Rozporządzenie 811/2004 ustanawiające środki dla odnowy zasobów morszczuka północnego

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 811/2004
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
ustanawiające środki dla odnowy zasobów morszczuka północnego

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ostatnie badania naukowe Międzynarodowej Rady ds. Badań Morskich (ICES) wykazały, że zasoby morszczuka północnego w wodach Wspólnoty zmniejszyły się wskutek odłowów, które zredukowały ilość dojrzałych ryb w morzu do poziomu, który może skutkować niemożnością odnowienia się gatunku w drodze reprodukcji, a tym samym istnieje zagrożenie związane z jego wyginięciem.

(2) Omawiany gatunek zamieszkuje Kattegat, Skagerrak, Morze Północne, Kanał La Manche, wody na zachód od Szkocji i wokół Irlandii oraz Zatokę Biskajską.

(3) Należy podjąć środki w celu ustanowienia wieloletniego planu na rzecz odnowy omawianych zasobów.

(4) Oczekuje się, że odnowienie zasobów zgodnie z warunkami zawartymi w niniejszym rozporządzeniu zajmie od pięciu do dziesięciu lat.

(5) Cel wyżej wymienionego planu zostanie uznany za osiągnięty w odniesieniu do omawianych zasobów wówczas, gdy przez dwa kolejne lata ilość dojrzałych osobników morszczuka północnego będzie większa niż poziom ustalony przez jednostki zarządzające jako mieszczący się w bezpiecznych granicach biologicznych.

(6) Aby osiągnąć wyżej wymieniony cel, należy kontrolować odłowy ryb w taki sposób, aby ilość dojrzałych osobników w morzu wzrastała z roku na rok.

(7) Kontrolę odłowów ryb można zrealizować poprzez ustanowienie odpowiedniej metody określenia poziomu całkowitego dopuszczalnego odłowu (TAC) przedmiotowych zasobów.

(8) Po odnowieniu zasobów Rada powinna podjąć decyzję dotyczącą dalszych środków zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach Wspólnej Polityki Rybołówstwa(2).

(9) Należy włączyć dodatkowe środki kontroli niezależnie od środków ustalonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2847/93 z dnia 12 października 1993 r. ustanawiającym system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa(3), celem zapewnienia zgodności ze środkami określonymi w niniejszym rozporządzeniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot rozporządzenia

Niniejsze rozporządzenie ustanawia plan odnowy zasobów morszczuka północnego zamieszkującego wody Działu IIIa ICES, Podobszaru IV ICES i Działów Vb (wody Wspólnoty), VIa (wody Wspólnoty), Podobszaru VII ICES oraz Działów VIII a, b, d, e (zasoby morszczuka północnego).

Artykuł  2

Cel planu odnowy

Plan odnowy, o którym mowa w art. 1, ma na celu zwiększenie ilości dojrzałych osobników omawianych zasobów morszczuka północnego do wartości równej lub przekraczającej 140.000 ton.

Artykuł  3

Osiąganie docelowego poziomu

Gdy Komisja stwierdzi, na podstawie konsultacji z ICES i po uzgodnieniu z Komitetem Naukowo-Technicznym i Ekonomicznym ds. Rybołówstwa (STECF), że przez dwa kolejne lata osiągnięty został docelowy poziom omawianych zasobów morszczuka północnego, Rada podejmie kwalifikowaną większością decyzję w sprawie propozycji Komisji dotyczącej zastąpienia planu odnowy planem gospodarki dla zasobów zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002.

Artykuł  4

Ustalanie wartości TAC

Całkowity dopuszczalny odłów (TAC) należy ustalić zgodnie z art. 5 gdzie, dla omawianych zasobów morszczuka północnego, ilość dojrzałych morszczuków została określona przez STECF w świetle najnowszego raportu ICES na równą lub przekraczającą 100.000 ton.

Artykuł  5

Procedura ustalania wartości TAC

1.
Co roku, Rada podejmie kwalifikowaną większością decyzję w sprawie propozycji Komisji dotyczącej TAC na kolejny rok dla omawianych zasobów morszczuka północnego.
2.
Na rok 2004, wartość TAC zostanie ustalona na poziomie odpowiadającym 0,25 odłowów, 4 % mniej niż ich status quo. Dla kolejnych lat planu odnowy, całkowity dopuszczalny odłów nie przekracza poziomu, który naukowe oszacowania STECF wskażą w świetle najnowszego raportu ICES, jako odpowiadający wartości 0,25.
3.
Rada nie przyjmie TAC, którego skutkiem może być według prognoz STEFC, w świetle najnowszego raportu ICES, zmniejszenie biomasy tarła w roku jego zastosowania.
4.
W przypadkach, gdy zgodnie z oczekiwaniami ustalenie wartości TAC dla danego roku zgodnie z ust. 2 przyniesie taki skutek, że ilość dojrzałych ryb pod koniec tego roku przekroczy poziom docelowy wskazany w art. 2, Komisja dokona przeglądu planu odnowy i zaproponuje, na podstawie ostatnich ocen naukowych, wszelkie niezbędne poprawki. W każdym przypadku taki przegląd należy przeprowadzić nie później niż trzy lata po przyjęciu niniejszego rozporządzenia dla zagwarantowania osiągnięcia wyznaczonych celów planu odnowy.
5.
Z wyjątkiem pierwszego roku obowiązywania niniejszego rozporządzenia, stosowane są następujące przepisy:

