Rozporządzenie 2181/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych oraz rozporządzenie (WE) nr 63/2002 (EBC/2001/18) w sprawie statystyki dotyczącej stóp procentowych stosowanych przez monetarne instytucje finansowe w odniesieniu do depozytów i pożyczek dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

ROZPORZĄDZENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (WE) NR 2181/2004
z dnia 16 grudnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych oraz rozporządzenie (WE) nr 63/2002 (EBC/2001/18) w sprawie statystyki dotyczącej stóp procentowych stosowanych przez monetarne instytucje finansowe w odniesieniu do depozytów i pożyczek dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw (EBC/2004/21)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) z dnia 22 listopada 2001 r. dotyczące bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych(2) wymaga, aby monetarne instytucje finansowe (MIF) przesyłały, między innymi, miesięczne informacje statystyczne dotyczące ich bilansu na koniec miesiąca w celu opracowania bilansu skonsolidowanego sektora MIF.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) stanowi, że reguły rachunkowości stosowane przy wykonywaniu wskazanych obowiązków sprawozdawczych to reguły określone w drodze wdrożenia w prawie krajowym dyrektywy Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych(3), jak również wszystkich innych odpowiednich standardów międzynarodowych. Zarówno krajowe przepisy dotyczące rachunkowości, jak i standardy międzynarodowe uległy zmianie od momentu przyjęcia rozporządzenia (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13). Dyrektywa 86/635/EWG została zmieniona w taki sposób, że niektóre instrumenty finansowe mogą być wyceniane według wartości godziwej. Międzynarodowe standardy rachunkowości również mogą wprowadzać wycenę niektórych instrumentów finansowych według wartości godziwej.

(3) Dla potrzeb informacji statystycznych wymaganych przez Europejski Bank Centralny (EBC) w celu realizacji jego zadań zobowiązania z tytułu depozytów oraz kredyty powinny być wykazywane według wartości nominalnej.

(4) W związku z powyższym konieczne stało się wprowadzenie zmian w rozporządzeniu (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13), tak aby zawierały one wyraźny wymóg wykazywania depozytów i kredytów według ich wartości nominalnej.

(5) Jednocześnie, biorąc pod uwagę obecny stopień harmonizacji wymogów statystycznych osiągnięty w drodze rozporządzenia (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13), pożądane jest dalsze stosowanie takich reguł wyceny, jakie były do tej pory stosowane w odniesieniu do kredytów, na które utworzono rezerwę celową, oraz skupionych wierzytelności. Krajowe banki centralne mogą zatem dopuścić stosowanie obecnych reguł wyceny w odniesieniu do takich kredytów i wierzytelności do czasu, gdy EBC dokona aktualizacji wskazanych reguł celem dalszej harmonizacji obowiązków sprawozdawczych.

(6) W związku z tym, że niektóre MIF mogą wyceniać wyemitowane dłużne papiery wartościowe według ich wartości godziwej, należy wyjaśnić zakres objęcia obowiązkami sprawozdawczymi "innych korekt z wyceny" w odniesieniu do zmiany wyceny papierów wartościowych.

(7) W rezultacie powyższego zmian wymaga również rozporządzenie (WE) nr 63/2002 (EBC/2001/18) z 20 grudnia 2001 r. w sprawie statystyki dotyczącej stóp procentowych stosowanych przez monetarne instytucje finansowe w odniesieniu do depozytów i pożyczek dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw(4),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) wprowadza się następujące zmiany:

Załącznik I podlega zmianie zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

W rozporządzeniu (WE) nr 63/2002 (EBC/2001/18) wprowadza się następujące zmiany:

Załącznik II podlega zmianie zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.

Sporządzono we Frankfurtcie nad Menem, dnia 16 grudnia 2004 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

______

(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.

(2) Dz.U. L 333 z 17.12.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1746/2003 (EBC/2003/10) (Dz.U. L 250 z 2.10.2003, str. 17).

(3) Dz.U. L 372 z 31.12.1986, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/51/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 178 z 17.7.2003, str. 16).

(4) Dz.U. L 10 z 12.1.2002, str. 24.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) wprowadza się następujące zmiany:

1) część 1 sekcja II otrzymuje brzmienie:

"II. Reguły rachunkowości

O ile niniejsze rozporządzenie nie stanowi inaczej, reguły rachunkowości stosowane przez MIF dla potrzeb sprawozdawczości zgodnej z niniejszym rozporządzeniem to reguły określone w drodze wdrożenia w prawie krajowym dyrektywy Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych (*), jak również wszystkich innych mających zastosowanie standardów międzynarodowych. Nie naruszając przyjętych praktyk księgowych oraz uzgodnień w zakresie wykazywania pozycji w ujęciu netto obowiązujących w Państwach Członkowskich, do celów statystycznych wszystkie aktywa i pasywa finansowe są przekazywane w ujęciu brutto.

______

(*) Dz.U. L 372 z 31.12.1986, str. 1.".

