uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(3) zawiera ramy odniesienia dla wspólnych standardów, definicji, klasyfikacji oraz zasad rachunkowych stosowanych przy tworzeniu rachunków Państw Członkowskich, wymaganych w statystyce Wspólnoty oraz dla uzyskiwania wyników porównywalnych między Państwami Członkowskimi.
(2) Sprawozdanie Komitetu Walutowego na temat wymogów informacyjnych, zatwierdzone przez Radę ECOFIN dnia 18 stycznia 1999 r., podkreśliło, że dla właściwego funkcjonowania Unii Gospodarczej i Walutowej oraz jednolitego rynku, efektywny nadzór i koordynacja polityki gospodarczej mają zasadnicze znaczenie i że wymaga to spójnego systemu statystycznej informacji, dostarczającego politykom koniecznych danych, na których mogliby opierać swoje decyzje. W sprawozdaniu tym stwierdzono również, że należy nadać priorytet krótkoterminowej statystyce finansów publicznych Państw Członkowskich, szczególnie tych, które uczestniczą w Unii Gospodarczej i Walutowej, i że należy zdążać w kierunku opracowywania kwartalnych rachunków finansowych instytucji rządowych i samorządowych, stosując podejście krok po kroku.
(3) Kwartalne narodowe dane dotyczące rachunków finansowych (transakcje i bilansy) dla sektora instytucji rządowych i samorządowych stanowią dużą część wszystkich transakcji finansowych i bilansów finansowych w obszarze euro, a także dostarczają ważnych informacji dla prowadzenia polityki monetarnej. W związku z tym i dla swoich własnych celów Rada Prezesów Europejskiego Banku Centralnego przyjęła przepisy i wytyczne, by zabezpieczyć przekazywanie danych o większej częstotliwości niż roczna w zakresie statystyki finansowej i narodowych rachunków finansowych do Europejskiego Banku Centralnego.
(4) Dane sektora odpowiadającego dotyczące rządowych transakcji finansowych i bilansów są potrzebne, by umożliwić spójną analizę finansowania instytucji rządowych i samorządowych i inwestycji finansowych w podziale na odpowiadający sektor i środki finansowe.
(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 264/2000 z dnia 3 lutego 2000 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w zakresie krótkoterminowych statystyk finansów publicznych(4) i rozporządzenie (WE) nr 1221/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie kwartalnych niefinansowych sprawozdań administracji publicznej(5) określają niefinansowe kwartalne dane dla instytucji rządowych i samorządowych, które mają być przesyłane do Komisji (Eurostatu) przez Państwa Członkowskie.
(6) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 2223/96 ustalają warunki, na których Komisja może przyjąć poprawki do metodologii Europejskiego Systemu Rachunków w celu wyjaśnienia i ulepszenia ich zawartości. Opracowanie kwartalnych rachunków finansowych instytucji rządowych i samorządowych wymaga dodatkowych środków w Państwach Członkowskich i nie może z tego względu być przedmiotem decyzji Komisji, ale powinno raczej być objęte określonym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady.
(7) Komitet ds. Programów Statystycznych, ustanowiony na mocy decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(6) i Komitet ds. Statystki, Statystki Finansowej i Bilansu Płatniczego (CMFB), ustanowiony na mocy decyzji Rady 91/115/EWG(7), zadeklarowały swoje poparcie dla projektu niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu, dnia 10 marca 2004 r.
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | D. ROCHE |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
(1) Dz.U. C 165 z 16.7.2003, str. 6.
(2) Opinia z dnia 21 października 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 22 grudnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1267/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 180 z 18.7.2003, str. 1).
(4) Dz.U. L 29 z 4.2.2000, str. 4.
(5) Dz.U. L 179 z 9.7.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
(7) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją 96/174/WE (Dz.U. L 51 z 1.3.1996, str. 48).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.81.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 501/2004 w sprawie kwartalnych rachunków finansowych instytucji rządowych i samorządowych |
| Data aktu: | 10/03/2004 |
| Data ogłoszenia: | 19/03/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 08/04/2004 |