Regulamin wewnętrzny EKES.

WERSJA SKODYFIKOWANA REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO EKES

(obowiązująca od 24 października 2004 r.)

(2004/788/WE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 24 listopada 2004 r.)

Niniejsza publikacja zawiera:

- Regulamin wewnętrzny Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego przyjęty na sesji plenarnej Komitetu w dniu 17 lipca 2002 r. (Dz.U. L 268 z 4 października 2002 r.), oraz

- modyfikacje wynikające ze:

(1) zmian wprowadzonych dnia 27 lutego 2003 r. do Regulaminu wewnętrznego Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego;

(2) zmian wprowadzonych dnia 31 marca 2004 r. do Regulaminu wewnętrznego Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.

Niniejsza wersja Regulaminu została przygotowana przez Sekretariat Generalny Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i obejmuje różne zmiany przyjęte przez Zgromadzenie EKES. Zmienione artykuły Regulaminu wewnętrznego zostały oznaczone za pomocą nawiasu stojącego obok numeru artykułu; w nawiasie tym podana jest liczba odpowiadająca numeracji zmian przedstawionych powyżej.

PREAMBUŁA

1.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) jest przedstawicielem zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego. Utworzony przez Traktat Rzymski w roku 1957, Komitet jest instytucjonalnym organem doradczym.
2.
Funkcja doradcza Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego pozwala jego członkom, jak i reprezentowanym przez nich organizacjom brać udział w procesie decyzyjnym Wspólnoty. Przy nieraz sprzecznych opiniach, dyskusje w obrębie Komitetu często przyjmują postać rzeczywistych negocjacji z udziałem nie tylko partnerów społecznych, tj. pracodawców (Grupa I) i pracowników (Grupa II), ale również - co jest szczególną cechą EKES - przedstawicieli wszystkich innych interesów społeczno-zawodowych (Grupa III). Wiedza, dyskusje, negocjacje i poszukiwanie zbieżności mogą poprawić jakość

i wiarygodność procesu decyzyjnego Wspólnoty, o ile polepszą one jego zrozumienie i akceptację przez obywateli Europy oraz zwiększą jego przejrzystość, która jest niezbędna dla demokracji.

3.
W ramach instytucjonalnych struktur europejskich, Komitet pełni szczególną rolę: jest on zasadniczym forum debat zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego i uprzywilejowanym miejscem wymiany poglądów między nim a instytucjami Unii.
4.
Ponieważ jest on jednocześnie miejscem debat i konsultacji, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny zwiększa wiarygodność demokratycznego procesu budowania Unii Europejskiej, łącznie z umacnianiem stosunków między UE a grupami społeczno-ekonomicznymi państw trzecich. W ten sposób przyczynia się on do rozwoju prawdziwej tożsamości europejskiej.
5.
W celu jak najlepszego wypełniania swoich obowiązków, Komitet przyjął 17 lipca 2002 r., zgodnie z art. 260 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, poniższy Regulamin wewnętrzny.

TYTUŁ  I

ORGANIZACJA KOMITETU

ROZDZIAŁ  I

Ustanowienie Komitetu

Artykuł  1
1.
Kadencja Komitetu trwa cztery lata.
2.
Pierwsze posiedzenie Komitetu nowej kadencji zostaje zwołane przez najstarszego członka Komitetu, o ile to możliwe, najpóźniej w ciągu jednego miesiąca po powiadomieniu przez Radę członków Komitetu o ich nominacji.
Artykuł  2
1.
W skład Komitetu wchodzą następujące organy: Zgromadzenie, Prezydium, przewodniczący i sekcje specjalistyczne.
2.
Komitet dzieli się na trzy Grupy, których skład i rola są określone w art. 27.

ROZDZIAŁ  II

PREZYDIUM

Artykuł  3 (2)
1.
Prezydium składa się z 37 członków i znajduje się w nim przedstawiciel każdego Państwa Członkowskiego.
2.
W skład Prezydium Komitetu wchodzą:

a) przewodniczący, dwóch wiceprzewodniczących i dwudziestu pięciu członków wybranych bezpośrednio przez Zgromadzenie;

b) trzech przewodniczących Grup wybranych zgodnie z postanowieniami art. 27;

c) sześciu przewodniczących sekcji specjalistycznych.

3.
Przewodniczący jest kolejno wybierany spośród członków trzech Grup.
4.
Przewodniczący i wiceprzewodniczący nie mogą być ponownie wybrani na kolejną dwuletnią kadencję, następującą zaraz po wygaśnięciu ich dwuletniego mandatu.
5.
Wiceprzewodniczący są wybierani spośród pozostałych dwóch Grup, do których nie należy przewodniczący.
6.
Wybór członków Prezydium jest zgodny z zasadą określoną w art. 3 ust. 1 i zachowuje równowagę między Grupami utworzonymi zgodnie z postanowieniami art. 27.
Artykuł  4
1.
Podczas pierwszego posiedzenia, odbywającego się zgodnie z art. 1, Komitet z tymczasowym przewodniczącym wybiera spośród swoich członków przewodniczącego, dwóch wiceprzewodniczących, przewodniczących sekcji specjalistycznych i pozostałych członków Prezydium innych niż przewodniczących Grup, na okres dwóch lat od daty ustanowienia Komitetu.
2.
Podczas obrad pod kierownictwem tymczasowego przewodniczącego mogą być rozpatrywane wyłącznie sprawy dotyczące tych wyborów.
Artykuł  5

Posiedzenie, podczas którego dokonuje się wyboru Prezydium Komitetu na ostatnie dwa lata okresu czteroletniego jest zwoływane przez przewodniczącego kończącego swoją kadencję. Posiedzenie to odbywa się na początku sesji w miesiącu, w którym wygasa mandat Prezydium wybranego na pierwsze dwa lata czteroletniego okresu, pod kierownictwem przewodniczącego kończącego swoją kadencję.

Artykuł  6
1.
Komitet może utworzyć komisję przygotowawczą, składającą się z jednego przedstawiciela każdego Państwa Członkowskiego, która będzie odpowiedzialna za zebranie kandydatur i przedstawienie Zgromadzeniu listy kandydatów, z należytym uwzględnieniem art. 3.
2.
Działając zgodnie z przepisami niniejszego artykułu, Komitet podejmuje decyzję w sprawie listy lub list kandydatów na przewodniczącego i do Prezydium.
3.
Komitet wybiera członków Prezydium, poza przewodniczącymi Grup i sekcji specjalistycznych, w więcej niż jednym głosowaniu, jeżeli jest to konieczne, zgodnie z procedurą głosowania na listy.
4.
Tylko listy kandydatów zgodne z postanowieniami art. 3 i zawierające deklarację akceptacji każdego z kandydatów będą dopuszczone do głosowania.
5.
Na członków Prezydium są wybierani kandydaci, którzy otrzymają największą liczbę głosów i co najmniej jedną czwartą głosów ważnych.
6.
Następnie Zgromadzenie wybiera przewodniczącego Komitetu i wiceprzewodniczących zwykłą większością spośród członków Prezydium wybranych zgodnie z art. 6 ust. 3.
7.
Następnie Komitet wybiera zwykłą większością przewodniczących sekcji specjalistycznych.
8.
W końcu, Komitet przegłosowuje cały skład Prezydium. Przynajmniej dwie trzecie całkowitej liczby głosów ważnych muszą zostać oddane "za".
Artykuł  7

Zastępstwo jednego z członków Prezydium w przypadku niezdolności do wypełniania swoich funkcji lub w przypadku przewidzianym w art. 70 ust. 2, odbywa się zgodnie z art. 6 niniejszego Regulaminu i obejmuje pozostający okres mandatu.

