Rozporządzenie 579/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 708/98 w odniesieniu do ilości maksymalnych oraz minimalnych wymagań jakościowych dla ryżu kwalifikującego się do skupu interwencyjnego w roku gospodarczym 2003/2004

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 579/2004
z dnia 26 marca 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 708/98 w odniesieniu do ilości maksymalnych oraz minimalnych wymagań jakościowych dla ryżu kwalifikującego się do skupu interwencyjnego w roku gospodarczym 2003/2004

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3072/95 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(1), w szczególności jego art. 8 lit. b),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1785/2003 z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(2), w szczególności jego art. 32 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Warunki regulujące przejmowanie ryżu niełuskanego przez agencje interwencyjne zostały ustanowione w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 708/98(3).

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1785/2003 ograniczyło ilości skupowane przez agencje interwencyjne w okresie od dnia 1 kwietnia do dnia 31 lipca 2004 r. do 100.000 ton. W celu całkowitego rozdysponowania tej ilości w czasie i przestrzeni, ilości muszą zostać ustanowione przez Państwo Członkowskie producenta i według transzy.

(3) W celu zapewnienia całkowitego wykorzystania dostępnej ilości konieczne jest przyjęcie przepisów odnośnie do przeniesienia niewykorzystanych ilości z jednej transzy do następnej, a ostatnia transza powinna być dostępna dla Wspólnoty jako całości.

(4) W celu zapobieżenia praktykom spekulacyjnym, podmioty gospodarcze muszą złożyć zabezpieczenie. Wysokość tego zabezpieczenia powinna być regulowana w zależności od kategorii podmiotu gospodarczego, uwzględniając wszelkie inne złożone gwarancje oraz odróżniając w szczególności tych producentów i grupy producentów, którzy spełnili wymogi rozporządzenia Komisji (WE) nr 1709/2003 z dnia 26 września 2003 r. w sprawie deklaracji w zakresie zbiorów i zapasów ryżu(4).

(5) W celu zwiększenia roli skupu interwencyjnego jako systemu bezpieczeństwa oraz wspierania produkcji ryżu o wysokiej jakości, poziom minimalnej wydajności ryżu do mielenia, wymagany przy skupie interwencyjnym, powinien zostać zwiększony.

(6) Komitet Zarządzający ds. Zbóż nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 708/98 wprowadza się następujące zmiany:

a) w art. 2 ust. 2 tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- wydajność po przetworzeniu nie jest niższa niż sześć punktów poniżej poziomów wydajności standardowych wymienionych w załączniku II.B,";

b) dodaje się następujący art. 3a:

"Artykuł 3a

Ilość ryżu niełuskanego, kwalifikującego się do skupu interwencyjnego w roku gospodarczym 2003/2004, jest podzielona na dwie transze dla Państw Członkowskich producentów ryżu oraz część wydzieloną dla Wspólnoty, jako całości, łączącą wszystkie dostępne ilości niewykorzystane do tego czasu, zgodnie z tabelą w załączniku IV.";

c) artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

1. Wszystkie oferty sprzedaży do skupu interwencyjnego należy przedstawić na piśmie do agencji interwencyjnej, zgodnie ze zredagowanym przez nią formularzem. Aby oferta była odpowiednia, musi zostać przedłożona w dniach od 1 do 9 kwietnia 2004 r., od 10 do 14 maja 2004 r. lub od 14 do 18 czerwca 2004 r. odpowiednio dla transz 1, 2 i 3, zgodnie z załącznikiem IV, oraz musi zawierać następujące dane:

a) nazwę wnioskodawcy;

b) miejsce składowania oferowanego ryżu;

c) oferowaną ilość ryżu zgodnie z art.1;

d) odmianę;

e) główne cechy, obejmujące ogólną wydajność oraz wydajność całości ziarna po przetworzeniu;

f) rok zbioru ryżu;

g) minimalną oferowaną ilość ryżu(*), poniżej której oferent uważa ofertę za nie wiążącą;

h) centrum skupu interwencyjnego, dla którego oferta jest przygotowana;

i) dowód wniesienia zabezpieczenia w wysokości 50 EUR na tonę ryżu niełuskanego lub 20 EUR na tonę ryżu niełuskanego dla producentów lub grup producentów spełniających wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1709/2003 w sprawie deklaracji w zakresie zbiorów i zapasów ryżu(**);

j) oświadczenie, że produkt pochodzi ze Wspólnoty, ze wskazaniem regionu produkcji;

k) wszelkie stosowane pestycydy, wyszczególniając użyte dawki.

Po złożeniu oferta nie może zostać zmieniona lub wycofana.

2. Gdy oferta jest nieodpowiednia, agencja interwencyjna powiadamia o tym fakcie właściwy podmiot gospodarczy w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia oferty.

3. Do dnia 29 kwietnia 2004 r. i do dnia 3 czerwca 2004 r., odpowiednio dla transzy 1 i 2 według załącznika IV, organ właściwy w Państwie Członkowskim sprawdza każdą transzę, czy całkowita oferowana ilość przekracza lub nie przekracza dostępnej ilości. Jeśli wystąpi przekroczenie, organ właściwy oblicza współczynnik przyznania dla danej ilości, do sześciu miejsc po przecinku. Wymieniony współczynnik przyznania jest równy największej wartości, która gwarantuje, że całkowita przyznana ilość jest niższa lub równa ilości dostępnej, przy uwzględnieniu minimalnej ilości dla każdej oferty. Jeżeli nie ma przekroczenia, współczynnik przyznania wynosi 1.

