Decyzja 2005/343/WE ustanawiająca kryteria ekologiczne oraz związane z nimi wymagania dotyczące oceny i weryfikacji dla przyznawania komputerom przenośnym wspólnotowego oznakowania ekologicznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 kwietnia 2005 r.
ustanawiająca kryteria ekologiczne oraz związane z nimi wymagania dotyczące oceny i weryfikacji dla przyznawania komputerom przenośnym wspólnotowego oznakowania ekologicznego

(notyfikowana jako dokument C(2005) 1027)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/343/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 maja 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), w szczególności jego art. 6 ust. 1 akapit drugi,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1980/2000 wspólnotowe oznakowanie ekologiczne może być przyznawane produktom posiadającym cechy, które pozwalają im w znaczącym stopniu przyczyniać się do poprawy w odniesieniu do kluczowych aspektów ochrony środowiska.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 stanowi, że należy ustalić według grup produktów określone kryteria oznakowania ekologicznego opracowane na podstawie kryteriów sporządzonych przez Komitet Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego.

(3) Stanowi ono ponadto, iż odpowiednio wcześnie przed końcem okresu ważności kryteriów określonych dla danej grupy produktów powinien odbyć się przegląd kryteriów znakowania ekologicznego, jak również ocena i weryfikacja wymagań związanych z tymi kryteriami.

(4) W celu odzwierciedlenia wydarzeń na rynku stosownym jest dokonanie rewizji kryteriów ustanowionych decyzją Komisji 2001/687/WE z dnia 28 sierpnia 2001 r. w sprawie ustalania ekologicznych kryterów przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego komputerom przenośnym(2).

(5) Ponadto, aby określić, że urządzenia wyposażone w ekranową klawiaturę dotykową mają być ujęte w grupie produktów oraz że produkty, których głównym zastosowaniem nie jest informatyka, mają być wyłączone, konieczne jest zmodyfikowanie definicji grupy produktów określonej w tejże decyzji.

(6) W celu zachowania przejrzystości należy zatem zastąpić decyzję 2001/687/WE.

(7) Zrewidowane kryteria ekologiczne, jak również związane z nimi wymogi oceny i weryfikacji, powinny obowiązywać przez okres czterech lat.

(8) Stosownym jest pozostawienie okresu przejściowego nie dłuższego niż dwanaście miesięcy producentom, których produktom przyznane zostało oznakowanie ekologiczne przed dniem notyfikacji niniejszej decyzji lub którzy złożyli wniosek o przyznanie takiego oznakowania przed tym dniem, aby mieli oni dostateczną ilość czasu na dostosowanie swoich produktów do zrewidowanych kryteriów i wymogów.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa "komputery przenośne" obejmuje wszystkie komputery, które mogą być używane w wielu miejscach, które składają się z jednostki systemowej, monitora i klawiatury połączonych w jednej obudowie, które są przeznaczone do łatwego przenoszenia pomiędzy różnymi miejscami i które mogą być używane zasilane wewnętrznym akumulatorem.

Ta grupa produktów obejmuje również urządzenia wyposażone w ekranową klawiaturę dotykową.

Grupa produktów nie obejmuje produktów, których podstawowym zastosowaniem jest informatyka.

Artykuł  2

Aby uzyskać wspólnotowe oznakowanie ekologiczne dla komputerów osobistych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1980/2000, urządzenie musi zaliczać się do grupy "komputery przenośne" i musi spełniać kryteria ekologiczne przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3 1

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów "komputery przenośne" oraz związane z nimi wymagania dotyczące oceny i weryfikacji są ważne do dnia 30 czerwca 2011 r.

Artykuł  4

Do celów administracyjnych, numerem kodowym przydzielonym grupie "komputery przenośne" jest "018".

Artykuł  5

Decyzja 2001/687/WE zostaje uchylona.

Artykuł  6

Oznakowania ekologiczne przyznane przed dniem notyfikacji niniejszej decyzji odnośnie do produktów zaliczających się do grupy produktów "komputery przenośne" mogą nadal być używane do dnia 31 marca 2006 r.

Gdy wnioski o przyznanie oznakowania ekologicznego odnośnie do produktów zaliczających się do grupy produktów "komputery przenośne" zostały złożone przed dniem notyfikacji niniejszej decyzji, produktom tym może być przyznane oznakowanie ekologiczne zgodnie na warunkach określonych w decyzji 2001/687/WE. W takich przypadkach oznakowanie ekologiczne może być używane do dnia 31 marca 2006 r.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, 11 kwietnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 242, z 12.9.2001, str. 11.

