Decyzja 2004/580/WE przewidująca pomoc makroekonomiczną dla Albanii i uchylająca decyzję 1999/282/WE

DECYZJA RADY
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
przewidująca pomoc makroekonomiczną dla Albanii i uchylająca decyzję 1999/282/WE

(2004/580/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 sierpnia 2004 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przed przekazaniem swojego wniosku, Komisja zasięgnęła opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego.

(2) Rada, na mocy decyzji 1999/282/WE(2), zatwierdziła, w następstwie kryzysu w Kosowie, pomoc makroekonomiczną dla Albanii w formie długoterminowej pożyczki w wysokości do 20 milionów EUR. W świetle lepszego od spodziewanego bilansu płatnicznego, władze Albanii nie wnosiły o uwolnienie tej pomocy. Dlatego Komisja usunęła ją z programu w 2001 r.

(3) W procesie stabilizacyjnym i stowarzyszeniowym, w ramach stosunków UE z tym regionem, pożądane jest wspieranie wysiłków mających na celu utrzymanie politycznej i gospodarczej stabilizacji w Albanii, w związku ze zmierzaniem w kierunku rozwoju stosunków opartych na pełnej współpracy ze Wspólnotą. Jest to również cel Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu, który jest obecnie negocjowany między Albanią a UE.

(4) Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) w dniu 21 czerwca 2002 r. zatwierdził na rzecz Albanii trzyletni program wzmocniony przez instrument ograniczania ubóstwa i wspierania wzrostu gospodarczego (PRGF) na kwotę 36 milionów USD, w celu wzmocnienia programu gospodarczego władz przez okres od czerwca 2002 r. do czerwca 2005 r. Oprócz tej kwoty, zaplanowano wypłacenie 11 milionów USD w 2004 r.

(5) W ramach nowej trzyletniej Strategii Pomocy dla Kraju (CAS) przyjętej przez Radę Banku Światowego w dniu 20 czerwca 2002 r., zaplanowano wypłacenie 8 milionów USD w 2004 r. w ramach kredytu na wsparcie ograniczania ubóstwa.

(6) Oprócz tej szacunkowej pomocy finansowej, która ma być przekazana przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy oraz Bank Światowy, w 2004 r. utrzyma się znacząca pozostała luka w finansowaniu, którą należy pokryć, aby wesprzeć cele polityki związane z wysiłkami reformatorskimi władz.

(7) Wspólnota przewidziała już pomoc makroekonomiczną dla Albanii. Władze Albanii wystąpiły o dalszą pomoc finansową od międzynarodowych instytucji finansowych, Wspólnoty oraz innych dwustronnych dawców.

(8) Wspólnotowa pomoc makroekonomiczna dla Albanii jest właściwym środkiem służącym pomocy państwu w spełnieniu jego zewnętrznych potrzeb finansowych, łącznie ze wzmocnieniem jego rezerw i wsparciem budżetu.

(9) Pomoc finansowa uzyskana od Wspólnoty w formie połączenia pożyczki długoterminowej i dotacji bezpośredniej jest właściwym środkiem służącym wsparciu stabilności zewnętrznej sytuacji finansowej Albanii, z uwzględnieniem relatywnie niskiego poziomu rozwoju państwa.

(10) Niniejsza pomoc finansowa, w szczególności dotacja, powinna być zapewniona po sprawdzeniu czy określone warunki finansowe i gospodarcze mogą być wypełnione.

(11) W celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych Wspólnoty związanej z niniejszą pomocą makroekonomiczną, niezbędne jest ustanowienie przez Albanię właściwych środków odnoszących się do zapobiegania nadużyciom finansowym i innym nieprawidłowościom związanym z niniejszą pomocą, jak również zapewnienie kontroli dokonywanych przez Komisję oraz audytów Trybunału Obrachunkowego.

(12) Włączenie elementu dotacji do niniejszej pomocy pozostaje bez uszczerbku dla uprawnień organu budżetowego.

(13) Niniejsza pomoc powinna być zarządzana przez Komisję w porozumieniu z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym.