Artykuł  8 (2)
1.
Prezydium jest zwoływane przez przewodniczącego, działającego z urzędu lub na wniosek dziesięciu członków.
2.
Protokół z obrad sporządza się na każdym posiedzeniu Prezydium. Protokół jest przedstawiany Prezydium do zatwierdzenia.
3.
Prezydium ustala swoje własne zasady proceduralne.
4.
Prezydium określa organizację i procedury wewnętrzne Komitetu i uchwala zasady stosowania Regulaminu wewnętrznego.
5.
Prezydium i przewodniczący wykonują swoje uprawnienia budżetowe i finansowe określone w Regulaminie finansowym i w Regulaminie wewnętrznym Komitetu.
6.
Prezydium określa przepisy dotyczące kosztów podróży i pobytu członków, ich zastępców, wyznaczonych na mocy art. 18, jak i wysokość dziennych diet ekspertów wyznaczonych na mocy art. 23, zgodnie z procedurami budżetowymi i finansowymi.
7.
Prezydium ponosi odpowiedzialność polityczną za ogólne zarządzanie Komitetem. Zapewnia w szczególności, aby działalność Komitetu, jego organów i personelu, była zgodna z powierzoną mu rolą.
8.
Prezydium jest odpowiedzialne za prawidłowe korzystanie z zasobów ludzkich, budżetowych i technicznych w wykonywaniu zadań powierzonych mu w Traktacie. Przykładowo Prezydium bierze udział w procedurze budżetowej i organizacji sekretariatu.
9.
Prezydium może powoływać grupy ad hoc spośród swoich członków w celu zbadania wszelkich spraw w zakresie jego kompetencji. W pracach tych grup mogą uczestniczyć inni członkowie, chyba że omawiane sprawy dotyczą mianowania stałego personelu.
10.
Co sześć miesięcy, Prezydium zapoznaje się z działaniami podjętymi w związku z opiniami wydanymi przez Komitet, na podstawie raportu sporządzonego w tym celu.
11.
Na wniosek członka lub Sekretarza Generalnego, Prezydium udziela wyjaśnień odnośnie wykładni Regulaminu wewnętrznego i zasad jego stosowania. Ustalenia te są wiążące z zastrzeżeniem prawa odwołania się do Zgromadzenia, które podejmuje ostateczną decyzję.
12.
W chwili wznowienia działalności Komitetu na kolejną czteroletnią kadencję, ustępujące Prezydium czuwa nad bieżącymi sprawami do pierwszego posiedzenia nowego Komitetu.
Artykuł  9

W ramach współpracy międzyinstytucjonalnej, Prezydium może upoważnić przewodniczącego do zawarcia umów o współpracy z instytucjami i innymi organami Unii Europejskiej.

Artykuł  10 (2)
1.
Zostaje powołany Zespół Budżetowy, którego zadaniem jest wspomaganie Prezydium w wykonywaniu jego prerogatyw w kwestiach budżetowych i finansowych.
2.
Zespołem Budżetowym kieruje jeden z dwóch wiceprzewodniczących z upoważnienia przewodniczącego. Zespół składa się z dziewięciu członków mianowanych przez Prezydium, których kandydatury proponują Grupy.
3.
W sprawach szczególnych Prezydium może przekazać Zespołowi Budżetowemu uprawnienia do podejmowania decyzji.
4.
Propozycje przyjęte jednogłośnie przez Zespół Budżetowy są przedkładane, bez dyskusji, do akceptacji Prezydium.
5.
Zespół Budżetowy uczestniczy w opracowywaniu budżetu i zapewnia jego prawidłowe wykonanie.
6.
Przewodniczący Zespołu Budżetowego bierze udział w negocjacjach z władzami budżetowymi i składa Prezydium sprawozdanie z tych działań.
7.
W ramach swoich obowiązków Zespół Budżetowy pełni funkcję doradczą dla przewodniczącego, Prezydium i Komitetu, jak również funkcję kontrolną wobec różnych służb.
Artykuł  10a (2)
1.
Powołany zostaje Zespół ds. Komunikacji, odpowiedzialny za kierowanie i czuwanie nad strategią Komitetu w zakresie komunikacji.
2.
Zespołem ds. Komunikacji kieruje jeden z dwóch wiceprzewodniczących z upoważnienia przewodniczącego. Zespół składa się z dziewięciu członków mianowanych przez Prezydium, których kandydatury proponują Grupy.

ROZDZIAŁ  III

Prezydencja i przewodniczący

Artykuł  11
1.
Prezydencja składa się z przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących.
2.
Prezydencja Komitetu spotyka się z przewodniczącymi Grup w celu przygotowania prac Prezydium i Zgromadzenia. O ile zajdzie taka potrzeba lub będzie to stosowne, przewodniczący danych sekcji specjalistycznych są zapraszani do brania udziału w tych posiedzeniach.
3.
W ramach programu pracy Komitetu, Prezydencja spotyka się z przewodniczącymi Grup i sekcji specjalistycznych przynajmniej dwa razy do roku.
Artykuł  12
1.
Pracami Komitetu kieruje przewodniczący zgodnie z Traktatami i na warunkach określonych w niniejszym Regulaminie.
2.
Przewodniczący stale włącza w swoje działania wiceprzewodniczących; może on im powierzyć określone zadania lub uprawnienia znajdujące się w jego kompetencji.
3.
Przewodniczący może powierzyć określone zadania na czas określony Sekretarzowi Generalnemu.
4.
Przewodniczący jest uprawniony do reprezentowania Komitetu na zewnątrz. W niektórych przypadkach może przekazać te uprawnienia wiceprzewodniczącemu lub członkowi.
5.
Przewodniczący składa Komitetowi sprawozdanie z podjętych działań i zastosowanych środków w jego imieniu w okresie między sesjami plenarnymi. Sprawozdaniu temu nie towarzyszy debata.
6.
Po swoim wyborze przewodniczący przedstawia na sesji plenarnej swój program pracy na okres swojej kadencji. Przedstawia on także bilans dokonań na koniec swojej kadencji.

Te dwa wystąpienia mogą być przedmiotem obrad Zgromadzenia.

Artykuł  13 (2)

Dwaj wiceprzewodniczący pełnią odpowiednio funkcję przewodniczącego Zespołu Budżetowego i przewodniczącego Zespołu ds. Komunikacji i wykonują te funkcje z upoważnienia przewodniczącego.

