od końca roku kalendarzowego okresu referencyjnego.
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1); dane przekazuje się w ciągu 14 miesięcy począwszy od końca roku kalendarzowego okresu referencyjnego.
Francja
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Włochy
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Łotwa
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Litwa
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Luksemburg
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Węgry
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Malta
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.264.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/686/WE przyznająca odstępstwa niektórym Państwom Członkowskim odnośnie do sporządzenia statystyk na lata referencyjne 2003, 2004 i 2005 zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 753/2004
Data aktu: 22/07/2005
Data ogłoszenia: 08/10/2005
Data wejścia w życie: 08/10/2005