Rozporządzenie 1925/2004 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1925/2004
z dnia 29 października 2004 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1798/2003 z dnia 7 października 2003 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 218/92(1), w szczególności jego art. 18, art. 35 i art. 37,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przepisy w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej ustalone w rozporządzeniu (EWG) nr 218/92 oraz w dyrektywie Rady 77/799/EWG z dnia 19 grudnia 1977 r. dotyczącej wzajemnej pomocy właściwych władz Państw Członkowskich w dziedzinie podatków bezpośrednich, niektórych podatków akcyzowych oraz opodatkowania składek na ubezpieczenie(2) zostały połączone i wzmocnione w rozporządzeniu (WE) nr 1798/2003.

(2) Niezbędne jest dokładne określenie kategorii informacji, których wymiana może się odbywać bez uprzednio złożonego wniosku, jak również częstotliwości, z jaką powinna się ona odbywać, oraz odpowiednich uzgodnień praktycznych.

(3) Należy ustanowić zasady dotyczące udzielania drogą elektroniczną informacji, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1798/2003.

(4) Konieczne jest również opracowanie listy danych statystycznych wymaganych dla celów oceny rozporządzenia (WE) nr 1798/2003.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady wykonywania postanowień art. 18, art. 35 i art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia, stosuje się następujące definicje:

1)
"niewywiązujący się podmiot gospodarczy" oznacza podmiot gospodarczy zarejestrowany jako podatnik dla celów VAT, który, z potencjalnym zamiarem oszustwa, nabywa towary lub usługi, bądź symuluje ich nabywanie, nie płacąc podatku VAT, i zbywa je z uwzględnieniem podatku VAT, nie przekazując należnego podatku VAT właściwym władzom państwowym;
2)
"wykorzystanie cudzego numeru VAT" oznacza bezprawne użycie numeru innego zarejestrowanego podatnika VAT.
Artykuł  3

Kategorie wymiany informacji bez uprzednio złożonego wniosku

Zgodnie z art. 17 rozporządzenia nr 1798/2003 przedmiotem wymiany automatycznej lub ustrukturyzowanej wymiany automatycznej mogą być następujące kategorie informacji:

1)
Informacje o podatnikach niemających siedziby.
2)
Informacje o nowych środkach transportu.
3)
Informacje dotyczące sprzedaży na odległość niepodlegającej podatkowi od wartości dodanej w Państwie Członkowskim pochodzenia.
4)
Informacje dotyczące transakcji wewnątrzwspólnotowych uznawanych za nieprawidłowe.
5)
Informacje o (potencjalnych) "niewywiązujących się podmiotach gospodarczych".
Artykuł  4