ZAŁĄCZNIK

RAMY

Aby kwalifikował się do oznakowania ekologicznego, komputer przenośny (zwany dalej "produktem") musi zaliczać się do grupy produktów określonej w art. 1 i musi spełniać następujące kryteria przedstawione w niniejszym załączniku oraz być zgodny z badaniami przeprowadzonymi po złożeniu wniosku, jak wskazano w kryteriach. Badania przeprowadzają laboratoria, które spełniają ogólne wymagania określone w normie EN ISO 17025. Gdy stosowne, mogą być zastosowane inne metody badania, jeżeli ich równoważność jest zaakceptowana przez kompetentny organ oceniający wniosek. Gdy badania nie są wymienione lub gdy są wymienione jako stosowane w weryfikacji lub kontroli, to kompetentne organy powinny opierać się na odpowiednich oświadczeniach i dokumentacji dostarczonej przez kandydata oraz/lub na niezależnych weryfikacjach.

Zalecane jest, aby podczas oceniania wniosków i kontrolowania zgodności z kryteriami przedstawionymi w niniejszym załączniku kompetentne organy wzięły pod uwagę wdrożenie uznanych programów zarządzania środowiskiem, takich jak EMAS lub ISO 14001. (Uwaga: nie jest wymagane wdrożenie takich programów.)

KRYTERIA EKOLOGICZNE

1.

Oszczędność energii

Komputer przenośny jest wyposażony w łatwo dostępny włącznik/wyłącznik.

Komputer przenośny obsługuje stan uśpienia ACPI(1) S3 (zawieszenie do RAM) pozwalający na minimalny pobór mocy nieprzekraczający 3 watów. Komputer ma zdolność do wyjścia z tego stanu w odpowiedzi na komendę pochodzącą z jednego z poniższych:

- modemu,

- połączenia sieciowego,

- działania przy użyciu klawiatury lub myszy.

Domyślny czas zmiany trybu ze stanu działania na stan uśpienia ACPI S3 nie jest dłuższy niż 15 minut bezczynności. Producent musi uaktywnić tę funkcję.

Komputer przenośny ma maksymalny pobór mocy w trybie wyłączenia nieprzekraczający 2 watów, gdy akumulator jest w pełni naładowany i zasilacz jest podłączony do zasilania elektrycznego. W tym kontekście, tryb wyłączenia jest stanem zainicjowanym poprzez komendę wyłączenia komputera.

Zasilacz komputera przenośnego ma maksymalny pobór mocy nieprzekraczający 0,75 wata, gdy jest podłączony do zasilania elektrycznego, lecz nie jest podłączony do komputera.

Kandydat dostarcza właściwemu organowi raport stwierdzający, że wielkość poboru mocy zarówno w trybie ACPI S3, jak i w trybie wyłączenia została zmierzona przy zastosowaniu procedury podanej w aktualnym protokole ustaleń dotyczącym komputerów Energy Star(2). Raport ten podaje zmierzone pobory mocy w obydwóch tych trybach. Kandydat deklaruje zgodność z wymaganiem dotyczącym zasilania elektrycznego.

2.

Przedłużenie żywotności

Dostępność zgodnych akumulatorów i zasilaczy elektrycznych oraz klawiatury i jej części jest gwarantowana przez trzy lata od czasu zaprzestania produkcji. Ponadto komputer przenośny spełnia następujące kryteria:

– komputer jest zaprojektowany tak, aby pamięć była łatwo dostępna i mogła być wymieniona,

– komputer jest zaprojektowany tak, aby twardy dysk oraz napęd CD lub DVD, jeśli jest dostępny, mógł być wymieniony.

Kandydat deklaruje właściwemu organowi zgodność produktu z niniejszymi wymaganiami.

3.

Zawartość rtęci w monitorze

Podświetlacz monitora z płaskim ekranem ciekłokrystalicznym nie zawiera więcej niż średnio 3 mg rtęci na lampę. Wyświetlacz osobistego asystenta danych (P.D.A.) nie zawiera rtęci.

Kandydat deklaruje właściwemu organowi zgodność produktu z niniejszymi wymaganiami.

4.

Hałas

"Deklarowany poziom mocy akustycznej odniesionej do A" (re lpW) komputera osobistego, zgodnie z punktem 3.2.5 ISO 9296, nie przekracza:

– 3,5 B(A) w jałowym trybie pracy (równoważne 35 dB(A)),

– 4,0 B(A) podczas dostępu do napędu twardego dysku (równoważne 40 dB(A)).

Kandydat dostarcza właściwemu organowi raport sporządzony przez niezależne laboratorium badawcze akredytowane według ISO 17025 stwierdzający, że poziomy emisji hałasu zostały zmierzone zgodnie z ISO 7779 i wykazane zgodnie z ISO 9296. Raport podaje zmierzone poziomy emisji hałasu zarówno w jałowym trybie pracy, jak i podczas dostępu do napędu dysku, które są wykazane zgodnie z punktem 3.2.5 ISO 9296.

