(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(2005/637/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 3 września 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211 tiret drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 16 stycznia 2003 r., zgodnie z przepisami art. 13 ust. 1 akapit trzeci i art. 14 ust. 2 tiret drugie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylająca dyrektywę Rady 90/220/EWG(1), Komisja otrzymała wniosek o pozwolenie na wprowadzenie na rynek produktu wytworzonego na bazie genetycznie zmodyfikowanego rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) wraz ze sprawozdaniem z pozytywnej oceny sporządzonym przez właściwe organy Królestwa Niderlandów.
(2) Komisja wysłała sprawozdanie z oceny do pozostałych Państw Członkowskich i niektóre z nich zgłosiły oraz podtrzymały zastrzeżenia wobec tego sprawozdania w odniesieniu do charakterystyki molekularnej, potencjału alergizującego, kontroli, etykietowania oraz wykrywania produktu. W takim przypadku, zgodnie z art. 18 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 2001/18/WE, Komisja musi podjąć decyzję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 30 ust. 2 dyrektywy, do której stosują się art. 5 i 7 decyzji Rady 1999/468/WE(2), zgodnie z przepisami art. 8 tej decyzji.
(3) W lutym 2005 r. Japoński Instytut Badań z zakresu Ochrony Środowiska (Japanese Environmental Studies Institute) opublikował sprawozdanie o przypadkowym pojawieniu się genetycznie zmodyfikowanego rzepaku oleistego, pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat, w pobliżu pięciu z sześciu urządzeń portowych, gdzie pobrane zostały próbki.
(4) Konieczne wydaje się zapobieganie podobnym sytuacjom w Unii Europejskiej, zwłaszcza uniknięcie ewentualnej szkody dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia rzepaku MON-00073-7 podczas transportu, składowania, obchodzenia się z nim w środowisku i przetwarzania na produkty pochodne.
(5) W tej sytuacji posiadacz zezwolenia jest odpowiednią osobą, która powinna przekazać bezpośrednio operatorom i użytkownikom informacje dotyczące nieszkodliwości i ogólnych właściwości produktu, jak również warunków monitorowania, zwłaszcza środków zarządzania, jakie należy podjąć w wypadku przypadkowego uwolnienia nasion.
(6) Komisja uważa zatem za właściwsze, aby decyzji o wprowadzeniu na rynek rzepaku oleistego MON- 00073-7 towarzyszyły specjalne wytyczne techniczne sporządzone w celu zapobieżenia ewentualnej szkodzie dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia tego produktu,
NINIEJSZYM ZALECA:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 sierpnia 2005 r.
| W imieniu Komisji | |
| Stavros DIMAS | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1830/2003 (Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 24).
(2) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.228.19 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2005/637/WE w sprawie środków, jakie powinien podjąć posiadacz zezwolenia w celu zapobieżenia powstaniu ewentualnej szkody dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) genetycznie zmodyfikowanego pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat |
| Data aktu: | 16/08/2005 |
| Data ogłoszenia: | 03/09/2005 |