ROZDZIAŁ  IV

Sekcje specjalistyczne

Artykuł  14
1.
Komitet obejmuje sześć sekcji specjalistycznych. Niemniej jednak Zgromadzenie plenarne może na wniosek Prezydium powołać inne sekcje specjalistyczne w dziedzinach objętych Traktatami.
2.
Komitet powołuje sekcje specjalistyczne po każdym odnowieniu czteroletniej kadencji na posiedzeniu inauguracyjnym.
3.
Lista i kompetencje sekcji specjalistycznych mogą być przeanalizowane przy każdym odnowieniu czteroletniej kadencji.
Artykuł  15
1.
Liczbę członków sekcji specjalistycznej określa Komitet na wniosek Prezydium.
2.
Za wyjątkiem przewodniczącego, każdy członek Komitetu musi być również członkiem przynajmniej jednej sekcji specjalistycznej.
3.
Żaden członek nie może należeć do więcej niż dwóch sekcji specjalistycznych z wyjątkiem przypadków uzasadnionych koniecznością zapewnienia równej reprezentacji Państw Członkowskich; takiego pozwolenia udziela Prezydium.
4.
Członkowie sekcji specjalistycznych są mianowani przez Komitet na okres dwuletni, który może być odnawialny.
5.
Zastąpienie jednego z członków sekcji specjalistycznej odbywa się na tych samych zasadach co jego nominacja.
Artykuł  16 (2)
1.
Prezydium sekcji specjalistycznej, wybrane na okres dwuletni, składa się z dwunastu członków, w tym przewodniczącego i trzech wiceprzewodniczących, jednego z każdej Grupy.
2.
Przewodniczący sekcji specjalistycznych i pozostali członkowie ich prezydiów wybierani są przez Komitet.
3.
Przewodniczący sekcji specjalistycznych i inni członkowie prezydiów takich sekcji mogą być ponownie wybierani.
4.
Prezydencja trzech sekcji specjalistycznych zmienia się kolejno między Grupami co dwa lata. Ta sama Grupa nie może sprawować przewodnictwa żadnej sekcji specjalistycznej dłużej niż cztery kolejne lata.
Artykuł  17
1.
Zadaniem sekcji specjalistycznych jest sporządzanie opinii lub raportów informacyjnych na temat skierowanych do nich zapytań, zgodnie z art. 32 niniejszego Regulaminu.
2.
W celu opracowania kwestii, które są im przedłożone, sekcje specjalistyczne mogą utworzyć spośród swoich członków grupę analityczną lub redakcyjną albo wyznaczyć samodzielnego sprawozdawcę. Zadaniem sprawozdawcy jest śledzenie działań podjętych w odniesieniu do opinii po ich przyjęciu na sesji plenarnej i informowanie o tych faktach w odpowiednim czasie sekcji specjalistycznej.
3.
Decyzja o wyborze sprawozdawców lub współsprawozdawców, składzie grupy analitycznej i redakcyjnej zapada na podstawie propozycji sformułowanych przez Grupy.
4.
Grupy analityczne nie mogą stać się stałymi strukturami poza wyjątkowymi przypadkami, po otrzymaniu uprzedniej zgody Prezydium Komitetu na taki sam okres dwuletni.
Artykuł  18
1.
W razie czasowej niemożności brania udziału w pracach grupy analitycznej, członka może zastąpić zastępca.
2.
Nazwisko i kompetencje wybranego zastępcy przekazywane są Prezydium Komitetu do akceptacji.
3.
Zastępca wykonuje w ramach grupy analitycznej te same obowiązki, które pełni zastępowany przez niego członek.

ROZDZIAŁ  V

Podkomitety i sprawozdawca generalny

Artykuł  19 (2)
1.
Na wniosek Prezydium Komitet może, w wyjątkowych przypadkach, powoływać podkomitety spośród swoich członków celem przygotowania, najpierw do przedłożenia Prezydium, a następnie pod obrady Zgromadzenia, projektów opinii lub raportów informacyjnych w kwestiach o charakterze ściśle horyzontalnym i ogólnym.
2.
W okresie między sesjami plenarnymi, Prezydium może powoływać podkomitety spośród swoich członków, pod warunkiem ich późniejszej akceptacji przez Komitet. Podkomitet może zostać powołany do rozpatrzenia tylko jednej sprawy. Podkomitet zostaje automatycznie rozwiązany w momencie głosowania Komitetu nad przygotowanym przez niego projektem opinii lub raportem informacyjnym.
3.
Podkomitety powoływane odnośnie spraw będących w zakresie kompetencji dwóch lub kilku sekcji specjalistycznych składać się będą z członków tychże sekcji specjalistycznych.
4.
Zasady odnoszące się do sekcji specjalistycznych stosują się analogicznie do podkomitetów.
Artykuł  20

Komitet może wyznaczyć sprawozdawcę generalnego w każdej przedłożonej mu kwestii.

ROZDZIAŁ  VI

Obserwatoria, przesłuchania, eksperci

Artykuł  21
1.
Komitet może utworzyć obserwatorium, jeżeli rodzaj, znaczenie i specyfika rozważanego tematu wymaga szczególnej elastyczności metod pracy, procedur i stosowanych instrumentów.
2.
Utworzenie obserwatorium należy do decyzji Zgromadzenia na sesji plenarnej, które potwierdza wcześniej podjętą decyzję Prezydium przyjętą na podstawie wspólnych propozycji Grup lub sekcji specjalistycznej.
3.
Decyzja o utworzeniu obserwatorium określa jego cel, strukturę, skład, czas trwania i reguły pracy.
Artykuł  22

Jeżeli znaczenie opracowanej kwestii to uzasadnia, poszczególne organy i grupy robocze Komitetu mogą zaprosić na przesłuchanie osoby spoza Komitetu. Jeżeli zaproszenie ekspertów zewnętrznych powoduje dodatkowe koszty, dany organ lub grupa musi wcześniej uzyskać zgodę Prezydium Komitetu i przedłożyć program wskazując punkty danej kwestii i uzasadniając konieczność udziału eksperta zewnętrznego.

Artykuł  23

O ile okaże się to konieczne do wykonania określonych zadań, przewodniczący może z własnej inicjatywy lub na wniosek Grup, sekcji specjalistycznych lub sprawozdawców, wyznaczyć ekspertów zgodnie z przepisami przyjętymi przez Prezydium i określonymi w art. 8 ust. 6.

ROZDZIAŁ  VII

Komisje konsultacyjne

Artykuł  24 (2)
1.
Komitet ma możliwość powoływania komisji konsultacyjnych. Komisje te składają się z członków Komitetu i przedstawicieli zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, których Komitet chciałby włączyć do swoich prac.
2.
Komisje takie powoływane są w drodze decyzji Zgromadzenia na sesji plenarnej, które potwierdza decyzję podjętą przez Prezydium. Decyzja o utworzeniu tych komisji określa ich cel, strukturę, skład, okres funkcjonowania i zasady pracy.
3.
Zgodnie z ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, może zostać utworzona Komisja Konsultacyjna ds. Przemian w Przemyśle (CCMI), złożona z członków Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i przedstawicieli organizacji zawodowych sektora produkcji węgla i stali oraz sektorów pokrewnych. Przewodniczący tej Komisji jest członkiem Prezydium Komitetu. Jest on wybierany spośród 25 członków Prezydium, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. a niniejszego Regulaminu wewnętrznego.

