Decyzja 2004/450/WE ustanawiająca standardowe wymagania w odniesieniu do treści wniosków o finansowanie przez Wspólnotę programów zwalczania, monitoringu i kontroli chorób zwierzęcych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
ustanawiająca standardowe wymagania w odniesieniu do treści wniosków o finansowanie przez Wspólnotę programów zwalczania, monitoringu i kontroli chorób zwierzęcych

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1688)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/450/EC)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 24 ust. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja 90/424/EWG przewiduje możliwość finansowego wkładu Wspólnoty w programy zwalczania i monitoringu chorób zwierząt wymienionych w tej decyzji oraz monitoringu i kontroli pewnych chorób odzwierzęcych.. Każdego roku Państwa Członkowskie przedkładają Komisji programy, dla których chcą uzyskać wkład finansowy.

(2) Kryteria programów zwalczania i monitoringu przewidziane decyzją 90/424/EWG zostały ustanowione decyzją Rady 90/638/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. ustanawiającą wspólnotowe kryteria zwalczania oraz monitorowania niektórych chorób zwierząt(2).

(3) Decyzja Komisji 2002/677/WE(3) ustanawia standardowe wymagania w odniesieniu do sprawozdań dotyczących programów zwalczania i kontroli chorób zwierząt współfinansowanych przez Wspólnotę.

(4) W podobny sposób standardowe wymagania w odniesieniu do zawartości wniosków o finansowanie przez Wspólnotę programów zwalczania, monitoringu i kontroli powinny usprawnić proces składania, zatwierdzania i oceny postępów we wdrażaniu programów. Standardowe wymagania powinny również przyczynić się do większej jasności i przejrzystości dla Państw Członkowskich i Komisji oraz wyjaśnić kryteria ustanowione decyzją 90/638/EWG dla Państw Członkowskich.

(5) Standardowe wymagania powinny objąć wszystkie kryteria ustanowione decyzją 90/638/EWG. Dla utrzymania spójności powinny one pozostawać w zgodności ze standardowymi wymaganiami w odniesieniu do sprawozdań dotyczących programów zwalczania i kontroli ustanowionymi decyzją 2002/677/EWG.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie dążące do uzyskania wkładu finansowego Wspólnoty dla programów zwalczania, monitoringu i kontroli chorób zwierzęcych wymienionych w załączniku I przedkładają wnioski zawierające:

a) w przypadku chorób zwierzęcych wymienionych w załączniku I część A przynajmniej informacje określone w załączniku II;

b) w przypadku chorób zwierzęcych wymienionych w załączniku I część B przynajmniej informacje określone w załączniku III.

c) 1 w przypadku chorób zwierzęcych wymienionych w załączniku I część C przynajmniej informacje określone w załączniku IV.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.9.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/99/WE (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 31).

(2) Dz.U. L 347 z 12.12.1990, str. 27. Decyzja ostatnio zmieniona dyrektywą 92/65/EWG (Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54).

(3) Dz.U. L 229 z 27.8.2002, str. 24. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2003/394/WE (Dz.U. L 136 z 4.6.2003, str. 8).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 2

CZĘŚĆ A

Choroby, o których mowa w art. 1 lit. a)

1) Gruźlica bydła

2) Bruceloza bydła

3) IBR/IPV (sztuczne unasiennienie + zarodki)

4) Bruceloza owiec i kóz (B. ovis)

5) Enzootyczna białaczka bydła

6) Choroba Aujeskyego

7) Salmonella pullorum

8) Salmonella gallinarum

9) Wąglik

10) Choroba Maedi visna i CAEV

11) IBR/IPV (inne rodzaje przedsiębiorstw)

12) Paratuberkuloza

13) Mycoplasma gallisepticum

14) Zaraza płucna bydła

15) Afrykański pomór świń

16) Choroba pęcherzykowa świń

17) Endemiczny klasyczny pomór świń

18) Zakaźna martwica układu krwiotwórczego ryb łososiowatych

19) Kowdrioza (Heartwater) przenoszona przez owady nosicieli we francuskich departamentach zamorskich

20) Babeszjoza przenoszona przez owady nosicieli we francuskich departamentach zamorskich

