uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego(3) zawiera postanowienia dotyczące organizacji Centrum, a zwłaszcza jego zarządu. Przepisy te zmieniano kilka razy po każdym przystąpieniu nowych Państw Członkowskich, gdy do zarządu należało dołączyć nowych członków.
(2) Ocena zewnętrzna Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (dalej zwanego "Centrum") została przeprowadzona w 2001 r. Odpowiedź Komisji i plan działania uzgodniony przez zarząd na podstawie tej odpowiedzi podkreśla potrzebę dostosowania przepisów rozporządzenia (EWG) nr 337/75 w celu utrzymania sprawności i skuteczności Centrum i jego struktur zarządzania.
(3) Parlament Europejski wezwał Komisję do sprawdzenia składu i metod pracy zarządów agencji i przedstawienia odpowiednich wniosków.
(4) Wspólna opinia na temat przyszłego zarządzania i funkcjonowania zarządów Europejskiej Agencji na Rzecz Ochrony Zdrowia i Bezpieczeństwa w Miejscu Pracy, Centrum oraz Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Pracy i Życia została przedstawiona Komisji przez ich zarządy lub rady administracyjne.
(5) Trójstronne zarządzanie Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Centrum oraz Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy przez przedstawicieli rządów, organizacji pracowniczych i organizacji pracodawców jest niezbędne dla skutecznej działalności tych organów.
(6) Uczestnictwo partnerów społecznych w zarządzaniu tymi trzema organami Wspólnoty tworzy specyficzną sytuację, która wymaga, aby działali zgodnie ze wspólnymi regułami.
(7) Istnienie w obrębie trójstronnego zarządu trzech grup wywodzących się z rządów, grona pracodawców i pracowników oraz wyznaczenie koordynatora dla grup pracodawców i pracowników okazało się niezbędne. Układ ten powinien zostać więc sformalizowany i rozszerzony na grupę rządową.
(8) Utrzymanie zasady trójstronnej reprezentacji z każdego Państwa Członkowskiego zapewnia zaangażowanie wszystkich głównych uczestników oraz uwzględnienie różnorodności systemów i sposobów podejścia, charakteryzujących zagadnienia związane z kształceniem zawodowym.
(9) Konieczne jest przewidywanie skutków praktycznych dla Centrum, jakie niesie nadchodzące rozszerzenie Unii. Skład i działanie zarządu Centrum należy dostosować tak, aby uwzględnić przystąpienie nowych Państw Członkowskich.
(10) Biuro, o którym mowa w regulaminie zarządu, musi być wzmocnione w celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania Centrum i sprawności w podejmowaniu przez nie decyzji. Skład biura powinien nadal odzwierciedlać trójstronną strukturę zarządu.
(11) Zgodnie z art. 3 Traktatu, Wspólnota powinna zmierzać do wyeliminowania nierówności i propagowania równości między mężczyznami i kobietami we wszystkich swoich działaniach. Jest więc właściwym umożliwianie zrównoważonej reprezentacji mężczyzn i kobiet w składzie rady zarządzającej i biura.
(12) W związku z tym rozporządzenie (EWG) nr 337/75 winno być odpowiednio zmienione.
(13) W celu przyjęcia niniejszego rozporządzenia Traktat nie przewiduje innych kompetencji niż określone w art. 308,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 października 2004 r.
| W imieniu Rady | |
| R. VERDONK | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 31 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 112 z 30.4.2004, str. 53.
(3) Dz.U. L 39 z 13.2.1975, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1655/2003 ( Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 41).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.355.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2051/2004 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 337/75 ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego |
| Data aktu: | 25/10/2004 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2004 |
| Data wejścia w życie: | 21/12/2004 |