Decyzja 2004/440/WE przyjmująca środek przejściowy dla niektórych zakładów z sektora mleka na Słowacji

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
przyjmująca środek przejściowy dla niektórych zakładów z sektora mleka na Słowacji

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1716)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/440/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jeden z wysokowydajnych zakładów mleczarskich na Słowacji ma trudności w spełnieniu z dniem 1 maja 2004 r. odpowiednich wymagań strukturalnych ustanowionych w załączniku B do dyrektywy 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiającej przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania do obrotu surowego mleka, mleka poddanego obróbce cieplnej i produktów na bazie mleka(1).

(2) W związku z powyższym zakład ten potrzebuje czasu na zakończenie procesu modernizacji w celu pełnego spełnienia odpowiednich wymagań strukturalnych ustanowionych w dyrektywie 92/46/EWG.

(3) Przedmiotowy zakład, który znajduje się obecnie na zaawansowanym etapie modernizacji, udzielił wiarygodnych gwarancji, że dysponuje funduszami niezbędnymi do uzupełnienia pozostałych braków w rozsądnym terminie, a także otrzymał pozytywną opinię Słowackiego Urzędu ds. Żywności i Weterynarii w odniesieniu do zakończenia jego procesu modernizacji.

(4) W przypadku Słowacji dostępne są szczegółowe informacje dotyczące braków w każdym zakładzie.

(5) W celu ułatwienia przejścia z systemu obowiązującego na Słowacji do systemu wynikającego ze stosowania wspólnotowego prawodawstwa weterynaryjnego, uzasadnione jest przyznanie, na wniosek Słowacji, okresu przejściowego dla tego zakładu jako środka wyjątkowego.

(6) Ze względu na wyjątkowy charakter tego odstępstwa przejściowego, którego nie przewidziano podczas negocjacji w sprawie rozszerzenia, po przyjęciu niniejszej decyzji nie należy rozpatrywać dalszych wniosków Słowacji o przyznanie środków przejściowych dotyczących wymagań strukturalnych zakładów produkujących mleko i przetwory mleczne.

(7) Mając na uwadze zaawansowany etap modernizacji oraz wyjątkowy charakter środka przejściowego, okres przejściowy należy ograniczyć do maksymalnie 12 miesięcy, a po upływie tego terminu nie należy go przedłużać.

(8) Zakład znajdujący się w okresie przekształceń, objęty zakresem niniejszej decyzji, należy objąć takimi samymi zasadami, jak zasady mające zastosowanie do produktów pochodzących z zakładów, którym przyznano okres przejściowy w odniesieniu do wymagań strukturalnych zgodnie z procedurą ustanowioną w odpowiednich załącznikach do Aktu Przystąpienia.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wymagań strukturalnych ustanowionych w załączniku B do dyrektywy 92/46/EWG nie stosuje się do zakładów na Słowacji wymienionych w Załączniku do niniejszej decyzji, z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w ust. 2, do dnia ustalonego dla danego zakładu.
2.
Do produktów pochodzących z zakładu określonego w ust. 1 stosuje się następujące zasady:

– tak długo jak zakład wymieniony w Załączniku do niniejszej decyzji podlega przepisom ust. 1, produkty pochodzące z tego zakładu mogą być wprowadzane wyłącznie na rynek krajowy lub wykorzystywane do celów dalszego przetwarzania w tym samym zakładzie, niezależnie od daty ich wprowadzenia do obrotu,

– produkty oznaczone są specjalnym znakiem jakości zdrowotnej.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się z zastrzeżeniem oraz od dnia wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003.

ZAŁĄCZNIK 

Zakład mleczarski znajdujący się w okresie przekształceń

Weterynaryjny numer identyfikacyjny Nazwa i adres zakładu Sektor: mleka
Lp. Działalność zakładów Data dostosowania
Mleko i produkty na bazie mleka
1. DT 4-6-21 KOLIBA a.s Krivec 962 05 Hrinová x 31.10.2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.154.100

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/440/WE przyjmująca środek przejściowy dla niektórych zakładów z sektora mleka na Słowacji
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 30/04/2004, 01/05/2004