(Rozporządzenie w sprawie interoperacyjności)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 31 marca 2004 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 3 ,
działając zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 4 , w świetle wspólnego tekstu przyjętego przez komitet pojednawczy w dniu 11 grudnia 2003 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 5 W celu stworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej należy podjąć działania w odniesieniu do systemów, części składowych i procedur towarzyszących w celu zapewnienia interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym ("EATMN") stosownie do przepisów o zapewnianiu służb żeglugi powietrznej określonych w rozporządzeniu (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 6 (Rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) oraz stosownie do przepisów o organizacji i wykorzystaniu przestrzeni powietrznej określonych w rozporządzeniu (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 7 (Rozporządzenie w sprawie przestrzeni powietrznej).
(2) Raport Grupy Wysokiego Szczebla w sprawie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej potwierdził potrzebę opracowania regulacji technicznych w oparciu o "nowe podejście", stosownie do rezolucji Rady z dnia 7 maja 1985 r. w sprawie nowego podejścia do standaryzacji technicznej oraz do standardów 8 , gdzie zasadnicze wymogi, przepisy i standardy mają charakter uzupełniający i są ze sobą zgodne.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ("Rozporządzenie ramowe") 9 określa podstawy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.
(4) Raport Grupy Wysokiego Szczebla potwierdził, iż mimo postępu osiągniętego w ciągu kilku ostatnich lat w zakresie zapewniania jednolitego działania EATMN sytuacja ciągle pozostaje niezadowalająca i obserwuje się niski poziom integracji pomiędzy narodowymi systemami zarządzania ruchem lotniczym oraz powolne tempo wprowadzania nowych koncepcji operacyjnych i technologii niezbędnych do zapewnienia dodatkowej wymaganej przepustowości.
(5) Zwiększenie poziomu integracji na szczeblu Wspólnoty spowodowałoby większą skuteczność oraz mniejsze koszty nabywania i obsługi systemów, jak również lepsze współdziałanie operacyjne.
(6) Dominacja narodowych specyfikacji technicznych wykorzystywanych w nabywaniu systemów doprowadziła do fragmentacji rynku systemów i nie ułatwia ona współpracy przemysłowej na szczeblu Wspólnoty; w konsekwencji dotyczy to szczególnie przemysłu, który musi w sposób znaczący przystosowywać swoje produkty do każdego rynku narodowego; praktyki takie powodują, że rozwój i wdrażanie nowych technologii stają się niepotrzebnie skomplikowane i spowalniają tempo wprowadzania nowych koncepcji operacyjnych, które są niezbędne dla zwiększenia przepustowości.
(7) W interesie wszystkich stron zaangażowanych w zarządzanie ruchem lotniczym leży opracowanie nowego partnerskiego podejścia umożliwiającego równomierne zaangażowanie wszystkich stron, jak również stymulującego kreatywność oraz dzielenie się wiedzą, doświadczeniami i zagrożeniami; partnerstwo takie powinno mieć na celu zdefiniowanie, we współpracy z przemysłem, spójnego zestawu specyfikacji Wspólnoty, który może sprostać możliwie najszerszemu spektrum potrzeb.
(8) Wewnętrzny rynek stanowi cel Wspólnoty, stąd też działania podejmowane w ramach niniejszego rozporządzenia powinny przyczyniać się do jego stopniowego rozwoju w tym sektorze.
(9) Właściwe jest zdefiniowanie zasadniczych wymogów, które powinny mieć zastosowanie w europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym, jej systemach, częściach składowych i stosownych procedurach.
(10) Przepisy wykonawcze dotyczące interoperacyjności powinny zostać sporządzone dla systemów w sytuacji, gdy konieczne jest uzupełnienie lub dalsza poprawa zasadniczych wymogów; przepisy te powinny zostać również sporządzone w sytuacji, gdy konieczne jest ułatwienie wprowadzenia nowych, uzgodnionych i zatwierdzonych koncepcji operacyjnych i technologii; zgodność z tymi przepisami powinna być zachowana w sposób ciągły; przepisy te powinny bazować na przepisach i standardach opracowanych przez organizacje międzynarodowe, tj. Eurocontrol lub ICAO.
(11) Opracowanie i przyjęcie specyfikacji Wspólnoty dotyczących EATMN, jej systemów i części składowych oraz stosownych procedur stanowi właściwy środek zdefiniowania technicznych i operacyjnych warunków niezbędnych dla spełnienia zasadniczych wymogów i stosownych przepisów wykonawczych dotyczących interoperacyjności; zgodność z opublikowanymi specyfikacjami Wspólnoty, która ma charakter dobrowolny, tworzy domniemanie zgodności z zasadniczymi wymogami oraz stosownymi przepisami wykonawczymi dotyczącymi interoperacyjności.
