Rozporządzenie 1767/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2318/2001 w zakresie uznawania organizacji producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1767/2004
z dnia 13 października 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2318/2001 w zakresie uznawania organizacji producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (1), w szczególności jego art. 6 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2318/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie uznawania organizacji producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury (2) zawiera szczegółowe kryteria dotyczące uznawania organizacji producentów zatwierdzonych w jednym z Państw Członkowskich. Zakres powyższych kryteriów jest niewystarczający, aby mógł obejmować uznawanie organizacji producentów zatwierdzonych w poszczególnych Państwach Członkowskich.

(2) Konieczne jest ustanowienie warunków i procedur, zgodnie z którymi Państwa Członkowskie mogą zatwierdzać lub wycofywać zatwierdzenie w stosunku do zrzeszeń organizacji producentów uznanych w innych Państwach Członkowskich w sposób pozwalający na zagwarantowanie konsekwentnego stosowania zasad rządzących wspólną organizacją rynków produktów sektora rybołówstwa i akwakultury.

(3) Tworzenie zrzeszeń organizacji producentów uznawanych w różnych Państwach Członkowskich może się przyczynić do osiągnięcia celu ogólnego, jakim jest racjonalne i zrównoważone wykorzystanie zasobów objętych wspólną polityką rybołówstwa oraz zapewnienie długoterminowej żywotności sektora rybołówstwa.

(4) Wspólnotowe zasady w zakresie konkurencji mają zastosowanie w odniesieniu do produkcji i obrotu produktami rybołówstwa, jeżeli ich stosowanie nie odbywa się ze szkodą dla sformułowanych w wyraźny sposób zasad ustanawiających wspólną organizację rynku produktów rybołówstwa i akwakultury oraz nie zagraża osiągnięciu celów wspólnej polityki rybołówstwa.

(5) Przepisy dotyczące rozszerzenia zasad wprowadzonych przez organizację producentów na podmioty niebędące członkami, ustanowione w art. 7 i art. 8 rozporządzenia (WE) nr 104/2000, nie mają zastosowania do zrzeszenia organizacji producentów zatwierdzonego w innym Państwie Członkowskim.

(6) W związku z powyższym rozporządzenie (WE) nr 2318/2001 powinno zostać odpowiednio zmienione.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Produktów Rybołówstwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2318/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1) W tytule tekst "ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie uznawania organizacji producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury" zastępuje się następującym tekstem:

"ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie uznawania organizacji i zrzeszeń producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury":

2) Artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

1. Państwo Członkowskie może zatwierdzić zrzeszenie organizacji producentów uznane w tym Państwie Członkowskim wyłącznie, jeżeli:

a) reprezentuje ono minimalną proporcję całkowitej liczby organizacji producentów uznanych przez dane Państwo Członkowskie w danej branży oraz

b) wartość produkcji wprowadzonej do obrotu przez zrzeszenie stanowi co najmniej 20 % wartości produkcji krajowej w danej branży.

2. Państwo Członkowskie może zatwierdzić zrzeszenie organizacji producentów uznane w innym Państwie Członkowskim wyłącznie, jeżeli:

a) oficjalna siedziba główna zrzeszenia mieści się na terytorium tego Państwa Członkowskiego;

b) wartość produkcji wprowadzonej do obrotu przez zrzeszenie przedstawia sobą minimalną proporcję produkcji danego produktu rybołówstwa w danym rejonie;

c) organizacje producentów tworzące zrzeszenie zajmują się połowem, produkcją i wprowadzaniem do obrotu handlowego wspólnie wykorzystywanych zasobów połowowych; oraz

d) zrzeszenie realizuje swoje zadania bez uszczerbku dla przepisów określających rozdział możliwości połowowych pomiędzy Państwa Członkowskie zgodnie z art. 20 rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach Wspólnej Polityki Rybołówstwa (3).

3. Państwa Członkowskie, na których terytorium mieści się oficjalna siedziba główna zrzeszenia, we współpracy z innymi zainteresowanymi Państwami Członkowskimi, ustanawiają współpracę administracyjną niezbędną do zagwarantowania przestrzegania warunków uznawania oraz realizacji kontroli działalności zrzeszenia. Wyżej wspomniana współpraca administracyjna obejmuje również wycofanie uznania.

4. Zrzeszenie organizacji producentów nie może mieć dominującej pozycji na danym rynku, o ile nie jest to konieczne dla realizacji celów art. 33 Traktatu.

5. Artykuły 3-7 rozporządzenia (WE) nr 2318/2001 stosuje się mutatis mutandis do zrzeszeń organizacji producentów uznanych w przynajmniej jednym Państwie Członkowskim.

6. Artykuł 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 908/2000 nie ma zastosowania do zrzeszeń organizacji producentów uznanych w innych Państwach Członkowskich.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 października 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.

(2) Dz.U. L 313 z 30.11.2001, str. 9.

(3) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, str. 59.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.315.28

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1767/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2318/2001 w zakresie uznawania organizacji producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury
Data aktu: 13/10/2004
Data ogłoszenia: 14/10/2004
Data wejścia w życie: 21/10/2004