(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/473/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 kwietnia 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,
uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(2), w szczególności jego załącznik IX, rozdział 5 sekcja B podsekcja I, pkt 1 lit. d),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Załącznik IX rozdział 5 sekcja B podsekcja I, pkt 1 lit. a) do Aktu Przystąpienia z 2003 r. przewiduje, że wymagania strukturalne ustanowione w załączniku I do dyrektywy Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa(3), w załączniku I do dyrektywy Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel świeżym mięsem drobiowym(4), w załącznikach A i B do dyrektywy Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów mięsnych oraz niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego(5), w załączniku I do dyrektywy Rady 94/65/WE z dnia 14 grudnia 1994 r. ustanawiającej wymagania dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu mięsa mielonego oraz wyrobów mięsnych(6), w załączniku B do dyrektywy Rady 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiającej przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania do obrotu surowego mleka, mleka poddanego obróbce cieplnej i produktów na bazie mleka(7) oraz w Załączniku do dyrektywy Rady 91/493/EWG z dnia 22 lipca 1991 r. ustanawiającej warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa(8), do 31 grudnia 2006 r. nie mają, z zastrzeżeniem określonych warunków, zastosowania do zakładów na Litwie wymienionych w dodatku B do załącznika IX do Aktu Przystąpienia.
(2) Na Litwie jeszcze 35 zakładów mięsnych o wysokiej wydajności, pięć zakładów przetwórstwa mleka i cztery zakłady przetwórstwa rybnego ma trudności ze spełnieniem do 1 maja 2004 r. wymagań strukturalnych ustanowionych w załączniku I do dyrektywy Rady 64/433/EWG, w załączniku I do dyrektywy 71/118/EWG, w załącznikach A i B do dyrektywy Rady 77/99/EWG, w załączniku I do dyrektywy 94/65/WE, w załączniku B do dyrektywy 92/46/EWG oraz w Załączniku do dyrektywy 91/493/EWG.
(3) W związku z tym w przypadku wymienionych 44 zakładów konieczny jest czas na zakończenie przez nie procesu modernizacji w celu pełnego dostosowania do odpowiednich wymagań strukturalnych ustanowionych w dyrektywach 64/433/EWG, 71/118/EWG, 77/99/EWG, 94/65/WE, 92/46/EWG i 91/493/EWG.
(4) Wymienione 44 zakłady, będące obecnie w zaawansowanej fazie modernizacji, przedstawiły wiarygodne gwarancje co do posiadania koniecznych środków finansowych na uzupełnienie pozostałych braków w krótkim czasie i otrzymały pozytywną opinię Państwowej Służby Żywności i Weterynarii w Republice Litewskiej, w odniesieniu do zakończenia omawianego procesu modernizacji.
(5) W odniesieniu do Litwy dostępne są szczegółowe informacje dotyczące każdego zakładu.
(6) Dlatego uzasadnione jest przyznanie 44 zakładom, na wniosek Litwy, okresu przejściowego w celu ułatwienia przejścia z systemu istniejącego na Litwie do systemu wynikającego ze stosowania wspólnotowego prawodawstwa weterynaryjnego.
(7) Ze względu na zaawansowaną fazę modernizacji 44 zakładów okres przejściowy należy ograniczyć do maksimum 12 miesięcy.
(8) Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt został powiadomiony o środkach przewidzianych w niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 17.
(2) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 33.
(3) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(4) Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).
(5) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003.
(6) Dz.U. L 368 z 31.12.1994, str. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).
(7) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003.
(8) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.160.68 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/473/WE zmieniająca dodatek B do załącznika IX do Aktu Przystąpienia z 2003 r. w celu włączenia niektórych zakładów sektora mięsnego, mlecznego i rybnego w na Litwie do wykazu zakładów w okresie przekształceń |
| Data aktu: | 29/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 30/04/2004, 01/05/2004 |