ROZDZIAŁ  VIII

Dialog z organizacjami społeczno-ekonomicznymi Unii i państw trzecich

Artykuł  25
1.
Komitet, z inicjatywy Prezydium, może utrzymywać stosunki z radami społeczno-ekonomicznymi, instytucjami podobnego typu i organizacjami społeczno-ekonomicznymi społeczeństwa obywatelskiego Unii Europejskiej i państw trzecich.
2.
W podobny sposób, Komitet prowadzi działalność zachęcającą do tworzenia rad społeczno-ekonomicznych lub podobnych instytucji w krajach, w których jeszcze nie istnieją.
Artykuł  26
1.
Komitet, na wniosek Prezydium, może wyznaczyć delegacje w celu utrzymania stosunków z różnymi grupami społeczno-ekonomicznymi zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego państw lub związkami państw spoza Unii Europejskiej.
2.
Współpraca Komitetu z partnerami zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego krajów kandydujących przyjmuje postać wspólnych komitetów konsultacyjnych, jeżeli zostały powołane przez Rady Stowarzyszeniowe. W przypadku ich braku, współpraca ta toczy się w grupach kontaktowych.

ROZDZIAŁ  IX

Grupy i kategorie

Artykuł  27
1.
Komitet składa się z trzech Grup członków reprezentujących odpowiednio pracodawców, pracowników i inne podmioty społeczno-ekonomiczne zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego.
2.
Grupy wybierają swoich przewodniczących i wiceprzewodniczących. Uczestniczą w przygotowaniach, organizacji i koordynacji prac Komitetu i jego organów. Biorą udział w informowaniu Komitetu i jego organów. Każda z Grup posiada sekretariat.
3.
Przewodniczący Grup są członkami Prezydium, zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. c).
4.
Przewodniczący Grup wspierają prezydencję Komitetu w kształtowaniu polityk i, tam gdzie okaże się to stosowne, w monitorowaniu wydatków.
5.
Przewodniczący Grup spotykają się z prezydencją Komitetu biorąc udział w przygotowaniu prac Prezydium i Zgromadzenia.
6.
Grupy przedstawiają Zgromadzeniu propozycje dotyczące wyboru przewodniczących sekcji specjalistycznych zgodnie z art. 6 ust. 7 i prezydiów sekcji specjalistycznych zgodnie z art. 16.
7.
Grupy przygotowują propozycje składu Zespołu Budżetowego, powoływanego przez Prezydium zgodnie z art. 10 ust. 1.
8.
Grupy przygotowują propozycje składu obserwatorium i komisji konsultacyjnych powoływanych przez Zgromadzenie zgodnie odpowiednio z art. 21 i 24.
9.
Grupy przygotowują propozycje składu delegacji i wspólnych komitetów konsultacyjnych zgodnie odpowiednio z art. 26 ust. 1 i 2.
10.
Grupy przygotowują propozycje kandydatur na sprawozdawców i składu grup analitycznych i redakcyjnych powoływanych przez sekcje specjalistyczne zgodnie z art. 17 ust. 3.
11.
W stosowaniu ust. 6 i 10 niniejszego artykułu, Grupy biorą pod uwagę reprezentację Państw Członkowskich w ramach Komitetu, przedstawicieli różnych form działalności społeczno-ekonomicznej, kompetencje i kryteria prawidłowego zarządzania.
12.
Członkowie mogą dobrowolnie wstąpić do jednej z Grup z zastrzeżeniem potwierdzenia spełnienia przez nich niezbędnych kryteriów kwalifikujących przez członków tej Grupy. Jeden członek może jednocześnie należeć tylko do jednej Grupy.
13.
Sekretariat Generalny zapewnia członkom, którzy nie należą do żadnej z Grup, wsparcie materialne i techniczne konieczne do wykonywania swoich obowiązków. O ich udziale w grupach analitycznych i innych strukturach wewnętrznych decyduje przewodniczący Komitetu po konsultacji z Grupami.
Artykuł  28
1.
Członkowie Komitetu mogą dobrowolnie łączyć się według kategorii reprezentujących różne podmioty o charakterze ekonomiczno-społecznym zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego Unii Europejskiej.
2.
Jedna kategoria może się składać z członków trzech Grup Komitetu. Członek może należeć tylko do jednej kategorii jednocześnie.
3.
Utworzenie kategorii jest uwarunkowane zgodą Prezydium, które informuje o niej Zgromadzenie.

TYTUŁ  II

FUNKCJONOWANIE KOMITETU

ROZDZIAŁ  I

Zasięganie opinii Komitetu

Artykuł  29
1.
Komitet jest zwoływany przez przewodniczącego w celu wydania opinii na prośbę Rady lub Komisji lub Parlamentu Europejskiego.
2.
Komitet jest zwoływany przez przewodniczącego na wniosek Prezydium i za zgodą większości członków w celu wydania opinii z własnej inicjatywy dotyczących wszystkich zadań powierzonych Unii Europejskiej.
Artykuł  30

Wnioski o opinie, o których mowa w art. 29 ust. 1 są kierowane do przewodniczącego Komitetu. Przewodniczący, we współpracy z Prezydium, organizuje prace Komitetu, starając się uwzględnić w możliwie największym stopniu terminy określone we wniosku o wydanie opinii.

Artykuł  31

Komitet może, na wniosek Prezydium, podjąć decyzję o przygotowaniu raportu informacyjnego w celu analizy wszelkich kwestii dotyczących polityk Unii Europejskiej.

ROZDZIAŁ  II

Organizacja prac

A.

Prace sekcji specjalistycznych

Artykuł  32 (1)
1.
Do przygotowania opinii lub raportu informacyjnego, Prezydium zgodnie z art. 8 ust. 4, wyznacza sekcję specjalistyczną właściwą do prowadzenia określonych prac. Jeżeli sprawa do rozpatrzenia jednoznacznie należy do kompetencji danej sekcji specjalistycznej, taką sekcję wyznacza przewodniczący, o czym informuje Prezydium.
2.
Jeżeli sekcja specjalistyczna wyznaczona jako właściwa celem przygotowania opinii pragnie zapoznać się ze stanowiskiem Komisji Konsultacyjnej ds. Przemian w Przemyśle (CCMI) lub jeżeli CCMI pragnie przedstawić swoje poglądy odnośnie opinii przydzielonej danej sekcji specjalistycznej, Prezydium może upoważnić CCMI do wydania opinii uzupełniającej, dotyczącej jednej lub kilku spraw będących przedmiotem wniosku o wydanie opinii. Prezydium może także podjąć taką decyzję z własnej inicjatywy. Prezydium organizuje pracę Komitetu w taki sposób, aby CCMI było w stanie przygotować swoją opinię w terminie pozwalającym na uwzględnienie jej przez sekcję specjalistyczną.