a) gdy przepisy przewidziane w ust. 2 lub 4 mogą doprowadzić do tego, że wartość TAC dla danego roku przekroczy wartość ustaloną dla poprzedniego roku o więcej niż 15 %, to Rada przyjmie taką wartość TAC, która nie przekracza wartości ustalonej dla tego roku o więcej niż 15 %, lub;

b) gdy przepisy przewidziane w ust. 2 lub 4 mogą doprowadzić do tego, że wartość TAC dla danego roku jest mniejsza od wartości ustalonej dla poprzedniego roku o więcej niż 15 %, to Rada przyjmie taką wartość TAC, która nie jest mniejsza od wartości ustalonej dla tego roku o więcej niż 15 %.

Artykuł  6

Ustalanie wartości TAC w wyjątkowych okolicznościach

Tam, gdzie ilości dojrzałych osobników omawianych zasobów morszczuka północnego zostały oszacowane przez STECF w świetle najnowszego raportu ICES na mniej niż 100.000 ton, stosowane są następujące przepisy:

a) art. 5 obowiązuje wówczas, gdy oczekiwanym skutkiem jego stosowania ma być pod koniec roku obowiązywania wartości TAC zwiększenie liczby dojrzałych osobników omawianych zasobów morszczuka północnego, do ilości równej lub większej od 100.000 ton;

b) w przypadkach, gdy zgodnie z oczekiwaniami, zastosowanie art. 5 nie ma spowodować pod koniec roku obowiązywania wartości TAC zwiększenia liczby dojrzałych osobników omawianych zasobów morszczuka północnego do ilości równej lub większej od 100.000 ton,

Artykuł  7 1

(skreślony)

Artykuł  8 2

(skreślony)

Artykuł  9

Wskazane porty

1.
W przypadku gdy więcej niż dwie tony morszczuka północnego mają zostać rozładowane na terenie Wspólnoty ze statku rybackiego Wspólnoty, kapitan tego statku dopilnuje, aby taki rozładunek odbywał się wyłącznie we wskazanych portach.
2.
Każde Państwo Członkowskie wskaże porty, w których może odbywać się rozładunek morszczuka północnego w ilościach przekraczających dwie tony.
3.
Każde Państwo Członkowskie przekaże Komisji, do dnia 4 czerwca 2004 r. listę wskazanych portów, a następnie w ciągu 30 dni odnośne procedury kontroli i nadzoru dla tych portów, włącznie z warunkami dotyczącymi rejestracji i zgłaszania ilości morszczuka północnego w ramach każdego rozładunku. Komisja przekaże te informacje wszystkim Państwom Członkowskim.
Artykuł  10 3

(skreślony)

Artykuł  11 4

(skreślony)

Artykuł  12 5

(skreślony)

Artykuł  13 6

(skreślony)

Artykuł  14

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dwudziestym dniu po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.

W imieniu Rady
J. WALSH
Prezydent

______

(1) Opinia wydana 11 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 358, z 31.12.2002, str. 59.

(3) Dz.U. L 261, z 20.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1954/2003 (Dz.U. L 289, z 7.11.2003, str. 1).

1 Art. 7 skreślony przez art. 121 ust. 3 rozporządzenia nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U.UE.L.09.343.1) z dniem 1 stycznia 2011 r.
2 Art. 8 skreślony przez art. 121 ust. 3 rozporządzenia nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U.UE.L.09.343.1) z dniem 1 stycznia 2011 r.
3 Art. 10 skreślony przez art. 121 ust. 3 rozporządzenia nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U.UE.L.09.343.1) z dniem 1 stycznia 2011 r.
4 Art. 11 skreślony przez art. 121 ust. 3 rozporządzenia nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U.UE.L.09.343.1) z dniem 1 stycznia 2011 r.
5 Art. 12 skreślony przez art. 121 ust. 3 rozporządzenia nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U.UE.L.09.343.1) z dniem 1 stycznia 2011 r.
6 Art. 13 skreślony przez art. 121 ust. 3 rozporządzenia nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U.UE.L.09.343.1) z dniem 1 stycznia 2011 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.150.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 811/2004 ustanawiające środki dla odnowy zasobów morszczuka północnego
Data aktu: 21/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 20/05/2004