Rozporządzenie 2139/2004 dostosowujące i wykonujące rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 oraz zmieniające decyzję Komisji 2000/115/WE w celu organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych w 2005 i 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2139/2004
z dnia 8 grudnia 2004 r.
dostosowujące i wykonujące rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 oraz zmieniające decyzję Komisji 2000/115/WE w celu organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych w 2005 i 2007 r.

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 z dnia 29 lutego 1988 r. w sprawie organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych(1), w szczególności jego art. 8 ust. 1 i 4 oraz pkt 5 załącznika II do tego rozporządzenia,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z powodu przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Republiki Słowackiej dnia 1 maja 2004 r., niezbędna jest zmiana listy cech charakterystycznych podanej w załączniku I do rozporządzenia (EWG) nr 571/88.

(2) Nowy polityczny cel osiągnięcia trwałej wspólnej polityki rolnej wymaga większej ilości informacji, w szczególności na temat rozwoju obszarów wiejskich.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS)(2), wszystkie dane statystyczne Państw Członkowskich przekazywane Komisji, w podziale na jednostki terytorialne, powinny uwzględniać klasyfikację NUTS; wobec powyższego, do celów badań statystycznych dotyczących struktury gospodarstw rolnych (w dalszej części zwanych "Badaniami Struktury Gospodarstw"), regiony i okręgi powinny być określone zgodnie z klasyfikacją NUTS.

(4) Terminy przekazania potwierdzonych danych jednostkowych z Badań Struktury Gospodarstw powinny zostać określone przez Komisję, z uwzględnieniem różnych harmonogramów przeprowadzania prac badawczych w poszczególnych Państwach Członkowskich.

(5) Wobec powyższego, zarówno rozporządzenie (EWG) nr 571/88, jak i decyzja ustanawiająca definicje i wyjaśnienia odnoszące się do tego rozporządzenia, a mianowicie decyzja Komisji 2000/115/WE(3) powinny być odpowiednio zmienione.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Statystyk Rolniczych powołanego na mocy decyzji Rady 72/279/EWG(4).

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik I do rozporządzenia (EWG) nr 571/88 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

W decyzji 2000/115/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;

2) skreśla się załącznik IV.

Artykuł  3
1.
Do celów Badań Struktury Gospodarstw w 2005 i 2007 r. regiony są jednostkami terytorialnymi NUTS 2 określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003.

W drodze odstępstwa, w przypadku Niemiec regiony są jednostkami terytorialnymi NUTS 1 określonymi w tym rozporządzeniu.

2.
Do celów Badań Struktury Gospodarstw w 2005 i 2007 r. okręgi są jednostkami terytorialnymi NUTS 3 określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003.

W drodze odstępstwa, w przypadku Niemiec okręgi są jednostkami terytorialnymi NUTS 2 określonymi w tym rozporządzeniu.

3.
Do celów Badań Struktury Gospodarstw w 2005 i 2007 r. gminy są mniejszymi jednostkami administracyjnymi określonymi w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1059/2003. Państwa Członkowskie określają gminę dla każdego badanego gospodarstwa.
Artykuł  4

Państwa Członkowskie przekazują potwierdzone dane jednostkowe z Badań Struktury Gospodarstw w 2005 i 2007 r., zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 grudnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 56 z 2.3.1988, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1435/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 268 z 16.8.2004, str. 1).

(2) Dz.U. L 154 z 21.6.2003, str. 1.

(3) Dz.U. L 38 z 12.2.2000, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(4) Dz.U. L 179 z 7.8.1972, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Załącznik I został zmieniony przez sprostowanie z dnia 20 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.244.34).

Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

"ZAŁĄCZNIK I

LISTA CECH CHARAKTERYSTYCZNYCH DLA 2005 i 2007 r. (*)

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU I DO DECYZJI 2000/115/WE

1. Zmiany w punkcie A:

Skreśla się podpunkt A/01 II:

"Regiony i okręgi do celów badania struktury rolnej są wymienione w załączniku IV."

oraz następujące zdanie w pkt A/1 a) II:

"Jeżeli kody te nie mogą być przekazane, Państwo Członkowskie podaje zamiast tego każdemu gospodarstwu do wiadomości, informacje określone w cechach charakterystycznych A/2, A/2a) i A/3."

2. Zmiany w punkcie C:

W punkcie C dodaje się podpunkt w brzmieniu:

"C/5. Gospodarka rolna - system i praktyki

1. C/5 f) Pomoc na inwestycje w ciągu ostatnich pięciu lat

I. Pomoc publiczna na inwestycje dotyczy środków określonych w rozporządzeniu 1257/1999 dotyczącym rozwoju obszarów wiejskich.

II. »Bezpośrednio« oznacza, że cecha charakterystyczna nie obejmuje pomocy inwestycyjnej, która nie jest wypłacana bezpośrednio gospodarstwu, ale jest świadczona na wyższym poziomie (regionalnym lub grupowym), nawet jeśli gospodarstwo mogłoby skorzystać pośrednio z tej pomocy. Przykłady inwestycji nieobjętych:

- podstawowe usługi na rzecz gospodarki i ludności wiejskiej,

- rozwój i poprawa infrastruktury związanej z rozwojem rolnictwa,

- tworzenie usług związanych z obsługą i prowadzeniem gospodarstwa rolnego,

- wprowadzanie do obrotu produktów rolnych dobrej jakości,

- melioracja gruntów,

- reparcelacja.