Sekcja specjalistyczna jako jedyna odpowiedzialna jest za referowanie spraw Komitetowi. Jednakże powinna ona załączyć do swojej opinii opinię uzupełniającą Komisji Konsultacyjnej ds. Przemian w Przemyśle.

3.
Przewodniczący Komitetu zawiadamia przewodniczącego danej sekcji specjalistycznej o podjętej decyzji oraz o terminie zakończenia prac sekcji.
4.
Przewodniczący Komitetu informuje członków Komitetu o przekazaniu sprawy do sekcji i terminie, w którym temat ten będzie przedmiotem porządku dziennego sesji plenarnej.
Artykuł  33

Sekcje specjalistyczne nie obradują wspólnie.

Artykuł  34

Przewodniczący za zgodą Prezydium może zezwolić sekcji specjalistycznej na zorganizowanie wspólnego posiedzenia z Komisją Parlamentu Europejskiego, Komitetu Regionów lub inną sekcją specjalistyczną Komitetu.

Artykuł  35

Sekcje specjalistyczne, którym została przekazana sprawa zgodnie z niniejszym Regulaminem, są zwoływane przez swoich przewodniczących.

Artykuł  36
1.
Posiedzenia sekcji specjalistycznych są przygotowywane przez przewodniczących sekcji specjalistycznych w porozumieniu z prezydium sekcji.
2.
Posiedzenia prowadzi przewodniczący sekcji specjalistycznej lub pod jego nieobecność, jeden z wiceprzewodniczących.
Artykuł  37
1.
Posiedzenie sekcji specjalistycznych jest prawomocne, jeżeli ponad połowa członków jest obecna lub reprezentowana.
2.
Jeżeli kworum nie zostało osiągnięte, przewodniczący zamyka posiedzenie i zwołuje w stosownym terminie, lecz w ciągu tego samego dnia, nowe posiedzenie, które jest prawomocne bez względu na ilość obecnych lub reprezentowanych członków.
Artykuł  38

Sekcja specjalistyczna sporządza opinię na podstawie projektu opinii przedłożonej przez sprawozdawcę lub w niektórych przypadkach współsprawozdawcę.

Artykuł  39
1.
Opinia sekcji specjalistycznej zawiera tylko teksty przyjęte przez nią zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 56 niniejszego Regulaminu.
2.
Teksty odrzuconych poprawek wraz z wynikiem głosowania, załącza się do opinii, jeżeli za wprowadzeniem zmian oddano przynajmniej jedną czwartą oddanych głosów.
Artykuł  40

Opinia sekcji specjalistycznej wraz z wszystkimi dokumentami dołączonymi do niej, zgodnie z art. 39, jest przekazywana przez przewodniczącego sekcji specjalistycznej przewodniczącemu Komitetu i przedkładana jak najszybciej Komitetowi przez Prezydium. Dokumenty te wysyłane są do członków Komitetu z odpowiednim wyprzedzeniem.

Artykuł  41

Z każdego posiedzenia sekcji specjalistycznej sporządza się zwięzły protokół, który przedkładany jest do zatwierdzenia sekcji specjalistycznej.

Artykuł  42

Przewodniczący w porozumieniu z Prezydium lub - o ile okaże się to stosowne - ze Zgromadzeniem, może odesłać sprawę ponownie do sekcji specjalistycznej, jeżeli uzna, że przepisy niniejszego Regulaminu dotyczące procedury sporządzania opinii nie były przestrzegane lub jeżeli konieczne są dodatkowe prace.

Artykuł  43
1.
Z zastrzeżeniem art. 17 ust. 2 prace przygotowawcze sekcji specjalistycznych są zazwyczaj prowadzone w ramach grupy analitycznej.
2.
Sprawozdawca, wspierany przez jednego lub kilku współsprawozdawców i eksperta, w zależności od okoliczności, bada sprawę, gromadzi wyrażone opinie i sporządza na tej podstawie projekt opinii, który jest przekazywany przewodniczącemu sekcji specjalistycznej.
3.
Grupy analityczne nie głosują.

B.

Obrady sesji plenarnych

Artykuł  44

Zgromadzenie złożone ze wszystkich członków Komitetu zbiera się podczas sesji plenarnej.

Artykuł  45
1.
Sesje są przygotowywane przez przewodniczącego w porozumieniu z Prezydium. W celu organizacji obrad Prezydium zbiera się przed każdą sesją, a także podczas sesji, o ile zajdzie taka potrzeba.
2.
Prezydium może ustalić w sprawie każdej opinii czas trwania dyskusji ogólnych podczas sesji plenarnej.
Artykuł  46
1.
Projekt porządku dziennego przygotowany przez Prezydium na podstawie propozycji przewodniczącego we współpracy z przewodniczącymi Grup jest wysyłany przez przewodniczącego Komitetu do każdego członka Komitetu oraz do Rady, Komisji i Parlamentu Europejskiego, przynajmniej piętnaście dni przed otwarciem danej sesji.
2.
Projekt porządku dziennego jest przedkładany do zatwierdzenia przez Zgromadzenie przy otwarciu każdej sesji. Po przyjęciu porządku dziennego, punkty w nim przewidziane muszą być rozpatrywane na posiedzeniu, na który zostały zaplanowane. Dokumenty potrzebne do obrad Komitetu są wysyłane do członków zgodnie z art. 40.
Artykuł  47
1.
Obrady Komitetu są prawomocne, jeżeli ponad połowa jego członków jest obecna lub reprezentowana.
2.
Jeżeli kworum nie zostało osiągnięte, przewodniczący zamyka posiedzenie i zwołuje w stosownym terminie, lecz w ciągu tej samej sesji, nowe posiedzenie, które jest prawomocne bez względu na ilość obecnych lub reprezentowanych członków.
Artykuł  48

Po przedłożeniu porządku obrad do zatwierdzenia przewodniczący ogłasza wprowadzenie jakiegokolwiek aktualnego punktu, o ile zajdzie taka potrzeba.

Artykuł  49

Projekt porządku obrad może być zmieniony przez Komitet w celu przystąpienia do rozpatrzenia projektów uchwał przedłożonych przez jedną lub kilka Grup zgodnie z obowiązującą procedurą.

