uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę 2001/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. odnoszącą się do systemów grzewczych pojazdów silnikowych i ich przyczep(2), w szczególności jej art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2001/56/WE jest jedną z oddzielnych dyrektyw w ramach procedury homologacji typu WE, ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG. Dyrektywa 2001/56/WE ustanawia wymogi dla homologacji typu pojazdów wyposażonych w grzejniki spalinowe oraz dla grzejników spalinowych jako części.
(2) Zgodnie z art. 5 dyrektywy 2001/56/WE, Komisja musi zbadać dodatkowe wymogi bezpieczeństwa związane z gazem płynnym (LPG) napędzającym systemy ogrzewania w pojazdach silnikowych.
(3) Do chwili obecnej Państwa Członkowskie stosowały indywidualne wymogi krajowe w stosunku do pojazdów wyposażonych w systemy grzewcze zasilane LPG. Celem wprowadzenia zharmonizowanego podejścia do wymogów technicznych dla urządzeń i systemów grzewczych zasilanych LPG, w ramach homologacji typu dla pojazdów silnikowych i ich przyczep należy stosować dwie dostępne obecnie Normy Europejskie. W świetle postępu technicznego uznaje się więc za niezbędne wprowadzenie tych dwóch norm EN, jak i głównych elementów regulaminu nr 67 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) do przepisów dyrektywy 2001/56/WE.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2001/56/WE; w szczególności, dla jasności, należy zastąpić załącznik VIII nowymi przepisami.
(5) Ze względu na wprowadzenie wymogów dotyczących systemów grzewczych zasilanych LPG nie trzeba już stosować wyjątków odnoszących się do systemów grzewczych w pojazdach specjalnego przeznaczenia, w szczególności dla kampobusów i przyczep kempingowych, które często wyposaża się w systemy grzewcze zasilane LPG,. Zharmonizowane przepisy bezpieczeństwa wprowadzane dyrektywą 2001/56/WE muszą zatem odnosić się do wszystkich pojazdów, w tym do pojazdów specjalnego przeznaczenia, jak określono w załączniku XI do dyrektywy 70/156/EWG.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 70/156/EWG.
(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego zgodnie z art. 13 dyrektywy 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Erkki LIIKANEN | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/3/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 49 z 19.2.2004, str. 36).
(2) Dz.U. L 292 z 9.11.2001, str. 21. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.153.103 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2004/78/WE zmieniająca dyrektywę 2001/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszącą się do systemów grzewczych pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz dyrektywę Rady 70/156/EWG do celów dostosowania do postępu technicznego |
| Data aktu: | 29/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 20/05/2004 |