Rozporządzenie 27/2004 ustanawiające przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 27/2004
z dnia 5 stycznia 2004 r.
ustanawiające przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(2), w szczególności art. 41 akapit pierwszy tego Aktu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 47a ust. 2 i 3 oraz art. 47b rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 r. z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniającego i uchylającego niektóre rozporządzenia(3), zmienione Aktem Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, ustanawiające szczególne zasady finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich określonych w art. 47a ust. 1 tego rozporządzenia. W szczególności, artykuły te stanowią, że zastosowanie mają niektóre przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(4), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia.

(2) Zasady te wchodzą w życie po przystąpieniu do Unii nowych Państw Członkowskich. Aby ułatwić przejście pomiędzy obecnymi zasadami dotyczącymi funkcjonowania Sekcji Gwarancji EFORG, określonymi w szczególności w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(5) oraz zasadami stosowania, jak również specjalnymi zasadami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1257/1999, należy ustanowić przepisy wykonawcze.

(3) Jako że nowe Państwa Członkowskie nie przyjęły jednej waluty, należy ustanowić specjalne przepisy, między innymi, kurs wymiany, do celów wypełniania deklaracji wydatków, w drodze odstępstwa od rozporządzenia Komisji (WE) nr 2808/98 z dnia 22 grudnia 1998 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla EUR w rolnictwie(6).

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 445/2002 z dnia 26 lutego 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(7) ustanawia przepisy finansowe niezgodne z zasadami sazczególnymi ustanowionymi w art. 47a i 47b rozporządzenia (WE) nr 1257/1999. Przepisy te nie powinny być stosowane w przypadku dokumentów dotyczących programów rozwoju obszarów wiejskich nowych Państw Członkowskich.

(5) Artykuły 33h i 33i rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 ustanawiają odpowiednio częściowe finansowanie w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich w charakterze uzupełnień bezpośrednich płatności oraz uzupełnień pomocy państwa na Malcie. Zważywszy bardzo specyficzny charakter tych środków, należy ustanowić szczególne przepisy służące administrowaniu i kontroli.

(6) Jako że przystąpienie nowych Państw Członkowskich do Unii następuje z dniem 1 maja 2004 r., a nie na początku roku, należy ustanowić przepisy szczególne odnośnie do składania wniosków o wsparcie i pomoc dla obszarów mniej uprzywilejowanych w 2004 r., tak, by nowe Państwa Członkowskie mogły na pewno wypełnić swoje zobowiązania w zakresie kontroli.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia przejściowe szczegółowe zasady stosowania przepisów finansowych ustanowionych w art. 47a i 47b rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 mających zastosowanie dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji (zwanych dalej "nowymi Państwami Członkowskimi").

Artykuł  2

Kwalifikowanie do wydatkowania

1.
Do celów art. 30 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, ostateczny termin kwalifikowania wydatków ustanowiony w decyzjach Komisji zatwierdzającej dokumenty dotyczące programów rozwoju obszarów wiejskich nowych Państw Członkowskich, odnosi się do płatności dokonywanych przez agencje wypłacające określone w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.
2.
Bez uszczerbku dla art. 33 ust. 5 Aktu Przystąpienia, kwalifikowalne są tylko wydatki odnoszące się do działań wyznaczonych do częściowego finansowania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 zgodnie z ustanowionymi kryteriami wyboru i procedurami, oraz wydatki, które podlegały zasadom Wspólnoty przez cały okres, w czasie którego zostały poniesione.
Artykuł  3

Płatności

1.
Odniesienia do organu wypłacającego w art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 rozumiane są jako odniesienia do agencji wypłacających określonych w art. 4 rozporządzania (WE) nr 1258/1999.
2.
Do celów art. 32 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, płatności okresowe oraz płatności salda końcowego odnoszą się do płatności rzeczywiście dokonanych przez agencje płatnicze.
3.
Do celów stosowania art. 32 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, płatności okresowe na podstawie dokumentów dotyczących programów rozwoju obszarów wiejskich podlegają następującym warunkom:

a) złożenie do Komisji ostatniego należnego rocznego sprawozdania okresowego, określonego w art. 48 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1257/1999;

b) złożenie ostatniego należnego rocznego sprawozdania finansowego, zgodnie z wymogami określonymi w art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.

4.
Do celów art. 32 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, saldo końcowe w ramach dokumentów dotyczących programu rozwoju obszarów wiejskich podlega płatności na podstawie ostatniej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków określonej w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.
5.
Zatwierdzone wnioski o płatność określa wzór przedstawionym w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  4

Agencje płatnicze

1.
Każda agencja płatnicza przechowuje wyłącznie rachunki dotyczące wydatków z funduszy przyznanych jej na pokrycie kosztów związanych z działaniami określonymi w dokumentach dotyczących programu rozwoju obszarów wiejskich.
2.
Agencje płatnicze czuwają, by wkład Wspólnoty był wypłacany beneficjentowi w tym samym czasie co wkład narodowy lub też po wypłaceniu wkładu narodowego.
Artykuł  5

Wykorzystanie EUR

Decyzje Komisji, zobowiązania, deklaracje wydatków na poparcie wniosków płatności i płatności są wyrażone w EUR, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 643/2000(8).