Podkategorie wymiany informacji bez uprzednio złożonego wniosku

1.
W przypadku podatników niemających siedziby wymiana informacji odnosi się do:
a)
przydzielania numerów identyfikacji VAT podatnikom mającym siedzibę w innym Państwie Członkowskim;
b)
zasad zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium kraju, zgodnie z dyrektywą Rady nr 79/1072/EWG(3).
2.
W przypadku nowych środków transportu wymiana informacji odnosi się do:
a)
zwolnienia z obowiązku podatkowego na mocy art. 28c ust. A lit. b) dyrektywy Rady 77/388/EWG(4), dostaw nowych środków transportu, o których mowa w art. 28a ust. 2, wykonywanych przez podmioty uważane za podatników zgodnie z art. 28a ust. 4, które są zarejestrowane dla celów podatku od wartości dodanej;
b)
zwolnienia z obowiązku podatkowego na mocy art. 28c część A lit. b) dyrektywy 77/388/EWG, dostaw nowych statków i samolotów, o których mowa w art. 28a. ust. 2, wykonywanych przez podatników zarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej, innych niż ci, o których mowa w lit. a), dla podmiotów niezarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej;
c)
zwolnienia z obowiązku podatkowego na mocy art. 28c część A lit. b) dyrektywy 77/388/EWG, dostaw nowych motorowych pojazdów lądowych, o których mowa w art. 28a. ust. 2, wykonywanych przez podatników zarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej, innych niż ci, o których mowa w lit. a), dla podmiotów niezarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej.
3.
W przypadku informacji dotyczących sprzedaży na odległość niepodlegającej podatkowi od wartości dodanej w Państwie Członkowskim pochodzenia wymiana informacji odnosi się do:
a)
dostaw przekraczających próg przewidziany w art. 28b część B ust. 2 dyrektywy 77/388/EWG;
b)
dostaw nie przekraczających progu przewidzianego w art. 28b część B ust. 2 dyrektywy 77/388/EWG, jeżeli podatnik wybiera opodatkowanie w Państwie Członkowskim przeznaczenia, zgodnie z art. 28b część B ust. 3 wymienionej dyrektywy.
4.
W przypadku informacji dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych uznawanych za nieprawidłowe wymiana odnosi się do:
a)
dostaw, w których przypadku istnieje pewność, że wartość dostaw wewnątrzwspólnotowych zgłoszonych do Elektronicznego Systemu Wymiany Informacji VAT (VIES) znacznie się różni od zgłoszonej wartości wewnątrzwspólnotowych zakupów;
b)
wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów niezwolnionych z podatku od wartości dodanej zgodnie z art. 28c część A dyrektywy 77/388/EWG dla podatnika posiadającego siedzibę w innym Państwie Członkowskim.
5.
W przypadku informacji o (potencjalnych) "niewywiązujących się podmiotach gospodarczych" wymiana informacji odnosi się do:
a)
podatników, których numer identyfikacji VAT został anulowany lub jest już nieważny z powodu braku lub symulacji działalności gospodarczej, którzy dokonywali transakcji wewnątrz Wspólnoty;
b)
podatników będących (potencjalnymi) "niewywiązującymi się podmiotami gospodarczymi", których numer identyfikacji VAT nie został jednak anulowany;
c)
podatników, którzy wykonują dostawy wewnątrz Wspólnoty, oraz ich odbiorców w innych Państwach Członkowskich, w przypadku gdy odbiorca jest (potencjalnym) "niewywiązującym się podmiotem gospodarczym" lub bezprawnie używa numeru rejestracji VAT innego podatnika.
Artykuł  5

Zgłoszenie uczestnictwa w wymianie informacji

Każde Państwo Członkowskie powiadamia Komisję na piśmie w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia o decyzji, podjętej zgodnie z drugim akapitem art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003, w sprawie uczestnictwa w wymianie określonej kategorii lub podkategorii informacji, o których mowa w art. 3 i 4, oraz, w stosownym przypadku, czy decyduje się na wymianę automatyczną bądź ustrukturyzowaną wymianę automatyczną. Komisja informuje odpowiednio pozostałe Państwa Członkowskie.

Państwo Członkowskie dokonujące w przyszłości modyfikacji kategorii lub podkategorii informacji, w których wymianie uczestniczy, lub modyfikacji sposobu swojego uczestnictwa w wymianie informacji odpowiednio informuje o tym Komisję na piśmie. Komisja informuje odpowiednio pozostałe Państwa Członkowskie.

Artykuł  6

Częstotliwość wymiany informacji

W przypadku stosowania systemu wymiany automatycznej wymiana informacji odbywa się:

a)
najpóźniej przed końcem trzeciego miesiąca po upływie roku kalendarzowego, w którym informacja została udostępniona, w odniesieniu do kategorii, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 3;
b)
najpóźniej przed końcem trzeciego miesiąca po upływie kwartału roku kalendarzowego, w którym informacja została udostępniona, w odniesieniu do kategorii, o których mowa w art. 3 ust. 2.

Wymiana informacji dotyczących kategorii, o których mowa w art. 3 ust. 4 i 5, odbywa się z chwilą udostępnienia danych.

