uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Włochy otrzymały w dniu 24 października 1997 r., zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, od Kumiai Chemical Industry Co., Ltd wniosek o włączenie czynnej substancji mepanipyrim (dawna nazwa: KIF 3535) do załącznika I dyrektywy 91/414/EWG. Decyzja Komisji 98/676/WE(2) potwierdziła "kompletność" dokumentacji w tym sensie, że można ją uznać za spełniającą, co do zasady, wymogi załączników II i III dyrektywy 91/414/EWG dotyczące danych i informacji.
(2) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/414/EWG oceniono wpływ tej czynnej substancji na zdrowie ludzkie i środowisko w odniesieniu do sposobów użycia proponowanych przez wnioskujących. Wskazany sprawozdawca Państwa Członkowskiego przedłożył Komisji projekt sprawozdania oceniającego dotyczącego tej substancji w dniu 12 lipca 2000 r.
(3) Projekt sprawozdania oceniającego został przejrzany przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt. Przegląd został zakończony w dniu 30 marca 2004 r. w formie sprawozdania Komisji z przeglądu dla mepanipyrimu.
(4) Dokumentacja i informacje z przeglądu zostały także przedłożone Panelowi Naukowemu ds. Zdrowia Roślin, Środków Ochrony Roślin i ich Pozostałości. Sprawozdanie tego Panelu zostało oficjalnie przyjęte w dniu 23 października 2003 r.(3)
Poproszono Panel o wypowiedzenie się w sprawie guzów wątroby znalezionych u myszy i szczurów wystawionych na działanie mepanipyrimu oraz wydanie opinii, czy można założyć jaki jest próg formowanie się guza.
W swojej opinii Panel stwierdził, że mepanipyrim wywołuje guzy u szczurów i myszy w sposób obecnie nieznany, niemniej jednak dotyczy to progu, poniżej którego mało prawdopodobne jest rozwinięcie się guzów i dlatego można wyznaczyć bezpieczny poziom narażenia ludzi.
Zalecenia Panelu Naukowego zostały uwzględnione w trakcie dalszego przeglądu oraz w niniejszej dyrektywie i w sprawozdaniu z przeglądu. Ocena w ramach Stałego Komitetu wykazała, że w proponowanych warunkach użycia nie wystąpi niepożądane narażenie ludzi.
(5) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań wydaje się, iż środki ochrony roślin zawierające przedmiotową substancję czynną spełniają ogólnie wymagania ustanowione w art. 5 ust. 1 lit a) i b) oraz art. 5 ust. 3 dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które były przedmiotem badań i wyszczególnione w sprawozdaniu Komisji z przeglądu. Dlatego właściwe jest włączenie mepanipyrimu do załącznika I w celu zapewnienia, że we wszystkich Państwach Członkowskich zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną mogą być przyznawane zgodnie z przepisami tej dyrektywy.
(6) Po włączeniu powinno się przyznać Państwom Członkowskim rozsądny okres czasu na wdrożenie przepisów dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających mepanipyrim oraz w szczególności w celu przejrzenia istniejących zezwoleń tymczasowych i, najpóźniej do końca tego okresu, przekształcić je w pełne zezwolenia, zmienić je lub wycofać je zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG.
(7) Dlatego właściwym jest odpowiednio zmienić dyrektywę 91/414/EWG.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/30/WE (Dz.U L 77 z 13.3.2004, str. 50).
(2) Dz.U. L 317 z 26.11.1998, str. 47.
(3) Opinia Panelu Naukowego ds. Zdrowia Roślin, Środków Ochrony Roślin i ich Pozostałości na wniosek Komisji Europejskiej w odniesieniu do oceny mepanipyrimu w kontekście dyrektywy Rady 91/414/EWG, Dziennik EFSA (2003) 4, str. 1 - 14.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.125.38 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2004/62/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia mepanipyrimu jako substancji czynnej |
| Data aktu: | 26/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 28/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2004 |