Rozporządzenie 608/2004 dotyczące etykietowania żywności oraz składników żywności z dodatkiem fitosteroli, estrów fitosteroli, fitostanoli i/lub estrów fitostanoli

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 608/2004
z dnia 31 marca 2004 r.
dotyczące etykietowania żywności oraz składników żywności z dodatkiem fitosteroli, estrów fitosteroli, fitostanoli i/lub estrów fitostanoli
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych 1 , ostatnio zmienioną dyrektywą 2003/89/WE 2 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 i art. 6 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Fitosterole, estry fitosteroli, fitostanole i estry fitostanoli obniżają poziom cholesterolu w surowicy, ale także mogą obniżyć poziom karotenu w surowicy krwi. Dlatego Państwa Członkowskie i Komisja skonsultowały się z Komitetem Naukowym ds. Żywności (SCF) w sprawie skutków spożycia fitosteroli, estrów fitosteroli, fitostanoli i estrów fitostanoli z wielu źródeł.

(2) Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) w swojej opinii "Ogólny pogląd w sprawie długoterminowych skutków spożycia podwyższonego poziomu fitosteroli z wielu dietetycznych źródeł, ze szczególną uwagą wpływu na karoten" z dnia 26 września 2002 r. potwierdził potrzebę etykietowania fitosteroli, estrów fitosteroli, fitostanoli i estrów fitostanoli, jak zostało to określone w decyzji Komisji 2000/500/WE z dnia 24 lipca 2000 r. w sprawie zezwolenia na wprowadzanie do obrotu "żółtej pasty tłuszczowej z dodatkiem estrów fitosteroli" jako nowej żywności lub nowego składnika żywności na mocy rozporządzenia (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) wskazał również, że nie istniały dowody dodatkowych korzyści ich spożywania powyżej 3 g/dzień oraz że wyższe spożycie może wywołać nieporządane skutki, i dlatego rozsądne jest unikanie spożywania steroli roślinnych powyżej 3 g/dzień.

(3) Produkty zawierające fitosterole/fitostanole powinny być dlatego prezentowane w pojedynczych porcjach, zawierających maksymalnie 3 g lub maksymalnie 1 g fitosteroli/fitostanoli obliczonych jako wolne fitosterole/fitostanole. Gdy nie ma takiej możliwości, powinien istnieć czytelny wskaźnik składu standardowej porcji żywności, wyrażonej w g or ml, oraz ilość fitosteroli/fitostanoli, obliczonych jako wolne fitosterole/fitostanole, zawartych w takiej porcji. We wszystkich przypadkach, skład i etykietowanie produktu powinno umożliwić w łatwy sposób konsumentom ograniczenie ich spożycia do maksymalnie 3 g fitosteroli/fitostanoli, spożywając jedną porcję zawierającą maksymalnie 3 g, lub trzy porcje zawierające maksymalnie 1 g.

(4) W celu ułatwienia konsumentom zrozumienia, właściwe jest zamienienie na etykiecie słowa "fito" na słowo "roślinne".

(5) Decyzja 2000/500/WE zezwala na dodawanie niektórych fitosteroli do żółtej pasty tłuszczowej. Określa ona specjalne wymagania dotyczące etykietowania, w celu zapewnienia, że ten produkt dotrze do określonej grupy celowej, głównie do ludzi, którzy chcą obniżyć swój poziom cholesterolu we krwi.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do żywności oraz składników żywności z dodatkiem fitosteroli, estrów fitosteroli, fitostanoli lub estrów fitostanoli.

Artykuł  2

Do celów etykietowania, fitosterol, ester fitosteroli, fitostanol i ester fitostanoli określane są wyrażeniami "sterol roślinny", "ester steroli roślinnych", "stanol roślinny" lub "ester stanoli roślinnych" lub, gdzie właściwe, ich odpowiednikami w liczbie mnogiej.

Bez uszczerbku dla innych wymogów wspólnotowych lub ustawodawstwa krajowego dotyczącego etykietowania środków spożywczych, etykietowanie żywności oraz składników żywności z dodatkiem fitosteroli, estrów fitosteroli, fitostanoli lub estrów fitostanoli zawiera:

1)
w miejscu o tej samej widoczności jak nazwa pod którą produkt jest sprzedawany łatwo widoczny i czytelny napis:

"z dodatkiem steroli roślinnych/stanoli roślinnych";

2)
zawartość dodanego fitosterolu, estru fitosteroli, fitostanolu i estru fitostanoli (wyrażonego w % lub w g wolnych steroli roślinnych/stanoli roślinnych na 100 g lub 100 ml żywności) określoną w wykazie składników;
3) 4
oświadczenie, że produkt nie jest przeznaczony dla ludzi, którzy nie muszą kontrolować swojego poziomu cholesterolu we krwi;
4)
oświadczenie, że pacjenci biorący leki na obniżenie poziomu cholesterolu powinni spożywać produkty wyłącznie pod opieką lekarską;
5)
łatwo widoczne i czytelne oświadczenie, że produkt może nie być odpowiedni w żywieniu kobiet w ciąży, karmiących piersią oraz dla dzieci poniżej piątego roku życia;
6)
poradę, że produkt nie może stanowić zrównoważonej i różnorodnej diety, zawierającej regularne spożywanie owoców i warzyw w celu utrzymania poziomu karotenu;
7)
w miejscu o tej samej widoczności, jak to jest wymagane na mocy powyższego pkt 3, oświadczenie, że należy unikać spożycia więcej niż 3 g/dzień dodatku steroli roślinnych/stanoli roślinnych;
8)
definicję porcji danej żywności lub danego składnika żywności (najlepiej w g lub ml) wraz z oświadczeniem o zawartej w niej ilości sterolu roślinnego/stanolu roślinnego.
Artykuł  3

Żywność oraz składniki żywności z dodatkiem estrów fitostanoli już dostępne na rynku Wspólnoty lub żółta pasta tłuszczowa z dodatkiem estrów fitosteroli, która została dopuszczona decyzją Komisji 2000/500/WE, produkowane po upływie sześciu miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia spełniają przepisy art. 2 dotyczące etykietowania.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji
1 Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29.
2 Dz.U. L 308 z 25.11.2003, str. 15.
3 Dz.U. L 200 z 8.8.2000, str. 59.
4 Art. 2 pkt 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 718/2013 z dnia 25 lipca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.201.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 sierpnia 2013 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.97.44

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 608/2004 dotyczące etykietowania żywności oraz składników żywności z dodatkiem fitosteroli, estrów fitosteroli, fitostanoli i/lub estrów fitostanoli
Data aktu: 31/03/2004
Data ogłoszenia: 01/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/04/2004