(12) Specyfikacje Wspólnoty powinny zostać opracowane przez europejskie instytucje standaryzacyjne wspólnie z Europejską Organizacją Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego ("Eurocae") i Eurocontrolem, zgodnie z ogólnymi procedurami standaryzacyjnymi Wspólnoty.
(13) Procedury rządzące oceną zgodności lub przydatności do wykorzystania części składowych powinny opierać się na zastosowaniu modułów opisanych w decyzji Rady 93/465/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. dotyczącej modułów stosowanych w różnych fazach procedur oceny zgodności oraz zasad umieszczania i używania oznakowania zgodności WE, które mają być stosowane w dyrektywach harmonizacji technicznej 10 ; do stopnia, w jakim jest to konieczne, moduły te powinny zostać rozbudowane, aby obejmowały one konkretne wymogi wszystkich zainteresowanych branż.
(14) Opisywany rynek jest małych rozmiarów i składa się z systemów i ich części składowych stosowanych prawie wyłącznie dla celów zarządzania ruchem lotniczym i nieprzeznaczonych do powszechnego użytku; stąd też zbędne byłoby umieszczanie oznaczenia WE na częściach składowych, ponieważ na podstawie oceny zgodności i/lub przydatności do wykorzystania deklaracja producenta o zgodności jest wystarczająca; nie powinno to mieć wpływu na obowiązek producenta w zakresie umieszczania oznaczenia WE na niektórych częściach składowych dla certyfikacji ich zgodności z innymi, dotyczącymi ich regulacjami prawnymi Wspólnoty.
(15) Wprowadzenie do użytku systemów zarządzania ruchem lotniczym powinno podlegać weryfikacji zgodności z zasadniczymi wymogami i stosownymi przepisami wykonawczymi dotyczącymi interoperacyjności; zastosowanie specyfikacji Wspólnoty tworzy domniemanie zgodności z zasadniczymi wymogami oraz stosownymi przepisami wykonawczymi dotyczącymi interoperacyjności.
(16) Pełne zastosowanie niniejszego rozporządzenia powinno być realizowane z pomocą strategii przejściowej, mającej za zadanie osiągnięcie celów niniejszego rozporządzenia, nie powodując przy tym nieuzasadnionych przeszkód w utrzymaniu istniejącej infrastruktury wynikających z kalkulacji kosztów i zysków.
(17) W ramach prawodawstwa Wspólnoty należy uwzględnić potrzebę zapewnienia:
- jednolitych warunków w zakresie dostępności i skutecznego wykorzystania widma częstotliwości radiowych, jakie niezbędne jest dla wdrożenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, włącznie z aspektami kompatybilności elektromagnetycznej,
- ochrony służb ratowniczych przed szkodliwymi zakłóceniami,
- skutecznego i właściwego wykorzystania częstotliwości przydzielonych i zarządzanych wyłącznie przez sektor lotniczy.
(18) 11 Dyrektywa Rady 93/65/EWG z dnia 19 lipca 1993 r. w sprawie definicji i korzystania ze zgodnych specyfikacji technicznych dla zamówień na sprzęt i systemy zarządzania ruchem powietrznym 12 ogranicza się do obowiązków instytucji nadrzędnych; niniejsze rozporządzenie ma charakter bardziej całościowy, ponieważ określa ono obowiązki wszystkich stron uczestniczących, włącznie z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, użytkownikami przestrzeni powietrznej, przemysłem i portami lotniczymi oraz uwzględnia przepisy mające zastosowanie dla nich wszystkich, jak również przyjęcie specyfikacji Wspólnoty, które mając charakter dobrowolny, tworzy domniemanie zgodności z zasadniczymi wymogami. Stąd też dyrektywa 93/65/EWG, przyjmująca normy Eurocontrolu oraz zmieniająca dyrektywę Rady 93/65/EWG w sprawie definicji i korzystania ze zgodnych specyfikacji technicznych dla zamówień na sprzęt i systemy zarządzania ruchem powietrznym 13 oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 2082/2000 z dnia 6 września 2000 r. przyjmujące normy Eurocontrolu i zmieniające dyrektywę 97/15/WE 14 oraz (WE) nr 980/2002 z dnia 4 czerwca 2002 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2082/2000 powinny zostać anulowane po upływie okresu przejściowego.