Artykuł  7

Przekazywanie informacji podlegających wymianie

1.
Wymiana wszelkich informacji przekazywanych na piśmie zgodnie z art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003 powinna się odbywać, o ile to możliwe, wyłącznie drogą elektroniczną, za pomocą wspólnej sieci łączności / wspólnego systemu połączeń (CCN/CSI), z wyjątkiem informacji określonych poniżej:
a)
wniosek o zgłoszenie administracyjne, o którym mowa w art. 14 rozporządzenia nr 1798/2003, oraz instrument lub decyzja, które mają podlegać notyfikacji;
b)
oryginały dokumentów dostarczone zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003.
2.
Właściwe władze w poszczególnych Państwach Członkowskich mogą zgodzić się na odstąpienie od wymogu komunikacji na papierze w odniesieniu do informacji określonych w ust. 1 lit. a) i b).
Artykuł  8

Ocena

Środki współpracy administracyjnej zostaną ocenione zgodnie z art. 35 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003 co trzy lata od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Dane statystyczne

Lista danych statystycznych, o których mowa w art. 35 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003, została przedstawiona w Załączniku.

Każde Państwo Członkowskie w terminie do 30 kwietnia każdego roku i w stopniu, w jakim jest to możliwe, drogą elektroniczną przekazuje Komisji wymienione dane statystyczne, z zastosowaniem formularza, którego wzór przedstawiony jest w Załączniku.

Artykuł  10

Wymiana informacji o środkach krajowych

Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty wszelkich przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszym rozporządzeniem.

Komisja powiadamia o wspomnianych środkach pozostałe Państwa Członkowskie.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 2004 r.
W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji
______

(1) Dz.U. L 264 z 15.10.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 885/2004 (Dz.U. L 168 z 1.5.2004, str. 1).

(2) Dz.U. L 336 z 27.12.1977, str. 15. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/56/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 70).

(3) Dz.U. L 331 z 27.12.1979, str. 11.

(4) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 1

Wzór dokumentu wykorzystywanego przez Państwa Członkowskie do przekazywania Komisji danych zgodnie z przepisami art. 35 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003

Państwo Członkowskie:

Rok kalendarzowy:

Część A: Statystyki poszczególnych Państw Członkowskich

Wnioski o udzielenie informacji (art. 5) Późne odpowiedzi od innych Państw Członkowskich (art. 8 ust. 1) Wczesne odpowiedzi od innych Państw Członkowskich (art. 8 ust. 2) Ilość powiadomień z tytułu art. 10 Wnioski o powiadomienie administracyjne (art. 14-16)
Liczba otrzymanych wniosków (pole nr 1) Liczba wysłanych wniosków (pole nr 2) Liczba przypadków, dla których minął termin 3 miesięcy (pole nr 3) Liczba przypadków, dla których został zachowany termin 1 miesiąca (pole nr 4) Liczba otrzymanych powiadomień (pole nr 5) Liczba otrzymanych wniosków (pole nr 6) Liczba wysłanych wniosków (pole nr 7)
Belgia
Bułgaria
Republika Czeska
Dania
Niemcy
Estonia
Grecja
Hiszpania
Francja
Irlandia
Włochy
Cypr
Łotwa
Litwa
Luksemburg
Węgry
Malta
Niderlandy
Austria
Polska
Portugalia
Rumunia
Słowenia
Republika Słowacka
Finlandia
Szwecja
Zjednoczone Królestwo

Część B: Inne statystyki ogólne

Dane statystyczne dotyczące podmiotów gospodarczych
Liczba podmiotów zarejestrowanych do celów VAT, które zgłosiły zakupy wewnątrzwspólnotowe (pole nr 8)
Liczba podmiotów zarejestrowanych do celów VAT, które zgłosiły dostawy wewnątrzwspólnotowe w oświadczeniach kwartalnych (pole nr 9)
Dane statystyczne dotyczące kontroli i dochodzeń
Liczba zorganizowanych kontroli równoległych (art. 12 i 13) (pole nr 10)
Liczba kontroli równoległych, w których uczestniczyło Państwo Członkowskie (art. 12 i 13) (pole nr 11)
Liczba wnioskowanych postępowań administracyjnych (art. 5 ust. 3) (pole nr 12)
Liczba postępowań administracyjnych przeprowadzonych na wniosek innego Państwa Członkowskiego (art. 5 ust. 3) (pole nr 13)
Dane statystyczne dotyczące informacji wymienianych bez uprzedniego wniosku
Ilość informacji przesłanych bez uprzedniego wniosku (art. 17-21) (pole nr 14)
Dane statystyczne dotyczące VIES
Udział procentowy przypadków, w których numery rejestracji VAT klientów nie odpowiadają zasadom ich tworzenia (niewłaściwe linie/wszystkie linie) w dniu wprowadzenia danych (pole nr 15)
Liczba numerów VAT w otrzymanych wiadomościach O_MCTL (pole nr 16)

