Decyzja 2004/614/WE w sprawie środków ochronnych odnoszących się do influenzy ptaków o wysokiej zjadliwości w Republice Południowej Afryki

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 sierpnia 2004 r.
w sprawie środków ochronnych odnoszących się do influenzy ptaków o wysokiej zjadliwości w Republice Południowej Afryki

(notyfikowana jako dokument nr K(2004) 3293)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/614/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady nr 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej zwierząt wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG (1), w szczególności jej art. 18 ust. 6 i 7,

uwzględniając dyrektywę Rady nr 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich (2), w szczególności jej art. 22 ust. 1 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Influenza drobiu jest wysoce zakaźną chorobą wirusową drobiu i ptaków, łatwo przybierającą proporcje epizootyczne, mogącą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz znacząco obniżyć opłacalność hodowli drobiu.

(2) Istnieje niebezpieczeństwo wprowadzenia środka chorobotwórczego za pośrednictwem międzynarodowego handlu drobiem i wyrobami drobiowymi.

(3) W dniu 6 sierpnia 2004 r. Republika Południowej Afryki potwierdziła dwa wybuchy influenzy drobiu o wysokiej zjadliwości w stadach ptactwa bezgrzebieniowego w Prowincji Przylądkowej Wschodniej.

(4) Wykryty szczep wirusa influenzy ptaków należy do podtypu H5N2, a zatem różni się od szczepu obecnie wywołującego epidemię w Azji. Z obecnej wiedzy wynika, że ten podtyp wirusa stanowi mniejsze ryzyko dla zdrowia publicznego niż szczep występujący w Azji, tj. podtyp H5N1.

(5) W zakresie drobiu i wyrobów drobiowych RPA posiada obecnie zezwolenie wyłącznie na wywóz do Wspólnoty żywego drobiu bezgrzebieniowego oraz jego jaj wylęgowych, świeżego mięsa oraz produktów mięsnych/preparatów mięsnych zawierających mięso drobiu bezgrzebieniowego oraz ptaków innych niż drób.

(6) Tym niemniej właściwe władze RPA zawiesiły certyfikację żywego drobiu bezgrzebieniowego i jego mięsa na wywóz do UE w dniu 6 sierpnia 2004 r. do czasu, kiedy sytuacja stanie się jaśniejsza.

(7) Zważywszy na ryzyko dla zdrowia zwierząt związane z możliwością wprowadzenia choroby do Wspólnoty, od dnia 10 sierpnia 2004 r. decyzją Komisji 2004/594/WE (3) zawieszono przywóz żywego drobiu bezgrzebieniowego i jaj wylęgowych tych gatunków oraz świeżego mięsa z drobiu bezgrzebieniowego, preparatów mięsnych i wyrobów mięsnych zawierających lub składających się z mięsa tych gatunków pozyskanego po 16 lipca 2004 r.

(8) Zgodnie z decyzją Komisji 2000/666/WE (4), dozwolony jest przywóz ptaków innych niż drób ze wszystkich krajów członkowskich OIE (Międzynarodowe Biuro Chorób Epizootycznych) pod warunkiem wystawienia przez kraj ich pochodzenia gwarancji zdrowia zwierząt oraz zastosowania surowych środków kwarantanny poprzywozowej wprowadzonych w Państwach Członkowskich.

(9) Niemniej jednak decyzją 2004/594/WE zawieszono również przywóz ptaków innych niż drób, jak również ptaków domowych towarzyszących właścicielom wjeżdżającym do Wspólnoty z RPA, jako środek dodatkowy w celu wyeliminowania wszelkiego możliwego ryzyka wystąpienia choroby w stacjach kwarantanny podlegających Państwom Członkowskim.

(10) Decyzja Komisji 97/222/WE (5) zawiera listę państw trzecich, z których Państwa Członkowskie mogą zezwolić na przywóz wyrobów mięsnych, oraz ustanawia systemy obróbki w celu uniknięcia ryzyka przenoszenia chorób za pośrednictwem tych wyrobów. Obróbka, którą należy zastosować do wyrobu, zależy od statusu zdrowotnego kraju pochodzenia w odniesieniu do gatunku, z którego uzyskano mięso; w celu uniknięcia niepotrzebnego obciążenia dla handlu, należy podtrzymać zezwolenie na przywóz wyrobów z mięsa drobiu bezgrzebieniowego pochodzących z RPA, poddanych całościowej obróbce termicznej w temperaturze co najmniej 70 ºC.

(11) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (6), przywóz nieobrobionych trofeów myśliwskich z ptaków pochodzących z RPA jest obecnie dozwolony. Ze względu na obecną sytuację związaną z influenzą ptaków, przywozy te powinny zostać zawieszone w celu zapobieżenia wszelkiemu ryzyku wprowadzenia choroby do Wspólnoty.

