Zalecenie 2005/637/WE w sprawie środków, jakie powinien podjąć posiadacz zezwolenia w celu zapobieżenia powstaniu ewentualnej szkody dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) genetycznie zmodyfikowanego pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 16 sierpnia 2005 r.
w sprawie środków, jakie powinien podjąć posiadacz zezwolenia w celu zapobieżenia powstaniu ewentualnej szkody dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) genetycznie zmodyfikowanego pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 3073)

(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)

(2005/637/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 września 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211 tiret drugie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 16 stycznia 2003 r., zgodnie z przepisami art. 13 ust. 1 akapit trzeci i art. 14 ust. 2 tiret drugie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylająca dyrektywę Rady 90/220/EWG(1), Komisja otrzymała wniosek o pozwolenie na wprowadzenie na rynek produktu wytworzonego na bazie genetycznie zmodyfikowanego rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) wraz ze sprawozdaniem z pozytywnej oceny sporządzonym przez właściwe organy Królestwa Niderlandów.

(2) Komisja wysłała sprawozdanie z oceny do pozostałych Państw Członkowskich i niektóre z nich zgłosiły oraz podtrzymały zastrzeżenia wobec tego sprawozdania w odniesieniu do charakterystyki molekularnej, potencjału alergizującego, kontroli, etykietowania oraz wykrywania produktu. W takim przypadku, zgodnie z art. 18 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 2001/18/WE, Komisja musi podjąć decyzję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 30 ust. 2 dyrektywy, do której stosują się art. 5 i 7 decyzji Rady 1999/468/WE(2), zgodnie z przepisami art. 8 tej decyzji.

(3) W lutym 2005 r. Japoński Instytut Badań z zakresu Ochrony Środowiska (Japanese Environmental Studies Institute) opublikował sprawozdanie o przypadkowym pojawieniu się genetycznie zmodyfikowanego rzepaku oleistego, pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat, w pobliżu pięciu z sześciu urządzeń portowych, gdzie pobrane zostały próbki.

(4) Konieczne wydaje się zapobieganie podobnym sytuacjom w Unii Europejskiej, zwłaszcza uniknięcie ewentualnej szkody dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia rzepaku MON-00073-7 podczas transportu, składowania, obchodzenia się z nim w środowisku i przetwarzania na produkty pochodne.

(5) W tej sytuacji posiadacz zezwolenia jest odpowiednią osobą, która powinna przekazać bezpośrednio operatorom i użytkownikom informacje dotyczące nieszkodliwości i ogólnych właściwości produktu, jak również warunków monitorowania, zwłaszcza środków zarządzania, jakie należy podjąć w wypadku przypadkowego uwolnienia nasion.

(6) Komisja uważa zatem za właściwsze, aby decyzji o wprowadzeniu na rynek rzepaku oleistego MON- 00073-7 towarzyszyły specjalne wytyczne techniczne sporządzone w celu zapobieżenia ewentualnej szkodzie dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia tego produktu,

NINIEJSZYM ZALECA:

Artykuł  1

Podczas stosowania przepisów art. 4 ust. 2 decyzji o wprowadzeniu na rynek rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) genetycznie zmodyfikowanego pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat, należy wziąć pod uwagę środki określone w Załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze zalecenie skierowane jest do Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 sierpnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1830/2003 (Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 24).

(2) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIK

1. Posiadacz zezwolenia informuje rolników ze Wspólnoty, którzy mają do czynienia i przetwarzają przywiezione luzem mieszanki nasion rzepaku oleistego mogące zawierać rzepak oleisty MON-00073-7, o tym, że:

a) wydano zezwolenie na przywóz i wykorzystanie rzepaku oleistego MON-00073-7 zgodnie z definicją podaną w art. 3 decyzji, we Wspólnocie; oraz

b) że sporządzenie planu monitorowania ogólnego, mające na celu określenie ewentualnych szkodliwych skutków wprowadzenia na rynek rzepaku oleistego MON-00073-7 w odniesieniu do wspomnianego wykorzystania, stanowi warunek zezwolenia.

2. Posiadacz zezwolenia podaje rolnikom nazwisko osoby kontaktowej w jego kraju, do której należy się zwracać w sprawie ewentualnych szkodliwych skutków.

3. Posiadacz zezwolenia informuje rolników, że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) ocenił możliwość i konsekwencje przypadkowego uwolnienia rzepaku oleistego MON-00073-7 w kontekście jego przewidzianego zastosowania. Posiadacz zezwolenia powinien utrzymywać systematyczny kontakt z rolnikami, aby zapewnić, że są oni informowani o każdej zmianie aktualnej praktyki, która może zmienić wnioski dotyczące oceny ryzyka dla środowiska.

4. Posiadacz zezwolenia zapewnia, że rolnicy są świadomi, iż skutkiem przypadkowego uwolnienia nasion rzepaku oleistego przywiezionego do portów i wytłaczarni oleju może być kiełkowanie oraz wszczepienie uwolnionych nasion, zwłaszcza uwolnionych nasion rzepaku oleistego MON-00073-7.

5. W przypadku gdy uwolnione nasiona rzepaku oleistego zawierają rzepak oleisty MON-00073-7, posiadacz zezwolenia:

a) informuje rolników, że te rośliny muszą zostać usunięte w celu zmniejszenia do minimum szkodliwych skutków spowodowanych rzepakiem oleistym MON-00073-7; oraz

b) zapewnia rolnikom właściwe plany usuwania dziko rosnącego rzepaku oleistego zawierającego rzepak oleisty MON-00073-7.

6. Na mocy art. 4 ust. 5 dyrektywy 2001/18/WE oraz pkt C.1.6. decyzji Rady 2002/811/WE(1) Państwa Członkowskie mogą przeprowadzać kontrole i/lub dodatkowe monitorowanie przypadkowego uwolnienia nasion rzepaku oleistego MON-00073-7 oraz określenia ewentualnych szkodliwych skutków takiego uwolnienia.

______

(1) Dz.U. L 280 z 18.10.2002, str. 27.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.228.19

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2005/637/WE w sprawie środków, jakie powinien podjąć posiadacz zezwolenia w celu zapobieżenia powstaniu ewentualnej szkody dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) genetycznie zmodyfikowanego pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat
Data aktu: 16/08/2005
Data ogłoszenia: 03/09/2005