(14) Traktat nie określa dla przyjęcia niniejszej decyzji innych kompetencji niż wynikające z art. 308,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wspólnota udostępnia Albanii pomoc makroekonomiczną w formie pożyczki długoterminowej i bezpośredniej dotacji w celu pomocy państwu w spełnieniu jego zewnętrznych potrzeb finansowych, łącznie ze wzmocnieniem jego rezerw i wsparciem budżetu.
2.
Pożyczka stanowiąca element tej pomocy równa jest maksymalnej kwocie głównej wynoszącej EUR 9 milionów EUR z maksymalnym okresem wymagalności 15 lat. W tym celu, Komisja jest upoważniona do przekazania Albanii w imieniu Wspólnoty, niezbędnych środków, które zostaną udostępnione Albanii w formie pożyczki.
3.
Dotacja stanowiąca element tej pomocy wynosi maksymalnie 16 milionów EUR.
4.
Niniejsza wspólnotowa pomoc finansowa jest zarządzana przez Komisję w ścisłym porozumieniu z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym oraz w sposób zgodny z porozumieniami osiągniętymi między MFW a Albanią.
5.
Wspólnotowa pomoc finansowa zostaje udostępniona na okres dwóch lat rozpoczynający się od pierwszego dnia po wejściu w życie niniejszej decyzji. Jednakże jeżeli wymagają tego okoliczności, Komisja, po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym, może podjąć decyzję o przedłużeniu okresu dostępności o maksymalnie jeden rok.
Artykuł  2
1.
Komisja jest uprawniona do uzgodnienia z władzami Albanii, po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym, polityki gospodarczej oraz warunków finansowych związanych z niniejszą pomocą, które mają być ustanowione w Protokole Ustaleń. Te warunki są zgodne z porozumieniem określonym w art. 1 ust. 4.
2.
Przed rozpoczęciem rzeczywistego wykonywania pomocy wspólnotowej, Komisja sprawdzi wiarygodność kręgów finansowych Albanii, procedur administracyjnych, mechanizmów kontroli wewnętrznej i zewnętrznej, które są właściwe dla tej pomocy makroekonomicznej Wspólnoty.
3.
Komisja, w regularnych odstępach czasu oraz przy współpracy z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym i w koordynacji z MFW, dokonuje weryfikacji, czy polityka gospodarcza Albanii jest zgodna z celami tej pomocy, oraz czy polityka gospodarcza Komisji i jej warunki finansowe są wypełniane.
Artykuł  3
1.
Pożyczka i dotacja stanowiące elementy niniejszej pomocy zostają udostępnione Albanii przez Komisję w przynajmniej dwóch transzach. Z zastrzeżeniem przepisów art. 2 oraz zadowalającej oceny zgodnie z art. 2 ust. 2, pierwsza transza zostaje uwolniona na podstawie zadowalającej realizacji programu makroekonomicznego Albanii w ramach obecnego instrumentu ograniczania ubóstwa i wspierania wzrostu gospodarczego (PRGF) z MFW.
2.
Z zastrzeżeniem przepisów art. 2, druga i wszelkie kolejne transze zostają uwolnione na podstawie zadowalającego wykonania wymienionego wyżej programu, lecz nie wcześniej niż przed upływem jednego kwartału po uwolnieniu poprzedniej transzy.
3.
Środki finansowe są wypłacane na rzecz Centralnego Banku Albanii. Ostatecznym odbiorcą środków finansowych będzie Centralny Bank Albanii, w zakresie w jakim pomoc jest przeznaczona na wzmocnienie rezerw państwowych, lub Ministerstwo Finansów jeżeli pomoc jest przeznaczona na cele wsparcia budżetowego.
Artykuł  4

Niniejsza pomoc jest wykonywana zgodnie z przepisami rozporządzenia finansowego mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz z przepisami wykonawczymi. W szczególności Protokół Ustaleń, który ma być uzgodniony z władzami Albanii przewiduje podjęcie właściwych środków przez Albanię odnoszących się do zapobiegania nadużyciom finansowym oraz innym nieprawidłowościom związanym z niniejszą pomocą. Protokół Ustaleń zapewni również kontrole dokonywane przez Komisję, łącznie z Europejskim Biurem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), z prawem do przeprowadzania kontroli na miejscu i inspekcji oraz audyty Trybunału Obrachunkowego, tam gdzie będzie to stosowne, które będą przeprowadzane na miejscu.

Artykuł  5
1.
Operacje zaciągania i udzielania pożyczek określone w art. 1 ust. 2 są przeprowadzane przy zastosowaniu wartości w dniu ich dokonania i nie mogą pociągać za sobą konieczności angażowania się Wspólnoty w zmianę okresu wymagalności, w ryzyko walutowe, ryzyko stopy procentowej ani w inne ryzyko handlowe.
2.
Komisja, na wniosek Albanii, podejmuje niezbędne kroki w celu zapewnienia, aby do warunków umowy kredytowej została włączona klauzula dotycząca wcześniejszej spłaty zadłużenia, oraz że będzie możliwe jej zastosowanie.
3.
Na wniosek Albanii oraz jeśli okoliczności pozwolą na poprawę stopy oprocentowania kredytów, Komisja może refinansować całość lub część początkowej kwoty kredytu lub dokonać restrukturyzacji jego odpowiednich warunków finansowych. Operacje refinansowania lub restrukturyzacji są dokonywane zgodnie z warunkami określonymi w ust. 1 i nie wywierają skutku w postaci przedłużenia wymagalności danego kredytu ani zwiększenia, według aktualnego kursu walutowego, kwoty pozostającej do spłaty w dniu refinansowania lub restrukturyzacji.
4.
Wszystkie koszty poniesione przez Wspólnotę, które są bezpośrednio związane z operacjami zaciągania i udzielania pożyczek na podstawie niniejszej decyzji są pokrywane przez Albanię.
5.
Komitet Ekonomiczno-Gospodarczy jest na bieżąco informowany o rozwoju sytuacji w zakresie operacji określonych w ust. 2 i 3.
Artykuł  6

Przynajmniej raz w roku, lecz najpóźniej do września, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, które zawiera ocenę wykonania niniejszej decyzji w poprzednim roku.

Artykuł  7

Uchyla się decyzję Rady 1999/282/WE.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Rady
M. McDOWELL
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 31 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 110 z 28.4.1999, str. 13.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024