(19) Dla zachowania pewności prawnej ważne jest zapewnienie, aby treść niektórych przepisów prawodawstwa Wspólnoty przyjęta na podstawie dyrektywy 93/65/EWG pozostała w mocy w formie niezmienionej. Przyjęcie w ramach niniejszego rozporządzenia przepisów wykonawczych korespondujących z takimi przepisami będzie wymagać pewnego czasu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. C 103 E z 30.4.2002, str. 41.
2 Dz.U. C 241 z 7.10.2002, str. 24.
3 Dz.U. C 278 z 14.11.2002, str. 13.
4 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 września 2002 r. (Dz.U. C 272 E z 13.11.2003, str. 325), wspólne stanowisko Rady z dnia 18 marca 2003 r. (Dz.U. C 129 E z 3.6.2003, str. 26) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym). Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 29 stycznia 2004 r. i decyzja Rady z dnia 2 lutego 2004.
5 Motyw 1 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 3 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.173.44).
6 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, str. 10.
7 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, str. 20.
8 Dz.U. C 136 z 4.6.1985, str. 1.
9 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, str. 1.
10 Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 23.
11 Motyw 18 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 3 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.173.44).
12 Dz.U. L 187 z 29.7.1993, str. 52. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
13 Dz.U. L 95 z 10.4.1997, str. 16. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 2082/2000 (Dz.U. L 254 z 9.10.2000, str. 1).
15 Art. 1 uchylony przez art. 139 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 września 2018 r.
16 Art. 2 uchylony przez art. 139 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 września 2018 r.
17 Art. 3 uchylony przez art. 139 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 września 2018 r.
18 Art. 4 nadal ma zastosowanie do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 47 rozporządzenia zmieniającego, w zakresie, w jakim akty te dotyczą przedmiotu odpowiednich przepisów rozporządzenia (WE) nr 552/2004, a w każdym wypadku nie później niż w dniu 12 września 2023 r.
19 Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/48/WE (Dz.U. L 217 z 5.8.1998, str. 18).
20 Art. 4 ust. 1 lit. b) zmieniona przez pkt 1 sprostowania z dnia 3 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.173.44).
21 Art. 5 nadal ma zastosowanie do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 47 rozporządzenia zmieniającego, w zakresie, w jakim akty te dotyczą przedmiotu odpowiednich przepisów rozporządzenia (WE) nr 552/2004, a w każdym wypadku nie później niż w dniu 12 września 2023 r.
22 Art. 6 nadal ma zastosowanie do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 47 rozporządzenia zmieniającego, w zakresie, w jakim akty te dotyczą przedmiotu odpowiednich przepisów rozporządzenia (WE) nr 552/2004, a w każdym wypadku nie później niż w dniu 12 września 2023 r.
23 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 3 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.173.44).
24 Art. 6 ust. 2 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 3 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.173.44).
25 Art. 6a:- dodany przez art. 4 pkt 1 rozporządzenia nr 1070/2009 z dnia 21 października 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.300.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 grudnia 2009 r.
- nadal ma zastosowanie do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 47 rozporządzenia·zmieniającego, w zakresie, w jakim akty te dotyczą przedmiotu odpowiednich przepisów rozporządzenia (WE) nr 552/2004, a w każdym wypadku nie później niż w dniu 12 września 2023 r.
26 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
27 Art. 7 nadal ma zastosowanie do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 47 rozporządzenia zmieniającego, w zakresie, w jakim akty te dotyczą przedmiotu odpowiednich przepisów rozporządzenia (WE) nr 552/2004, a w każdym wypadku nie później niż w dniu 12 września 2023 r.
28 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 3 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.173.44).
29 Art. 8 uchylony przez art. 139 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 września 2018 r.
30 Art. 9 uchylony przez art. 139 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 września 2018 r.
31 Art. 10 uchylony przez art. 139 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 września 2018 r.
32 Art. 11 uchylony przez art. 139 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 września 2018 r.
33 Załącznik I uchylony przez art. 139 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 września 2018 r.
34 Załącznik II uchylony przez art. 139 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 września 2018 r.
35 Załącznik III nadal ma zastosowanie do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 47 rozporządzenia zmieniającego, w zakresie, w jakim akty te dotyczą przedmiotu odpowiednich przepisów rozporządzenia (WE) nr 552/2004, a w każdym wypadku nie później niż w dniu 12 września 2023 r.
36 Załącznik IV:- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 3 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.173.44).
- nadal ma zastosowanie do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 47 rozporządzenia·zmieniającego, w zakresie, w jakim akty te dotyczą przedmiotu odpowiednich przepisów rozporządzenia (WE) nr 552/2004, a w każdym wypadku nie później niż w dniu 12 września 2023 r.
37 Załącznik V uchylony przez art. 139 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 września 2018 r.