Artykuł  50 (2)
1.
Przewodniczący otwiera obrady, prowadzi debaty i czuwa nad przestrzeganiem niniejszego Regulaminu. Przewodniczący jest wspomagany przez wiceprzewodniczących.
2.
W przypadku nieobecności przewodniczącego, zastępują go wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności wiceprzewodniczących, w zastępstwie występuje najstarszy członek Prezydium.
3.
Komitet obraduje na podstawie prac sekcji specjalistycznej właściwej do przedłożenia sprawozdania przed Zgromadzeniem w danej sprawie.
4.
Jeżeli tekst został przyjęty przez sekcję specjalistyczną bez głosów przeciw, Prezydium może zaproponować Zgromadzeniu głosowanie nad tym tekstem bez debaty. Procedura ta ma zastosowanie, chyba że co najmniej 25 członków zgłosi swój sprzeciw.
5.
Jeżeli tekst nie uzyska większości głosów Zgromadzenia, przewodniczący Komitetu, za zgodą Zgromadzenia, może odesłać opinię do właściwej sekcji specjalistycznej do ponownego rozpatrzenia lub może wyznaczyć sprawozdawcę generalnego, który przedstawi na tej samej lub innej sesji nowy projekt opinii.
Artykuł  51 (2)
1.
Poprawki muszą mieć formę pisemną, muszą być podpisane przez autorów i złożone w sekretariacie przed otwarciem właściwej sesji.
2.
W celu zapewnienia dobrej organizacji pracy Zgromadzenia, Prezydium określa tryb zgłaszania poprawek.
3.
Komitet jednakże zezwala na przedłożenie poprawek przed otwarciem danego posiedzenia, jeżeli są one podpisane przez co najmniej piętnastu członków.
4.
Poprawki muszą wskazywać do której części tekstu się odnoszą oraz musi im towarzyszyć krótkie uzasadnienie.
5.
Zazwyczaj Zgromadzenie wysłuchuje tylko autora proponowanych poprawek, członka, który sprzeciwia się ich wprowadzeniu oraz sprawozdawcę.
6.
W trakcie rozpatrywania poprawki, sprawozdawca może przedstawić ustnie, za zgodą autora takiej poprawki, propozycje kompromisowe, które są poddane głosowaniu przez Zgromadzenie.
7.
W przypadku zgłoszenia opinii przeciwnej, która ma na celu wyrażenie stanowiska zasadniczo odmiennego od tego, które przedstawia opinia sekcji specjalistycznej, Prezydium decyduje, w porozumieniu z przewodniczącym sekcji specjalistycznej i sprawozdawcą, czy taka poprawka może zostać przedłożona w takiej formie pod obrady Komitetu czy też należy odesłać sprawę do sekcji specjalistycznej celem dalszego rozpatrzenia.
8.
Tam, gdzie okaże się to stosowne, przewodniczący Komitetu w porozumieniu z przewodniczącym i sprawozdawcą właściwej sekcji specjalistycznej może zaproponować Komitetowi taki sposób postępowania w sprawie wprowadzonych poprawek, który zapewni spójność ostatecznego tekstu.
Artykuł  52 (2)
1.
Przewodniczący, z własnej inicjatywy albo na prośbę jednego z członków, może zwrócić się do Komitetu z prośbą o podjęcie decyzji o ograniczeniu czasu przeznaczonego na zabranie głosu lub liczby mówców, o zawieszeniu obrad lub zamknięciu debaty. Po zamknięciu debaty żaden członek nie może zabrać głosu, chyba że celem wyjaśnienia głosowania; wyjaśnienia takie następują po głosowaniu i nie przekraczają czasu wystąpienia przyznanego przez przewodniczącego.
2.
Członek może w każdej chwili poprosić o głos i otrzymać go w drodze pierwszeństwa w celu przedstawienia wniosku proceduralnego.
Artykuł  53
1.
Sporządza się protokół z przebiegu każdej sesji plenarnej. Dokument taki jest przedkładany Komitetowi do zatwierdzenia.
2.
Ostateczną wersję protokołu podpisuje przewodniczący i Sekretarz Generalny Komitetu.
Artykuł  54
1.
Opinia Komitetu zawiera, oprócz podstawy prawnej, uzasadnienie i opinie Komitetu na temat całości problemu.
2.
Wyniki głosowania nad całością tekstu znajdują się we wstępie do opinii. Jeżeli głosowanie miało charakter imienny, wówczas wymienia się nazwiska głosujących.
3.
Jeżeli w czasie sesji plenarnej odrzucone zostaną proponowane poprawki, ale za wprowadzeniem ich będzie co najmniej jedna czwarta oddanych głosów, tekst takich poprawek oraz ich uzasadnienie zostanie dołączone do właściwej opinii wraz z wynikiem głosowania. Wymóg ten dotyczy również opinii przeciwnych.
4.
Tekst opinii sekcji specjalistycznej odrzucony na korzyść poprawek przyjętych przez Zgromadzenie również dołącza się do opinii Komitetu wraz z wynikiem głosowania, jeżeli tekst proponowanej opinii sekcji specjalistycznej otrzymał przynajmniej jedną czwartą głosów "za".
5.
Jeżeli jedna z grup utworzonych w Komitecie zgodnie z art. 27 lub jedna z kategorii działalności społeczno-ekonomicznej utworzona zgodnie z art. 28 zajmuje inne acz jednolite stanowisko w sprawie rozpatrywanej przez Zgromadzenie, to ich stanowisko może być skrótowo ujęte i dołączone do opinii, o ile kwestia ta została zakończona głosowaniem imiennym.
Artykuł  55
1.
Opinie przyjęte przez Komitet i protokół z sesji przesyłane są do Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.
2.
Dalsze losy opinii są monitorowane przez sprawozdawcę przy wsparciu Sekretariatu Generalnego.

TYTUŁ  III

PRZEPISY OGÓLNE

ROZDZIAŁ  I

Tryb głosowania

Artykuł  56
1.
Prawomocnymi formami oddania głosu są głosy: "za", "przeciw" lub "wstrzymanie się od głosu".
2.
O ile niniejszy Regulamin nie stanowi inaczej, teksty lub decyzje Komitetu i jego organów są uchwalane większością głosów "za" lub "przeciw".
3.
Głosowanie przyjmuje postać głosowania publicznego, imiennego lub tajnego.
4.
Głosowanie w sprawie proponowanych poprawek odbywa się w drodze głosowania imiennego, o ile z takim wnioskiem wystąpiła jedna czwarta członków Komitetu. Ostateczne głosowanie w sprawie opinii także przyjmuje postać głosowania imiennego na wniosek co najmniej dziesięciu członków.
5.
Głosowanie przyjmuje formę głosowania tajnego na wniosek większości członków Komitetu.
6.
Jeżeli podczas głosowania publicznego lub imiennego na sesji plenarnej lub w sekcji specjalistycznej jest równa liczba głosów za i przeciw, wówczas głos przewodniczącego jest głosem rozstrzygającym.
7.
Przyjęcie poprawki przez sprawozdawcę nie jest powodem do nieprzystąpienia do głosowania w sprawie tej poprawki.

ROZDZIAŁ  II

Tryb pilny i procedura pisemna

Artykuł  57
1.
Jeżeli pilność wynika z terminu wyznaczonego Komitetowi na przedstawienie swojej opinii przez Radę, Parlament Europejski lub Komisję, może zostać zastosowany tryb pilny, jeżeli przewodniczący uzna, że jest on niezbędny do przyjęcia przez Komitet opinii w odpowiednim czasie.
2.
W przypadku pilności na szczeblu Komitetu, przewodniczący może, bez wcześniejszego porozumienia z Prezydium, podjąć wszelkie niezbędne kroki, aby zapewnić wykonanie prac Komitetu. Informuje członków Prezydium o podjętych działaniach.
3.
Decyzje podjęte przez przewodniczącego w trybie pilnym są przedkładane Komitetowi na następnej sesji do zatwierdzenia.
Artykuł  58

Niektóre opinie Komitetu, które podlegają obowiązkowej konsultacji Rady lub Komisji z Komitetem, a które wymagają tylko oficjalnej opinii Komitetu, mogą być przyjęte w trybie procedury pisemnej w drodze decyzji Prezydium na wniosek danej sekcji specjalistycznej.