UWAGI WYJAŚNIAJĄCE:

Część A: Statystki poszczególnych Państw Członkowskich

Pola nr 1 i 2 W tym miejscu każde Państwo Członkowskie podaje liczbę wniosków wysłanych lub otrzymanych w ciągu roku kalendarzowego. Wniosek uznaje się za wysłany lub otrzymany, jeżeli wysłane lub otrzymane zostały również wszystkie towarzyszące dokumenty. Wszystkie wnioski powinny zostać zgłoszone, nawet jeżeli nie zostały przesłane z samego Centralnego Biura Łącznikowego.

Pole nr 3 W tym miejscu należy podać informację o tym, ile razy w ciągu roku sprawozdawczego został przekroczony termin 3 miesięcy, nawet jeżeli wniosek został przesłany w roku poprzednim lub jeżeli pod koniec roku sprawozdawczego odpowiedź nadal nie została wysłana. W przypadku gdy po upływie kolejnego roku odpowiedź nadal nie zostanie przesłana, nie należy dwukrotnie brać tego pod uwagę dla celów statystyk odnoszących się do kolejnego okresu sprawozdawczego.

Pole nr 4 W tym miejscu należy wpisać, ile razy otrzymano odpowiedź od określonego Państwa Członkowskiego, jeżeli wniosek został złożony w terminie 1 miesiąca od daty złożenia.

Odpowiedzi na wnioski przesłane w ciągu poprzedniego roku powinny zostać wzięte pod uwagę, nie należy natomiast uwzględniać odpowiedzi otrzymanych w kolejnym roku na wnioski złożone w ciągu okresu sprawozdawczego.

Pole nr 5 W tym miejscu należy podać liczbę powiadomień, o których mowa w art. 10, otrzymanych w ciągu roku sprawozdawczego.

Pola nr 6 i 7 W tym miejscu należy podać liczbę wniosków każdego Państwa Członkowskiego wysłanych lub otrzymanych w ciągu roku kalendarzowego. Wniosek uznaje się za wysłany lub otrzymany, jeżeli wysłane lub otrzymane zostały również wszystkie dokumenty towarzyszące.

Część B: Statystyki ogólne, bez podziału na poszczególne Państwa Członkowskie

Pola nr 8 i 9 W tym miejscu należy podać liczbę ogólną krajowych podmiotów gospodarczych, które zgłosiły tego rodzaju transakcje przynajmniej raz w ciągu okresu sprawozdawczego.

Pola nr 10 i 11 Liczby podane w tym miejscu powinny uwzględniać kontrole finansowane z programu Fiscalis 2003-2007, jak również wszystkie pozostałe kontrole (w tym kontrole w pełni dwustronne). Kontrole równoległe należy zgłaszać w roku, w którym miało miejsce zawiadomienie, o którym mowa w art. 13.

Pola nr 12 i 13 Wymienione postępowania administracyjne należy zgłaszać w roku, w którym zostały złożone wnioski, o których mowa w art. 5 ust. 3.

Pole nr 14 W tym miejscu należy podać ilość informacji, jakie zostały przesłane w ciągu roku kalendarzowego bez uprzednio złożonego wniosku. Obejmuje to wymianę spontaniczną, wymianę automatyczną oraz ustrukturyzowaną wymianę automatyczną.

1 Załącznik zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.331.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1925/2004 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej
Data aktu: 29/10/2004
Data ogłoszenia: 05/11/2004
Data wejścia w życie: 25/11/2004