5.

Emisje promieniowania elektromagnetycznego

Komputer przenośny spełnia wymagania przedstawione w EN50279, Kategoria A.

Kandydat dostarcza właściwemu organowi raport wykazujący, że emisje promieniowania przez produkt są zgodne z wymaganiami.

6.

zwrot, recyKling i niebezpieczne substancje

Producent oferuje bezpłatny odbiór produktu w celu modernizacji lub recyklingu oraz w celu wymiany dowolnego komponentu, oprócz elementów skażonych przez użytkowników (np. w zastosowaniach medycznych lub nuklearnych). Ponadto produkt spełnia następujące kryteria:

a) jedna wykwalifikowana osoba potrafi sama zdemontować go;

b) producent sprawdza demontaż urządzenia i dostarcza raport z demontażu, który zostaje na żądanie udostępniony stronom trzecim. Raport ten potwierdza, między innymi, że:

– podłączenia są łatwe do odnalezienia i dostępne,

– podłączenia są tak dalece znormalizowane, jak to jest możliwe,

– podłączenia są dostępne przy pomocy powszechnie dostępnych narzędzi,

– lampy podświetlenia monitorów LCD są łatwo rozdzielne;

c) niebezpieczne materiały są rozdzielne;

d) 90% (wagowych) tworzyw sztucznych i materiałów metalowych zawartych w obudowie i w podstawie montażowej nadaje się technicznie do ponownego przetworzenia;

e) jeżeli wymagane są oznakowania, to są one łatwo rozdzielne lub nieodłączne;

f) części z tworzyw sztucznych:

– nie zawierają celowo dodanego ołowiu lub kadmu,

– są wykonane z jednego polimeru lub zgodnych ze sobą polimerów z wyjątkiem pokrywy, która składa się z nie więcej niż dwóch rodzajów polimerów, które są rozdzielne,

– nie zawierają wstawek metalowych, które nie mogą być oddzielone przez jedną osobę przy użyciu prostych narzędzi;

g) części z tworzyw sztucznych nie zawierają środków zmniejszających palność w postaci polibromowanego dwufenylu (PBB) lub polibromowanego eteru fenylowego (PBDE) wymienionych w art. 4 do dyrektywy 2002/95/EC Parlamentu Europejskiego i Rady(3). Wymóg ten bierze pod uwagę późniejsze dostosowania i zmiany tej dyrektywy odnośnie do używania deka-BDE.

Części z tworzyw sztucznych nie zawierają chloroparafinowych środków zmniejszających palność o długości łańcucha atomów węgla 10-17 i zawartości chloru większej niż 50% wagowych (nr CAS 85535-84-8 i nr CAS 85535-85-9).

Kandydat deklaruje zgodność z tym wymogiem;

h) części z tworzyw sztucznych o masie większej niż 25 gramów nie zawierają substancji lub preparatów, które w czasie składania wniosku o oznakowanie ekologiczne mają przypisany którykolwiek spośród następujących zwrotów oznaczających ryzyko:

Niebezpieczne dla zdrowia:

R45 (może powodować raka)

R46 (może powodować dziedziczne uszkodzenie genetyczne)

R60 (może niekorzystnie wpływać na płodność)

R61 (może powodować uszkodzenie nienarodzonego dziecka)

Niebezpieczne dla środowiska:

R50 (bardzo toksyczny dla wodnych organizmów)

R50/R53 (bardzo toksyczny dla wodnych organizmów, może powodować długotrwałe niekorzystne skutki w środowisku wodnym)

R51/R53 (toksyczny dla wodnych organizmów, może powodować długotrwałe niekorzystne skutki w środowisku wodnym),

określonych w dyrektywie 67/548/EWG(4),

i) części z tworzyw sztucznych posiadają trwałe oznaczenie identyfikujące materiał zgodnie z ISO 11469: 2000. Wyłączone z tego kryterium są wytłaczane tworzywa sztuczne oraz włókna światłowodowe monitorów z płaskim ekranem ciekłokrystalicznym;

j) baterie nie zawierają więcej niż 0,0001% rtęci, 0,001% kadmu lub 0,01% ołowiu w stosunku do masy baterii.

Kandydat deklaruje zgodność produktu z niniejszymi wymaganiami oraz dostarcza kompetentnemu organowi oceniającemu wniosek kopię raportu z demontażu.