Artykuł  59
1.
Jeżeli pilność wynika z terminu wyznaczonego sekcji specjalistycznej, przewodniczący tej sekcji za zgodą przewodniczącego Komitetu i wspólnie z prezydium sekcji specjalistycznej organizuje pracę tej sekcji w sposób odbiegający od przepisów niniejszego Regulaminu w zakresie organizacji prac sekcji specjalistycznych.
2.
Ustalenia podjęte przez przewodniczącego sekcji specjalistycznej w trybie pilnym są poddawane tej sekcji do zatwierdzenia na następnym posiedzeniu.

ROZDZIAŁ  III

Nieobecność i zastępstwo

Artykuł  60
1.
Każdy członek Komitetu, który nie może wziąć udziału w posiedzeniu, na które jest wezwany, musi wcześniej poinformować o tym danego przewodniczącego.
2.
Jeżeli członek Komitetu był nieobecny na więcej niż trzech kolejnych sesjach plenarnych bez zastępstwa i bez żadnego istotnego powodu, przewodniczący może, po naradzie z Prezydium i po wezwaniu tego członka do złożenia wyjaśnień dotyczących jego nieobecności, zwrócić się do Rady z prośbą o zwolnienie tego członka z pełnienia funkcji.
3.
Jeżeli członek sekcji specjalistycznej był nieobecny na więcej niż trzech kolejnych posiedzeniach sekcji bez zastępstwa i bez żadnego istotnego powodu, przewodniczący tej sekcji specjalistycznej może, po wezwaniu tego członka do złożenia wyjaśnień dotyczących jego nieobecności, zwrócić się do niego z prośbą o rezygnację z pełnienia funkcji w sekcji specjalistycznej na rzecz innego członka.
Artykuł  61
1.
Każdy członek Komitetu, który nie może uczestniczyć w sesji lub posiedzeniu sekcji specjalistycznej może, po powiadomieniu danego przewodniczącego, przekazać na piśmie swoje prawo do głosowania innemu członkowi Komitetu lub sekcji specjalistycznej.
2.
Każdy członek może otrzymać pełnomocnictwo tylko od jednego członka na sesji plenarnej lub na posiedzeniu sekcji specjalistycznej.
Artykuł  62
1.
Każdy członek sekcji specjalistycznej, grupy analitycznej lub delegacji, który nie może uczestniczyć w posiedzeniu, na które był wezwany, może, po pisemnym poinformowaniu danego przewodniczącego, bezpośrednio lub za pośrednictwem sekretariatu swojej Grupy, być reprezentowany przez innego członka Komitetu.
2.
Takie zastępstwo jest ważne tylko i wyłącznie na posiedzenin, na które zostało wydane.
3.
Każdy członek grupy analitycznej może, w momencie ustanawiania składu grupy, prosić o zastępstwo przez innego członka Komitetu. To zastępstwo, ważne dla danej sprawy i na cały okres prac sekcji specjalistycznej dotyczący danej sprawy, nie może zostać odwołane.

ROZDZIAŁ  IV

Publikacja i dystrybucja tekstów Komitetu

Artykuł  63
1.
Komitet publikuje swoje opinie w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich zgodnie z procedurą przyjętą przez Radę i Komisję po konsultacji z Prezydium Komitetu.
2.
Skład Komitetu, jego Prezydium i sekcji specjalistycznych, jak i wszystkie zmiany w ich składzie są publikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich i na stronie internetowej Komitetu.
Artykuł  64
1.
Komitet zapewnia przejrzystość swoich decyzji zgodnie z art. 1 Traktatu o Unii Europejskiej.
2.
Sekretarz Generalny jest odpowiedzialny za podjęcie odpowiednich kroków gwarantujących publiczny dostęp do odpowiednich dokumentów.
3.
Każdy obywatel Unii Europejskiej może napisać do Komitetu w jednym z urzędowych języków i otrzymać odpowiedź w tym samym języku zgodnie z art. 21, ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
Artykuł  65
1.
Sesje plenarne Komitetu i posiedzenia sekcji specjalistycznych są publiczne.
2.
Niektóre debaty, które nie dotyczą pracy doradczej mogą zostać uznane przez Komitet za poufne na wniosek jednej z instytucji lub danego organu lub na wniosek Prezydium.
3.
Inne posiedzenia nie są publiczne.
Artykuł  66
1.
Członkowie instytucji europejskich mogą brać udział w posiedzeniach Komitetu i jego organów i zabierać głos.
2.
Członkowie innych organów i upoważnieni urzędnicy instytucji i innych organów mogą być zaproszeni do uczestnictwa w posiedzeniach, do zabrania głosu lub udzielenia odpowiedzi pod kierownictwem przewodniczącego posiedzenia.

ROZDZIAŁ  V

Tytuły, przywileje, immunitety i Regulamin członków, kwestorzy

Artykuł  67
1.
Członkowie Komitetu noszą tytuł członków Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.
2.
Postanowienia rozdziału IV art. 11 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich z dnia 8 kwietnia 1965 r., dołączonego do Traktatu, stosują się do członków Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.
Artykuł  68
1.
Regulamin członków określa prawa i obowiązki członków Komitetu, jak również zasady regulujące ich działalność i stosunki z instytucją i jej służbami.
2.
Określa on również działania, które mogą być podjęte w przypadku naruszenia Regulaminu wewnętrznego lub statutu.
Artykuł  69

Na wniosek Prezydium, Zgromadzenie wybiera na okres dwuletni trzech członków Komitetu, którzy nie mają innych stałych obowiązków w strukturze Komitetu celem utworzenia grupy kwestorów do wykonywania następujących funkcji:

a) monitorowanie i zapewnienie prawidłowego wykonywania Regulaminu członków;

b) sporządzanie propozycji, które mają udoskonalić i ulepszyć Regulaminu członków;

c) popieranie i podejmowanie odpowiednich inicjatyw w celu rozwiązania ewentualnych wątpliwości lub konfliktów wynikających ze stosowania Regulaminu członków; oraz

d) zapewnienia stosunków między członkami Komitetu i Sekretariatu Generalnego w sprawach dotyczących stosowania Regulaminu członków.

