Decyzja 2004/5/WE ustanawiająca Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 listopada 2003 r.
ustanawiająca Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/5/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W czerwcu 2001 r. Komisja przyjęła decyzje 2001/527/WE(1) i 2001/528/WE(2) ustanawiające Komitet Europejskich Organów Nadzoru Papierów Wartościowych i odpowiednio Europejski Komitet Papierów Wartościowych.

(2) Parlament Europejski w swoich rezolucjach z dnia 5 lutego i 21 listopada 2002 r. potwierdził czterostopniowe podejście zalecane w raporcie końcowym Komitetu Mędrców w sprawie regulacji europejskich rynków papierów wartościowych i zażądał rozszerzenia niektórych aspektów tego podejścia na sektory bankowy i ubezpieczeń stosownie do wyraźnego zaangażowania się Rady w reformę w celu zagwarantowania właściwej równowagi instytucjonalnej.

(3) Dnia 3 grudnia 2002 r. Rada wezwała Komisję do wykonania takich ustaleń w obszarze bankowości i ubezpieczeń oraz emerytur pracowniczych, a także do ustanowienia, tak szybko jak to możliwe, nowych komitetów doradczych w tych obszarach.

(4) Należy powołać niezależny organ rozważający, obradujący i doradzający Komisji w zakresie regulacji i nadzoru bankowego.

(5) Taki organ, zwany Komitetem Europejskich Organów Nadzoru Bankowego, dalej zwany "Komitetem", powinien przyczyniać się do jednolitego i terminowego stosowania prawodawstwa wspólnotowego w Państwach Członkowskich oraz do zbieżności praktyk nadzoru w całej Wspólnocie.

(6) Komitet powinien zachęcać do współpracy w sektorze bankowym, takiej jak wymiana informacji.

(7) Ustanowienie Komitetu powinno być bez uszczerbku dla organizacji nadzoru bankowego, zarówno na poziomie krajowym, jak i wspólnotowym.

(8) Skład Komitetu powinien odzwierciedlać organizację nadzoru bankowego i uwzględniać rolę banków centralnych w odniesieniu do ogólnej stabilności sektora bankowości na poziomie krajowym i wspólnotowym. Odpowiednie prawa różnych kategorii uczestników powinny być wyraźnie określone. W szczególności przewodniczenie i prawa głosu powinny być zarezerwowane dla właściwych organów nadzorczych każdego Państwa Członkowskiego, a udział w poufnych obradach dotyczących poszczególnych instytucji nadzorowanych powinny, w odpowiednim przypadku, zostać ograniczone do właściwych organów nadzorczych i do banków centralnych, którym powierzono szczególne obowiązki operacyjne nadzoru nad tymi poszczególnymi instytucjami kredytowymi.

(9) Komitet powinien stworzyć własne zasady operacyjne i utrzymywać bliskie kontakty operacyjne z Komisją i Komitetem ustanowionym decyzją Komisji 2004/10/WE z dnia 5 listopada 2003 r. ustanawiającą Europejski Komitet Bankowy(3).

(10) Komitet powinien współpracować z innymi komitetami sektora finansowego, zwłaszcza z Komitetem ustanowionym decyzją 2004/10/WE, wraz z Komitetem Nadzoru Bankowego i Europejskim Systemem Banków Centralnych oraz z Groupe de Contact europejskich organów nadzoru bankowego. W szczególności Komitet powinien mieć możliwość zapraszania obserwatorów z innych komitetów z sektora bankowego i finansów.

(11) Komitet powinien we wczesnym stadium prowadzić w sposób otwarty i przejrzysty intensywne konsultacje z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

(12) Ilekroć Komitet doradza w kwestii przepisów mających zastosowanie zarówno do instytucji kredytowych, jak i firm inwestycyjnych, powinien zasięgnąć opinii władz właściwych do kontroli firm inwestycyjnych, niemających jeszcze reprezentacji w Komitecie,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ustanawia się niezależną grupę doradczą nadzoru bankowego we Wspólnocie, zwaną Komitetem Europejskich Organów Nadzoru Bankowego (dalej zwany "Komitetem").