Odnośnie do kryterium 6 lit. h), środki zmniejszające palność, jeśli są zastosowane, nie mają przypisanego żadnego z powyższych zwrotów oznaczających ryzyko, ani nie są wymienione w załączniku 1 do dyrektywy 67/548/EWG lub jej późniejszych zmian w związku z klasyfikacją, pakowaniem i znakowaniem niebezpiecznych substancji. Wymóg ten nie stosuje się do środków zmniejszających palność, które po zastosowaniu zmieniają swój charakter chemiczny, tak że nie dają już podstaw do zaklasyfikowania ich do jednego z wyżej wymienionych zwrotów oznaczających ryzyko, oraz gdy mniej niż 0,1% środka zmniejszającego palność w poddanej obróbce części pozostaje w takiej postaci, jak przed zastosowaniem. Wszelkie środki zmniejszające palność, które są użyte w częściach z tworzyw sztucznych o masie >25g, muszą być wyspecyfikowane w dokumentacji wniosku z podaniem ich nazwy i numeru CAS.

7.

Instrukcje użytkownika

Produkt jest sprzedawany wraz z właściwymi informacjami przeznaczonymi dla użytkownika, które zawierają poradę na temat jego właściwego użytkowania zgodnie z wymogami ochrony środowiska, a w szczególności:

a) zalecenia dotyczące używania funkcji zarządzania energią wraz z informacją, że wyłączenie tych funkcji może prowadzić do większego zużycia energii, a przez to zwiększenia kosztów eksploatacji;

b) informację, że energia pobierana z sieci może być zmniejszona do zera, jeśli wtyczka komputera zostanie odłączona od zasilania sieciowego lub jeśli gniazdo ścienne zostanie wyłączone;

c) informację o gwarancji i dostępności części zamiennych. Podana jest informacja na temat odpowiednich procedur na wypadek, gdy konsument uzna za stosowne zmodernizować lub wymienić części;

d) informację o tym, że produkt został zaprojektowany z myślą o umożliwieniu ponownego wykorzystania części i recyklingu i nie powinien być wyrzucany;

e) poradę na temat tego, w jaki sposób konsument może skorzystać z oferowanego przez producenta odbioru zwracanego produktu;

f) informację o tym, jak należy odpowiednio wykorzystywać karty WLAN, ograniczając przez to do minimum ryzyka dla bezpieczeństwa;

g) informację o tym, że produktowi zostało przyznane wspólnotowe oznakowanie ekologiczne wraz z krótkim objaśnieniem, co to oznacza oraz z zaznaczeniem, że więcej informacji na temat oznakowania ekologicznego można znaleźć pod internetowym adresem (http://europa.eu.int/ecolabel).

Kandydat deklaruje zgodność produktu z niniejszymi wymaganiami i dostarcza egzemplarz instrukcji obsługi kompetentnemu organowi oceniającemu wniosek.

8.

Opakowanie

Opakowanie spełnia następujące wymagania:

a) Wszystkie składniki opakowania dają się łatwo ręcznie rozdzielić na indywidualne materiały dla ułatwienia ich recyklingu.

b) Opakowanie tekturowe, jeśli jest użyte, składa się co najmniej w 80% z materiału wtórnego.

Ocena i weryfikacja: Kandydat deklaruje zgodność z wymaganiem i wraz z wnioskiem dostarcza kompetentnemu organowi przyznającemu oznakowanie ekologiczne próbkę (próbki) opakowania.

9.

Informacje widniejące w oznakowaniu ekologicznym

Rubryka 2 oznakowania ekologicznego zawiera następujący tekst:

– zmniejszone zużycie energii,

– nadaje się do recyklingu,

– obniżony poziom hałasu.

Kandydat deklaruje właściwemu organowi zgodność produktu z niniejszym wymaganiem i dostarcza kopię oznakowania ekologicznego w takiej postaci, w jakiej będzie ono widnieć na opakowaniu i/lub produkcie i/lub w dołączonej dokumentacji.

______

(1) Interfejs zaawansowanej konfiguracji i energii (ACPI).

(2) Określonej przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych Ameryki na stronie internetowej: http://www.energystar.gov/index.cfm?c=computers.pr_crit_computers

(3) Dz.U. L 37 z 13.2.2003, str. 19.

(4) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

1 Art. 3:

- zmieniony przez art. 7 decyzji nr 2008/962/WE z dnia 15 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.340.115) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 6 decyzji nr 2009/888/WE z dnia 30 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.318.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 6 decyzji nr 2011/81/UE z dnia 4 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.31.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.115.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/343/WE ustanawiająca kryteria ekologiczne oraz związane z nimi wymagania dotyczące oceny i weryfikacji dla przyznawania komputerom przenośnym wspólnotowego oznakowania ekologicznego
Data aktu: 11/04/2005
Data ogłoszenia: 04/05/2005
Data wejścia w życie: 01/01/1970