21) Anaplazmoza przenoszona przez owady nosicieli we francuskich departamentach zamorskich

22) Zakaźna anemia łososiowa (ISA) (ZAŁ)

23) Choroba niebieskiego języka na terenach endemicznych lub terenach wysokiego ryzyka

24) Wścieklizna

25) Bąblowica

26) Choroba mętwikowa i jej czynniki chorobotwórcze

27) Lizterioza i jej czynniki chorobotwórcze

28) Salmonelloza (salomonella odzwierzęca)

29) Włośnica i jej czynniki chorobotwórcze oraz

30) Verotoksyczne szczepy Escherichia coli

CZĘŚĆ B

Choroby, o których mowa w art. 1 lit b

Gąbczasta encefalopatia bydła (BSE) lub każda inna wolno rozwijająca się choroba.

CZĘŚĆ C

Choroby, o których mowa w art. 1 lit. c)

Grypa ptaków

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ZAŁĄCZNIK  II

Standardowe wymagania w zakresie przedkładania programów monitorowania, zwalczania i kontroli chorób zwierzęcych współfinansowanych przez Wspólnotę

ZAŁĄCZNIK  III 3

Standardowe wymagania w zakresie przedkładania programów zwalczania i monitorowania zakaźnych encefalopatii gąbczastych (TSE)(1), współfinansowanych przez Wspólnotę

1. Dane identyfikacyjne programu

Państwo członkowskie:

Choroba/choroby(2):

Rok wdrożenia:

Numer referencyjny niniejszego dokumentu:

Kontakt (imię i nazwisko, telefon, faks, e-mail):

Wysłano do Komisji dnia:

2. Opis programu

3. Opis sytuacji epidemiologicznej choroby

4. Środki przewidziane w programie

4.1. Ustanowienie organu centralnego odpowiedzialnego za nadzór i koordynację działów zajmujących się wdrażaniem programu:

4.2. Opis i określenie obszarów geograficznych i administracyjnych, w których program zostanie wdrożony:

4.3. Wprowadzony system rejestracji gospodarstw:

4.4. Wprowadzony system identyfikacji zwierząt:

4.5. Wprowadzone środki w zakresie powiadamiania o chorobie:

4.6. Monitorowanie:

4.6.1. Monitorowanie bydła

Szacunkowa liczba testów
Zwierzęta określone w załączniku III, rozdział A część I pkt 2.1, pkt 3 oraz pkt 4.1 do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (1)
Zwierzęta określone w załączniku III, rozdział A część I pkt 2.2, pkt 4.2 oraz pkt 4.3 do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Inne (wymienić)
(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1.

4.6.2. Monitorowanie owiec

Szacunkowa liczba testów
Owce określone w załączniku III rozdział A część II pkt 2 do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Owce określone w załączniku III rozdział A część II pkt 3 do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Owce określone w załączniku III rozdział A część II pkt 5 do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Owce określone w załączniku VII pkt 8 lit. d) do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Inne (wymienić)

4.6.3. Monitorowanie kóz

Szacunkowa liczba testów
Kozy określone w załączniku III rozdział A część II pkt 2 do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Kozy określone w załączniku III rozdział A część II pkt 3 do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Kozy określone w załączniku III rozdział A część II pkt 5 do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Kozy określone w załączniku VII pkt 4 lit. c) do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Inne (wymienić)

4.6.4. Badania odróżniające

Szacunkowa liczba testów
Wstępne molekularne badania odróżniające określone w załączniku X rozdział C pkt 3.2 lit. c) ppkt i) do rozporządzenia (WE) nr 999/2001

4.6.5. Określanie genotypów zwierząt z dodatnim wynikiem i wybranych losowo

Szacunkowa liczba testów
Zwierzęta określone w załączniku III rozdział A część II pkt 8.1 do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Zwierzęta określone w załączniku III rozdział A część II pkt 8.2 do rozporządzenia (WE) nr 999/2001

4.7. Zwalczanie:

4.7.1. Środki podejmowane po potwierdzeniu przypadku BSE:

