uwzględniając Protokół 10 w sprawie Cypru do Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 2,
uwzględniając Protokół 3 w sprawie stref suwerennych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej na Cyprze 2 do wspomnianego Aktu Przystąpienia, w szczególności jego art. 6,
uwzględniając wniosek Komisji,
(1) Rada Europejska stale podkreśla swoje silne preferencje dla przystąpienia połączonego Cypru. Niestety wszechstronne rozwiązanie nie zostało jeszcze osiągnięte. Zgodnie z ust. 12 konkluzji Rady Europejskiej w Kopenhadze, 26 kwietnia 2004 r. Rada przedstawiła swoje stanowisko w sprawie obecnej sytuacji na wyspie.
(2) Do czasu osiągnięcia rozwiązania stosowanie dorobku po przystąpieniu zostało zawieszone na mocy art. 1 ust. 1 Protokołu 10, na tych obszarach Republiki Cypryjskiej, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli.
(3) Na mocy art. 2 ust. 1 Protokołu 10 zawieszenie to wymaga określenia warunków, na podstawie których odpowiednie przepisy prawa UE stosuje się do linii dzielącej wyżej wymienione obszary oraz te obszary, na których Rząd Republiki Cypryjskiej sprawuje efektywną kontrolę. W celu zapewnienia skuteczności tych warunków, ich zastosowanie musi zostać rozszerzone na granicę między obszarami, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli a wschodnią strefą suwerenną Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
(4) Ponieważ wyżej wymieniona linia nie stanowi zewnętrznej granicy UE należy ustanowić szczególne zasady dotyczące przepływu towarów, usług i osób, za co w głównej mierze odpowiedzialna jest Republika Cypryjska. Jako że wyżej wymienione obszary pozostają tymczasowo poza obszarem celnym i fiskalnym Wspólnoty i poza przestrzenią wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości szczególne zasady powinny zapewnić równoważne normy ochrony bezpieczeństwa UE w zakresie nielegalnej emigracji i zagrożeń porządku publicznego oraz jej interesów gospodarczych w odniesieniu do przepływu towarów. Do czasu uzyskania wystarczających informacji dotyczących stanu zdrowia zwierząt w wymienionych obszarach, przepływ zwierząt i produktów zwierzęcych zostanie zakazany.
(5) Artikuł 3 Protokołu 10 wyraźnie stwierdza, że środki mające na celu wspieranie rozwoju gospodarczego wyżej wymienionych obszarów nie zostały wyłączone poprzez zawieszenie stosowania dorobku. Niniejsze rozporządzenie ma na celu ułatwienie wymiany handlowej i innych połączeń między wyżej wymienionymi obszarami, a tymi obszarami, na których Rząd Republiki Cypryjskiej sprawuje efektywną kontrolę, zapewniając zarazem utrzymanie właściwych norm ochrony, jak określono powyżej.
(6) W odniesieniu do osób, polityka Rządu Republiki Cypryjskiej zezwala obecnie na przekraczanie linii przez wszystkich obywateli Republiki, obywateli UE oraz obywateli państw trzecich, którzy zgodnie z prawem zamieszkują w północnej części Cypru, i przez wszystkich obywateli UE i państw trzecich, którzy wjechali na wyspę poprzez obszary kontrolowane przez rząd.
(7) Uwzględniając uzasadnione obawy Rządu Republiki Cypryjskiej, niezbędne jest umożliwienie obywatelom UE korzystania z ich praw swobodnego przepływu w ramach UE oraz ustanowienie minimalnych warunków przeprowadzania kontroli osób na linii w celu ich skutecznego nadzoru, aby zwalczać nielegalną imigrację obywateli państw trzecich, jak również wszelkie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego. Konieczne jest również określenie warunków, na podstawie których obywatele państw trzecich zostają dopuszczeni do przekroczenia linii.
(8) W odniesieniu do kontroli osób, niniejsze rozporządzenie nie powinno wpływać na postanowienia ustanowione w Protokole 3, w szczególności jego art. 8.
(9) Niniejsze rozporządzenie w żaden sposób nie narusza mandatu Organizacji Narodów Zjednoczonych w strefie buforowej.
(10) Ponieważ jakakolwiek zmiana w polityce Rządu Republiki Cypryjskiej w zakresie linii może wywołać problemy ze zgodnością z zasadami ustanowionymi niniejszym rozporządzeniem, takie zmiany, przed ich wejściem w życie, powinny być notyfikowane Komisji, w celu umożliwienia podjęcia przez nią odpowiednich inicjatyw, aby uniknąć braku spójności.
(11) Komisja powinna również mieć możliwość zmiany załącznika I i II do niniejszego rozporządzenia, celem odpowiedzenia na zmiany, które mogą się pojawić i które mogą wymagać natychmiastowego działania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 293/2005 z dnia 17 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.50.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1624/2005 z dnia 4 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.259.17) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 8 października 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 587/2008 z dnia 16 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.163.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2008 r.
Z dniem notyfikacji decyzji Komisji nr 2007/330/WE z dnia 4 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.123.30) zakaz, o którym mowa w art. 4 ust. 9, został zniesiony w stosunku do produktów zwierzęcych wymienionych w załącznikach I i II do tejże decyzji, zgodnie z jej art. 1.
-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 601/2005z dnia 18 kwietnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.99.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 kwietnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1283/2005z dnia 3 sierpnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.203.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1472 z dnia 26 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.225.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2015 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.161.128 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 866/2004 w sprawie systemu na podstawie art. 2 Protokołu 10 do Aktu Przystąpienia |
| Data aktu: | 29/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004 |