Artykuł  2

Zadaniem Komitetu jest doradztwo Komisji, bądź to na jej prośbę w terminie, który może ona określić stosownie do tego, jak pilna jest sprawa, bądź z własnej inicjatywy Komitetu, w szczególności odnośnie do przygotowania projektu środków wykonawczych w obszarze działalności bankowej.

Komitet przyczynia się do jednolitego stosowania dyrektyw Wspólnoty i do zbieżności praktyk nadzorczych Państw Członkowskich na całym terytorium Wspólnoty.

Usprawnia on współpracę w zakresie nadzoru, łącznie z wymianą informacji dotyczących poszczególnych nadzorowanych instytucji.

Artykuł  3

W skład Komitetu wchodzą przedstawiciele wysokiego szczebla z następujących organizacji:

a) krajowe organy publiczne właściwe do nadzoru instytucji kredytowych, dalej zwane "właściwe organy nadzorcze";

b) krajowe banki centralne, którym powierzono szczególne obowiązki operacyjne nadzoru poszczególnych instytucji kredytowych wraz z właściwym organem nadzorczym;

c) banki centralne, które nie są bezpośrednio zaangażowane w nadzór poszczególnych instytucji kredytowych, włączając Europejski Bank Centralny.

Każde Państwo Członkowskie wyznacza przedstawicieli wysokiego szczebla do uczestnictwa w zebraniach Komitetu. Europejski Bank Centralny wyznacza przedstawiciela wysokiego szczebla do uczestnictwa w Komitecie.

Komisja jest obecna na zebraniach Komitetu i wyznacza swojego przedstawiciela wysokiego szczebla do uczestniczenia w obradach Komitetu.

Ilekroć ma miejsce wymiana poufnych informacji dotyczących poszczególnych nadzorowanych instytucji, uczestnictwo w takich obradach może zostać ograniczone do właściwych organów nadzorujących i krajowych banków centralnych, którym powierzono szczególne obowiązki operacyjne nadzoru poszczególnych instytucji kredytowych, o których mowa.

Komitet wybiera przewodniczącego spośród przedstawicieli właściwych organów nadzorczych.

Komitet może zaprosić ekspertów i obserwatorów do udziału w swoich zebraniach.

Artykuł  4

Komitet utrzymuje bliskie kontakty operacyjne z Komisją i Komitetem ustanowionym decyzją Komisji 2004/10/WE.

Komitet może utworzyć grupy robocze. Komisja jest zapraszana do uczestnictwa w grupach roboczych.

Artykuł  5

Przed przekazaniem Komisji swojej opinii Komitet przeprowadza w sposób otwarty i przejrzysty wielostronne konsultacje na wczesnym stadium z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

Zapewniając doradztwo w zakresie przepisów mających zastosowanie zarówno do instytucji kredytowych, jak i firm inwestycyjnych, Komitet zasięga opinii wszystkich organów, które są właściwe do nadzoru firm inwestycyjnych a nie są jeszcze reprezentowane w Komitecie.

Artykuł  6

Komitet przedkłada Komisji roczne sprawozdanie.

Artykuł  7

Komitet przyjmuje własny regulamin wewnętrzny i ustala zasady operacyjne, włączając prawa głosu. Wyłącznie przedstawiciele właściwych organów nadzorczych otrzymują prawo głosu.

Artykuł  8

Komitet podejmuje swoje obowiązki dnia 1 stycznia 2004 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 2003 r.

W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 191, z 13.7.2001, str. 43.

(2) Dz.U. L 191, z 13.7.2001, str. 45.

(3) Dz.U. L 003 z 7.1.2004, str. 36.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.3.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/5/WE ustanawiająca Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego
Data aktu: 05/11/2003
Data ogłoszenia: 07/01/2004
Data wejścia w życie: 05/11/2003, 01/05/2004, 01/01/2004