4.7.1.1. Opis:

4.7.1.2. Tabela podsumowująca

Szacunkowa liczba
Zwierzęta, które należy poddać ubojowi na mocy załącznika VII pkt 2 lit. a) do rozporządzenia (WE) nr 999/2001

4.7.2. Środki podejmowane po potwierdzeniu przypadku trzęsawki owiec:

4.7.2.1. Opis:

4.7.2.2. Tabela podsumowująca

Szacunkowa liczba
Zwierzęta, które należy poddać ubojowi na mocy załącznika VII pkt 2 lit. b) do rozporządzenia (WE) nr 999/2001
Zwierzęta, których genotyp należy określić na mocy załącznika VII pkt 2 lit. b) do rozporządzenia (WE) nr 999/2001

4.7.3. Program hodowlany mający na względzie odporność na TSE u owiec:

4.7.3.1. Opis ogólny(3)

4.7.3.2. Tabela podsumowująca

Szacunkowa liczba
Samice owiec, których genotyp należy określić w ramach programu hodowlanego ustanowionego zgodnie z decyzją 2003/100/WE
Barany, których genotyp należy określić w ramach programu hodowlanego ustanowionego zgodnie z decyzją Komisji 2003/100/WE

5. Koszty

5.1. Szczegółowa analiza kosztów:

5.2. Zestawienie kosztów

Przeznaczenie kosztów Szczegóły Liczba jednostek Koszt jednostkowy w euro Ogółem kwota w euro Finansowanie przez Wspólnotę (tak/nie)
1. Testy na BSE (1)
1.1. Szybkie testy Test:
Test:
Test:
Test:
2. Testy na trzęsawkę owiec (2)
2.1. Szybkie testy Test:
Test:
Test:
3. Badania odróżniające (3)
3.1. Wstępne badania

molekularne

Test:
Test:
4. Określanie genotypów
4.1. Określenie

genotypu

zwierząt w

ramach środków

ustanowionych w

rozporządzeniu

(WE) nr

999/2001(4)

Metoda
4.2. Określenie

genotypu

zwierząt w

ramach programu

hodowlanego

ustanowionego

zgodnie z

decyzją Komisji

2003/100/WE(5)

Metoda
5. Obowiązkowy ubój zwierząt
5.1. Odszkodowanie

za bydło, które

należy poddać

ubojowi na mocy

załącznika VII

pkt 2 lit. a)

do

rozporządzenia

(WE) nr

999/2001

5.2. Odszkodowanie

za owce i kozy,

które należy

poddać ubojowi

na mocy

załącznika VII

pkt 2 lit. b)

do

rozporządzenia

(WE) nr

999/2001

OGÓŁEM
(1) Określone w pkt 4.6.1.
(2) Określone w pkt 4.6.2. i 4.6.3.
(3) Określone w pkt 4.6.4.
(4) Określone w pkt 4.6.3. i 4.7.2.2.
(5) Określone w pkt 4.7.3.2.

______

(1) Gąbczasta encefalopatia bydła (BSE) i trzęsawka owiec.

(2) Stosuje się jeden dokument na chorobę, chyba że wszystkie środki przewidziane programem obejmującym populację docelową są wykorzystane do kontroli i zwalczania różnych chorób.

(3) Opis programu zgodnie z wymogami minimalnymi ustanowionymi w decyzji Komisji 2003/100/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 41) (można odesłać do raportu określonego w art. 5 ust. 1 tej decyzji).

ZAŁĄCZNIK  IV 4

1 Art. 1 lit. c) dodana przez art. 2 pkt 1 decyzji nr 2007/268/WE z dnia 13 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.115.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik I zmieniony przez art. 2 pkt 2 decyzji nr 2007/268/WE z dnia 13 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.115.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Załącznik III zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2006/282/WE z dnia 4 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.104.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
4 Załącznik IV dodany przez art. 2 pkt 3 decyzji nr 2007/268/WE z dnia 13 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.115.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.155.95

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/450/WE ustanawiająca standardowe wymagania w odniesieniu do treści wniosków o finansowanie przez Wspólnotę programów zwalczania, monitoringu i kontroli chorób zwierzęcych
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/04/2004