(12) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002, przywóz nieprzetworzonych piór i części piór pochodzących z RPA jest obecnie dozwolony. Ze względu na obecną sytuację związaną z influenzą ptaków, przywozy te powinny zostać zawieszone w celu zapobieżenia wszelkiemu ryzyku wprowadzenia choroby do Wspólnoty. Tym niemniej możliwe jest zezwolenie na przywóz piór z towarzyszącym im dokumentem handlowym stwierdzającym, że zostały one poddane określonej obróbce.

(13) Środki kontroli sanitarnej mające zastosowanie do surowca do produkcji pasz dla zwierząt oraz wyrobów farmaceutycznych lub technicznych zezwalają na wyłączenie z zakresu niniejszej decyzji kontrolowanego przywozu takich wyrobów.

(14) W związku z tym należy przedłużyć środki ochronne mające zastosowanie do całego terytorium RPA oraz uchylić decyzję 2004/594/WE.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie zawieszają przywóz z terytorium Republiki Południowej Afryki:

– żywego drobiu bezgrzebieniowego i jaj wylęgowych tych gatunków,

– ptaków innych niż drób, w tym ptaków domowych towarzyszących właścicielom.

Artykuł 2

Państwa Członkowskie zawieszają przywóz z terytorium Republiki Południowej Afryki:

– świeżego mięsa z drobiu bezgrzebieniowego,

– preparatów i wyrobów mięsnych zawierających lub składających się z mięsa tych gatunków,

– nieobrobionych trofeów myśliwskich z wszelkich ptaków,

– nieprzetworzonych piór i części piór.

Artykuł  3

1. Na zasadzie odstępstwa od art. 2 Państwa Członkowskie zezwalają na przywóz wyrobów objętych tym artykułem, które uzyskano z ptactwa ubitego przez dniem 16 lipca 2004 r.

2. Świadectwa weterynaryjne towarzyszące przesyłkom wyrobów wymienionych w ust. 1 zawierają następujący tekst, właściwy do odnośnych gatunków:

"Świeże mięso/wyrób mięsny z drobiu bezgrzebieniowego zawierający lub składający się z mięsa z drobiu bezgrzebieniowego/preparat mięsny zawierający lub składający się z mięsa drobiu bezgrzebieniowego (7) uzyskanego z ptactwa ubitego przed dniem 16 lipca 2004 r. zgodnie z art. 3 ust. 1 decyzji 2004/614/WE.

(*) Niepotrzebne skreślić."

3. Na zasadzie odstępstwa od art. 2 Państwa Członkowskie zezwalają na przywóz wyrobów mięsnych składających się z lub zawierających mięso z drobiu bezgrzebieniowego, jeżeli mięso tych gatunków poddano jednej ze szczególnych metod obróbki określonych w pkt B, C lub D w części IV Załącznika do decyzji 97/222/WE.

4. W przypadku przywozu przetworzonych piór lub części piór (z wyłączeniem przetworzonych piór ozdobnych, przetworzonych piór przewożonych przez podróżujących do użytku prywatnego lub przesyłek przetworzonych piór wysyłanych do osób prywatnych w celach nieprzemysłowych) przesyłce towarzyszy dokument handlowy stwierdzający, że zawarte w niej przetworzone pióra lub ich części zostały poddane obróbce strumieniem pary lub inną metodą zapewniającą nieprzenoszenie czynników chorobotwórczych.

Artykuł 4

Decyzja 2004/594/WE traci moc.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie zmieniają środki stosowane przez nie względem przywozów w celu dostosowania ich do niniejszej decyzji i niezwłocznie w odpowiedni sposób publikują informację o przyjętych środkach. Informują o tym niezwłocznie Komisję.

Artykuł 6

Niniejsza decyzja zostanie ponownie rozważona w zależności od rozwoju choroby oraz na podstawie informacji dostarczonych przez władze weterynaryjne Republiki Południowej Afryki.

Artykuł  7 1

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2005 r.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 sierpnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

__________

(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(2) Dz.U. L 24 z 31.1.1998, str. 9. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1).

(3) Dz.U. L 265 z 12.8.2004, str. 9.

(4) Dz.U. L 278 z 31.10.2000, str. 26. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2002/279/WE (Dz.U. L 99 z 16.4.2002, str. 17).

(5) Dz.U. L 98 z 4.4.1997, str. 39. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/245/WE (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 62).

(6) Dz.U. L 273, z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 878/2004 (Dz.U. L 162 z 30.4.2004, str. 62).

1 Art. 7:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2004/892/WE z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.2004.375.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/210/WE z dnia 11 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.2005.68.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/469/WE z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.2005.165.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.275.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/614/WE w sprawie środków ochronnych odnoszących się do influenzy ptaków o wysokiej zjadliwości w Republice Południowej Afryki
Data aktu: 24/08/2004
Data ogłoszenia: 25/08/2004
Data wejścia w życie: 25/08/2004