ROZDZIAŁ  VI

Wygaśnięcie mandatu członków, niezgodności

Artykuł  70
1.
Mandat członków Komitetu wygasa pod koniec okresu czteroletniego określonego przez Radę w momencie odnowienia składu Komitetu.
2.
Mandat poszczególnych członków Komitetu wygasa wraz z dymisją, usunięciem ze stanowiska, śmiercią, w wyniku siły wyższej lub zaistnienia niezgodności pełnionych funkcji.
3.
Funkcje członków Komitetu nie dają się pogodzić z funkcjami członków rządu, Parlamentu, instytucji Wspólnoty, Komitetu Regionów, Rady Dyrektorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego jak i ze stanowiskiem urzędnika lub innego pracownika Wspólnot w czynnym zatrudnieniu.
4.
Zawiadomienie o dymisji jest przesyłane na piśmie do przewodniczącego Komitetu.
5.
Warunki, na których członek może zostać usunięty ze stanowiska określa artykuł 60 ust. 2 niniejszego Regulaminu. W takim przypadku, po podjęciu decyzji o usunięciu ze stanowiska, Rada rozpoczyna procedurę zastępstwa.
6.
W przypadku dymisji, śmierci, siły wyższej lub niezgodności pełnionych funkcji, przewodniczący Komitetu powiadamia Radę, która stwierdza wakat i rozpoczyna procedurę zastępstwa. Jednakże w przypadku dymisji, członek ustępujący pełni swoją funkcję do dnia, w którym mianowany jest jego zastępca, chyba że członek ustępujący wskaże inaczej.
7.
We wszystkich przypadkach przewidzianych w ust. 2 niniejszego artykułu, zastępca jest mianowany na okres pozostający do końca kadencji.

ROZDZIAŁ  VII

Administracja Komitetu

Artykuł  71
1.
Komitet jest wspomagany przez sekretariat pod kierownictwem Sekretarza Generalnego, który pełni swoje obowiązki pod kierownictwem przewodniczącego reprezentującego Prezydium.
2.
Sekretarz Generalny uczestniczy z głosem doradczym w posiedzeniach Prezydium, które protokołuje.
3.
Uroczyście zobowiązuje się przed Prezydium wypełniać swoje funkcje obiektywnie i sumiennie.
4.
Zapewnia realizację decyzji podjętych przez Zgromadzenie, Prezydium i przewodniczącego zgodnie z niniejszym Regulaminem i sporządza, co trzy miesiące, dla przewodniczącego pisemny raport, dotyczący kryteriów i ustaleń przyjętych lub przewidzianych celem rozwiązania problemów administracyjnych lub organizacyjnych oraz kwestii kadrowych.
5.
Sekretarz Generalny może przekazywać swoje uprawnienia w zakresie określonym przez przewodniczącego.
6.
Prezydium na wniosek Sekretarza Generalnego przygotowuje strukturę organizacyjną Sekretariatu Generalnego, zapewniającą efektywne funkcjonowanie Komitetu i jego organów oraz pomoc członkom Komitetu w wykonywaniu swoich funkcji, w szczególności w organizowaniu posiedzeń i przygotowywaniu opinii.
Artykuł  72 (2)
1.
Uprawnienia nadane przez Regulamin pracowniczy Wspólnot władzom posiadającym kompetencje w zakresie nominacji wykonywane są:

– w przypadku Sekretarza Generalnego, przez Prezydium;

– w przypadku urzędników stopnia 16, 15 i 14 grupy funkcyjnej AD, przez Prezydium na wniosek Sekretarza Generalnego, w zakresie stosowania artykułów 13, 29, 30, 31, 32, 40, 41, 49, 50, 51, 78 i 90 ust. 1 Regulaminu pracowniczego; przez przewodniczącego na wniosek Sekretarza Generalnego, w zakresie stosowania innych postanowień Regulaminu pracowniczego, włącznie z art. 90 ust. 2;

– w przypadku urzędników stopnia 13, 12 i 11 grupy funkcyjnej AD, przez przewodniczącego na wniosek Sekretarza Generalnego;

– w przypadku urzędników pozostałych stopni grupy funkcyjnej AD oraz wszystkich stopni grupy funkcyjnej AST, przez Sekretarza Generalnego.

2.
Uprawnienia nadane przez Warunki zatrudniania innych pracowników Wspólnot (CEOS) organom właściwym do zawierania umów o pracę wykonywane są:

– w przypadku pracowników zatrudnionych na umowy na czas określony stopnia 16, 15 oraz 14 grupy funkcyjnej AD przez Prezydium, w zakresie stosowania art. 11, 17, 33 oraz 48 CEOS; w zakresie innych postanowień CEOS, przez przewodniczącego na wniosek Sekretarza Generalnego;

– w przypadku pracowników zatrudnionych na umowy na czas określony stopnia 13, 12 oraz 11 grupy funkcyjnej AD, przez przewodniczącego na wniosek Sekretarza Generalnego;

– w przypadku pracowników zatrudnionych na umowy na czas określony pozostałych stopni grupy funkcyjnej administratorów oraz wszystkich stopni grupy funkcyjnej asystentów, przez Sekretarza Generalnego;

– w przypadku doradców specjalnych, pracowników pomocniczych, kontraktowych i lokalnych, przez Sekretarza Generalnego.

3.
Przewodniczący wykonuje prerogatywy nadane instytucji na mocy art. 110 Regulaminu pracowniczego, mające na celu wypełnienie postanowień ogólnych wykonania Regulaminu pracowniczego i zasad przyjętych za wspólną zgodą instytucji.
4.
Prezydium, przewodniczący oraz Sekretarz Generalny mogą przekazywać uprawnienia nadane im w niniejszym artykule.
5.
Decyzje o przekazaniu uprawnień, zgodnie z art. 72 ust. 4, powinny przede wszystkim określać zakres przekazywanych uprawnień, ich ograniczenia i okres obowiązywania oraz powinny stwierdzać, czy beneficjenci tych uprawnień mogą je przekazywać dalej na inne osoby.
Artykuł  73
1.
Przewodniczący ma do swojej dyspozycji własny sekretariat.
2.
Pracownicy tego sekretariatu są zatrudniani w ramach budżetu jako pracownicy zatrudnieni na czas określony, przy czym uprawnienia do zawierania umów o pracę wykonuje przewodniczący.
Artykuł  74
1.
Przed 1 czerwca każdego roku, Sekretarz Generalny przedstawia Prezydium projekt dochodów i wydatków Komitetu na następny rok budżetowy. Prezydium sporządza szacunki dochodów i wydatków Komitetu. Szacunki te są przekazywane zgodnie z procedurą i w terminie określonym w rozporządzeniu finansowym Wspólnot Europejskich.
2.
Działając zgodnie z przepisami rozporządzenia finansowego, przewodniczący Komitetu realizuje lub powoduje wykonanie dochodów i wydatków.
Artykuł  75

Korespondencja Komitetu adresowana jest do przewodniczącego lub Sekretarza Generalnego.

ROZDZIAŁ  VIII

Przepisy ogólne

Artykuł  76

Terminologia użyta w niniejszym Regulaminie w odniesieniu do funkcji stosuje się jednakowo do kobiet i mężczyzn.

Artykuł  77
1.
Komitet stanowi absolutną większością głosów swoich członków o konieczności weryfikacji niniejszego Regulaminu.
2.
W przypadku podjęcia takiej decyzji, Komitet powołuje Komisję ds. regulaminu wewnętrznego. Komitet mianuje sprawozdawcę generalnego odpowiedzialnego za sporządzenie projektu nowego regulaminu.
3.
Data wejścia w życie nowego regulaminu wewnętrznego zostaje ustalona w momencie przyjęcia go przez Komitet.
Artykuł  78

Niniejszy Regulamin wewnętrzny wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca po jego przyjęciu absolutną większością przez członków Komitetu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024