2) w części 1 sekcji III dodaje się następujące ustępy:

"Wycena depozytów oraz pożyczek i kredytów dla potrzeb statystycznych

15. Dla potrzeb niniejszego rozporządzenia depozyty oraz pożyczki i kredyty wykazuje się w ujęciu brutto, według wartości nominalnej pozostającej do spłacenia na koniec miesiąca. Wartość nominalna oznacza wysokość kwoty kapitału, którą dłużnik jest na mocy umowy zobowiązany zapłacić wierzycielowi.

16. KBC mogą też zezwolić na wykazywanie pożyczek i kredytów, na które utworzono rezerwę, oraz skupionych wierzytelności, według ceny uzgodnionej w chwili ich nabycia, pod warunkiem, że taka praktyka jest stosowana przez wszystkie krajowe instytucje sprawozdające oraz jest konieczna do zachowania ciągłości wyceny statystycznej pożyczek i kredytów w odniesieniu do danych przekazywanych za okresy poprzedzające styczeń 2005 r.";

3) W części 1, sekcji IV dodaje się następujący ustęp 10:

"Wycena depozytów oraz pożyczek i kredytów dla potrzeb statystycznych

10. Depozyty oraz pożyczki i kredyty wykazuje się zgodnie z regułami określonymi dla stanów miesięcznych w ustępie 15 i 16 sekcji III.";

4) ustęp 11 części 1 sekcji V otrzymuje brzmienie:

"11. Dostosowanie w zakresie rewaluacji cen papierów wartościowych dotyczy wahań w wycenie papierów wartościowych, powstających ze względu na zmianę ceny, po której rejestruje się papiery wartościowe lub w jakiej znajdują się w obrocie. Dostosowanie obejmuje zmiany w czasie dotyczące wartości kapitałów bilansowych na koniec okresu, spowodowane zmianami wartości bazowej, według której rejestrowane są papiery wartościowe, tj. potencjalne zyski / straty. Może ono także obejmować zmiany wyceny, powstające w wyniku transakcji papierami wartościowymi, tj. zrealizowane zyski / poniesione straty.";

5) ustęp 12 części 1 sekcji V otrzymuje brzmienie:

"12. Nie ustanawia się minimalnych wymogów sprawozdawczych w odniesieniu do strony pasywnej bilansu. Jeżeli jednak praktyki wyceny stosowane przez instytucje sprawozdające w odniesieniu do wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych prowadzą do zmian stanów na koniec okresu, KBC mają prawo gromadzenia danych odnoszących się do takich zmian. Zmiany te są wykazywane jako »inne korekty z wyceny«.";

6) w tabeli pod tytułem "Przegląd podziałów dla celów miesięcznego zagregowanego bilansu sektora MIF", w części 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) czwarte tiret punktu 7 ("Pozostałe aktywa") zastępuje się słowami:

"- odsetki naliczone od pożyczek i kredytów

Zgodnie z ogólnymi zasadami rachunkowości na bazie memoriałowej, odsetki należne od pożyczek i kredytów należy wykazywać w bilansie w miarę ich narastania (tj. na zasadzie memoriałowej), a nie w chwili, kiedy są faktycznie płacone (tj. na zasadzie kasowej). Odsetki naliczone od pożyczek i kredytów zalicza się, w ujęciu brutto, do kategorii »pozostałe aktywa«. Naliczone odsetki wykazuje się odrębnie od pożyczek i kredytów, których dotyczą.";

b) czwarte tiret punktu 13 ("Pozostałe pasywa") zastępuje się słowami:

"- odsetki naliczone od depozytów

Zgodnie z ogólnymi zasadami rachunkowości na bazie memoriałowej odsetki do zapłacenia od depozytów należy wykazywać w bilansie w miarę ich narastania (tj. na zasadzie memoriałowej), a nie w chwili, kiedy są faktycznie płacone (tj. na zasadzie kasowej). Odsetki naliczone od depozytów zalicza się, w ujęciu brutto, do kategorii »pozostałe pasywa«. Naliczone odsetki wykazuje się odrębnie od depozytów, których dotyczą.".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku II do rozporządzenia EBC/2001/18 wprowadza się następujące zmiany:

Ustęp 42 części 4 sekcji XIII otrzymuje brzmienie:

"42. O ile nie stwierdzono inaczej w ustępach poniżej, podział stóp procentowych MIF według instrumentów oraz definicje rodzajów instrumentów odpowiadają kategoriom aktywów i pasywów określonym w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13).".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.371.42

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2181/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych oraz rozporządzenie (WE) nr 63/2002 (EBC/2001/18) w sprawie statystyki dotyczącej stóp procentowych stosowanych przez monetarne instytucje finansowe w odniesieniu do depozytów i pożyczek dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw
Data aktu: 16/12/2004
Data ogłoszenia: 18/12/2004
Data wejścia w życie: 01/01/2005