W takim przypadku niewykorzystana ilość lub różnica między ilością dostępną oraz całkowitą ilością przyznaną jest dodawana do ilości ustalonej dla kolejnej transzy.

Organ właściwy w Państwie Członkowskim informuje Komisję o wartości współczynnika przyznania, całkowitej ilości przyznanej oraz ilości niewykorzystanej i przeniesionej do kolejnej transzy, najpóźniej następnego dnia po dniu wskazanym w pierwszym akapicie. Komisja podaje niezwłocznie te informacje do publicznej wiadomości na stronie internetowej.

Najpóźniej na drugi dzień po dniu wskazanym w pierwszym akapicie organ właściwy w Państwie Członkowskim powiadamia oferenta o przyjęciu oferty w ilości równej iloczynowi ilości oferowanej i współczynnika przyznania. Jeżeli jednak wymieniona ilość jest niższa niż minimalna ilość wskazana w ofercie, jest ona zmniejszona do zera.

4. W takim przypadku, w odniesieniu do transzy 3 określonej w załączniku IV, Państwa Członkowskie informują Komisję, nie później niż do dnia 8 lipca, o ilości oferowanej, z określonymi ilościami minimalnymi. Takie powiadomienie zawiera informację wskazaną w załączniku V i jest przesyłane drogą elektroniczną przy zastosowaniu formularza dostarczonego w tym celu Państwom Członkowskim przez Komisję. Powiadomienie musi być dokonane nawet w przypadku braku oferty ilościowej.

Komisja zbiera wszystkie oferty przedstawione w Państwach Członkowskich i sprawdza, czy całkowita oferowana ilość przekracza lub nie przekracza ilości dostępnej. Jeśli nastąpi przekroczenie, Komisja oblicza współczynnik przyznania do sześciu miejsc po przecinku. Wymieniony współczynnik przyznania jest równy największej wartości, która gwarantuje, że całkowita przyznana ilość jest niższa lub równa ilości dostępnej, przy uwzględnieniu minimalnej ilości dla każdej oferty. Jeżeli nie ma przekroczenia, współczynnik przyznania wynosi 1.

Najpóźniej trzeciego dnia roboczego po opublikowaniu tego współczynnika w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej organ właściwy w Państwie Członkowskim powiadamia oferenta o przyjęciu oferty dla ilości równej iloczynowi ilości oferowanej oraz współczynnika przyznania. Jeżeli jednak ilość jest niższa od minimalnej ilości wskazanej w ofercie, jest ona zmniejszona do zera.

5. Zabezpieczenie określone w ust. 1 lit. i) jest zwalniane proporcjonalnie do ilości oferowanej, lecz nieprzyznanej. W stosunku do ilości przyznanej, zabezpieczenie zwalniane jest w całości, jeśli 95 % ilości zostało dostarczone zgodnie z postanowieniami art. 6.

______

(*) Jeżeli wymieniona minimalna ilość nie może zostać przyznana, to uwzględniając współczynnik przyznania określony w ust. 3 i 4, ilość przyznana jest zmniejszana do zera.

(**) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 92.";

d) artykuł 5 ust. 1 akapit 1 pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Wszystkie oferty kieruje się do agencji interwencyjnej w Państwie Członkowskim producenta, z uwzględnieniem centrum skupu interwencyjnego w tym Państwie Członkowskim najbliższego miejscu, w którym ryż niełuskany znajduje się w chwili składania oferty.";

e) do art. 7 ust. 1 dodaje się następujące zdanie:

"W tym przypadku przejęte towary muszą być składowane oddzielnie od innych towarów.";

f) załącznik I do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik IV;

g) załącznik II do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik V.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 329 z 30.12.1995, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 411/2002 (Dz.U. L 62 z 5.3.2002, str. 27). Rozporządzenie uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1785/2003 (Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 96) z mocą od daty wejścia w życie tego rozporządzenia.

(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 96. Rozporządzenie ostatnio zmienione Traktatem o Przystąpieniu z 2003 r.

(3) Dz.U. L 98 z 31.3.1998, str. 21. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 610/2001 (Dz.U. L 90 z 30.3.2001, str. 17).

(4) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 92.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK IV

Partie określone w art. 3a
(w tonach)
Państwo Członkowskie Transza 1 Transza 2 Transza 3
Grecja 3.116 3.116
Hiszpania 13.658 13.658
Francja 2.788 2.788 0"
Włochy 27.176 27.176
Węgry 408
Portugalia 3.058 3.058

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK V

Szczegóły określone w art. 4 ust. 4

Państwo Członkowskie: .........

Numer oferty Oferowana ilość (w tonach) Minimalna ilość (w tonach)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
itd.

Adres do elektronicznego przekazu informacji zgodnie z art. 4 ust. 4:

AGRI-C2-RICE-STOCKS@CEC.EU.INT"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.90.54

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 579/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 708/98 w odniesieniu do ilości maksymalnych oraz minimalnych wymagań jakościowych dla ryżu kwalifikującego się do skupu interwencyjnego w roku gospodarczym 2003/2004
Data aktu: 26/03/2004
Data ogłoszenia: 27/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/04/2004