Zagadnienie to również nie obejmuje wsparcia i środków, o których mowa w rozporządzeniu 1257/1999, które nie są związane z inwestycjami, takich jak:

- szkolenie (rozdział III),

- wcześniejsze emerytury (rozdział IV),

- obszary o mniej korzystnych warunkach gospodarowania i obszary z ograniczeniami ekologicznymi (rozdział V),

- agro-środowisko (rozdział VI).

2. C/5 f) i) Korzyści z pomocy publicznej w ramach inwestycji produkcyjnych

I. Inwestycje produkcyjne dotyczą, w rozporządzeniu 1257/1999:

- inwestowania w gospodarstwa rolne (art. 4);

- podejmowania działalności przez młodych rolników (art. 8).

3. C/5 f) ii) Korzyści z pomocy publicznej w ramach środków rozwoju obszarów wiejskich

I. Środki rozwoju obszarów wiejskich objęte niniejszym zagadnieniem są pewnymi środkami wykonywanymi zgodnie z art. 33 rozporządzenia 1257/1999:

- odbudowa i rozwój obszarów wiejskich oraz ochrona i zachowanie dziedzictwa wsi,

- zróżnicowanie działalności rolniczych i działalności zbliżonych do rolniczych w celu zapewnienia wielozawodowości lub dochodów alternatywnych,

- zachęcanie do prowadzenia działalności związanej z turystką i rzemiosłem,

- ochrona środowiska w powiązaniu z rolnictwem, leśnictwem i zachowaniem krajobrazu, a także z poprawą warunków utrzymania zwierząt,

- inżynieria finansowa,

oraz inwestowanie w leśnictwo (rozdział VIII).

C/6 Przeznaczenie produkcji gospodarstwa

4. C/6 a) Konsumpcja gospodarstwa domowego posiadacza

II. Podarunki dla rodziny i krewnych bez wynagrodzenia powinny być uważane za konsumpcję gospodarstwa domowego. Produkcja końcowa jest zgodna z definicją stosowaną w księgowości rolniczej (czyli produkcja wykorzystywana jako nakłady na inną produkcję, taka jak pasza do hodowli zwierząt, nie powinna być uwzględniania w produkcji łącznej).

Próg 50 % nie powinien być uważany za dokładną granicę, a jedynie za rząd wielkości.

5. C/6 b) Bezpośrednia sprzedaż konsumentom

II. Próg 50 % nie powinien być uważany za dokładną wielkość szacunkową, a jedynie za rząd wielkości."

ZAŁĄCZNIK  III 1

Terminy przekazania potwierdzonych indywidualnych danych z badań do Eurostatu

Państwo Członkowskie Terminy Badania Struktury Gospodarstw 2005 r. Terminy Badania Struktury Gospodarstw 2007 r.
Belgia 30 czerwca 2006 r. 31 maja 2008 r.
Bułgaria 31 grudnia 2008 r.
Republika Czeska 30 czerwca 2006 r. 30 czerwca 2008 r.
Dania 31 maja 2006 r. 31 maja 2008 r.
Niemcy 30 września 2006 r. 30 września 2008 r.
Estonia 30 czerwca 2006 r. 30 czerwca 2008 r.
Grecja 31 grudnia 2006 r. 31 grudnia 2008 r.
Hiszpania 31 grudnia 2006 r. 31 grudnia 2008 r.
Francja 31 grudnia 2006 r. 31 grudnia 2008 r.
Irlandia 30 czerwca 2006 r. 31 maja 2008 r.
Włochy 31 października 2006 r. 30 września 2008 r.
Cypr 30 września 2006 r. 30 września 2008 r.
Łotwa 30 czerwca 2006 r. 30 czerwca 2008 r.
Litwa 31 marca 2006 r. 31 marca 2008 r.
Luksemburg 31 maja 2006 r. 31 maja 2008 r.
Węgry 30 września 2006 r. 30 września 2008 r.
Malta 31 lipca 2006 r. 31 lipca 2008 r.
Niderlandy 31 lipca 2006 r. 31 lipca 2008 r.
Austria 30 września 2006 r. 30 września 2008 r.
Polska 31 marca 2006 r. 31 marca 2008 r.
Portugalia 31 grudnia 2006 r. 31 grudnia 2008 r.
Rumunia 31 grudnia 2008 r.
Słowenia 30 czerwca 2006 r. 30 czerwca 2008 r.
Republika Słowacka 31 października 2006 r. 30 września 2008 r.
Finlandia 31 sierpnia 2006 r. 31 sierpnia 2008 r.
Szwecja 30 czerwca 2006 r. 30 czerwca 2008 r.
Zjednoczone Królestwo 31 sierpnia 2006 r. 31 sierpnia 2008 r.
1 Załącznik III zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.369.26

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2139/2004 dostosowujące i wykonujące rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 oraz zmieniające decyzję Komisji 2000/115/WE w celu organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych w 2005 i 2007 r.
Data aktu: 08/12/2004
Data ogłoszenia: 16/12/2004
Data wejścia w życie: 05/01/2005