Rozporządzenie 1138/2004 ustanawiające wspólną definicję części krytycznych stref zastrzeżonych w portach lotniczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 1138/2004
z dnia 21 czerwca 2004 r.
ustanawiające wspólną definicję części krytycznych stref zastrzeżonych w portach lotniczych (Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (1), w szczególności jego art. 4 ust. 2 oraz pkt 2.3 lit. a) jego Załącznika,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2320/2002 Komisja ma ustanowić wspólną definicję części krytycznych stref zastrzeżonych. Taka definicja powinna obejmować co najmniej te części portów lotniczych, do których, po przejściu kontroli bezpieczeństwa, dostęp mają pasażerowie odlatujący, oraz te części, w których odlatujący bagaż rejestrowany, po przejściu kontroli bezpieczeństwa, może być przechowywany lub przemieszczany.

(2) Wszyscy pracownicy, w tym załogi latające, i przewożone przez nich przedmioty powinni być poddawani kontroli bezpieczeństwa przed uzyskaniem dostępu do części krytycznych stref zastrzeżonych.

(3) Należy dopuścić możliwość odstępstwa w odniesieniu do części portu lotniczego, przez które może być przemieszczany lub w których może być przechowywany odlatujący bagaż rejestrowany, który został poddany kontroli, jeżeli bagaż ten został zabezpieczony i dlatego może być przemieszczany przez pracowników, których nie poddano kontroli, bez naruszenia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Należy podjąć środki zapewniające, aby tak zabezpieczony bagaż nie mógł być naruszony przed załadunkiem na pokład statku powietrznego.

(4) W portach lotniczych, gdzie bardzo mała liczba pracowników ma dostęp do stref zastrzeżonych, należy zachować równowagę między potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa a potrzebą zapewnienia skuteczności działania.

(5) Pracownicy, których nie poddano kontroli bezpieczeństwa, powinni posiadać dostęp do części krytycznych stref zastrzeżonych portu lotniczego wyłącznie pod warunkiem, że zawsze pozostają pod eskortą upoważnionych pracowników, których poddano kontroli.

(6) Jeżeli inne, niepoddane kontroli osoby mogły mieć dostęp do części krytycznych stref zastrzeżonych objętych ochroną, należy dokonać pełnego sprawdzenia tych części, aby zapewnić, iż nie znajdują się w nich przedmioty zabronione. Jeżeli części te nie są utrzymywane w sposób ciągły jako objęte ochroną, wówczas tuż przed ponownym uruchomieniem ich jako części krytycznych powinny one zostać poddane pełnemu sprawdzeniu.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2320/2002,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W portach lotniczych, w których więcej niż 40 pracowników posiada karty identyfikacyjne portu lotniczego umożliwiające dostęp do stref zastrzeżonych objętych ochroną, części krytyczne tych stref obejmują co najmniej:

a) każdą część portu lotniczego, do której dostęp mają, po przejściu kontroli bezpieczeństwa, pasażerowie odlatujący, włącznie z ich bagażem kabinowym;

b) każdą część portu lotniczego, przez którą może być przemieszczany lub w którym może być przetrzymywany odlatujący bagaż rejestrowany, po przejściu przez niego kontroli bezpieczeństwa, jeżeli nie został zabezpieczony.

2.
Do celów ust. 1 każda część portu lotniczego jest uważana za część krytyczną stref zastrzeżonych objętych ochroną na czas, gdy przebywają w niej:

a) pasażerowie odlatujący, włącznie z ich bagażem kabinowym, po przejściu kontroli bezpieczeństwa;

b) odlatujący bagaż rejestrowany, po przejściu kontroli bezpieczeństwa, jeżeli nie został zabezpieczony.

3.
Do celów ust. 1 i 2 statek powietrzny, autobus, wózek bagażowy oraz inne środki transportu, a także przejście i rękaw są uznawane za część lotniska.
Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia określenie "zabezpieczony bagaż" oznacza odlatujący bagaż rejestrowany, po przejściu kontroli bezpieczeństwa, fizycznie chroniony przed możliwością wprowadzenia do niego jakichkolwiek przedmiotów.

Artykuł 3

W portach lotniczych, w których nie więcej niż 40 pracowników posiada karty identyfikacyjne portu lotniczego umożliwiające dostęp do stref zastrzeżonych objętych ochroną, Państwa Członkowskie mogą nadal określać części krytyczne tych stref zgodnie z pkt 2.3 lit. a) akapit drugi Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2320/2002.

Artykuł  4
1.
Wszyscy pracownicy, w tym załogi latające, i przewożone przez nich przedmioty są poddawani kontroli bezpieczeństwa przed uzyskaniem dostępu do części określonych w art. 1 ust. 1 lit. a), o ile należą one do budynku terminalu.
2.
Nie później niż do 1 stycznia 2006 r. Państwa Członkowskie wprowadzą uregulowania, zgodnie z którymi wszyscy pracownicy, w tym załogi latające, i przewożone przez nich przedmioty są poddawani kontroli bezpieczeństwa przed uzyskaniem dostępu do części określonych w art. 1 ust. 1 lit. a).
3.
Nie później niż do 1 lipca 2009 r. Państwa Członkowskie wprowadzą uregulowania, zgodnie z którymi wszyscy pracownicy, w tym załogi latające, i przewożone przez nich przedmioty są poddawani kontroli bezpieczeństwa przed uzyskaniem dostępu do części określonych w art. 1 ust. 1 lit. b).
Artykuł  5

Nie później niż do 1 lipca 2009 r. należy podjąć środki zapewniające, aby zabezpieczony bagaż, mający styczność z pracownikami, których nie poddano kontroli, nie mógł być naruszony przed załadunkiem na pokład statku powietrznego.

Artykuł 6
1.
W drodze odstępstwa od art. 4, pracownicy nie muszą być poddawani kontroli bezpieczeństwa przed dopuszczeniem do części krytycznych stref zastrzeżonych objętych ochroną, pod warunkiem iż eskortują ich pracownicy skontrolowani i upoważnieni.

Eskorta taka jest odpowiedzialna za każde naruszenie bezpieczeństwa, którego dopuścili się eskortowani pracownicy.

2.
W drodze odstępstwa od art. 4, pracownicy poddani kontroli bezpieczeństwa, którzy czasowo opuścili części krytyczne stref zastrzeżonych, nie muszą być kontrolowani przy powrocie, pod warunkiem że byli pod ciągłą obserwacją wystarczającą dla zapewnienia, iż nie wprowadzili przedmiotów zabronionych do części krytycznych stref zastrzeżonych objętych ochroną.
Artykuł  7

Bez uszczerbku dla art. 6, zawsze gdy osoby niepoddane kontroli bezpieczeństwa mogły mieć dostęp do części krytycznych stref zastrzeżonych objętych ochroną, należy dokonać pełnego sprawdzenia bezpieczeństwa tych części.

Artykuł 8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 czerwca 2004 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz. U. L 355 z dnia 30.12.2002, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.221.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1138/2004 ustanawiające wspólną definicję części krytycznych stref zastrzeżonych w portach lotniczych
Data aktu: 21/06/2004
Data ogłoszenia: 22/06/2004
Data wejścia w życie: 01/07/2004