Jednakże w przypadku środków określonych w art. 33h rozporządzenia (WE) nr 1257/1999, nowe Państwa Członkowskie przekonwertują wydatki poniesione w walucie krajowej na EUR, na podstawie kursu wymiany mającego zastosowanie do systemów bezpośredniego wsparcia.

Artykuł  6

Sprawozdania i prognozy wydatków

Artykuł 47, 48 i 49 rozporządzenia (WE) nr 445/2002 nie stosuje się do dokumentacji w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich nowych Państw Członkowskich.

Artykuł  7

Rozliczanie rachunków

1.
Do celów art. 5 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95(9), rachunki określone w art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia obejmują:

a) roczne sprawozdanie finansowe wydatków ograniczone do środków na rozwój obszarów wiejskich;

b) tabelę wykazującą różnice pomiędzy wydatkami zadeklarowanymi na podstawie punktu a) oraz wydatkami zadeklarowanymi dla celów płatności okresowych określonych w art. 3(3) niniejszego rozporządzenia;

c) tabelę, wyjętą z księgi dłużników, wykazującą całkowite wykryte zadłużenie, które nie zostało jeszcze odzyskane na koniec roku finansowego, na działania służące rozwojowi obszarów wiejskich.

2.
Do celów art. 7 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1663/95 kwoty, które podlegają zwrotowi lub płatne są na podstawie decyzji dotyczącej rozliczenia rachunków określonej w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, zostaną potrącone od lub dodane do następnych płatności dokonanych przez Komisję.
Artykuł  8

Uzupełnienia do bezpośrednich płatności

1.
Bez uszczerbku dla art. 58 rozporządzenia (WE) nr 445/2002, płatności dokonane przez agencję wypłacającą związane z uzupełnieniem bezpośrednich płatności określonych w art. 33h rozporządzenia (WE) nr 1257/1999, są dokonywane na podstawie wniosku o płatność przedłożonego w celu uzyskania uzupełniającej krajowej bezpośredniej płatności lub uzupełniającej krajowej bezpośredniej pomocy określonej w art. 1c rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999(10). W przypadku nowych Państw Członkowskich, do których zastosowanie ma art. 1a rozporządzenia (WE) nr 1259/1999, agencja wypłacająca zapewnia, by uzupełnienie bezpośrednich płatności wypłacane było w tym samym czasie, co bezpośrednia płatność w ramach systemów wsparcia określonych w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 lub też po tej płatności.
2.
Nie naruszając art. 59 i 64 rozporządzenia (WE) nr 445/2002, Państwa Członkowskie stosują rozporządzenie Rady (EWG) nr 3508/92(11) i rozporządzenie Komisji (WE) nr 2419/2001(12) w przypadku działań określonych w art. 33h rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.
Artykuł  9

Uzupełnienia do pomocy państwa na Malcie

Bez uszczerbku dla art. 58 rozporządzenia (WE) nr 445/2002, płatności z agencji płatniczej związane z uzupełnieniami do pomocy państwa na Malcie określone w art. 33 i rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 dokonywane są na podstawie wniosku o płatność przedłożonego w celu uzyskania pomocy państwa.

Artykuł  10

Przepisy przejściowe na rok 2004

Beneficjenci muszą przedłożyć wnioski o dodatki kompensacyjne określone w rozdziale V rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 na rok 2004 do właściwych organów przed dniem 1 lipca 2004 r. lub w terminie późniejszym określonym przez nowe Państwa Członkowskie zgodnie z ich zobowiązaniami kontrolnymi określonymi w sekcji 6 rozdziału II rozporządzenia (WE) nr 445/2002.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r. pod warunkiem wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 stycznia 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 17.

(2) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 33.

(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.

(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(5) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(6) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, str. 36. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 816/2003 (Dz.U. L 116, 13.5.2003, str. 12).

(7) Dz.U. L 74 z 15.3.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 963/2003 (Dz.U. L 138 z 5.6.2003, str. 32).

(8) Dz.U. L 78 z 29.3.2000, str. 4.

(9) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2025/2001 (Dz.U. L 274 z 17.10.2001, str. 3).

(10) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 113.

(11) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.

(12) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.

ZAŁĄCZNIK

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ŚWIADECTWO I DEKLARACJA WYDATKÓW ORAZ WNIOSEK O PŁATNOŚĆ

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.5.36

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 27/2004 ustanawiające przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji
Data aktu: 05/01/2004
Data ogłoszenia: 09/01/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004